Frigate NVR & TP-Link Tapo camera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
Hallo iedereen,

Ik heb gezien dat er een dedicated Frigate en TPU topic is, maar aangezien ik nog totaal niet kom aan het "object detectie" gedeelte hoop ik dat het ok is als ik deze vraag los stel.
(indien je dit liever als vraag in het Frigate en TPU topic hebt, dan mag een admin het verplaatsen, geen probleem)

Ben dus super noob met Frigate dus heb enkele beginners vragen waar ik maar niet voorbij kom,

Heeft er iemand toevallig Frigate draaien met een TP-link Tapo C320WS camera (of vergelijkbare van Tapo) en kan je mij aub misschien je basis config.yaml van Frigate tonen (minus je wachtwoorden natuurlijk) want ik krijg het maar niet aan de praat :(

Ik kan mijn Tapo camera nu zonder probleem zien rechtstreeks via apps zoals ODM via de rtsp stream.

Het is mij ook al gelukt om de camera te gebruiken op het surveillance station van mijn Synology DS-712+ NAS.

Dus ik ben 100% zeker dat de camera en accounts in orde zijn om hem te gebruiken buiten de cloud van TP-link

De reden dat ik wil overschakelen op Frigate is dat mijn Synology NAS oer traag wordt met de camera (is ook al een beetje op leeftijd.
Daarom wil ik hem via Frigate gaan gebruiken op mijn Ubuntu server in docker (die draait nu ook home assistant en zo, dus dat zou daar later dan goed bij kunnen aansluiten)

Maar het lukt mij dus niet om de camera al gewoon super basic zichtbaar te krijgen in Frigate,
Ik vind ook veel verschillende manieren om dit te doen.
- met de rstp stream
- met de tapo stream in go2rtc met zowel de admin cloud wachtwoord geprobeerd als met een SHA256 hash wachtwoord. (allemaal wel zaken waar ik vanalles zou kunnen fout doen :) )

Ik ben redelijk zeker dat ik gewoon ergens in de config.yaml de nodige account gegevens van tapo fout inzet, maar heb het nu al op zoveel manieren geprobeerd dat ik hier eens kom vragen of ik wat mag spieken bij een andere Tweaker die ook een Tapo werkende heeft :)

Alle hulp , tips , info, ... wordt geapprecieerd, en behandel me zeker als noob want ik weet dus tot een paar dagen geleden nog NIKS van Frigate :)

alvast bedankt,

Hans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:47
Hier draait Frigate met Dual TPU binnen home assistant met een veelvoud aan reolink camera's, een antieke dahua en zelfs een oude smartphone. Hopelijk maakt dat dat ik mij mag scharen onder de groep van "zij die tips kunnen geven" ;)

Vaak is de basis een correcte config van je camera zelf: resolutie, framerate, constant bitrate zijn aspecten die de stream frigate uitleest beinvloeden: hogre resoluties maken dat frigate meer CPU/GPU gebruikt, evenals een hogere framerate. Bitrate wil je voor frigate veelal op constant hebben staan.

Als je clients hebt die verbinding maken met een enkele camera dan is het gebruik van Go2RTC binnen frigate zinvol; dan leest Go2RTC alle ingevoerde camera's 1x uit en alle andere clients kunnen dan verbinding maken met de stream via frigate ipv rechtstreeks met de camera, waardoor de camera zelf wordt ontlast. Dit geef ik nu even aan omdat ik in mijn onderstaande voorbeeld dus wel rechtstreeks met de camera verbindt omdat er in mijn geval niets anders verbonden is met de Dahua.

Onderstaand mijn config voor de Dahua en benodigde detectors/ffmpeg instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
detectors:
  coral01:
    type: edgetpu
    device: pci:0
  coral02:
    type: edgetpu
    device: pci:1
# M2 Dual TPU in een M2 > PCI adapter. Kan ook CPU of NVidia oid zijn

ffmpeg:
  hwaccel_args: preset-vaapi
  input_args: preset-rtsp-restream
  output_args:
    record: preset-record-generic-audio-aac
# Hardware acceleration op de Intel iGPU. Omdat ik voor andere camera's wel Go2RTC gebruik staat input_args op rtsp restream. (Want home assistant gebruikt de restreams, behalve de dahua) Als je dit niet opgeeft pakt frigate een aantal default waardes. Dus dit is vooral een stukje optimalisatie obv de aanwezige hardware.

Dahua:
    enabled: true
    ffmpeg:
      inputs:
        - path: rtsp://USER:PASS@IPADDRESS:PORT/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0
          roles:
            - detect
            - record
    detect:
      enabled: true # <---- disable detection until you have a working camera feed
      width: 1920 # <---- update for your camera's resolution
      height: 1080 # <---- update for your camera's resolution
      fps: 10
    record: # <----- Enable recording
      retain:
        days: 2
        mode: all
      alerts:
        retain:
      detections:
        retain:
    snapshots: # <----- Enable snapshots
      bounding_box: false
      retain:
        default: 1
        objects:
          person: 1
    ui:
      order: 9
      dashboard: true

Zoals je ziet: geen Go2RTC opgegeven. Verder is dit ook zo'n beetje de meest basic config voor een camera. Onderstaand nog de instellingen in de camera zelf wat betreft de stream. Weinig spannends. De oplettende lezer zal zien dat mijn detect stream wordt verkleind van 2592x1520@30fps naar 1920x1080@10fps om het systeem toch een beetje te ontzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pL0y45_cr5dFl-D1hCg2xYNDAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XhIWmVIGOMHgxfgFpw9jm6Mt.png?f=user_large

Verder: Check de logs ook vaak. Als frigate een stream niet kan openen geeft het log vaak best goed aan wat er mis is. Onderstaand een voorbeeld bij mij. (De telefoon staat niet aan, dus kan Go2RTC geen stream openen en geeft de camera binnen frigate een 404 omdat de stream bij Go2RTC (op IP 127.0.0.1 dus ook niet bestaat. Best logisch dus.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNLRhKUjb7dcQ71fZbYa_N3MtpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gG2uh745AH3wgBT9reZegrwi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Bedankt,

Ik had zaterdag nog net voor ik op het werk vertrok de camera eindelijk zichtbaar gekregen in Frigate dankzij een config bestand van iemand anders die ik gevonden had,

voor de rest nog niks getweaked of ingesteld,

Ik ga jou tips hier ook verder gebruiken voor de rest en als het klaar is zal ik mijn config posten (misschien handig voor andere beginnende gebruikers)

Alvast bedankt voor de info en tips, en ik ben zeker dat ik nog wel vragen zal hebben :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Heb voor moment de camera , detectie (met voorlopig CPU, heb nog geen coral) en opnames goed werkende.
(volgende stappen zijn MQTT en Home assist)

Als er hier nog tweakers moesten zijn die niet goed weten waar te beginnen,

dit is mijn werkende config.yaml voor 1 TP-Link C320WS camera (heb de optie om pan/tilt te bedienen er in laten staan, werkt natuurlijk niet op deze camera, maar is handig voor iemand met wel pan/tilt camera denk ik.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
# Obvs get rid of this if you don't need it
mqtt:
  enabled: False

# Tweak based on your preferences
record:
  alerts:
    retain:
      days: 7
    pre_capture: 3
    post_capture: 3
  detections:
    retain:
      days: 7
    pre_capture: 3
    post_capture: 3

objects:
      track:
        - person
        - bicycle
        - car
        - motorcycle

detectors:
    cpu1:
      type: cpu
      num_threads: 3

# The #audio=aac bit is super important (well I guess it all is but that's the bit that caught me out)
go2rtc:
  streams:
    toonbank:
      - rtsp://login:wachtwoord@192.168.11.60:554/stream1
      - ffmpeg:toonbank#audio=aac
    toonbank_sub:
      - rtsp://login:wachtwoord@192.168.11.60:554/stream2

# The output_args are important
cameras:
  toonbank:
    ffmpeg:
      inputs: