Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-08 20:40
Ik heb gistermiddag een windows 11 24h2 update uitgevoerd. Giga stom ik had ermee moeten wachten want het was geen prioriteit update. Na de herstart kan mijn computer mijn LSI megaraid controller kaart niet meer vinden. Dus ik heb geen toegang tot mijn raid 5 harddisk systeem meer.

Paniek in de tent. Ik heb heel veel geprobeerd om dit op te lossen. Maar de windows update heeft of mijn moederbord een flinke schop gegeven of mijn raid controller. Want tijdens opstarten voordat windows gaat booten hoor ik het laden van de lsi megaraid controller bios te zien op mijn scherm. en het detecteren van alle aangesloten harddisks. En dit gebeurt dus niet meer. Ik zie alleen het laden van het moederbord bios en daarna springt het over naar het booten van windows.

IK heb het volgende al geprobeerd:

1 Uninstall van windows update
2 System restore naar 2 dagen terug
3 Bios instellingen gecontroleerd kon geen bijzonderheden vinden. Toch diverse instellingen aan en uit gedaan maar had geen effect. tevens legacy orom instellingen gechecked maar helaas
4 Norton ghost volledige restore terug naar windows 10
5 de raid controller uit de mijn pc kast gehaald en keer opstarten zonder
6 raid controller in een andere pcie slot aangesloten
7 stroomkabel eruit gehaald en bios batterij verwijdert voor 10 minuten

Ik ben bang dat of er permanente schade is aan mijn moederbord of de lsi megaraid controller is overleden. Als het laatste is dan ben ik bang dat ik permanent mijn data kwijt ben aangezien ik nooit de data op de controller een backup van gemaakt heb.

Mocht er hier iemand nog ideeën hebben wat ik kan proberen please help me.....

Mijn hardware:

Intel core i9 9900k cpu
Asrock Z390 pro4 mainboard
Lsi megaraid 9260-8i to 8 sata drives
8x Western digital red plus 14TB WD140EFGX
1x Crucial MX500 512 GB ssd
2x Corsair 32GB ddr4 2666mhz memory

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:16
Ongeacht wat windows doet hoort uefi te booten via de rom van je raid kaart.
Fix dat eerst.
Van wat ik zo zie hebben ze een bootable omgeving voor herstel en upgrade werkzaamheden:
https://www.broadcom.com/...re-boot-usb-tool-download

Mogelijk heeft windows er helemaal niets mee te maken.

Het scheelt dat als je raid controller niet werkt, je niets naar de disks schrijft, dus dat je hier met data recovery uiteindelijk wel bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-08 20:30
Stap 1. Plak of schijf op elke schijf op welke poort deze aangesloten zit. Data staat op de schijven en niet op de raid controller.
Stap 2. Ga niet lopen kloten met de schijven.
Mocht de controller defect zijn kan je een nieuwe kopen en normaliter de raid set daarop aansluiten.
volledig informatie op pagina 15
https://docs.broadcom.com/doc/12353227

Je kan de Raid controller in een andere PC plaatsen en kijken of je hem daar wel ziet tijdens het boot proces / in Windows om te kijken of het echt de Raid controller is die defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-08 20:34
JurienW schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:09:
Stap 1. Plak of schijf op elke schijf op welke poort deze aangesloten zit. Data staat op de schijven en niet op de raid controller.
Mocht de controller defect zijn kan je een nieuwe kopen en normaliter de raid set daarop aansluiten.

Je kan de Raid controller in een andere PC plaatsen en kijken of je hem daar wel ziet tijdens het boot proces / in Windows om te kijken of het echt de Raid controller is die defect is.
Stap 3: start vanaf morgen met nette backups.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
jeroen3 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:07:
Ongeacht wat windows doet hoort uefi te booten via de rom van je raid kaart.
Fix dat eerst.
Van wat ik zo zie hebben ze een bootable omgeving voor herstel en upgrade werkzaamheden:
https://www.broadcom.com/...re-boot-usb-tool-download

Mogelijk heeft windows er helemaal niets mee te maken.

Het scheelt dat als je raid controller niet werkt, je niets naar de disks schrijft, dus dat je hier met data recovery uiteindelijk wel bij kan.
Dit kan ik nog eens proberen maar ik geef het niet veel kans deze link lijkt mij meer om dingen te repareren etc. Maar mijn computer kan de kaart volledig niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701

Ik heb helaas geen andere pc om te kijken of the controller daar wel doet. Maar ga zeker kijken of ik nog eenzelfde controller 2e hands kan aanschaffen en met jouw link kan uitvogelen of de nieuwe controller de huidige raid 5 setup kan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
victor1701 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Dit kan ik nog eens proberen maar ik geef het niet veel kans deze link lijkt mij meer om dingen te repareren etc. Maar mijn computer kan de kaart volledig niet vinden.
Daarom de Raid Controller in een andere PC Testen.
Als die het daar ook niet doet is je Raid Controller waarschijnlijk defect en kan je een nieuwe kopen en je Raid controller kopen en de Raidset daarop "Herstellen"

Drive migration is the transfer of a set of drives in an existing configuration from one controller to another. The drives
must remain on the same channel and must be reinstalled in the same order as in the original configuration. The
controller to which you migrate the drives cannot have an existing configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is juist de reden dat het niet uitmaakt op welke poort de disk zit. Zolang de pool maar compleet is. Er zijn mogelijk uitzonderingen maar LSI is daar geen van.

@victor1701 staat fastboot uit in windows?

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2025 16:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
DukeBox schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Dat is juist de reden dat het niet uitmaakt op welke poort de disk zit. Zolang de pool maar compleet is. Er zijn mogelijk uitzonderingen maar LSI is daar geen van.

@victor1701 staat fastboot uit in windows?
Helemaal met je eens dat normaal de volgorde niet uit maakt, maar wordt specifiek benoemd in de handleiding van LSI zelf ;)
The drives
must remain on the same channel and must be reinstalled in the same order as in the original configuration.

Better safe than sorry dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

JurienW schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Helemaal met je eens dat normaal de volgorde niet uit maakt, maar wordt specifiek benoemd in de handleiding van LSI zelf ;)
Hey oud klasgenootje :)

Ik kom het zo 123 niet tegen in de handleiding maar de hele LSI 9k reeks is DDF compliant en dat houd in dat o.a. de volgorde niet uitmaakt. De pool/array zou zelfs uitwisselbaar moeten zijn tussen andere merk RAID controllers die ook DDF compliant zijn.

edit: ik heb zelfs regelmatig pools verdeeld over 2 LSI controllers (van 1 naar 2) om meer PCIe bandbreedte te hebben, dat werk ook gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2025 16:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
DukeBox schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Hey oud klasgenootje :)

Ik kom het zo 123 niet tegen in de handleiding maar de hele LSI 9k reeks is DDF compliant en dat houd in dat o.a. de volgorde niet uitmaakt. De pool/array zou zelfs uitwisselbaar moeten zijn tussen andere merk RAID controllers die ook DDF compliant zijn.

edit: ik heb zelfs regelmatig pools verdeeld over 2 LSI controllers (van 1 naar 2) om meer PCIe bandbreedte te hebben, dat werk ook gewoon.
Hé schoolmate !

Sluit me wederom bij je aan, het zou niet mogen uitmaken.
Maar waarom zou je de gok nemen.
Mogelijk dat in 99,999% van de setups het niet uit maakt, maar je zal maar net die 0.001% zijn en door de schijven niet in dezelfde volgorde de migreren naar een andere controller je Raidset om zeep helpt.
Vermoed dat het te maken heeft met het stukje beschreven in "Data Roaming"
Drive roaming occurs when the drives are changed to different ports on the same controller. When the drives are placed on different channels, the controller detects the RAID configuration from the configuration data on the drives.
Dat dan in combinatie met de Note onder de "Drive Migration"
Drive roaming and drive migration cannot be supported at the same time.

Normaals het zou idd niet mogen uitmaken, maar waarom zou je het risico lopen.
Leuke om een keer te tesen in een Lab omgeving, niet met schijven welke nog (waardevole) data bevatten en geen backup van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• victor1701
@JurienW @DukeBox @Jan Smit @jeroen3

Na wat vertraging is vanmiddag eindelijk een nieuwe raid controller thuis bezorgd. En meteen heb ik het in mijn pc kast geplaatst. ik kreeg eerst een rare melding tijdens opstarten dat de kaart niet goed werkte en windows gaf een foutmelding nadat ik de driver had geïnstalleerd.

Toen maar van mijn oude controller de batterij eraf gehaald en op de nieuwe controller gemonteerd. Daarna. Ging alles goed. Ik wist niet dat deze kaart zonder batterij het niet zou doen.

Ik heb nu al volledige toegang tot mijn raid 5 drive. Ondertussen is de controller al uit zich zelf op de achtergrond een verificatie check van alle data aan het doen om te kijken of er geen beschadigde data op staat. Dat duurt nog 13 uur. Maar ondertussen kan ik gewoon overal bij.

Mijn probleem is hierbij verholpen. Blijft nog wel wat vreemd dat precies tijdens de installatie van een windows update mijn oude controller overleed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
Oorzaak waarom je oude Raid controller er mee gestopt is zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Je kan nog eens in de Windows logboeken kijken of er rond de tijd van de update nog iets te zien is.
Goed te horen dat je de data in ieder geval hebt kunnen redden.
Hopelijk wel een leermomentje dat Raid niet hetzelfde als Backup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701

Helaas de vervangende controller geeft vanaf het begin matige tot slechte performance tijdens het schrijven. Met de vorige controller jaren lang tussen 900 en 960 MB per seconde data kunnen wegschrijven. Nu met nieuwe controller als geheugen vol gezet wordt daalt het meteen naar 5 a 10 MB dat blijft circa 10 seconden daarna met moeite naar max 300 MB per seconde.

Van alles opgezocht en uitgeprobeerd. En vanochtend zag ik dat mijn raid 5 drive verdwenen was en mijn raid controller ook niet meer gevonden kan worden in windows. Kon helaas geen concrete errors vinden in de eventlogs van windows. Bij het opnieuw opstarten van mijn computer zie ik wel LSI megaraid sas-mfi bios staan en f/w is in fault state mfi register state0xF0010000.

Ik ben er ondertussen achter dan mijn type controller absoluut niet zonder batterij unit kan werken of herkend kan worden tijdens opstarten. En de batterij unit lampje gaat uit als de computer uit gaat,. Dat zou niet moeten gebeuren het zou nog 2 dagen moeten branden om de eventuele opgeslagen gegevens op de controller te bewaren. totdat de batterij leeg is.

Dus naar mijn mening was de batterij unit vanaf het begin het probleem en moet ik deze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
victor1701 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:54:
Ik ben er ondertussen achter dan mijn type controller absoluut niet zonder batterij unit kan werken of herkend kan worden tijdens opstarten. En de batterij unit lampje gaat uit als de computer uit gaat,. Dat zou niet moeten gebeuren het zou nog 2 dagen moeten branden om de eventuele opgeslagen gegevens op de controller te bewaren. totdat de batterij leeg is.

Dus naar mijn mening was de batterij unit vanaf het begin het probleem en moet ik deze vervangen.
Misschien dat het bij LSI anders is , maar een batterij op een Raid controller wordt gebruikt om de cache te behouden in geval van stroom uitval. Cache voor lees doeleinden is niet spannend als die verloren gaat bij een storing, je data staat immers op de schijf en kan je wel weer opnieuw lezen. Bij Write cache is dit anders. Als het OS de data weg heeft geschreven en deze in de write cache staat en nog niet op de schijven is weggeschreven zou verloren gaan in geval van een stroomstoring. Om dit op te vangen wordt de cache van een batterij voorzien om die data bij het weer opstarten van het systeem alsnog weg te kunnen schrijven.

Verklaart nog niet de lage performance.
Was er nog een recovery proces bezig?
Had je een nieuwe controller gekocht of een 2de hands?
Bij een 2de hands , je weet dan natuurlijk nooit zeker of die misschien al problemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:16
@JurienW als de batterij defect is en brownouts veroorzaakt voor de voeding van het geheugen, dan is het meer bezig met ECC dan met zijn echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
Bij een defecte BBU schakelt de controller zowel de writeback cache van de controller uit als die van de disks. Je hele disk staat in write-through wat resulteert in beroerde performance.

LSI controllers zouden zonder BBU gewoon moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
_JGC_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:35:
Bij een defecte BBU schakelt de controller zowel de writeback cache van de controller uit als die van de disks. Je hele disk staat in write-through wat resulteert in beroerde performance.

LSI controllers zouden zonder BBU gewoon moeten kunnen werken.
Blijkbaar niet aangezien ik nu 2 controllers heb die niet eens door mijn computer bij het opstarten herkend worden en ook niet in windows.

Maar er zit ook een hoop elektronische chips aan de onderkant van de batterij. Ik denk dat data via pci express door de controller gaat dan door de controller cpu en dan naar het geheugen van de controller gaat. En dan door de batterij gaat uit veiligheid mocht de stroom uitvallen. En dan naar de harddisks. Dit zelfde geldt voor checken bij opstarten wie of wat de controller is en of het naar behoren functioneert.

Heel heel misschien zou de controller kunnen werken door een jumper op de controller aan te passen maar dat heb ik nog niet uitgevonden. Maar dat wil ik ook niet aangezien het dan zonder geheugen moet laten draaien wat aanzienlijk langzamere resultaten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
victor1701 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Blijkbaar niet aangezien ik nu 2 controllers heb die niet eens door mijn computer bij het opstarten herkend worden en ook niet in windows.

Maar er zit ook een hoop elektronische chips aan de onderkant van de batterij. Ik denk dat data via pci express door de controller gaat dan door de controller cpu en dan naar het geheugen van de controller gaat. En dan door de batterij gaat uit veiligheid mocht de stroom uitvallen. En dan naar de harddisks. Dit zelfde geldt voor checken bij opstarten wie of wat de controller is en of het naar behoren functioneert.

Heel heel misschien zou de controller kunnen werken door een jumper op de controller aan te passen maar dat heb ik nog niet uitgevonden. Maar dat wil ik ook niet aangezien het dan zonder geheugen moet laten draaien wat aanzienlijk langzamere resultaten oplevert.
Die elektronica op de batterij is om de controller te laten werken met die batterij. Zonder batterij moet je die print niet aansluiten en verwijderen.

Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een server in zijn geheel niet meer wilde starten omdat de BBU kapot was, vaak was de batterij dan ook gewoon helemaal opgezwollen en hing er een enorme stank in de server. Deze kaarten worden door de fabrikant verkocht zonder BBU, zouden in de basis gewoon moeten werken zonder.

Wat betreft de werking, die batterij houdt de cache van de controller vast. Je OS ziet een schijf op een SCSI controller, de controller doet alle RAID berekeningen en slaat tijdelijk data op in de cache. Je controller zet standaard de disk writeback cache uit en handelt alle schrijfacties af via de controller cache. Bij uitval van de BBU gaat de controller in write-through mode, wat inhoudt dat een write pas geslaagd is als het compleet op disk is weggeschreven. Een disk die zonder cache wegschrijft is extreem traag, meer dan 10MB/s haal je niet op de meeste harddisks.

Wat evt kan is dat de batterij onbetrouwbaar is geworden met datacorruptie in het geheugen op de controller als gevolg. Meestal helpt dan het verwijderen van de batterij en werkt de controller daarna gewoon weer.
Pagina: 1