Compatibiliteit Asrock B450 pro4 en Corsair RM850x

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik ben bezig met een videokaart upgrade en vervang ten behoeve van deze upgrade mijn RM550x (2018) door een RM850x. Helaas krijg ik geen beeld met de nieuwe PSU. Als ik de oude PSU aansluit werkt het prima. Fans spinnen op.

Één ding dat mij opviel was dat de 24-pin moederbord connector nu 2 in plaats van 1 pin mist. Dit blijkt de -12v pin te zijn. Ik heb niet kunnen uitvogelen of deze pin nodig is bij dit moederbord.

Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:35
Heb je de nieuwe kabels van de RM850x gebruikt of heb je wat oude laten zitten? Inmiddels zijn er al een aantal revisies van de RMx-serie geweest dus dat is het eerste waar mijn gedachte naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Ik heb de nieuwe kabels gebruikt. Mijn vermoeden is dat het toch echt het gemis van -12v is. Ik zie dat voedingen zoals de "be quiet! Pure Power 12 M 850W" wel nog -12v aanbieden dus denk er nu aan die aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:35
Erg vreemd. Moderne moederborden hebben over het algemeen de -5v en de -12v niet nodig, vandaar dat die twee vaak niet meer zijn aangesloten op de 24 pins kabel. Die waren hoofdzakelijk voor seriële aansluitingen, iets wat jouw moederbord niet heeft. Wellicht toch iets net niet goed aangesloten of simpelweg een gevalletje dead on arrival.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

jazzozo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:17:
Erg vreemd. Moderne moederborden hebben over het algemeen de -5v en de -12v niet nodig, vandaar dat die twee vaak niet meer zijn aangesloten op de 24 pins kabel. Die waren hoofdzakelijk voor seriële aansluitingen, iets wat jouw moederbord niet heeft. Wellicht toch iets net niet goed aangesloten of simpelweg een gevalletje dead on arrival.
DOA of een installatiefout lijkt me ook waarschijnlijker dan het gemis van een oude rail. We hebben geen oude ISA-kaarten e.d. meer waar je die oude rails echt voor nodig zou hebben dus het is meer voor de vorm dan wat anders.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
Gebruik je ook de juiste 8-pin (4+4) kabel voor de CPU stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Nielson schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:56:
Gebruik je ook de juiste 8-pin (4+4) kabel voor de CPU stroomvoorziening?
Ja.
nelizmastr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:55:
[...]

DOA of een installatiefout lijkt me ook waarschijnlijker dan het gemis van een oude rail. We hebben geen oude ISA-kaarten e.d. meer waar je die oude rails echt voor nodig zou hebben dus het is meer voor de vorm dan wat anders.
Ik heb ondertussen een aantal keer gewisseld tussen de nieuwe en oude PSU. In alle gevallen werkt het met de oude PSU feilloos, dus voor het gemak ga ik maar ervanuit dat het geen installatiefout is.

Wellicht is er een Tweaker met een Asrock B450 Pro4 en een nieuwe Corsair RM750x, RM850x of RM1000x een gil kan geven als het bij hem/haar wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Vond in deze ook dit antwoord op superuser.com wel interessant:
Some older motherboards will not boot without the -12v. eg MSI x570 gaming plus. Circa 2019 pcie4 mobo.

ATX12V version 3.0 was released in 2022.

It's unlucky if you upgrade to a new PSU and it does not provide -12v and your mobo requires it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:54
Soms wil een BIOS reset helpen. Vraag mij niet waarom maar heb dit een paar keer meegemaakt dat een systeem na een voedingwissel en BIOS reset weer opstartte waar het zonder BIOS reset niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
In deze Reddit thread wordt hetzelfde probleem beschreven voor de ASRock B450M Pro4 en is de aankoop van een PSU met -12v de oplossing.

Het speelt zelfs nog bij recentere borden, aldus deze comment in een andere thread:
The negative 12V was moved from "required" to "optional" with the ATX 3.0 specification. Unfortunately, some boards still use the -12V for the front audio's opamp.

Typically older boards. Asus was the biggest culprit. But they stopped using the -12V around 2020, IIRC.

But, sadly, Asrock has now started to use the -12V for the opamp. I just got a Z890 Nova and the front audio panel does not work.
Ik ga nu een ATX3.1 PSU met -12V bestellen en zal later nog even hier aangeven of dit werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchCommando op 27-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Vanuit ASRock support inmiddels de bevestiging gehad dat -12V vereist is voor de ASRock B450 moederborden.

EDIT: be quiet! Pure Power 13 M | 850W werkt prima.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchCommando op 30-07-2025 08:26 ]

Pagina: 1