Past deze CPU op dit moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:47
Beste tweakers,

Past dit moederbord: uitvoering: ASRock B450M-HDV R4.0

In combinatie met deze CPU: uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray

Ik vraag mij af of deze met elkaar te combineren zijn zonder een bios update te doen. Ik heb geen ervaring met bios updates en doe het liever ook niet. Het moederbord komt uit 2019 en cpu uit 2022 dus het lijkt mij wel dat er een update nodig is maar weet het niet zeker.

Advies voor andere cpu en moederbord word altijd gewaardeerd.

Heb deze uitgekozen vanwege een micro atx build met een Rtx 3080. Ook de prijs kwaliteit verhouding van deze 2 onderdelen vind ik top.

Mvg

JP

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens de CPU support list is die CPU supported vanaf BIOS-versie P4.90. Dus even de BIOS in en kijken welke versie je hebt. ;)

Maar aangezien die BIOS-versie uit 2022 komt verwacht ik dat je een lagere versie hebt.

Overigens is het upgraden nou niet heel lastig, dus ervaring heb je niet nodig. Gewoon niet de stekker eruit trekken halverwege het updaten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:52

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Als het moederbord nog niet is aangeschaft, dan zou je voor een paar tientjes meer een B550 bord kunnen kopen. Indien het B450M bord al in bezit is, dan is die upgrade al minder interessant.

PS: Vergelijking met ASrock B550 bord:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1360936;1571876/

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Jp1995l schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:03:
...
Ik vraag mij af of deze met elkaar te combineren zijn zonder een bios update te doen. Ik heb geen ervaring met bios updates en doe het liever ook niet....
Je hebt vrijwel zeker een BIOS update nodig.
Waarom doe je die liever niet? Alleen vanwege missende ervaring?
Tegenwoordig hoeft een BIOS update helemaal niet meer moeilijk te zijn.
Vroeger moest je een vage binary downloaden, op een USB zetten en dan tijdens het flashen hopen dat je de juiste image had.
Tegenwoordig kan het vaak direct vanuit de BIOS of zelfs direct vanuit Windows.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor de BIOS update heb je zeer waarschijnlijk sowieso een tweede CPU nodig die wel oud genoeg is om te updaten, zoals bijv. een Athlon 3000G.

Als je het bord al hebt zit er bij Asrock vaak een sticker op de BIOS chip met P.xxx en dat is de versie waar hij mee uit de fabriek is gekomen. Als die lager is dan P4.90 is de update noodzakelijk.

Soms zit er ook een sticker op de doos met Ryzen 3000 Ready en Ryzen 5000 ready, als die laatste absent is, is dat ook vaak een teken aan de wand.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:47
@Wolvganger

Heeft de ASrock B550 al de juiste bios versie voor een 5000 serie CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Jp1995l schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:47:
@Wolvganger

Heeft de ASrock B550 al de juiste bios versie voor een 5000 serie CPU?
De kans is wel een stuk groter. B450 borden worden al jaren niet meer gemaakt en B550 nog wel.
Uiteindelijk weet je het pas als je hem binnen hebt, je ziet dan bijv. een Ryzen 5000 ready plakkaat op de doos en de versie van de BIOS op de BIOS chip gestickerd.

Vraag anders de winkel waar je hem koopt of ze voor een kleine meerprijs de BIOS voor je updaten. De grotere willen dat vaak best doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:52

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Bovenstaande inderdaad. Die chipset is populairder, de kans dat je dan een uit de fabriek krijgt die meteen ondersteuning heeft is veel groter.

Chipset is ook nieuwer en sluit daarmee ook iets beter aan bij de features van de 5000 serie (o.a. pci-e 4 ipv 3).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1