Advies aanschaf tweedehands gezinsauto (lange mensen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 15:00
Hoi,

Ik ga 1/9 beginnen bij een nieuwe werkgever, ik heb enorm veel zin in maar het is een Amerikaans bedrijf en er is 1 ding wat ze niet doen en dat is leaseauto's, ik krijg een budget, 23 cent per zak. km en heb zelf nog een ruim budget boven op het mobiliteitsbudget gepakt om niet krap te komen te zitten. Maar mijn doel is natuurlijk niet om die 1300 per maand + km vergoeding op te maken, ik wil daar zoveel mogelijk van overhouden voor mijn echte doelen.

Ik verwacht 30.000 km/jaar te gaan rijden, 20k zakelijk, 10k prive.
Ik wil graag dat ik (met goed onderhoud) 4 jaar met de auto kan rijden
Mijn budget voor aanschaf is ongeveer 8K, max 9K daarna heb ik 2k per jaar voor onderhoud, apart brandstof budget, wegenwacht, schade herstel..alles heeft een potje.

Ik wil samen met mijn zoon en vrouw kunnen reizen, het hoeft niet luxer dan mijn baseline Skoda Karoq (dit geeft aan dat ik geen prio geef aan auto's, hij is in de standaard niet metallic lak) maar ik wil er qua ruimte niet teveel op inleveren.
Mijn zoon en ik zijn beide 2 meter lang, lengte zit in de rug. vrouw is 1.80 dus er moet iemand van 2 meter achter iemand van 1.80 passen.

Ik wil betrouwbaarheid, voorspelbaarheid in onderhoud, redelijk comfort en een niet te hoge prijs per km (dus geen dikke V8).

na veel onderzoek kom ik uit op een Toyota Verso met rond de 1,2 - 1,5 ton op de klok, als die goed onderhouden is moet daar nog wel een 120k op de klok bij te zetten zijn in 4 jaar.
Ik denk dan gewoon aan tweedehands aanschaf, ik wil mij niet verbinden aan een private lease contract.

Maar ik ben erg benieuwd naar jullie advies, welke auto's zouden jullie bekijken en wat zijn factoren moet ik meenemen?

Koop ik particulier of bij een garage?
Oh, en hoe bepalen jullie of een garage betrouwbaar is?

Het is 26 jaar geleden dat ik prive een auto heb gehad en dit is iets waarvan ik weet dat je er een hoop extra aan kwijt kan zijn door een foute keuze te maken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

Semi offtopic, maar is 23ct/km niet erg weinig voor zakelijke KM's? Hebben ze geen pool-auto's o.i.d.? Ik zou er zelf niet echt op zitten te wachten om 20k km's voor mijn werkgever in mijn eigen auto te moeten rijden voor 23ct/km :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
-tom-562 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:38:
Semi offtopic, maar is 23ct/km niet erg weinig voor zakelijke KM's? Hebben ze geen pool-auto's o.i.d.? Ik zou er zelf niet echt op zitten te wachten om 20k km's voor mijn werkgever in mijn eigen auto te moeten rijden voor 23ct/km :X
23 ct/km is niet perse veel. maar er zijn verschillende manieren van reizen. als er een mobiliteitsbudget is kan wellicht OV wel een optie zijn voor bepaalde klanten/opdrachten.. beetje slim reizen en je kunt met een dal abo 1ste klas vrij veel reizen voor 150 euro per maand.. (is alleen vroeg inchecken.. en je reist prima in de spits).

maar wellicht heet TS ook prima onderhandeld over zijn basis salaris...

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
-tom-562 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:38:
Weet ik, maar ik krijg daarbovenop nog een budget van ze, en ik heb daarbovenop weer een budget bovenop een salarisverhoging gepakt wat ik reserveer voor de auto. Geloof me, ik ga er echt flink op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat is er dan mis met die Skoda Karoq die je nu al hebt?

Daar kun je als lang persoon toch prima in zitten?
Of is dat je ex-lease auto?

Kun je die niet overnemen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30
Wil je ruimte achter iemand van 2 meter dan moet je kijken naar de Skoda Superb. Bij mij moeten bestuurdersstoelen ook altijd in de achterste onderste stand en dan heb je bij de Superb nog een zee van beenruimte erachter. Ik kon in m'n Octavia (die ook al niet kinderachtig is qua beenruimte) eigenlijk niet achter mezelf zitten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
ehtweak schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
Maar wat is er dan mis met die Skoda Karoq die je nu al hebt?

Daar kun je als lang persoon toch prima in zitten?
Of is dat je ex-lease auto?

Kun je die niet overnemen?
De skoda is een leaseauto, die moet ik inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
Wil je ruimte achter iemand van 2 meter dan moet je kijken naar de Skoda Superb. Bij mij moeten bestuurdersstoelen ook altijd in de achterste onderste stand en dan heb je bij de Superb nog een zee van beenruimte erachter. Ik kon in m'n Octavia (die ook al niet kinderachtig is qua beenruimte) eigenlijk niet achter mezelf zitten.
De suberb is veel te laag voor ons, ik heb echt een hoge auto nodig anders krijg ik rugklachten, ik snap niet hoe mensen met een lange rug in die lage auto's kunnen rijden zonder pijn in de onderrug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb destijds mijn lease Octavia gewoon overgenomen, toen ik wegging en bij de nieuwe baan geen leaseauto meer had.

Wist ik tenminste hoe die behandeld was! ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:42:
[...]

De suberb is veel te laag voor ons, ik heb echt een hoge auto nodig anders krijg ik rugklachten, ik snap niet hoe mensen met een lange rug in die lage auto's kunnen rijden zonder pijn in de onderrug te krijgen.
De hoogte van de auto doet niets met je rug. Hoogstens bij het instappen. Of bedoel je dat je echt een stoel wil zoals een houten keukenstoel met rechte hoeken van 90 graden bij knieen en zitvlak/rug. Zegmaar meer een stoel uit een busje.

Als je dat wil is de Kodiaq misschien nog wat. Ook veel beenruimte en meer de SUV-rechtop ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
Dit.

Als werknemer zou ik nooit zakelijk rijden met mijn prive auto.

Vergoeding van 23 cent dikke vinger. Haal je er nooit uit.
Je rijdt zoveel dus risico is groter dat er om wat voor reden schade ontstaat, die jij lekker zelf kan oplossen.
Afschrijving stuk hoger
Hogere kosten onderhoud
Slijtage stuk hoger, dus eerder andere onderdelen aan vervanging toe

Ik heb voor meerdere US bedrijven gewerkt en allemaal lease auto's. Kunnen en willen zij n2 verschillende dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Unknown Alien schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Dit.

Je rijdt zoveel dus risico is groter dat er om wat voor reden schade ontstaat, die jij lekker zelf kan oplossen.
Afschrijving stuk hoger
Hogere kosten onderhoud

Ik heb voor meerdere US bedrijven gewerkt en allemaal lease auto's. Kunnen en willen zij n2 verschillende dingen :)
Waarschijnlijk werkt ie voor Amazon, enige US bedrijf wat ik weet dat niet aan leaseauto's doet in de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Lucky0wn schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Waarschijnlijk werkt ie voor Amazon, enige US bedrijf wat ik weet dat niet aan leaseauto's doet in de EU.
Dat is dan een keuze om daarmee akkoord te gaan.

Je mag zelf een deel gaan betalen om je werk te kunnen doen.

Ik zou zeggen, met de vergoeding die jullie mij geven heb ik de financiële ruimte om deze auto te kopen.
Oude diesel van =>10 jaar oud. Risico is dat de auto door zijn leeftijd mankementen krijgt en ik niet naar de klant kan gaan. Kan niet naar klanten in de randstad ivm mileuzones. Auto ziet er wellicht minder mooi uit, waardoor bij de klant een minder goede indruk wordt achter gelaten..kan zomaar ;)

Ik ben ouderwets en vind dat een WG moet zorgen dat je de tools krijgt om je werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Weet ik, maar ik krijg daarbovenop nog een budget van ze, en ik heb daarbovenop weer een budget bovenop een salarisverhoging gepakt wat ik reserveer voor de auto. Geloof me, ik ga er echt flink op vooruit.
Duidelijk!
[...]

Heel eerlijk, ik denk dat een Superb (een stuk beter) zit dan een Toyota Verso. Ga eens proefzitten.
Andere goede optie is een grotere Volvo. Er zijn weinig auto's die beter zitten (ook voor lange mensen) dan een Volvo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Unknown Alien schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Dat is dan een keuze om daarmee akkoord te gaan.

Je mag zelf een deel gaan betalen om je werk te kunnen doen.

Ik zou zeggen, met de vergoeding die jullie mij geven heb ik de financiële ruimte om deze auto te kopen.
Oude diesel van =>10 jaar oud. Risico is dat de auto door zijn leeftijd mankementen krijgt en ik niet naar de klant kan gaan. Kan niet naar klanten in de randstad ivm mileuzones. Auto ziet er wellicht minder mooi uit, waardoor bij de klant een minder goede indruk wordt achter gelaten..kan zomaar ;)

Ik ben ouderwets en vind dat een WG moet zorgen dat je de tools krijgt om je werk te doen.
Ben ik het volledig mee eens, en is ook precies wat ik aangegeven heb bij mijn huidige bedrijf (Chinees bedrijf) waarna ik heel snel een mooie auto kreeg.

Ondertussen wel een mooiere auto zelf gekocht, maar daar heeft de baas niets over te zeggen, en die zal ik ook absoluut niet zakelijk gaan rijden (Mercedes EQS 4matic 450+ uit 2024) 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
Unknown Alien schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Dit.

Afschrijving stuk hoger
Hogere kosten onderhoud

Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik meer dan voldoende geld krijg voor vervoer, ik ga er na die kosten enorm op vooruit, dus je dikke vinger is richting een netto verhoging van ongeveer 50k per jaar na alle kosten.

Als je hangt op een leaseauto en op basis daarvan of het aantal centen per km keuzes maakt kan je hele leuke deals mislopen, een auto is een vervoersmiddel, en treinkosten kan ik volledig declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
Probeer eens een opel ampera-e. Is elektrisch en verrassend ruim. Ben ook lang en kan rustig achterin zitten als ik de bestuurdersstoel op mijn instelling laat staan.

Je hebt ze vanaf ongeveer 12.000 euro, iets boven budget maar je rijdt daarna erg goedkoop. Enige nadeel is 'langzaam' snelladen dus je moet daar beetje aan wennen. Zo lang je maar thuis kunt laden moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:45:
[...]

De hoogte van de auto doet niets met je rug. Hoogstens bij het instappen. Of bedoel je dat je echt een stoel wil zoals een houten keukenstoel met rechte hoeken van 90 graden bij knieen en zitvlak/rug. Zegmaar meer een stoel uit een busje.

Als je dat wil is de Kodiaq misschien nog wat. Ook veel beenruimte en meer de SUV-rechtop ervaring.
De hoogte van een auto is een redelijke indicatie voor de hoogte van het zitvlak van de stoelen tov de bodem van de auto. Ik heb een stoel nodig waarbij mijn onderrug steun heeft en vooral waarbij beken niet hoeft te kantelen omdat mijn benen omhoog staan doordat de stoel zo laag is omdat ik anders met mijn hoofd tegen het dak zit.

Alle niet MPV / SUV auto's die ik heb geprobeert zitten gewoon niet goed voor mij, iets als een Karoq is prima, maar ik kan niet voor mijn budget die overnemen uit de lease, die auto is ongeveer 12-15k waard en dat heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Fr33z schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:07:
Probeer eens een opel ampera-e. Is elektrisch en verrassend ruim. Ben ook lang en kan rustig achterin zitten als ik de bestuurdersstoel op mijn instelling laat staan.

Je hebt ze vanaf ongeveer 12.000 euro, iets boven budget maar je rijdt daarna erg goedkoop. Enige nadeel is 'langzaam' snelladen dus je moet daar beetje aan wennen. Zo lang je maar thuis kunt laden moet het wel lukken.
Thanks, dat is inderdaad wel een optie!
Initieel iets meer investeren maar dan elektrisch rijden, het lijkt een hogere auto te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Alle niet MPV / SUV auto's die ik heb geprobeert zitten gewoon niet goed voor mij, iets als een Karoq is prima, maar ik kan niet voor mijn budget die overnemen uit de lease, die auto is ongeveer 12-15k waard en dat heb ik niet.
Dan wordt mijn Kodiaq-suggestie hem ook niet. Die is ook te duur. Ook tweedehands (leve de markt momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Dan wordt mijn Kodiaq-suggestie hem ook niet. Die is ook te duur. Ook tweedehands (leve de markt momenteel).
Ja, die is wat prijzig. Ik wil eerst 4 jaar budget rijden en mijn grootste financiele doel halen, als dat gelukt is tracteer ik mezelf wellicht op een wat duurdere auto.

Ik wil gewoon A->B waar we in passen en waarin ik goed kan zitten (redelijk rechtop), veilig en niet een te hoge prijs per KM.

Ik kom uit op een Toyota Verso + een beetje mazzel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
Als je 1.300 per maand mobiliteitsbudget hebt, kun je dan niet kijken naar privélease? Desnoods een occasion (jonggebruikt) in een privéleaseconstructie?

Of inderdaad het gesprek aangaan dat je voor 20.000 kilometer per jaar het niet haalt met € 4.600,- per jaar ((versnelde afschrijving), onderhoud, brandstof etc.). Omgerekend zit je dan op € 383,- per maand.

'k Heb deze strijd ook met de werkgever van m'n partner. Zij rijdt onze privé auto in 3 jaar tijd op voor haar werkgever, die haar 23ct de kilometer uitkeert. Koekoek. Argument werkgever: leaseauto's zijn duur.

Ik snap 'm wel als alle werknemers er alsnog mee akkoord gaat, hij is er lekker goedkoop mee uit zo.. En wij maar krom liggen om over 3 a 4 jaar weer een auto te kunnen vinden die we op basis van onze privé omstandigheden nodig hebben.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45
Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat < 10k voor een ruime (en betrouwbare) auto met 120k km voor de boeg ook wat magertjes is. Tweedehands prijzen zijn toch wat hoger komen te liggen de afgelopen jaren. Die 23 cent per km zou de variabele kosten moeten dekken en je schrijft dat je een vaste vergoeding krijgt. Ik neem aan dat die de komende vier jaar wel minimaal 12k gaat opleveren. Is het dan een liquiditeitsprobleem?

Als je bijvoorbeeld een Verso van 9000 euro vergelijkt met een Karoq van 11.000 euro dan schat de ANWB de maandelijkse kosten voor de Karoq ongeveer 100 euro per maand lager in. Dat gaat je dus meer dan 4000 besparen over 4 jaar. Zie https://www.anwb.nl/auto/autokosten/berekenen/autokosten

[ Voor 3% gewijzigd door Sendak239 op 25-07-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
RobBouman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:51:
Als je 1.300 per maand mobiliteitsbudget hebt, kun je dan niet kijken naar privélease? Desnoods een occasion (jonggebruikt) in een privéleaseconstructie?

Of inderdaad het gesprek aangaan dat je voor 20.000 kilometer per jaar het niet haalt met € 4.600,- per jaar ((versnelde afschrijving), onderhoud, brandstof etc.). Omgerekend zit je dan op € 383,- per maand.

'k Heb deze strijd ook met de werkgever van m'n partner. Zij rijdt onze privé auto in 3 jaar tijd op voor haar werkgever, die haar 23ct de kilometer uitkeert. Koekoek. Argument werkgever: leaseauto's zijn duur.

Ik snap 'm wel als alle werknemers er alsnog mee akkoord gaat, hij is er lekker goedkoop mee uit zo.. En wij maar krom liggen om over 3 a 4 jaar weer een auto te kunnen vinden die we op basis van onze privé omstandigheden nodig hebben.
Laat ik het zo zeggen, er werken nogal wat mensen bij dat bedrijf en geen van hen heeft een leaseauto, en geen van de mensen die ik daar ken doet aan private lease.
Want private lease is gewoonweg duurder dan slim gebruikt kopen en daarmee rijden, op een enkel uitzondering na, er zit gewoonweg weer een bedrijf tussen wat geld verdient.

De afschrijving van een nieuwe auto is gewoon flink en die zit altijd in je leasecontract, alles wat ik uitrekenen en echt met alle kosten meegenomen is private lease, zelfs met een occasion keer op keer duurder en dat is met ver boven gemiddeld onderhoudskosten in het budget van de koopauto meegenomen naast alle andere kosten.

Daarbij ben ik geen autogek, het kan mij gewoonweg niet zoveel boeien, airo erin, cruise control en ze zoeken het maar uit.

Geloof me, ik krijg naast die 23 cent echt meer dan voldoende om met mijn auto budget er op vooruit te gaan, mijn vraag gaat niet over het proberen meer geld te krijgen of toch een leaseauto, mijn vraag gaat erover wat ik het beste kan kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door R3m3d7 op 25-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Sendak239 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat < 10k voor een ruime (en betrouwbare) auto met 120k km voor de boeg ook wat magertjes is. Tweedehands prijzen zijn toch wat hoger komen te liggen de afgelopen jaren. Die 23 cent per km zou de variabele kosten moeten dekken en je schrijft dat je een vaste vergoeding krijgt. Ik neem aan dat die de komende vier jaar wel minimaal 12k gaat opleveren. Is het dan een liquiditeitsprobleem?

Als je bijvoorbeeld een Verso van 9000 euro vergelijkt met een Karoq van 11.000 euro dan schat de ANWB de maandelijkse kosten voor de Karoq ongeveer 100 euro per maand lager in. Dat gaat je dus meer dan 4000 besparen over 4 jaar. Zie https://www.anwb.nl/auto/autokosten/berekenen/autokosten
Kijk, dit zijn de juiste vragen die je stelt en de juiste calculaties.

Het gaat erom dat ik 8 max 9k op de bank heb staan wat ik hiervoor kan inzetten en dan aan mezelf ga terugbetalen, zodat het daarboven komt moet ik gaan lenen en daar heb ik echt een hekel aan, maar als het een klein bedrag is kan ik dat super snel terugbetalen en is het okay, maar ik ga absoluut geen 10k lenen voor een auto.

Maar dan kom ik op betrouwbaarheid, Skoda staat onder merken als Honda en Toyota, kan ik met een 4 jaar oude Karoq 1.0 verwachten dat deze minstens even betrouwbaar is als een 100k op de klok oude Toyota met een minder zuinig maar wel erg betrouwbaar 1.6 blokje in het vooronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Laat ik het zo zeggen, er werken nogal wat mensen bij dat bedrijf en geen van hen heeft een leaseauto, en geen van de mensen die ik daar ken doet aan private lease.
Want private lease is gewoonweg duurder dan slim gebruikt kopen en daarmee rijden, op een enkel uitzondering na, er zit gewoonweg weer een bedrijf tussen wat geld verdient.

De afschrijving van een nieuwe auto is gewoon flink en die zit altijd in je leasecontract, alles wat ik uitrekenen en echt met alle kosten meegenomen is private lease, zelfs met een occasion keer op keer duurder en dat is met ver boven gemiddeld onderhoudskosten in het budget van de koopauto meegenomen naast alle andere kosten.

Daarbij ben ik geen autogek, het kan mij gewoonweg niet zoveel boeien, airo erin, cruise control en ze zoeken het maar uit.

Geloof me, ik krijg naast die 23 cent echt meer dan voldoende om met mijn auto budget er op vooruit te gaan, mijn vraag gaat niet over het proberen meer geld te krijgen of toch een leaseauto, mijn vraag gaat erover wat ik het beste kan kopen.
Dat iemand anders het niet doet is natuurlijk geen argument om het zelf niet te doen.
Met een mobiliteitsbudget van 1300 euro zou ik lekker een 2e hands Tesla Model 3 leasen (iets meer dan 500 euro per maand), dan word je gewoon ontzorgt qua onderhoud en banden e.d.. En die km vergoeding is dan ruim voldoende.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
-tom-562 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Dat iemand anders het niet doet is natuurlijk geen argument om het zelf niet te doen.
Met een mobiliteitsbudget van 1300 euro zou ik lekker een 2e hands Tesla Model 3 leasen (iets meer dan 500 euro per maand), dan word je gewoon ontzorgt qua onderhoud en banden e.d.. En die km vergoeding is dan ruim voldoende.
Thanks, maar een model 3 zit voor mij niet lekker, veel te laag.
Ik ben niet op zoek naar ontzorging, ik ben op zoek naar wat voor soort auto ik het beste kan op mijn shortlist kan zetten die voldoet aan mijn wensen/eisen.

Het is niet de bedoeling dat ik mijn budget op maak, als ik er 400 euro per maand van kan overhouden ben ik weer sneller bij mijn echte financiele doel en daarvoor zit ik maar wat graag in een oudere auto met wat minder luxe.

Ik merk dat leasen in Nederland echt behoorlijk de voorkeur heeft en op basis van alles wat ik doorreken is het financieel helemaal niet zo handig, iedereen zit de grootste waardedaling van die auto in het leasebedrag te betalen. Daarnaast moet je voor 4 jaar tekenen, wat als ik er na 2 jaar klaar mee ben en iets anders wil of moet gaan doen? En wat als ik een jaar 40k ipv 30k ga rijden, dan schiet de prijs helemaal omhoog.

Zakelijke leasen prima, ik heb dat 20 jaar gedaan maar ik ga niet op persoonlijke titel tekenen voor iets van 35k over 4 jaar waarbij de kosten alsnog nog kunnen stijgen door brandstof, wegenbelasting die stijgt, je hebt echt niet alles afgedekt met lease, die maatschappijen dekken zichzelf 100% in qua risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zegt al meerdere malen dat je niet wil leasen, maar:

Een kale Volvo EX30 ,welke qua auto redelijk vergelijkbaar is met de Skoda Karoq welke je nu rijdt, doet met jouw kilometers minder dan €700,- / maand in de lease, houdt je nog ruim €600,- van de door jou bedongen €1300,- in de maand over....

Met een béétje 'slim' energiebeheer / energie contract thuis houdt je ook aan die €0.23/km nog wel wat extraatjes over ;)

Voordeel is dat je je huidige (vrij opneembare?) spaartegoed niet aan hoeft te gaan spreken én dat je jezelf ook niet druk hoeft te maken over mogelijk onderhoud of eventuele andere onverwachte uitgaven.

[ Voor 48% gewijzigd door Will_M op 25-07-2025 19:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:42
@R3m3d7 je kan op https://www.carsized.com/en/ wat modellen naast elkaar zetten voor Height en Ground Clearance.. dan heb je iig wat buitenmaten. Van daaruit filteren qua beenruimte (volgens mij kan dat weer via autoweek.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Het is niet de bedoeling dat ik mijn budget op maak, als ik er 400 euro per maand van kan overhouden ben ik weer sneller bij mijn echte financiele doel en daarvoor zit ik maar wat graag in een oudere auto met wat minder luxe.
Ik begrijp je reactie. Even een korte recap voor mijzelf:
- je zoekt een gezinsauto die, ongeacht leeftijd, sowieso nog zo'n 120.000 kilometer mee moet kunnen;
- je hebt een hoge zit nodig;
- je hebt een budget van 8.000 a 9.000 om nu uit te geven aan de auto.

Ik zou persoonlijk kijken naar één van deze modellen:
- Ford B-Max;
- Opel Meriva;
- Nissan Qashqai;
Hierbij zou voor mij de Qashqai de voorkeur hebben. Even goed zoeken voor een gedegen verkoper/auto.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
RobBouman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Ik begrijp je reactie. Even een korte recap voor mijzelf:
- je zoekt een gezinsauto die, ongeacht leeftijd, sowieso nog zo'n 120.000 kilometer mee moet kunnen;
- je hebt een hoge zit nodig;
- je hebt een budget van 8.000 a 9.000 om nu uit te geven aan de auto.

Ik zou persoonlijk kijken naar één van deze modellen:
- Ford B-Max;
- Opel Meriva;
- Nissan Qashqai;
Hierbij zou voor mij de Qashqai de voorkeur hebben. Even goed zoeken voor een gedegen verkoper/auto.
Bedankt voor het meedenken Rob!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Deshmir schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:45:
@R3m3d7 je kan op https://www.carsized.com/en/ wat modellen naast elkaar zetten voor Height en Ground Clearance.. dan heb je iig wat buitenmaten. Van daaruit filteren qua beenruimte (volgens mij kan dat weer via autoweek.nl)
Thanks, dat zijn goede tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:04:
Interessant. Ik kwam juist op exact de tegenovergestelde conclusie.
Uitgaande van een auto kopen met een lening was een redelijke middenklasser nieuw leasen nagenoeg exact dezelfde prijs als tweedehands kopen. Met als grote verschil dat nieuw leasen de optie voor electrisch gaf (tegen 0 meerprijs) en daardoor de brandstof kosten bij 15'000 km per jaar zo'n €200 per maand lager uit kwamen.

Occassion lease is de afgelopen 6 maanden nagenoeg volledig ingestort. Simpelweg niet interessant meer. Een tweedehands Model 3 SR is in de occasion lease duurder dan een nieuwe Megane. En ja, dat zijn ongeveer dezelfde autos. Maar een nieuwe Megane rijdt je in de private lease goedkoper dan een tweedehands *gekochte* Model 3.

Dat gezegd hebbende: De hele private lease markt is redelijk aan het instorten. De fatsoenlijke Flex lease contracten waar je na een jaar zonder opgaaf van reden op kunt zeggen zijn volledig verdwenen en als je dus niet jaren aan een contract vast wilt zitten heb je helemaal gelijk dat je geen private lease doet!!

Al met al snap ik je dilemma wel. Lagere autos zijn ook voor lange mensen best te doen (de lage zit is niet het grootste probleem. Een fatsoenlijke lendesteun wel. En die mist in veel autos, zeker bij VAG) maar dan kan er echt niemand meer fatsoenlijk achter je zitten tenzij je voor €80k+ autos gaat.
De uitdaging bij de Verso is dat de wegligging naatje pet is. Als je dus niet perfect in je stoel zit ga je alsnog diezelfde last van je onderrug krijgen.
Aangezien je voor tweedehands gaat zou een grotere franse auto het beste zijn voor je rijcomfort. Een C4 Picasso of Grand Scenic hebben mij en mijn vrouw (beiden 1.85+) altijd prettig gebracht waar we moeten zijn. En in de categorie 1.2-1.5 ton zouden ze ook niet zo oud mogen zijn dat ze in de risico modellen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45
R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Maar dan kom ik op betrouwbaarheid, Skoda staat onder merken als Honda en Toyota, kan ik met een 4 jaar oude Karoq 1.0 verwachten dat deze minstens even betrouwbaar is als een 100k op de klok oude Toyota met een minder zuinig maar wel erg betrouwbaar 1.6 blokje in het vooronder.
Dat zijn geen vragen die ik kan beantwoorden. Een 6 jaar oude auto lijkt me in allerlei opzichten ook weer beter dan een 12 jaar oud exemplaar. Zie verder https://www.skodaforum.nl...%A9t-hoge-km-stand.47112/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik meer dan voldoende geld krijg voor vervoer, ik ga er na die kosten enorm op vooruit, dus je dikke vinger is richting een netto verhoging van ongeveer 50k per jaar na alle kosten.

Als je hangt op een leaseauto en op basis daarvan of het aantal centen per km keuzes maakt kan je hele leuke deals mislopen, een auto is een vervoersmiddel, en treinkosten kan ik volledig declareren.
Overheen gelezen excuse cést moi B)

Als de kosten dekkend zijn, dan is het zoeken naar een gunstige auto.

Zou dan private lease een optie zijn? RIj je nieuw en vaste kosten excl. brandstof (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Wat heeft de hoogte van de auto te maken met de ruimte in de stoel? Meestal heb je in een SUV juist minder ruimte binnenin omdat hij hoger staat.
Heb je al een 5 jaar oude Ford Focus geprobeerd? (of vergelijkbare Opel/VAG/Volvo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

DropjesLover

Dit dus ->

An sich rijden alle auto's tegenwoordig motorisch prima naar de 3 ton.
Het probleem is meer slijtage van de tijd dan kilometers, op de standaard slijtartikelen na. Koppeling, schokdempers, etc gaan zeker 250k km mee. Remblokken en -schijven is heel afhankelijk van de bestuurder (vorige eigenaar deed er nog geen 80k km mee, ik ruim 140...).

Auto's overlijden aan botte pech van iets vaags dat in de soep loopt, of rubbertjes/pakkingen die uitdrogen / gaan lekken.

Aziatisch (Toyota, Honda) is qua betrouwbaarheid super, maar zijn daarom ook populair en dus ook tweedehands erg duur duur. En weinig hoge SUV varianten.
Nissan, Kia zijn niet slecht, maar vergelijkbaar met Europese merken wat dat betreft.

Je budget is domweg laag voor wat specifiek nets.

Even op gaspedaal wat ingeklopt, met 8 tot 9k en niet ouder dan 2014: https://www.gaspedaal.nl/...160000&crs=19,22&srt=pr-a
Weg blijven van de Captur / 2008 / C4 cactus / Juke's, die zijn echt klein

Ford B-max, C-max of een Renault Scenic, Citroen C4 grand Picasso lijkt een beetje over te blijven.

Ga je ouder zoeken, dan komt nog wel een Tiguan of Touran, Lexus RX300 of behoorlijk oude RAV4's tegen.
Zelfs geen oude Volvo's meer... Nouja, een oude XC90, maar dan loop je leeg op de wegenbelasting (¬ 2200kg) https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 25-07-2025 14:46 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
-tom-562 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Volgens mij heb je de eis van lange mensen gemist :+ Achter mij kan nog geen peuter zitten. De 3 is echt heel krap achterin, zeker omdat de accu hoog is, de bank laag (dus lange mensen hebben geen ondersteuning aan de benen) en ook kan je je voeten niet onder de stoel voor je schuiven door de accu.

De model 3 is werkelijk de meest onpraktische auto voor de eisen van TS }:O
Ok ok, een Volkswagen Up of een 107 is mogelijk onpraktischer.

Ik neem m'n teamgenoten al niet eens meer mee bij een wedstrijd. Niet te doen voor de mensen achterin. Er gaat er hoogstens 1 mee als bijrijder en als die klein is kan er *misschien* nog iemand achter hem.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Ik heb in verleden een Audi A4 Avant gehad...
man man man wat een been ruimte, ik ben zelf 2 meter lang en voor het eerst in mijn leven met auto's moest ik mijn stoel naar voren schuiven om relax bij de pedalen te komen.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:12

-CJ

Not remastered

Aangezien ik niet meega in je "hoge auto is betere stoelen" verhaal; Opel Insignia. Ruim, en met AGR-stoelen koop je een fijne reisauto met hele goede stoelen.

Stoelen kunnen in bepaalde versies ook erg laag, waardoor je niet met je hoofd tegen de binnenspiegel zit te kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door -CJ op 25-07-2025 17:55 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Kia Soul, is misschien wel een optie.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
-CJ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:54:
Aangezien ik niet meega in je "hoge auto is betere stoelen" verhaal; Opel Insignia. Ruim, en met AGR-stoelen koop je een fijne reisauto met hele goede stoelen.

Stoelen kunnen in bepaalde versies ook erg laag, waardoor je niet met je hoofd tegen de binnenspiegel zit te kijken.
Hoi, ik zal het stoelen verhaal anders beschrijven.
Auto's waarbij het zitvlak van de stoel hoger is dan bij b.v. een Superb, of een Golf zijn auto's zoals mijn Skoda Karoq of een Ford C-max. Ik zeg niet dat de stoel beter is maar de zit veranderd.
Wanneer je lang bent en je gaat op lage stoelen zitten zullen je benen geen steun hebben van de stoel en omhoog gaan staan tot je knie, daardoor zal je beken gaan kantelen en dat verhoogt de kans op rugklachten in je onderrug.

Er zijn vast mensen van 2 meter die hier geen last van hebben maar ik heb dit wel.

Ik lees heel vaak over mensen die SUV's haten en zeggen dat het allemaal onzin is en je beter een station kan kopen, dit zal vast kloppen voor mensen van gemiddelde lengte maar voor mijn lengte van 2 meter icm mijn gevoelige rug is een hogere zit absoluut een must.

Daarnaast zet ik mijn ASS stoel in de auto en zit ik als een koning.
En nee, die past niet in een lage auto, dan zit ik met mijn hoofd tegen het dak van de auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Thanks, ga ik naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik snap die opmerkingen niet echt over “no way dat ik met prive auto zakelijk ga rijden”.

Ik krijg ook mobiliteitsbudget en daarmee hou ik serieus veel geld over tov bijtelling (en dan rij ik nog best veel met 37k per jaar).

@R3m3d7 je budget is wel zeer krap voor hoge en zuinige en degelijke auto. Is dat budget echt vast? Ik zou vooral naar TCO kijken. Flink meer uitgeven voor minder verbruik.

Je kan gokken op diesel, minder in aanschaf en meer in belasting. Echter onderhoud kan ook duurder zijn.
Met dir aanschafbudget icm wensen gaat t allemaal wel een gok worden

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 27-07-2025 21:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Door auto’s te rijden met goede stoelen. Ik snap eigenlijk niet wat de relatie hoge auto en rugpijn is.
Ik ben ook bijna 2 meter maar rijd alleen maar lage auto’s. En heb nog nooit rugpijn gehad in mijn auto’s, sterker nog, ik stap wel eens in met rugpijn en stap uit zonder.
Maar ik kies dan ook wel auto’s uit met goede stoelen: Opel Insignia met AGR stoelen, grotere Volvo’s, die hebben standaard goede stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
RobBouman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:51:
Dat vind ik ook geen gekke suggestie. Je hebt een aardig maandelijks budget maar een laag initieel budget en je bent nu een vrij moderne auto gewend waarbij je ontzorgd wordt. Voor 1300 euro per maand

Kun je thuis laden en heb je ook nog zonnepanelen? Dan zou je een wellicht een Skoda Elroq private lease kunnen overwegen. Die heb je private lease voor 739 euro per maand (36mnd, 30.000km pj)
: https://autoleasecollecti...oq-business-edition-82kwh

Of als je meer flexibiliteit wenst: een Lynk & Co 01? Die kun je maandelijks opzeggen mocht ie niet bevallen of als je voldoende hebt gespaard voor een wat nieuwere en comfortabelere auto. Lynk & Co deelt techniek met Volvo en daarvan staan de stoelen vaak als zeer goed bekend dus wellicht dat je daar van de link met Volvo profiteert.
R3m3d7 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:24:
Auto's waarbij het zitvlak van de stoel hoger is dan bij b.v. een Superb, of een Golf zijn auto's zoals mijn Skoda Karoq of een Ford C-max. Ik zeg niet dat de stoel beter is maar de zit veranderd.
Wanneer je lang bent en je gaat op lage stoelen zitten zullen je benen geen steun hebben van de stoel en omhoog gaan staan tot je knie, daardoor zal je beken gaan kantelen en dat verhoogt de kans op rugklachten in je onderrug.

Er zijn vast mensen van 2 meter die hier geen last van hebben maar ik heb dit wel.

Ik lees heel vaak over mensen die SUV's haten en zeggen dat het allemaal onzin is en je beter een station kan kopen, dit zal vast kloppen voor mensen van gemiddelde lengte maar voor mijn lengte van 2 meter icm mijn gevoelige rug is een hogere zit absoluut een must.
Ik denk dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt. De bovenbenen worden onvoldoende ondersteund als het zitvlak te laag boven de vloer van de auto zit en de lengte voor de onderbenen eigenlijk te klein is. Oplossing daarvoor is een hogere stoel óf een andere hoek/helling van het zitvlak, waardoor de lengte tussen de vloer en je knieholtes ook groter wordt. Een stoel waarvan je het zitvlak achterover kunt kantelen (dus niet alleen de rugleuning kantelen maar de hele stoel inclusief het zitvlak) en waar je idealiter ook het zitvlak nog van kunt verlengen kan een betere zit geven dan een auto die alleen maar hoger is maar waar het zitvlak erg vlak is.

Op de tweedehandsmarkt zijn SUVs en MPVs vaak prijziger dan een stationwagen en je aankoopbudget is behoorlijk beperkt. Daarom zou ik ook proefzitten in een stationwagen, hatchback of sedan met goede stoelen.
R3m3d7 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:24:
Daarnaast zet ik mijn ASS stoel in de auto en zit ik als een koning.
En nee, die past niet in een lage auto, dan zit ik met mijn hoofd tegen het dak van de auto. :)
Komt die ASS stoel er sowieso in? Dan hoef je niet eens meer te kijken naar een auto met een goede stoel, maar vooral naar veel ruimte zodat die after-market stoel goed past, toch?

Ik zou anders adviseren te kijken naar een Opel Astra of eventueel een Opel Zafira met de alom geroemde AGR stoelen. Je kunt daar niet op filteren dus gewoon elke advertentie langs gaan en kijken of de AGR stoelen op de foto staan.
Deze Astra heeft ze wel bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl...age-41711155/details.html
Voordeel van de Astra is dat ie een goede prijs/kwaliteit verhouding biedt een occassion: ze zijn relatief goedkoop, je krijgt een vrij jonge auto voor je geld met moderne features zoals Apple Carplay/Android Auto en qua betrouwbaarheid zijn ze goed. Het exemplaar dat ik zag met de AGR stoelen heeft wel een flinke kilometerstand.

De Toyota Verso die je noemt is ook niet gek, maar dat zijn wel auto's van 14 jaar oud, niet bijzonder zuinig en moderne tech zoals Carplay zit er niet op. Toyota heeft een ijzersterke reputatie wat betreft betrouwbaarheid maar na 14 jaar en 200.000km moet je ook niet verwachten dat er nooit wat mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satirev
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Je zou een Lexus RX serie kunnen overwegen. Kost wel aardig wat qua wegenbelasting en benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
roel-online schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:22:

Of als je meer flexibiliteit wenst: een Lynk & Co 01? Die kun je maandelijks opzeggen mocht ie niet bevallen of als je voldoende hebt gespaard voor een wat nieuwere en comfortabelere auto. Lynk & Co deelt techniek met Volvo en daarvan staan de stoelen vaak als zeer goed bekend dus wellicht dat je daar van de link met Volvo profiteert.
Hoi Roel,

Ik heb hier naar gezocht maar ik kan dit niet vinden.
Als ik hier kijk: https://www.lynkco.com/nl-nl/private-lease

Lees ik:
Contract en voorwaarden - Is het mogelijk het contract tussentijds te beëindigen?
Ja, dat is mogelijk. Dit kan na het verstrijken van de eerste 12 maanden van jouw overeenkomst en hier zijn kosten aan verbonden. Deze kosten bedragen 40% van de resterende termijnen van jouw contract. Hoe hoog deze kosten exact zijn, hangt af van jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
R3m3d7 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Hoi Roel,

Ik heb hier naar gezocht maar ik kan dit niet vinden.
Als ik hier kijk: https://www.lynkco.com/nl-nl/private-lease

Lees ik:

[...]
Blijkbaar bieden ze het alleen aan op de Lynk & Co 01: https://www.lynkco.com/nl-nl/subscription

Ook Stellantis biedt zoiets aan: https://drive4joy.nl

Maar een goede aanbieding met een langere looptijd (vanaf zo'n 2-3 jaar) zal doorgaans goedkoper zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door roel-online op 29-07-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
En hoeveel van de US bedrijven die actief zijn in NL denk jij tr kunnen? :?

Ik werk ook voor een US bedrijf waarvan ik alvast zeker weet dat je het niet kent. Ik heb (als enige op onze locatie) wel mogelijkheid op een leaseauto maar kies bewust voor uitbetalen mobiliteitsbudget.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
@R3m3d7 ik zou je keuze baseren op TCO ipv budget aanschaf; dat is min of meer irrelevant.

De belangrijkste vraag zie ik nog niet beantwoord noch gesteld; kan je parkeren (en dus laden) op eigen terrein?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
assje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:12:
[...]

En hoeveel van de US bedrijven die actief zijn in NL denk jij tr kunnen? :?

Ik werk ook voor een US bedrijf waarvan ik alvast zeker weet dat je het niet kent. Ik heb (als enige op onze locatie) wel mogelijkheid op een leaseauto maar kies bewust voor uitbetalen mobiliteitsbudget.
Als je kan kiezen is het gewoon spreadsheet werk voor jouw specifieke situatie en dan je keuze maken. Niets mis mee, ik ken er meer die dit doen, zeker mensen die 99% van de tijd op kantoor zitten en naar kantoor kunnen fietsen nemen vaker geen leaseauto.

Ik ga zeer zeker niet voor Amazon/AWS werken. :)

De hele discussie lease of geen lease is voor mij nutteloos, en ik ga zeer zeker niet private lease doen want ik ga mij niet voor 48 maanden vastknopen aan een contract wat als een molensteen om mijn nek hangt, dat is een persoonlijk iets maar ik ben zeer terughoudend met dat soort contracten. Ik neem liever wat gecalculeerd risico op wat extra kosten door problemen met een auto dan een contract ter waarde van 30-40k, zeker in mijn proeftijd.

Ik was alleen benieuwd of ik nog modellen over het hoofd zie die jullie zouden adviseren op basis van mijn wensen.

Ik snap de rust die een leaseauto geeft, ik heb er 25 jaar met veel plezier gebruik van gemaakt maar deze kans is zo groot en zo uniek dat ik niet op basis van een het verliezen van de leaseauto nee tegen ga zeggen.

Maar bedankt allemaal voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
assje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:14:
@R3m3d7 ik zou je keuze baseren op TCO ipv budget aanschaf; dat is min of meer irrelevant.

De belangrijkste vraag zie ik nog niet beantwoord noch gesteld; kan je parkeren (en dus laden) op eigen terrein?
Ja, ik kan laden op eigen terrein, heb nog geen lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Ok, geen private lease met een contract van 48 maanden. 12 maanden of maandelijks opzegbaar wel een optie? Is die Lynk &Co 01 nog wat?

En van de tweedehands auto's, wat vind je van de modellen die ik heb aangedragen?

Het punt is een beetje dat je initiële budget behoorlijk laag is en je maandelijkse budget juist wel groot.

En hoe zit het nou met die ASS stoel? Komt die er nou sowieso in of niet?

Met alle reacties die gegeven zijn, waar neig je nu naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Hoi @roel-online ik ben er nog niet uit maar neig naar een auto van 3-4k en dan maar zien hoe lang we het volhouden daarmee. Ik haat abonnementen. Als ik iets koop enwat mazzel heb kan ik voor 3-4k zomaar een ton of wat rijden en dan zit ik goed en als het mis gaat is het jammer maar dan koop ik er weer eentje. Zoiets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Na lang zoeken, lezen en overwegen gingen we een testrit maken in een ix35 bij een dealer die betrouwbaar over komt op basis van de vele marktplaats reviews, auto was 7k.
Het eerste wat we gingen testen was het eerste wat niet werkte - de airco, omdat het bloedheet was wilde mijn vrouw maar even haar raam open doen, dat werkte ook niet, toen bleek dat ik vanachter het stoel wel haar raam open kon doen maar niet dicht.

Dit was dus een spel van "er zijn dingen mis maar je moet ze zelf maar even zoeken"

Ik kreeg geen enkele waarschuwing mee toen ik met deze auto wegreed.
Dus het vertrouwen was weg, de verkoper snapte niet waarom ik de auto niet wilde en gaf aan dat hij de problemen in een dag kon verhelpen zonder extra kosten, toen ik heb vertelde dat ik op basis van 2 dingen testen en er 2 dingen waren die net werkte bijna zeker weet dat er nog meer mis is en er geen zin meer in had was de blik op zijn gezicht echt met geen pen te beschrijven, ik heb de testrit maar 5 minuten gemaakt.

We zijn naar huis gereden en hebben een auto occasion lease geregeld via ANWB occasion lease flex, rond de 600 euro per maand voor 6 maanden.

Mijn les is dat je niet voor onder de 15k (oid) een ruime tweedehands auto moet willen kopen als je echt een fatsoenlijk iets zoekt en niet zelf detective wil gaan spelen tijdens de testrit.
Dus ik ga nu sparen en overwegen om over een jaar oid iets te kopen, dan heb ik als het allemaal lukt met mijn nieuwe baan wat meer om te besteden dan nu.

Nogmaals, bedankt voor alle adviezen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Rare conclusie na het proefrijden van 1 willekeurige occasion. Voor 15k kan je echt meer dan prima een ruime betrouwbare gezinsauto kopen (voor de helft ook wel)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
-tom-562 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:20:
Rare conclusie na het proefrijden van 1 willekeurige occasion. Voor 15k kan je echt meer dan prima een ruime betrouwbare gezinsauto kopen (voor de helft ook wel)
Je hebt 100% gelijk, ik schrijf het verkeerd.
Ik wilde zeggen dat ik denk dat 7k qua budget niet genoeg is voor wat ik zoek en ik dit pas weer opnieuw zou proberen voor rond de 15k.

Terechte opmerking van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

R3m3d7 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Misschien dat ik deze uitspraak van je verkeerd plaats of niet precies snap waar 50K vandaan komt maar in hoeverre heeft dit bedrag extra invloed op je budget of besluitniveau om een auto te kopen? Want voor 50K heb ik meteen de oplossing: Porsche Panamera of Cayenne; daar kan je zeker weten met 2 lange volwassen achter elkaar zitten. Geen nuttige / populaire mening maar voor 50K allicht overwegen ;)

In je overige posts ga je nogal losjes om met de verwachting van een auto; er mag al 150K op teller staan. Er moet nog 120K bij in 4 jaar ongeveer. Je hebt geen idee welke auto/onderhoud daar bij komt kijken maar hebt wel al duidelijke potjes voor brandstof en onderhoud?

Een beetje auto die nu tussen de 4 en 7 jaar oud is, daarna nog 30K per jaar rijdt heeft nodig: een APK, een grote beurt (give or take), 60% set banden (ongeveer want een goede allseason kan ongeveer 45K draaien voordat je veiligheid op het spel zet), etc? Nou ben ik minder bekend met de reguliere kosten / auto's maar wat zegt Autoweek aan "vaste kosten" voor bepaalde wagens en hoe past dat in je voorlopige budgettering?

Out-of-box denken: heb je al een pro-forma loonstrook opgevraagd bij je nieuwe werkgever? Want dan krijg j een goed/beter beeld hoe een mobiliteitsbudget+kilometervergoeding wordt uitbetaald als je elke maand grofweg 1600km voor de zaak hebt verreden.

En, allicht heb ik het ook gemist; is de verwachte kilometrage woon-werk? Of zit daar ook werk-werk bij (dus van kantoor naar klant en terug)? Want werk-werk heeft wel weer invloed op vergoeding (is niet gelimiteerd aan 23 ct/km) maar ook op verzekering/aansprakelijkheid.

Want als je loonstrook er mooi uitziet en daar kan je niet alleen de potjes van vullen maar ook iets overhouden, kan je ook beargumenteren om "nu" een iets goedkopere auto te kopen, je proeftijd & vaste contract af te wachten en dan het resterende geld van je mobiliteit te investeren in een mooiere / betere / jongere / duurdere auto?

Zoek dat ook voor de zekerheid even uit allemaal. En vanzelfsprekend succes met een mooie auto zoeken!!!

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 13-08-2025 11:29 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@MAX3400 Op basis van de reacties in dit topic heb ik het gevoel gekregen dat ik heel slecht ben ik mijn vraag stellen en/of situatie schetsen. Ik wil geen 50k aan een auto besteden, ik heb andere financiele doelen, ik vermoed dat ik dat een paar keer schrijf. Daarnaast wil ik helemaal geen auto die naast dure aanschaf ook nogeens veel geld kost om op de weg te houden. Ik wil zo min mogelijk uitgeven qua commit (ik zou b.v. geen 48 maanden private lease tekenen, ik weet niet eens of ik door mijn proeftijd kom) en onderhoud maar ook mijn gezin veilig en redelijk betrouwbaar kunnen vervoeren.

Ik heb al een keuze gemaakt inmiddels en ga ANWB flex leasen voor 6 maanden, op basis van wat ik daarmee leer kijken we verder, dit kost 629 per maand, dat past prima in het budget, is veilig en voorspelbaar, ik denk alleen dat als je 15k hebt je voor minder kan rijden over een langere periode, ik heb dat geld alleen niet (en ga niet lenen op dit moment) dus ik maak de keuze om korte lease te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Kan je prima volgen hoor @R3m3d7 , alleen zit je op een forum waar leasen de heilige graal is.

Dus mensen duiken en discussie in met een bepaalde mindset. Of lezen gewoon niet goed, want je gaat er qua inkomen 50k op vooruit en dat is niet je auto budget.

Maar denk dat je eigenlijk al vanaf de start qua budget wat krap zat. Mooiste was geweest als je je ex lease auto had kunnen overnemen. En dus wellicht ipv 600 per maand aan de ANWB over te maken dit aan je financier van je lening om de overbrugging te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
R3m3d7 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:46:
@MAX3400 Op basis van de reacties in dit topic heb ik het gevoel gekregen dat ik heel slecht ben ik mijn vraag stellen en/of situatie schetsen. Ik wil geen 50k aan een auto besteden, ik heb andere financiele doelen, ik vermoed dat ik dat een paar keer schrijf. Daarnaast wil ik helemaal geen auto die naast dure aanschaf ook nogeens veel geld kost om op de weg te houden. Ik wil zo min mogelijk uitgeven qua commit (ik zou b.v. geen 48 maanden private lease tekenen, ik weet niet eens of ik door mijn proeftijd kom) en onderhoud maar ook mijn gezin veilig en redelijk betrouwbaar kunnen vervoeren.

Ik heb al een keuze gemaakt inmiddels en ga ANWB flex leasen voor 6 maanden, op basis van wat ik daarmee leer kijken we verder, dit kost 629 per maand, dat past prima in het budget, is veilig en voorspelbaar, ik denk alleen dat als je 15k hebt je voor minder kan rijden over een langere periode, ik heb dat geld alleen niet (en ga niet lenen op dit moment) dus ik maak de keuze om korte lease te doen.
ík heb niet alle reacties gelezen en jouw antwoorden daarop. sorry. We hebben nu een vw passat variant. onze vorige auto, skoda fabia, werd te klein voor de lange benen. Deze Passat bevalt goed. Ik ben 1.96 en mn dochter is langer dan 1.80 en kan achter mij zitten.
O ja onze auto is te koop 8)
de dochters zijn het huis uit en nu is de auto te groot, het is ook nooit goed. Succes met de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
[...]

Veeam en VMware doen er ook niet aan.

• R3m3d7
Barrycade schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:09:
Kan je prima volgen hoor @R3m3d7 , alleen zit je op een forum waar leasen de heilige graal is.

Dus mensen duiken en discussie in met een bepaalde mindset. Of lezen gewoon niet goed, want je gaat er qua inkomen 50k op vooruit en dat is niet je auto budget.

Maar denk dat je eigenlijk al vanaf de start qua budget wat krap zat. Mooiste was geweest als je je ex lease auto had kunnen overnemen. En dus wellicht ipv 600 per maand aan de ANWB over te maken dit aan je financier van je lening om de overbrugging te maken.
Dat is geen slecht idee, maar dan had ik binnen 4 dagen een auto moeten vinden en kopen door de bijzonder situatie waar ik nu even in zit. Ik lease liever voor 6 maanden de verkeerde auto dan dat ik hem koop, maar ik snap wat je zegt.

Ik denk dat het leuk is om te kijken wat rijke mensen doen met auto's, ik ken er een aantal en geen een van hun rijd een leaseauto, allemaal koop, soms een jonge occasion, meestal gewoon nieuw, gewoon cash betaald, hoppa.

Daar is een reden voor, het is financieel gewoon gunstiger om te kopen dan te leasen maar je moet wel het budget hebben wat bij je wensen/eisen past, en daar ging het bij mij mis.

In de komende 6 maanden weet ik meer over hoeveel km's ik rij in een maand en hoeveel echt lange ritten ik maak en kan ik wat geld sparen om mijn budget op te hogen.

Ik blijf erbij dat het kopen van een goede occasion de beste optie is financieel, de spreadsheet liegt niet, maar voor mijn wensen/eisen was 7k gewoonweg niet voldoende, ik denk dat ik 15-20k nodig heb.

Morgen komt de ANWB occasion flex lease auto tussen 10:00 - 12:00, toch wel leuk en spannend weer

Anyway, bedankt voor je reactie. :)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
R3m3d7 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Morgen komt de ANWB occasion flex lease auto tussen 10:00 - 12:00, toch wel leuk en spannend weer
Wat ga je nu precies rijden voor die zes maanden dan?

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:51
Mijn advies, koop een jonge gebruikte auto van max 3 jaar oud <50k km. Betaal die 7k aan, neem voor de rest van het bedrag financial lease. Betaal hem af in 48 of 60 maanden voor een vast maandbedrag.
Bij 10k en 60 maanden betaal je nog geen 200 / maand.
Verder heb je nagenoeg geen kosten, behalve om het jaar een APK van een paar tientjes, misschien een kleine beurt ieder jaar en een keer nieuwe banden.

Van je km vergoeding en mobiliteitsbudget kun je dit makkelijk betalen en houd je waarschijnlijk zelfs flink over.

[ Voor 12% gewijzigd door Advizor op 14-08-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
nooberke schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Wat ga je nu precies rijden voor die zes maanden dan?
Corrola Sport Touring, voor die 6 maandjes wel te doen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
Advizor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
Mijn advies, koop een jonge gebruikte auto van max 3 jaar oud <50k km. Betaal die 7k aan, neem voor de rest van het bedrag financial lease. Betaal hem af in 48 of 60 maanden voor een vast maandbedrag.
Bij 10k en 60 maanden betaal je nog geen 200 / maand.
Verder heb je nagenoeg geen kosten, behalve om het jaar een APK van een paar tientjes, misschien een kleine beurt ieder jaar en een keer nieuwe banden.

Van je km vergoeding en mobiliteitsbudget kun je dit makkelijk betalen en houd je waarschijnlijk zelfs flink over.
Het was een idee geweest idd, ik houd dit in mijn achterhoofd voor na deze 6 maanden. Ik wilde geen hoge totale commit aan gaan op een lease of lening met de mogelijkheid dat ik deze baan niet weet te houden door de proeftijd heen of het niet trek om wat voor reden dan ook. Ik moet dat wel kunnen inschatten binnen 6 maanden en de nog geen 4k aan lease nu heb ik staan dus dit voelde goed te overzien. Maar je hebt gelijk en ik wil zelf ook van operational lease af dus ik ga jou idee even doorrekenen wanneer ik over 3-4 maandjes nog daar werk en dat voorlopig wil blijven doen. Thanks.
Pagina: 1