Huurwoning tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownz123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09 13:42
Hoi,

Ik ben pas geleden ingetrokken in een huurwoning. Hierbij heb ik natuurlijk de woning geaccepteerd, ondanks het feit dat ik het oneens was met de staat waarin de tuin werd geleverd (veel keuze heb je tegenwoordig niet met de krapte in de woningmarkt). Echter vroeg ik me af of ik in mijn recht ben om eisen te stellen dat ze wat aan de tuin doen. De huidige tuin ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wusiLnjKwENdUfZG3-xW6z6WYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/101oJDjHyWt8vAkJUi5w42tL.jpg?f=user_large

Zoals je kan zien, ziet de tuin er niet echt netjes uit. Tegels zitten los en er ontbreekt een tuindeur. Nu geeft verhuurder aan dat deze voor huurder is en ik zelf moet aanschaffen. Echter staat het volgende op de website van de woningcorporatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2BooEwhfMyPTPZpty7Zcgn--Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a1Eay6FVz6mc3CRbv5uUaa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-xsKa7o7kRDh3wP1AzW4fFut00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vzcz2bQ6nupvChvbYbNVNt8D.jpg?f=fotoalbum_large

Ze geven aan dat ze ervoor zorgen dat de tuin er netjes uitziet bij start huurwoning. Dit is echter totaal niet het geval. Echter ben ik bang dat ik de tekst op een website niet als argument kan gebruiken. In het contract staat namelijk enkel het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8PWe2SSkABE__PjpfNfPCGuXYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CEiUxrea0fN9RQAnHvR7wxOk.jpg?f=user_large

Er wordt dus enkel aangegeven hoe de huurder om moet gaan met de tuin en worden geen eisen gesteld aan hoe deze zou moet worden opgeleverd.

Mijn vraag is nu of het überhaupt zin heeft om hier een klacht over in te dienen, zodat zij hiervoor de kosten moeten opdragen. Persoonlijk denk ik dat het een verloren zaak is, maar indien ik iets over het hoofd zie, wil ik natuurlijk wel proberen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Schutting deur is een dingetje. Maar dat heb je ook voor weinig geld geregeld. Voor de rest ziet ie er prima uit voor een gemiddelde huurwoning.

Maar tenzij er een sleutel bij zit van een schuttingsdeur heb je denk ik weinig munitie. Vragen kan altijd natuurlijk.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik zou het wel weten; handen uit de mouwen, lekkere zonnige dag uitkiezen en aan de slag! Tegels eruit, paar goedkope planten op de kop tikken en er wat leuks van maken.

Nu is het alleen maar negatief....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41

krietjur

Where am I?

Ik vind het erg nog vrij netjes uitzien eigenlijk voor een huurwoning. Toen ik in mijn huurwoning ging destijds was de hele tuin overwoekerd door hoge struiken. Klagen bij de woningbouw haalde niets uit. Zal misschien per locatie wisselen, maar ik geef het weinig kans dat ze dit voor je gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:04
Regels van deze aard zijn vaak meer voor de buhne zodat zij een stok hebben om mee te slaan bij opzegging huurcontract of bij klachten van omwonenden. Heel vroeger eens meegemaakt dat ik de woning ontving met beide kliko's tot de nok gevuld en nog weken voordat deze zouden worden opgehaald, waardoor je tijdens je verhuizing je zooi ook niet kwijt kon. Mocht je ook maar zelf oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:41
Van de schuttingdeur zou ik wel melding maken: verhuurder moet de initiële aanleg van erfafscheiding doen. Jij moet 'm onderhouden. Een missende deur is wmb toch actie verhuurder dan, je mag m.i. een afgesloten tuin verwachten.

Qua tuin: je hebt een aangelegde tuin gekregen. Dat het jouw stijl/smaak niet is, is jouw probleem ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Je mag van de verhuurder wel verwachten dat hij bij oplevering een nette erfafscheiding levert (dus met een aanwezige deur). En die plaat aan de linkerkant mag ook we iets netter / op dezelfde hoogte afgezaagd worden. Daarna is het onderhoud voor de huurder.

Hoe lang ben je van plan in dit huis te blijven wonen?
Trommel wat vrienden op, zet een kratje bier koud en steek je handen een dagje uit de mouwen. Zo maak je iets moois van deze tuin.

Heel veel woon- en tuinierplezier gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
MisterMailman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:33:
Van de schuttingdeur zou ik wel melding maken: verhuurder moet de initiële aanleg van erfafscheiding doen. Jij moet 'm onderhouden. Een missende deur is wmb toch actie verhuurder dan, je mag m.i. een afgesloten tuin verwachten.

Qua tuin: je hebt een aangelegde tuin gekregen. Dat het jouw stijl/smaak niet is, is jouw probleem ;)
Dat hoeft niet. Heel veel huurhuizen hebben gewoon een open tuin/ingang aan de kant van de steeg/brandgang.
Hier gaat de woningbouw niets aan doen. Gewoon een container huren en de zooi afvoeren en je tuintje inrichten zoals jij wil.
krietjur schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:30:
Ik vind het erg nog vrij netjes uitzien eigenlijk voor een huurwoning. Toen ik in mijn huurwoning ging destijds was de hele tuin overwoekerd door hoge struiken. Klagen bij de woningbouw haalde niets uit. Zal misschien per locatie wisselen, maar ik geef het weinig kans dat ze dit voor je gaan verbeteren.
Ik zie ook genoeg koophuizen waar de voortuinen een grote onkruidbende is.
Het zal ongetwijfeld ook afhangen in welke regio je kijkt.

Mensen die in een oude huurwoning zitten waar amper vloerbedekking in de hal/trap ligt, afbladderend behang, zullen geen belang hebben bij een nette tuin. Met schouwen komen we in allerhande woningen, er gaat echt een wereld voor je open als mensen de voordeur open doen. Zowel bij huurwoningen als bij koopwoningen. Oeffff :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Als de verhuurder bepaalde verwachtingen van jou heeft (v.w.b. tuinonderhoud), mag je van de verhuurder ook wel iets verwachten. Het hoort van 2 kanten te komen.

Bij een koopwoning zie ik dat toch anders.. daar is het 'what you see, is what you get' en moet je er zelf iets moois van maken (tenzij er in het aankoop-traject bepaalde voorwaarden zijn opgenomen / aanpassing van prijs door (achterstallig) onderhoud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

'u tekent dan ook voor de oplevering van de tuin'
Ik neem aan dat je dus al getekend hebt, gezien al bent ingetrokken, is daar ook opleverrapport van gemaakt?

Even buiten of het netjes is of niet, had dit dus een opleverpunt moeten zijn en niet achteraf er een zaak van te maken. Kans is dat je stukje coulance krijgt (zeker de deur), maar geval van een opleverrapport.. neem een weekendje, ga los en maar er wat moois van.

Stel nu dat het allemaal 'prima' was, die tegels netjes vlak, gamma deurtje erin, hoe groot was de kans dat je alsnog je tuin had gedaan?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 23:25
CappieL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:50:
Als de verhuurder bepaalde verwachtingen van jou heeft (v.w.b. tuinonderhoud), mag je van de verhuurder ook wel iets verwachten. Het hoort van 2 kanten te komen.

Bij een koopwoning zie ik dat toch anders.. daar is het 'what you see, is what you get' en moet je er zelf iets moois van maken (tenzij er in het aankoop-traject bepaalde voorwaarden zijn opgenomen / aanpassing van prijs door (achterstallig) onderhoud)
Dat zal bitter tegenvallen. Mijn huurwoning destijds had een keuken waarvan de muren en het plafond knaloranje waren geschilderd. Gewoon toegestaan.

Bij vertrek hoefde ik alleen te zorgen dat er een aantal stoeptegels naar de voordeur lagen zodat de nieuwe huurders niet over de grond moesten lopen. De overige nette tegels meegenomen.
Klimop mocht maximaal 2m hoog tegen de muren zitten, boven die 2m moest het verwijderd zijn bij oplevering. Als je dat niet zelf deed, ja dan doet de woningbouw dat, op jouw kosten.

Dus nee je krijgt gewoon een tuin die de vertrekkende huurder achterlaat en veel plezier ermee. De woningbouw gaat echt niets aan je tuin doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

rdejongjr

Gnome

Oorspronkelijk zat er trouwens geeneens een schutting, enkel een hekwerk je tussen die betonnen paaltjes.
Je accepteert het in die staat van de voorgaande huurders helaas.

Als je intrekt hebben ze het er niet over, snel tekenen en door maar als je er uit gaat moeten al die eigen bouwsels opeens netjes weg zijn anders flinke kosten....

Bewaar al je documenten en voeg fotos toe van de huidige staat, handig als je ooit weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:53
MisterMailman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:33:

Er zijn ook woningstichtingen waarvan je de schuttingdeur moet verwijderen als je je huurwoning achterlaat :+

(Eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
ownz123 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:24:
Hoi,

Ik ben pas geleden ingetrokken in een huurwoning. Hierbij heb ik natuurlijk de woning geaccepteerd, ondanks het feit dat ik het oneens was met de staat waarin de tuin werd geleverd (veel keuze heb je tegenwoordig niet met de krapte in de woningmarkt). Echter vroeg ik me af of ik in mijn recht ben om eisen te stellen dat ze wat aan de tuin doen. De huidige tuin ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Zoals je kan zien, ziet de tuin er niet echt netjes uit. Tegels zitten los en er ontbreekt een tuindeur. Nu geeft verhuurder aan dat deze voor huurder is en ik zelf moet aanschaffen. Echter staat het volgende op de website van de woningcorporatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze geven aan dat ze ervoor zorgen dat de tuin er netjes uitziet bij start huurwoning ...
Dat zie ik nergens staan!
Kleine moeite om het op te knappen
Deur? Hebben de buren dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:41
Wat er niet is (schutting deur) hoeft ook niet onderhouden te worden. Dus daar hoeft de verhuurder niets mee te doen. De erfafscheiding waar je recht op hebt, mag bestaan uit een paar houten paaltjes die 50cm boven de grond uitsteken met daaroverheen een enkele ijzerdraad gespannen, met een onderbreking bij de toegang tot je voor- en achtertuin. Wat over blijft is dat er een klein beetje onkruid staat wat in een uurtje wel volledig verwijderd is. Ga je daar werk van maken in de vorm van een klacht zal het je waarschijnlijk meer tijd kosten. Zeker gezien de tuininrichting je nu kennelijk toch al niet aanspreekt en je dus eea zal veranderen.

Je mag de tuin nu als huurder inrichten zoals jij wil lees ik, dus mag je een afsluitbare deur in de schutting plaatsen. Maar een volledig afgesloten tuin is geen recht waar de verhuurder maar voor moet zorgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Dat ziet er imho uit als een tuin die je mag verwachten bij een huis van de woningbouw.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:34

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou willen dat mijn voor- en achtertuintje er zo bij lagen bij mijn voormalige huurwoning! Prima basis om zonder al te veel werk er wat moois van te maken.
Alleen even een schutting deurtje kopen van een paar tientjes

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:21
ownz123 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:24:
Ze geven aan dat ze ervoor zorgen dat de tuin er netjes uitziet bij start huurwoning.
Dat geven ze niet aan.
Er staat dat ze oude, grote bomen en struiken aan/tegen de gevel verwijderen. Die zie ik niet in jouw tuin, dus aan die twee punten hebben ze al voldaan.
Verder geven ze aan dat er tegels moeten liggen, die liggen er ook dus ook het derde punt is dik in orde.
Die regel over de tegels zegt overigens niet dat ze er netjes in moeten liggen, dat is aan de huurder om te bepalen wat hij/zij er mee doen. Ze zijn bedoeld om een 'platje' te kunnen maken en een pad zodat je niet door de modder hoeft te lopen.
Erfafscheiding aan de achterkant is meestal iets wat de huurder zelf moet doen, zeker bij oudere huurwoningen stond daar toen ze gebouwd werden helemaal niks, of een simpel tuinhekje.
De verschutting is pas veel later begonnen......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:53
je kan het altijd vragen, maar wat ik hier ook al zag staan is per woningbouw verschillend. Toen ik hier in de woning kwam(helemaal leeg)was en is het nog steeds ook niet helemaal goed, maar wel voldoende.

Hier heeft een drugsdealer gewoond. Op de kozijnen vd deuren staan nog steeds lengtes vd kids opgeschreven en ik heb eerder dit jaar ook gevraagd voor een nieuwe volledige schutting nadat ik tijdens het werk in een plaats hier in de buurt had gehoord dat iemand die wel had gekregen, maar nee. De conifeer langs het afdak is helemaal verrot omdat de vorige het niet heeft bijgehouden. Heb met de buuf waar ik de schutting mee deel laatst overlegd voor een nieuwe schutting 50/50 maar omdat ik er toch niet wil blijven wonen begin ik er(nog) niet aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

Behalve de poort zie ik niks geks eigenlijk. Natuurlijk kan het netter, maar het kan ook véél slechter. Onze tuin was een beetje vergelijkbaar denk ik. Alles betegeld op een manier waar je niet heel blij van wordt, en onder de tegels lag geel zand, waar je niet zomaar van af komt. De heg moest dringend gesnoeid worden en er lag een enorm vettige substantie in de afvoerputje in de tuin (later bleek dat de vorige huurders daar hun frietvet in dumpte).

Dit is de tuin zoals wij hem kregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRhg-G90OhKFe7_uiyxRW1dtY8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/190vjKn6HJjvv5l0hhc7YV3n.png?f=fotoalbum_large

En dit hebben we er van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxPMOFoHk19iujRk3iL5ZrWT1fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/raX5wAlfmSoGHkRgVBKWTXE1.png?f=fotoalbum_large

Wij zijn absoluut geen super handige mensen, maar met minimale investeringen hebben we er best wat leuks van weten te maken. De tegels/stenen uit de grond hebben we hergebruikt voor plantenbakken (gemetseld met een speciale lijm-achtige substantie). We hebben een aardig gat gegraven voor de konijnenren. Al het gele zand is in de ren gedumpt zodat we gras konden laten groeien in de rest van de tuin, aangezien dat niet gaat op geel zand. Plantjes gehaald bij zo'n discount tuincentrum, de heg gesnoeid en done.

Het enige wat vanaf het begin een issue is is een afgebroken sleutel in de poort, maar dat boeit ons te weinig.

Het is en blijft een huurhuis, dus het is zonde er enorm veel geld in te steken, maar je wilt het wel een beetje eigen maken. Gewoon creatief zijn ;)

Edit: hier was overigens heel de woning niet heel denderend qua staat. We hebben boven en onder de vloeren eruit gesloopt en vervangen, onder de muren geschuurd en opnieuw geverfd, alle kozijnen geverfd, boven de muren geverfd, de deuren geverfd en de keuken voorzien van een fris likje verf. De tuin voor is nog steeds (enorm scheef) betegeld, maar daar gaan we niks aan doen. Heeft ons wat geld gekost, maar niet overdreven veel. Nu betalen we echter wel relatief gezien weinig huur. Als dit huis in de huidige staat de markt op was gegaan hadden ze er makkelijk 2 á 300 extra per maand voor kunnen vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 25-07-2025 21:27 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 00:03
Bij de woningbouw stichting waar wij van huurden mochten we gebruik maken van werknemers van de sociale werkplaats in de omgeving om de tuin op orde te laten maken. (bij ons stond het onkruid ruim een meter hoog en 2 bomen welke weg gehaald moesten worden) Ze hebben toen heel de tuin kaal gemaakt en de tegels die er lagen weer recht gelegd.

Uiteindelijk er zelf later wel nieuwe bestrating in gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackJack
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-08 10:38
Naar mijn ervaring doet de woningbouw niets met betrekking tot de tuin. Ik heb zelf problemen gehad met een schutting die dusdanig slecht was dat deze met een zuchtje wind omver zou vallen. (Wat dus inderdaad gebeurd in de volgende winter)

De woningcorporatie liet nadrukkelijk weten dat alles buiten de vaste bebouwing de verantwoording was van de huurder. En dat ik ingestemd had met de staat van de tuin/schutting toen ik het huurcontract ondertekende.

Dus ik denk dat je eenzelfde soort antwoord kan verwachten en dat je er zelf iets aan zal moeten doen.

@SomerenV Ziet er leuk uit. Knap gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je het niet had moeten accepteren vervelende is dat je dan krijgt dan huur je het toch niet. Terwijl ze eigenlijk zelf bij de vorige bewoner moeten zijn voor een juiste oplevering. Maar voor hetzelfde geld hebben die al betaald ervoor, maar laten ze het jou uitzoeken.
Kortom je zal het zelf moeten regelen, je kan ook de schutting weghalen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1