Instap hardware HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:20
Momenteel heb ik Hue, Eufy, Tado en zonnepanelen thuis draaien met allemaal verschillende bridges, graag zou ik deze zaken integreren in 1 platform. In toekomst zou ook graag mijn zonnescherm slim willen maken en komt er wellicht een home battery. Home assistant lijkt mij hiervoor het meest voor de hand liggende platform, bovendien lijkt het mij leerzaam en leuk om hiermee aan de slag te gaan. Echter ik twijfel nog een beetje over de hardware. ik dacht eerst aan de yellow om deze deze al veel zaken aan boord heeft, echter ik las dat zigbee chipset soms storingsgevoelig kan zijn en dat daarom voor de green ook een een verlengkabel voor dongle wordt aangeraden. Ben even benieuwd of er andere tweakers zijn die een vergelijkbare situatie stabiel hebben draaien op een yellow of green? Of toch beter een mini-PC?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:47
Als je eerst wil proberen of het bevalt zou je haast een oude PC of laptop ergens vandaan kunnen scharellen om daar eerst HA op te draaien. Mocht dat echt bevallen en je wilt vervolgens een zuiniger of juist krachtiger systeem dan zou je zo over kunnen gaan naar een van de opties die je zelf ook al noemt of groter; deze zullen HA prima draaien met Zigbee.

Voor mij is het begonnen met een oude PC en een SkyConnect dongle. (Deze heb ik ook met een USB verlengkabel iets verder van de PC liggen voor beter signaal) Beviel hier dusdanig goed dat het nu als VM draait op een I7 7700K met een aantal andere VM's / LXC's.

[ Voor 1% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 25-07-2025 15:05 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
TinusH80 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:56:
ik dacht eerst aan de yellow om deze deze al veel zaken aan boord heeft, echter ik las dat zigbee chipset soms storingsgevoelig kan zijn en dat daarom voor de green ook een een verlengkabel voor dongle wordt aangeraden. Ben even benieuwd of er andere tweakers zijn die een vergelijkbare situatie stabiel hebben draaien op een yellow of green? Of toch beter een mini-PC?
Heb je de Zigbee functie ook echt nodig?
Hue laat zich prima lokaal integreren met de Hue Bridge.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:00
Op Marktplaats bijv een HP T630 thin client aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
TinusH80 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:56:
Momenteel heb ik Hue, Eufy, Tado en zonnepanelen thuis draaien met allemaal verschillende bridges, graag zou ik deze zaken integreren in 1 platform. In toekomst zou ook graag mijn zonnescherm slim willen maken en komt er wellicht een home battery. Home assistant lijkt mij hiervoor het meest voor de hand liggende platform, bovendien lijkt het mij leerzaam en leuk om hiermee aan de slag te gaan. Echter ik twijfel nog een beetje over de hardware. ik dacht eerst aan de yellow om deze deze al veel zaken aan boord heeft, echter ik las dat zigbee chipset soms storingsgevoelig kan zijn en dat daarom voor de green ook een een verlengkabel voor dongle wordt aangeraden. Ben even benieuwd of er andere tweakers zijn die een vergelijkbare situatie stabiel hebben draaien op een yellow of green? Of toch beter een mini-PC?
Ik heb het op een server in een container draaien, maar daar draait nog meer naast. Als je het bij HA wil houden, dan zou ik denk ik toch zo'n Yellow of Green doen, of in elk geval iets dat energiezuinig is. Als je verwacht nog meer dingen te hosten voor jezelf, dan zou ik een mini-pc uitzoeken op Marktplaats. :)

Saved by the buoyancy of citrus