Vloerverkoeling en tapijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 16:11
Beste Tweakers,

Sinds kort hebben wij vloerverkoeling, en nu zijn we op zoek naar wat we op de vloeren doen.
Op de 1e verdieping (slaapkamers) zouden we heel graag tapijt willen.
Alternatief is de tegel van de begane grond doortrekken, maar dat vinden we minder comfortabel en is een stuk kostbaarder.

Nu heb ik op tweakers echt al veel informatie gevonden mbt R-waarde, laag polig, lijmen etc, maar het lijkt allemaal op theorie gebaseerd.

Wat zijn de persoonlijke/praktijk ervaringen met vloerverkoeling (en wellicht ook vloerverwarming) met tapijt en/of tapijttegels, ten opzichte van een tegelvloer?
Wat doet het met de temperatuur, het comfort etc?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Tapijt heeft minder warmtegeleiding. Daardoor voelt het warmer aan, zonder per se warmer te zijn.
In winter fijn, lekker warme voeten. In zomer juist minder fijn, je mist de afkoeling van stenen.

Icm vloerverwarming / koeling, de hoeveelheid extra isolatie is nu ook weer niet zo extreem als je een licht tapijt neemt (hoe meer massa hoe trager systeem, hoe boogpoliger hoe meer stilstaande lucht).
Maar dan werkt je vloer net zo goed als een airco dat doet, en je bent de "contact warmte / koelte" kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat vin die comfortabel, aan tapijt in de slaapkamer? het warme gevoel of dat het zacht is aan je voeten? je kunt pantoffels kopen, dan heb je warme voeten en zacht en kun je evengoed lekker koelen.

o maar dat was allemaal je vraag niet zie ik

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:14
Ik zou de tapijttegel nemen, geregeld dat je in de slaapkamer op blote voeten rondloopt, geriefelijk.
Daarnaast op PVC of steen blijft alle stof op liggen, neemt je voeten allemaal op, helemaal als de voeten na douchen vochtig zijn.

Hier neem ik voor de verdieping ook vloertegels, deze zijn in allerlei kleuren en motieven leverbaar wat je eenvoudig gemengd kan leggen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:43:
Ik zou de tapijttegel nemen, geregeld dat je in de slaapkamer op blote voeten rondloopt, geriefelijk.
Daarnaast op PVC of steen blijft alle stof op liggen, neemt je voeten allemaal op, helemaal als de voeten na douchen vochtig zijn.

Hier neem ik voor de verdieping ook vloertegels, deze zijn in allerlei kleuren en motieven leverbaar wat je eenvoudig gemengd kan leggen.
Op PVC of steen blijft stof liggen.
Waar blijft dat stof dan bij tapijt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Wolly schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Wat je niet ziet, is er niet :+

Is het geen optie om gewoon een 'harde' vloer (pvc, tegels, laminaat, hout) te leggen een een klein vloerkleed naast je bed voor het comfort als je dat prettig vindt? Dan is het grootste gedeelte van je vloer toch goed te koelen en heb je in geval van condens een minder groot probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

We hebben hier vloerverwarming / koeling met een los kleedje. En je merkt meteen dat de verwarming en zeker ook de koeling daar beduidend minder is.
Gek genoeg strookt dat ook met de theorie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gEuud3Z.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
Het idee van vloerkoelen is toch vooral de indirecte invloed? Dus dat je de warmte uit de woning houdt en zo de stralingswarmte vermindert? Dan maakt het mij niet zoveel uit dat de vloerbedekking (beperkt) isolerend is. Het is vooral het gevoel aan de voeten en niet de isolerende werking, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:14
Wolly schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
[...]

In de tapijt tegel en niet aan je voetzolen, daar gaat het mij om.
Bij mij beneden heb ik sokken aan geen slippers, de sokken nemen alle stof op.. elke dag opnieuw.
Tenzij je het PVC 3x per week met dweil gaat schoonmaken.. en wie doet dat?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

BBBrt schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:39:
Het idee van vloerkoelen is toch vooral de indirecte invloed? Dus dat je de warmte uit de woning houdt en zo de stralingswarmte vermindert? Dan maakt het mij niet zoveel uit dat de vloerbedekking (beperkt) isolerend is. Het is vooral het gevoel aan de voeten en niet de isolerende werking, lijkt me?
Als je de buis isoleert (wat je doet als je er een dekentje op legt) , wordt de T-retour dichter bij de T-aanvoer en is er dus minder warmte/koude overdracht geweest.
Delta-T wat opvoeren door T-aanvoer wat te vergroten om dat te compenseren kan maar dat kost weer efficientie. Bovendoen zit je met koelen vast aan een max voor de T-aanvoer door het condensatiepunt, lager dan x graden koelen geeft condens.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
Bedankt voor alle reacties.
Een kleedje naast het bed heb ik ook voorgesteld, maar de vrouw wil geen koude voeten met een nachtelijk toiletbezoek.
Daarnaast vind ze het prijsverschil (een verdrievoudiging van de prijs) voor tegels teveel...

Heeft er hier iemand daadwerkelijk tapijt liggen, en hoe houd de temperatuur het?

Op dit moment is het in huis de ingestelde temperatuur en dat houdt hij met het weer van afgelopen weken heel stabiel vast.
Ik hoop dat dat met tapijt ook nog zo kan blijven, maar ik ben dus benieuwd naar de ervaring van mensen met tapijt in combinatie met vloerverkoeling.

Ik kan er weinig over vinden (praktijk ervaring), misschien is dat met een goede reden.

Hopelijk kan iemand benoemen wat de temperatuur doet op een kamer met de koeling, tegenover bijv de betegelde badkamervloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er komt een vertraging op je verwarming en dus ook op de koeling al koelt een ruimte makkelijker via het plafond (dat is dus de vloer van de verdieping er boven.) maar het grootste pluspunt van deze vorm van koelen is de massa koud houden dat zal altijd blijven. alleen dus iets trager en/of je moet de aanvoertemperatuur iets verhogen(verwarmen)/verlagen(koelen) wat opzich niet heel erg is vloerverwarming is immers al heel erg traag. ik begrijp alleen niet helemaal waarom de vloer koud zou zijn in de winter , dan staat immers de verwarming aan. Hoe dicht tegen het douwpunt zit je met koelen? 1 keer natte tegels is wel mee te leven, maar een nat tapijt lijkt mij een stuk minder handig.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 03-08-2025 22:36 ]

Pagina: 1