Herplaatsen zonnepanelen met tijdelijke tussensituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zou graag tbv uitbouw en warmtepomp 3 of 4 van de 12 panelen zelf willen verplaatsen zodat de wp & airco op het bestaande betonnen vloer staat tegen trillingen op het houten uitbouw. Het voorwerk scheelt ook extra werk van de installateur die dan de wp (a 110kg) en airco direct goed kan plaatsen.

Het probleem is de situatie dat er nog geen uitbouw is maar ik wel ruimte wil maken.

Installatieinformatie
Ik weet niet welke panelen en configuratie ik heb. De omvormer is van GoodWe. Ik heb zeker geen microomvormersysteem. Wellicht kunnen jullie aan de hand van de foto's zien wat de situatie is.

Situatieschets
  • Tussen de doorsnede lijn BB en CC is de - nog te realiseren - houten uitbouw.
  • Tussen AA en BB kan de panelen tijdelijk worden neergelegd, op de bestaande bouw. Plat dak
  • Zonnepanelen: Rood- beginpositie, Groen- eindpositie (of een variant daarvan).
  • Airco & WP: Geel- getekende positie op houten uitbouw, blauw- eindpositie op beton. (waar ik dus vanaf wil wijken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMuZB4g_N6vm9X26Z_-whg2XFF8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7w85x56IrdsCqDvRAXxnZsK5.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqofQj5qtkkrf2UG8tc06t_-T7Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IR2Scc0H2x14FYldljAtSd7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4ZtBj2c6HGnzW57BjOj-AQiKgE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFF22pD9mAjsZ9H9SsQbjpjt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA15YJJvNFS2XzeZL5MltmrJrx0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7BXASA0p4j4hB8ZiiNkiawT.jpg?f=fotoalbum_medium

Vragen:

Wat kan ik het beste doen met de het bestaande systeem?
  • Netjes alle overgebleven panelen afsluiten zodat ik dit later weer in werking kan zetten.
  • Overgebleven 8 panelen met 4 panelen minder laten werken en dan later weer in werking stellen.
Wat ik nodig heb om de verplaatsing te realiseren?
  • Zag bv kant en klare mc4 verlengkabels. Zijn alle mc4 connectoren gelijk? Het is volgens mij niet gestandariseerd?
  • Zijn mc4 connectoren gevoelig voor brosheid? Staan al 8 jaren buiten. Hoe ga je hiermee om?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Beste antwoord (via ReseT op 09-08-2025 14:22)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
Met 4 panelen heb je 120V, mits er geen schaduw is.
De opstart spanning van je omvormer is ook 120V.

Dus als je dikke kabels hebt gebruikt zou het precies uitkomen. Maar als er wat schaduw / verlies optreedt start de string niet op.

Is dat erg? Nee, de 6 panelen string start gewoon op, enkel heb je kans dat je tijdelijk wat minder opwekt tot je die andere 2 weer erbij hebt aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat is het typenummer van de goodwe omvormer?

Kan je een foto maken van een van de informatiestickers op de zonnepanelen? Ik zie er een zitten op de derde foto linksachter. Daar zou je van de andere kant bij moeten kunnen.

[ Voor 67% gewijzigd door Ricko1 op 25-07-2025 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je al weet wanneer de uitbouw gezet gaat worden kan je voor jezelf even uitrekenen wat het geheel of gedeeltelijk uitzetten van je installatie kost. Bij gedeeltelijk uitzetten zijn de antwoorden op de vragen van de eerdere reply van belang. Tijdelijk verplaatsen zou ik zelf niet aan beginnen gezien de beschikbare ruimte.

Ook iets om rekening mee te houden is eventuele schaduw van de nieuw te plaatsen installaties. Dat kan je simuleren of misschien kan de installateur met je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou ze ook tijdelijk opslaan. Ipv verplaatsen.
Scheelt je paar euro ler dag die je mist, maar heel veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Omvormer is GoodWe GW3600D-NS

Specificaties op de panelen moet ik hierop terugkomen na de vakantie. Pas over 2 weken.

Als het gedeelte uitzetten mogelijk is. Is het dan een kwestie van doorlussen van de overige panelen? Wat doe je met de open stekkers van de losse panelen? Ik ben van plan de panelen niet van het dak af halen.

Verwacht dat kosten meevallen, als ik het linear doortrek. Dus 1/3e kost over een periode van ongeveer nu tot november.

Qua schaduwwerking pak ik de tools van de algemene Solar FAQ. Ik verwacht dat daar additionele verlies bij komt omdat de wp 1,3 hoog is (inc Bigfoots). Dit had ik zelf nog geparkeerd omdat het een toekomstige opstellingvraag betreft. Het idee is dat zonnepanelen makkelijker te verplaatsen zijn dan wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik begrijp het even niet. Je wilt op de plaats waar de panelen nu staan de airco unit zetten. Maar nu zeg je dat je de panelen niet van het dak wilt halen. Waar wil je ze dan laten?
Die stekker kan je gewoon door lussen met 2 panelen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17

FreakNL

Well do ya punk?

Zou ook ff de ballast berekenen… Zie wel erg weinig tegels. En liever teveel dan te weinig (mits constructie het kan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:53:
Ik begrijp het even niet. Je wilt op de plaats waar de panelen nu staan de airco unit zetten. Maar nu zeg je dat je de panelen niet van het dak wilt halen. Waar wil je ze dan laten?
Die stekker kan je gewoon door lussen met 2 panelen minder.
Op het dak, op afbeelding 2, het stuk waar ik de foto sta te maken. Ruimte bij de erfafscheiding kan tijdelijk de panelen liggen.

Hoe bedoel je doorlussen? Denk dat ik nog een keer het dak op moet voor extra fotos en informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nu, de panelen zitten telkens met korte kabeltjes naar volgende zonnepaneel.
Dus dan is het gewoon laatste paneel + kabeltje naar dat paneel weghalen. Vervolgens plug je de lange kabels naar je meterkast die in je laatste paneel zaten in je een na laatste paneel.

Kind kan de was doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Het is iets complexer dan simpelweg stekkers inpluggen. Ten eerste is dit een opstelling met 2 verschillende richtingen (meestal oost-west) op een omvormer met 2 mppt's. Ik zie meer dan 2 kabels op de grond (afkeurpunt, kabels mogen niet los op dak liggen, in dit geval ook nog over scherpe metalen randen... MC4 stekkers zeker niet). Er moet in ieder geval op de juiste string ingeplugd worden.

Ten tweede: zonder de pv paneel informatie kan je niet zeggen of het werkt met maar 4 panelen per richting. Die omvormer heeft een startspanning van 120V. Die 4 panelen moeten dan elk meer dan 30 volt geven voordat die begint met opwek. Onder 80V stopt die dan met werken. Mijn inschatting is dat die bij de lagere zon zoals in de winter helemaal niet werkt door de oost-west opstelling met maar 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Het hoeft voor die korte tijd niet te werken, enkel veilig te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Dat klopt, voor nu slechts enkel voor de opslag.

En in de tweede fase de 4 panelen aansluiten met mc4 verlengkabels. Hoe we dat moeten is alleen mogelijk met de pv informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
De panelen zijn JA Solar JAM6(K)(BK)-60-280/4BB-280

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvwSaTX0L05nuLIpxubrngX-kMk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezpxnVyIqxpG7IbUW49pfgtj.jpg?f=fotoalbum_medium

De 12 panelen zijn aangesloten in seriele circuits van 2x6 panelen.

In de foto hieronder ben ik nu van plan om juist de twee panelen (die op de foto ontzet zijn) aan de voorzijde van de woning te verplaatsen. Dit tbv schaduwwerking van de 1,2m hoge WP unit.
  • Kan ik 1 circuit tijdelijk verkleinen naar 4 panelen? Dus 1x 6 en 1x4?
  • Wanneer de opbouw aanwezig is. Kan ik de 2 panelen heraansluiten met kant en klare 6mm2 MC4 verlengkabels van 5 meter met zonder dat dit addtionele gevolgen geeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h89m4zXAOwOpZNc-nvAV5CBuIU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqDjEvZgqgbVIHbkGUkbw4RT.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Met 4 panelen heb je 120V, mits er geen schaduw is.
De opstart spanning van je omvormer is ook 120V.

Dus als je dikke kabels hebt gebruikt zou het precies uitkomen. Maar als er wat schaduw / verlies optreedt start de string niet op.

Is dat erg? Nee, de 6 panelen string start gewoon op, enkel heb je kans dat je tijdelijk wat minder opwekt tot je die andere 2 weer erbij hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Als de te verplaatsen panelen in een compleet andere orientatie komen te liggen (je hebt het over voorkant woning?) dan zou ik dat niet aan de huidige omvormer laten hangen. Je beinvloed de bestaande string panelen dan nadelen. Beter 1 of 2 micro-omvormers (zag toevallig op Pepper nog een aanbieding voor een Growatt micro met 2x MPPT) zodat het een losstaand systeempje wordt.
Pagina: 1