Advies: is een DeWarmte Pomp OA voldoende voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 21:25
Ik ben al een tijd bezig met het proces om een warmtepomp aan te schaffen zoals in dit topic te lezen valt. Na dit topic is als eerste Adlar bij mij geweest en mij de Aurora II van 6kw aangeraden. De offerte was ondertekend maar na de technische inspectie zagen zij toch geen manier om met de leidingen naar mijn CV ketel te komen. Vervolgens heb ik het bij DeWarmte geprobeerd met de Pomp OA (8.3kw). Zij zagen dat in eerste instantie ook niet en lag het proces een tijd op zijn gat. Maar nadat ik vorige maand op een aanbiedingsmail reageerde en ik een andere verkoper sprak bleek dit toch te kunnen.

Eerder had ik al mijn zeer lage gasverbruik (zie hieronder) ingevuld en dan zou een pomp OA zonder Dewarmte element voldoende moeten zijn. Ik stond dus al op het punt om de offerte te ondertekenen maar ik diende nog het "All-electric advies" op hun pagina in te vullen. Nadat ik dit gedaan had kwam er iets heel anders uit. Namelijk 2 pompen en een element. Vandaar dat de twijfel toch weer toe sloeg en ik dus hier bij de echte experts (slijm, slijm) ben.

In het topic dat ik eerder noemde gaf Ronald al aan dat ik waarschijnlijk nogal zuinig stook en dat klopt (het zal mijn calvinistische opvoeding zijn geweest). De reden dat ik voor een warmte pomp kies is dan ook de portemee, milieu maar ook comfort. Echter hoef ik het overal in huis echt geen 20 graden te krijgen als het buiten -10 is.

Mijn vraag is nu echter: red ik het om op 99% van de dagen mijn beneden verdieping tot 20 graden te verwarmen en de verdieping daarboven ook nog redelijk comfortabel, graad of 18, met alleen een pomp OA?

Ik ben van plan om het huis wel verder te gaan isoleren maar omdat ik nu nog de wat hogere subsidie van 2024 mee kon pakken wil ik dat volgend jaar gaan doen.
Mijn relevante gegevens
  • Tussenwoning
  • Bouwjaar woning: 1988
  • Oppervlakte 116m2
  • Energielabel: C
  • Isolatie: Vloer (2001), Dubbel glas
  • Verwarming: Beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar die staan vrijwel altijd uit
  • Gasverbruik: 618m3 in 2023 dat was het hoogste sinds ik hier woon
  • CV Ketel: Intergas Kombi-Kompact CW-5 ECO uit 2021
  • 10 zonnepanelen uit 2022
Tot slot nog een laatste vraag. Ik zie dat DeWarmte en anderen aanbieders ook een service contract hebben maar in de berekeningen die ik kreeg als reactie op mijn vorige topic werd dit onderhoud juist als besparing gezien tov een CV ketel. Wat is jullie advies tov een dergelijk contract?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Is er iemand de me kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
In de datasheet https://a.storyblok.com/f...tric-versie-juli-2025.pdf

Staat geen eens een water-lucht temperatuur regel waar de machine 8,3 kW haalt.

Bij -7 zakt hij al terug naar 4,7kW en 4,2 bij -10.

Dit is de ergste misspecificatie die ik ken…

Jouw woning in de mijne niet natuurlijk, maar 4,7 bij -7 is voor mijn rijtjeshuis echt helemaal onvoldoende.

Mijn woning is 14 jaar ouder, waarschijnlijk smallere spouw… voor de rest kan ik gelijkwaardige isolatie halen. Voor 5kW bij -10 is minimaal triple glas nodig in mijn 22m2 ramen… scheelt een kW tov hr++, nog meer tov thermopane.

Mijn woning zit met mix thermopane hr++ op een goede 6kW en de rest volledig geïsoleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 27-07-2025 13:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ok dank. Wel genaaid dan.

En zou zo'n warmte element erbij dan helpen of is dat dan ook nog niet voldoende?

Of heb je een warmtepomp advies voor een vergelijke prijs die wel voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Kan ik dan die 4,7 of 4,1 + 3kw van het element doen? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Een elektrisch element is COP1 verwarmen. Dit wil je niet. Gewoon een degelijke warmtepomp die 6-8kW levert bij -7 kiezen zoals de daikin Altherma, Panasonic ect. In welke regio zit je?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Je twee van die normale pompen oa zou ook nog kunnen. Maar dat zal wel aardig in de papieren lopen dan.

Ik woon in Uitgeest, Noord holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
Lennert_S schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:38:
Ok dank. Wel genaaid dan.

En zou zo'n warmte element erbij dan helpen of is dat dan ook nog niet voldoende?

Of heb je een warmtepomp advies voor een vergelijke prijs die wel voldoet?
Warmte is warmte, dus met zo’n element zou het huis gewoon comfortabel worden. Maar het is dure warmte waarbij je vrij veel stroom gaat afnemen precies op het moment dat het het koudste is: dus anderen die een ondergedimensioneerde pomp hebben gaan het gelijktijdig doen. Dat is best een maatschappelijk risico. (En bij dynamische contacten gaat dat dus ook gruwelijk duur zijn)

Ik adviseer dus echt tegen ontwerp met element voor aanvulling van tekort capaciteit. Voor steun bij defrost geen probleem: gelijktijdigheid is op het moeilijkste moment (mist bij 2 graden) nog steeds heel laag. Defrost gebeurd bij echte koude veel minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Kan je me uitleggen wat je hiermee bedoelt:
Voor steun bij defrost geen probleem: gelijktijdigheid is op het moeilijkste moment (mist bij 2 graden) nog steeds heel laag. Defrost gebeurd bij echte koude veel minder.
En dank voor het advies. Is er dan waterpomp beschikbaar met installatie voor een vergelijkbare prijs (8500 met subsidie en extra groep) met meer vermogen? En dan het liefst ook met de mogelijkheid om deze niet per se bij de huidige CV ketel aan te sluiten maar op een willekeurige 22mm leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ik werd net ook overigens nog door de verkoper gebeld. Die gaf aan dat hij pas denkt dat het element bij springt bij een graaf of -5. Uitgaande dat ik op zolder niet stook omdat daar geen radiatoren zitten. En dat de dagen dat het -5 is verwaarloosbaar is en dat de kosten voor het element dan meevallen. Maar dat is niet jullie mening begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ik zie bijvoorbeeld de midea Arctic r290 (ik weet niet hoeveel Kw) naar voren komen in een andere post als goedkoop en hoge presentaties bij lage temperaturen. Zou dat dan wat geschikter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lennert_S Bedoelt wordt dat niet alle warmtepompen in de omgeving tegelijkertijd een defrost hebben
en de kans dat elektrische elementen dan uitgerekend ook nog actief worden zeer klein is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1