Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:55
Hallo,

Misschien bestaat er al een ander topic over maar ik kon het zo niet vinden, dus vandaar maak ik een topic aan.

Voor de vakantie had ik een koelbox gekocht die zowel op 230V als 12V kan, echter zijn er momenten dat ik geen stroom heb maar de koelbox graag zou willen gebruiken (lees koelen). Het idee was dus om een draagbaar solar powerbank te gaan gebruiken. Hier zijn dus al kant en klare apparaten voor maar graag wil ik iets zelf bouwen om wat meer over zonnepanelen, batterijen en de bijbehorende apparaten te leren.

Hieronder zie je een schema met de onderdelen die ik graag zou willen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSjeHyosLt1NGs09Tz2V0sUJcX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8aMvjPQDyOs0YWyunh4Zzg4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nog een aantal vragen over om zeker te weten dat dit zo gaat werken:
  1. Is 100 Watt paneel genoeg of zou een 200 Watt beter zijn?
  2. Is de AWG acceptabel?
  3. Zijn de zekeringen goed qua amperage?
  4. Moet er nog meer zekeringen bij?
  5. Overige opmerkingen?
PS.

De koelbox gebruikt op 12 Volt ongeveer 60 Watt en de blauwe blokjes zijn de zekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:48
Is het een peltier-koelbox? Zo ja, dan gooi je enkel energie weg zonder daadwerkelijk te koelen.

YouTube: Thermoelectric cooling: it's not great.

[ Voor 32% gewijzigd door Microstar op 25-07-2025 15:36 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
Microstar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:34:
Is het een peltier-koelbox? Zo ja, dan gooi je enkel energie weg zonder daadwerkelijk te koelen.
Nee het is een compressor koelbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen antwoord op je vraag, maar plaats zo dicht mogelijk bij de accupool ook nog een zekering. Als er nu bedrading bij die hoofdschakelaar of klemmenstrook losschiet en kortsluiting maakt is er geen beveiliging die ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
ThinkPad schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:59:
Geen antwoord op je vraag, maar plaats zo dicht mogelijk bij de accupool ook nog een zekering. Als er nu bedrading bij die hoofdschakelaar of klemmenstrook losschiet en kortsluiting maakt is er geen beveiliging die ingrijpt.
Dit is een goed idee! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me dat een vraag of 100W of 200W voldoende is, ook afhankelijk is van hoeveel vermogen de koelbox gebruikt. Of gaat het je alleen om opladen? Dan hangt het ervan af hoe snel je wilt dat de accu weer opgeladen is (en voordat je hem aansluit op de koelbox dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
@Niehoff80 Waarom sluit je de load niet aan op de MPPT controller?

De intelligente belastingsuitgangsfunctie voorkomt schade veroorzaakt door accu's die leeg raken. U kunt de spanning configureren, waarbij BlueSolar de belasting ontkoppelt en u voorkomt hierdoor overmatige ontlading van uw accu's. En het slimme hiervan is: BlueSolar probeert elke dag om de accu opnieuw voor 100% op te laden. Als dit niet lukt - tijdens perioden van slecht weer - verhoogt het, dagelijks, de ontkoppelingsspanning tot het opladen succesvol is verlopen. Wij noemen deze functie BatteryLife, omdat het de accu in goede conditie houdt en de levensduur van de accu verlengt.

https://www.victronenergy...arge-controllers/mppt7510

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Niehoff80 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:25:

• Moet er nog meer zekeringen bij?
Een accu zekering?
Je accu is het gevaarlijkste en moet beschermd worden tegen kortsluiting.
Als nu iets op je aansluitstrips valt heeft accu vrij spel om heel veel stroom te leveren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
Hell-Slave schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:08:
@Niehoff80 Waarom sluit je de load niet aan op de MPPT controller?

De intelligente belastingsuitgangsfunctie voorkomt schade veroorzaakt door accu's die leeg raken. U kunt de spanning configureren, waarbij BlueSolar de belasting ontkoppelt en u voorkomt hierdoor overmatige ontlading van uw accu's. En het slimme hiervan is: BlueSolar probeert elke dag om de accu opnieuw voor 100% op te laden. Als dit niet lukt - tijdens perioden van slecht weer - verhoogt het, dagelijks, de ontkoppelingsspanning tot het opladen succesvol is verlopen. Wij noemen deze functie BatteryLife, omdat het de accu in goede conditie houdt en de levensduur van de accu verlengt.

https://www.victronenergy...arge-controllers/mppt7510
In eerste instantie had ik het wel zo gedaan maar vele voorbeelden die ik vond op internet hadden dat niet. Echter waren deze voorbeelden wat uitgebreidere systemen die in campers gebruikt worden. Wellicht is het voor dit systeem inderdaad handiger om de load rechtstreeks op de MPPT aan te sluiten.

Ja, de zekering voor de accu is inmiddels toegevoegd! :)
CH4OS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:56:
Lijkt me dat een vraag of 100W of 200W voldoende is, ook afhankelijk is van hoeveel vermogen de koelbox gebruikt. Of gaat het je alleen om opladen? Dan hangt het ervan af hoe snel je wilt dat de accu weer opgeladen is (en voordat je hem aansluit op de koelbox dus).
Na wat berekening denk ik dat een 200 Watt paneel beter is inderdaad. De koelbox gebruikt 60 Watt, dus gedurende de dag is er genoeg vermogen voor de koelbox en ook om de batterij op te laden.

Ik heb het schema wat aangepast, dus de load rechtstreeks op de MPPT aangesloten en daardoor zijn de busbars ook niet echt meer nodig. Dat maakt het allemaal wat simpeler en goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDdwNVcMClbZh1McuRriEtTMLUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSAJJLEqJiZs06jjXs4J5xsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Niehoff80 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb het schema wat aangepast, dus de load rechtstreeks op de MPPT aangesloten en daardoor zijn de busbars ook niet echt meer nodig. Dat maakt het allemaal wat simpeler en goedkoper.
Maar je laat nu de net lader weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
Hell-Slave schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Maar je laat nu de net lader weg?
Ja, de lader die wilde ik sowieso niet mee nemen als ik de koelbox zou gebruiken. Vandaar dat die eerst ook als optie voor later stond en nu dus helemaal uit schema gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Niehoff80 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, de lader die wilde ik sowieso niet mee nemen als ik de koelbox zou gebruiken. Vandaar dat die eerst ook als optie voor later stond en nu dus helemaal uit schema gehaald.
Dan is je ontwerp inderdaad een stuk simpeler geworden. :)
Veel plezier er mee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
Hell-Slave schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Dan is je ontwerp inderdaad een stuk simpeler geworden. :)
Veel plezier er mee. d:)b
Dank je wel! Overigens de onderdelen zijn besteld, dus binnenkort kan het echte testen beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hou er wel rekening mee dat je solar panel genoeg spanning levert.
Ik had ook een MPPT van het zelfde merk gehad en die deed niks omdat de spanning iets te laag was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23
Microstar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:34:
Ben ik niet met je eens. We hebben er zelf drie (twee ervan gekregen, de eerste zelf gekocht), en hoewel ik zeker verschil bemerk in hoe goed ze het doen zijn ze prima in staat te zorgen dat ons eten niet voortijdig bederft en dat het bier koel blijft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1