Overkapping en groene gevel, welke folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
Allen,

In verband met het de bouwen van een overkapping heb ik gezien de positie van de overkapping, aan de zijkant van het erf langs een openbare weg/ruimte, een vergunning aan moeten vragen.

Nu krijg ik als reactie van de gemeente dan men wilt dat we de bestaande groene erfafscheiding in stand moeten houden.

Aangezien het een hedra is en er niet de ruimte is om de overkapping op een fatsoenlijke afstand hiervan af te plaatsen om zo te kunnen snoeien en te voorkomen dat de hedra in de overkapping gaat groeien ben ik op zoek naar oplossingen.

Nu heb ik het idee om op het regelwerk van de gevel een houten beplating te schroeven met aan de buitenzijde een folie. Op de folie kunnen dan houten regels komen i.c.m. wapeningsnetten. Eventueel kunnen de houten regels en wapeningsnetten ook nog los van de overkapping komen te staan op 10cm ervoor.

Nu is mijn vraag wat voor folie ik het beste kan nemen:
1. Worteldoek (niet waterdicht en niet UV bestendig)
2. Gevelfolie (waarschijnlijk niet wortelwerend)
3. EPDM dakbedekking (dampdicht)

Nogmaals, het heeft ook niet mijn voorkeur om een groene haag tegen de overkapping te laten groeien maar is een eis van de gemeente. En opschuiven is geen optie omdat daar niet voldoende ruimte voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:38
Mag je de Hedera eventueel vervangen voor Toscaanse Jasmijn? Dit is ook een wintergroene klimmer, maar veel minder invasief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
er zijn genoeg groene alternatieven die geen hedera zijn, ook klimmen en wintergroen zijn. Toscaanse jasmijn inderdaad als voorbeeld.

waarom wil je wapeningsnetten, folie, houten regels, houten plaat? wat doet die folie en dat wapeningsnet? hedera groeit ook wel zonder net hoor. die hecht nog op een plaat betonplex
en als je de overkapping strak tegen de wedera zet dan groeit die hedera gewoon tegen je overkapping, dan kun je die toch snoeien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Probeer wel een inheemse plantsoort te gebruiken, daar hebben de beestjes en insecten veel meer aan. We hadden zo'n toscaanse jasmijn (die eigenlijk Aziatisch is en weinig met Toscane te doen heeft). Prachtige bloemetjes, wintergroen maar werd volkomen genegeerd door de insecten in de tuin.

Helaas is de combinatie 'inheems' en 'wintergroen' nogal schaars maar laat Hedera Helix er nou net wel eentje zijn. Zeker als ie wat ouder is en besjes krijgt, is ie wel waardevol voor de insecten etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 25-07-2025 10:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Nadeel van een Hedera is dat die op een gegeven moment overal tussendoor gaat groeien, en als je niet oppast dan molt ie ook je schutting. Nog afgezien van de ontelbare vliegen en bijen en wespen die in een bepaalde periode aantrekt.
Na x jaar wordt het gewoon een lelijke struik die je moet afzetten, zodat die weer opnieuw kan uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
Plan is on zo ie zo toscaanse Jasmijn te gaan gebruiken. Maar aangezien de jasmijn op circa 10cm vanaf de overkapping komt vraag ik mij dus af hoe ik de overkapping het beste kan beschermen op een onderhoudsvrije manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:05

BTS

Een jasmijn hecht zich niet aan oppervlaktes zoals sommige klimop doet. Dus beschermen is vooral zorgen dat alles netjes in de draadmatten gevlochten wordt.

www.highflow.nl

Pagina: 1