Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kTdnG
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-07 15:53
Hallo,
Ik ben op zoek naar advies voor mijn buurvrouw m.b.t. het vervangen van haar KPN DVS1200 set. Zij gebruikt deze set op dit moment voor TV kijken op haar slaapkamer.
Haar huidige configuratie is als volgt:
1 DVS1200 op de begane grond met LAN kabel naar de KPN Experiabox
1 DVS1200 op de slaapkamer met LAN kabel naar de KPN TV Ontvanger.

Het probleem waar zij tegen aan loopt is dat de 2 DVSen regelmatig verbinding met elkaar verliezen en ze dan gereset moeten worden door ze in elkaar te steken in het zelfde stopcontact. Dit is uiteraard geen gewenste situatie voor haar aangezien zij een ontzettende digibeet is.
Het leggen van een netwerkkabel van de begane grond naar de slaapkamer op de 1e verdieping zou kunnen maar is voor haar eigenlijk geen gewenste situatie.
Ik heb voor haar gekeken naar een ander type set om dit te realiseren, echter heb ik persoonlijk niet veel ervaring met Powerline adapters en/of Wifi verbinding sets. Als ik het goed gezien heb, dan zou de "devolo Magic 1 LAN Starter Kit" een alternatief kunnen zijn, echter blijft de connectie dan op basis van PowerLine.
Ik gok dat een oplossing op basis van WiFi (repeaters?) een betere optie zou kunnen zijn. Ik heb reeds getest met een "TP-Link RE305", echter bleek dat de verbinding wel werkte, maar dat het TV beeld zeer regelmatig haperde. Zou een oplossing op basis van 2 afzonderlijke WiFi repeaters beter kunnen werken in deze situatie?
Ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen.
Alvast bedankt!

Just because you're doing a lot more, doesn't mean you're getting a lot more done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
kTdnG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:57:
Hallo,
Ik ben op zoek naar advies voor mijn buurvrouw m.b.t. het vervangen van haar KPN DVS1200 set. Zij gebruikt deze set op dit moment voor TV kijken op haar slaapkamer.
Haar huidige configuratie is als volgt:
1 DVS1200 op de begane grond met LAN kabel naar de KPN Experiabox
1 DVS1200 op de slaapkamer met LAN kabel naar de KPN TV Ontvanger.

Het probleem waar zij tegen aan loopt is dat de 2 DVSen regelmatig verbinding met elkaar verliezen en ze dan gereset moeten worden door ze in elkaar te steken in het zelfde stopcontact. Dit is uiteraard geen gewenste situatie voor haar aangezien zij een ontzettende digibeet is.
Het leggen van een netwerkkabel van de begane grond naar de slaapkamer op de 1e verdieping zou kunnen maar is voor haar eigenlijk geen gewenste situatie.
Ik heb voor haar gekeken naar een ander type set om dit te realiseren, echter heb ik persoonlijk niet veel ervaring met Powerline adapters en/of Wifi verbinding sets. Als ik het goed gezien heb, dan zou de "devolo Magic 1 LAN Starter Kit" een alternatief kunnen zijn, echter blijft de connectie dan op basis van PowerLine.
Ik gok dat een oplossing op basis van WiFi (repeaters?) een betere optie zou kunnen zijn. Ik heb reeds getest met een "TP-Link RE305", echter bleek dat de verbinding wel werkte, maar dat het TV beeld zeer regelmatig haperde. Zou een oplossing op basis van 2 afzonderlijke WiFi repeaters beter kunnen werken in deze situatie?
Ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen.
Alvast bedankt!
Nee, hier moet je niet aan beginnen, anders sta je weer elke 2 dagen op de stoep. Laat je buurvrouw overstappen op TV+, sluit deze via WiFi en zet Unicast aan op de TV+-ontvanger

Beste optie: trek toch bekabeling. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kTdnG
mad-dog schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Nee, hier moet je niet aan beginnen, anders sta je weer elke 2 dagen op de stoep. Laat je buurvrouw overstappen op TV+, sluit deze via WiFi en zet Unicast aan op de TV+-ontvanger

Beste optie: trek toch bekabeling. 😁
De grote uitdaging is dat ze erg gewend is aan de huidige KPN TV ontvanger en de bediening er van. Ik heb al een keer een Fire TV Stick geprobeerd in combinatie met de KPN TV App. Dat werkte stabiel, maar de bediening was te complex voor haar.

Just because you're doing a lot more, doesn't mean you're getting a lot more done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
kTdnG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:11:
[...]

De grote uitdaging is dat ze erg gewend is aan de huidige KPN TV ontvanger en de bediening er van. Ik heb al een keer een Fire TV Stick geprobeerd in combinatie met de KPN TV App. Dat werkte stabiel, maar de bediening was te complex voor haar.
Dan blijf je vastzitten aan multicast en is bekabeling trekken de enige juiste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:12
Het probleem waar zij tegen aan loopt is dat de 2 DVSen regelmatig verbinding met elkaar verliezen en ze dan gereset moeten worden door ze in elkaar te steken in het zelfde stopcontact.
Als de Powerline/DVS modules vanzelf hun koppeling/pairing verliezen lijkt mij dat een defect met (een) van de modules?
Ik heb hier diverse Powerline apparatuur waaronder ook KPN DVS 650/1200 modules maar nog nooit gehad dat de koppeling/pairing vanzelf verloren gaat.
Wel moet ik soms een Powerline (niet specifiek KPN) even resetten (stroom eraf) maar dan nog behoort de koppeling/pairing gewoon intact te blijven.
Ook na maanden niet gebruikt te zijn.
Ja kan nog even controleren of de nieuwste firmware erop staat:
KPN: Hoe update ik de software voor de Draadloze Verbindingsset DVS 200+, 650 of 1200?

Powerline/DVS zijn eventueel ook nog goedkoop te verkrijgen bij kringloop/MP of hier V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Klinkt mij juist als de meest gewenste situatie.
Met een beetje geluk zit er een oude telefoon of CAI in de slaapkamer en kan je die vervangen door een netwerkkabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik het goed begrijp, is de DVS1200 een powerline adapter. Zitten de stopcontacten waar de DVS1200'en in geprikt zijn op dezelfde fase? Zo niet, is op de eerste verdieping een stopcontact beschikbaar dat wel op dezelfde fase zit als de begane grond?

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 24-07-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik dacht ook gelezen te hebben dat superwifi iets ingebakken had voor kpn decoders.

Als dat zo is, en dr experiwbox is nieuw genoeg, kun je op marktplaats een superwifi2 kopenz, die naast de tv zetten en de decoder hierop aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kTdnG
Bedankt voor al het advies zover. Ik zal eerst eens beginnen met het controleren van de Firmware en de stroom groepen. Ik zal het topic bijwerken als ik meer info heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
kTdnG schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:48:
Bedankt voor al het advies zover. Ik zal eerst eens beginnen met het controleren van de Firmware en de stroom groepen. Ik zal het topic bijwerken als ik meer info heb
Dezelfde stroomgroep is natuurlijk optimaal maar niet altijd praktisch mogelijk.
Maar als de DVS adapters steeds de koppeling/pairing verliezen, de LED blijft dan constant rood branden, ook als je ze vlak bij elkaar inplugt , is er gewoon iets niet in orde met (een van?) de adapters denk ik.
Bij een slechte verbinding gaat de LED rood knipperen.
Bij een normale verbinding blijft de LED constant wit.

Wat je ook nog kan doen na het controleren/upgraden van de firmware is beide adapters een keer volledig te resetten.
Dat doe je door de pairing/koppeling knop langdurig (~10 sec) ingedrukt te houden totdat de LED uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 16:24
Powerline en zeker als het op verschillende groepen zit is vaak echt wel een probleem en als geen aarde hebben al helemaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ben(V) schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:34:
Powerline en zeker als het op verschillende groepen zit is vaak echt wel een probleem en als geen aarde hebben al helemaal.
Vaak kan het ook gewoon goed werken, ook met verschillende groepen.
Maar het probleem is hier dus dat de Powerline/DVS blijkbaar vanzelf de pairing/koppeling verliest.
Dat behoort normaal gesproken niet vanzelf te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Lig er nog een coax naar de slaapkamer?
Dan zou je ook zoiets kunnen gebruiken: https://www.kabelshop.nl/...020579-i17097-t19390.html

Dit is een stuk stabieler dan die powerline adapters.
Pagina: 1