Trage download Steam Pieken en 0 MB dalen

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:39
Dag medetweakers,

om mogelijk andere gebruikers te helpen die net als ik met een zelfde probleem kampen. Ik heb een glasvezel verbinding liggen en merkte dat ik bij Steam en Battlenet soms met 800 MB kon downloaden maar andere momenten 30 /3/0 mb met intervallen van geen activiteit.

Van alles geprobeerd, regio/cache etc. Om erachter te komen als ik naar mijn primaire SSD schreef voor installatie de dips opdoken en bij de secundaire schijf (identiek, allebei 1 jaar oud) bleef de download lekker doorpuffen op 800 MB.

Na een vervangende schijf besteld te hebben bleek de SSD een fout/defect te hebben en is deze onder garantie opgestuurd.
Maar zonder meldingen of andere problemen was het lang zoeken.

Dus probeer (indien mogelijk) een andere schijf als je tegen hetzelfde aanloopt.
Steam geeft geen melding, maar dat veroorzaakte bij mij de absurde download snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Dus als het druk is op steam massaal RMA's aanvragen begrijp ik ;)

Denk dat het advies is om dan een tooltje te draaien die je hdd test op fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Steam is vrij intensief, in de zin van dat het naast downloaden ook extractie doet, waardoor je feitelijk:

- CPU-capped kan raken
- Niet alleen de download moet wegschrijven, maar dat resultaat ook moet lezen en het uitgepakte resultaat weer moet schrijven

Steam is dus zeer intensief voor eigenlijk alles. Inclusief SSD's. En inclusief zaken als wifi (wat soms niet ge-ofload wordt maar ook op de CPU terecht komt). Daarnaast triggert Steam nogal wat parallelle verbindingen, wat een gaar wifi net ook zwaar kan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
Eens, monitoring op de CPU was een van de eerste zaken die we hebben gedaan. Dezelfde game op ssd 1 bleef vanaf start 700 MB aantikken, om binnen 2 minuten naar 30/3/0 te blijven fluctueren.
Na 30 minuten 12 % installatievoltooid.
Uitgezet, installatie opnieuw aangezet maar op SSD 2 vanaf start tot einde 800 MB, geen fluctuatie en binnen 9 minuten klaar/geinstalleerd.
Dit hebben we een aantal keren geprobeerd met doverse games en grote van games.

De SSD is inmiddels via RMA bij Megekko getest en kosteloos vervangen wegens defect binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
Nopheros schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:25:
Dus als het druk is op steam massaal RMA's aanvragen begrijp ik ;)

Denk dat het advies is om dan een tooltje te draaien die je hdd test op fouten.
Oh nee, maar het probleem is vaak te vinden online, mogelijke oorzaken en oplossingen, naast clear de cache en verander je land, niet echt. Ik had nooit verwacht dat een SSD, net een jaar oud, dit zou kunnen veroorzaken, maar dat blijkt nu wel zo te zijn. Vandaar de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vocalise schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:19:
Na een vervangende schijf besteld te hebben bleek de SSD een fout/defect te hebben en is deze onder garantie opgestuurd.
Tja, alhoewel goed bedoeld komt het erop neer dat als (performance)problemen ervaren worden het een goed idee is om je hardware te controleren... Dat lijkt mij niet een topic waard eerlijk gezegd.

Aangezien het om defecte hardware gaat, wat zich uit met client software staat het topic eigenlijk ook op een verkeerde plek, het heeft immers niets met een Windows client te maken.

Ik sluit dit topic dan ook maar. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.