r290 monobloc warmtepomp: verschillen tussen merken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 10:08
Veel installateurs werkt maar met één of enkele merken warmtepompen. En deze moet je ruim van tevoren inschakelen, dus de keus voor het merk warmtepomp is best een belangrijke stap.

Ik had wat moeite om een goed overzicht te vinden, dus ik heb zelf iets in elkaar gezet en was benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Ik heb me beperkt tot R290 monobloc warmtepompen met een afgiftevermogen van zo rond de 6kW omdat ik daar zelf naar op zoek ben.

MerkTypeVermogen/COP -7/35Vermogen/COP 7/35Vermogen/COP 7/55prijsindicatie
DaikinAltherma 4 H W6.7/3.42.7/6.42.6/4.811300
LGTherma V R290 7KW7/2.87/5?/3.46500
PanasonicAquarea L 7kW5.8/37/4.9?/36000
Nefit Bosch5800i AW 75.4/?6.8/4.9?/?6000
VaillantArotherm Plus VWL75/67/2.87/4.85/2.95000
Itho DaalderopAmber L/W WMP 6.54.3/?6.75/4.7?/3.24000
MideaArctic Monoblok R2907/38/5.2?/3.24000

En dan nog een hele rits merken waar ik vaak minder makkelijk informatie over kon vinden. Als er 1 niet kan ontbreken, let me know. Ik heb nog wat info over Weheat, Mitsubishi, Daikin, Yukon, NXT Monday, Airwell, Renson, REMKO gevonden.

Qua geluidsproductie heb ik het idee dat elke fabrikant weer net anders meet, dus dat dat niet makkelijk te vergelijken is?

En kun je nu elke pomp aansluiten op universele warmwater en buffervaten? Of zijn er ook nog merkafhankelijkheden hierin?

wat achtergrond:
Na mijn vorige woning full-electric te hebben gemaakt met PVT panelen icm een Vaillant GeoTherm is het nu tijd om ook onze nieuwe woning van een full electric installatie te voorzien.
Daarbij is simpel de leidraad: vandaar mijn voorkeur voor een monoblock. We hebben stromend water voor de deur dus technisch is water-water veruit het beste, maar dat ga je qua meerkosten en nu al laag gasverbruik nooit terugverdienen tov een standaard lucht-wateroplossing. Dat was uiteindelijk ook mijn conclusie over PVT in de vorige woning: mooie techniek maar in de praktijk was lucht-water waarschijnlijk een betere koop geweest.

Mijn voorkeurs installateur werkt alleen met Vaillant. [edit: dit klopte niet], maar die komt er bij mij nou niet als de beste keus uit omdat die juist bij lage temperatuur weinig vermogen afgeeft.[/edit] Ik neig naar LG (wel duur maar ik heb het ongefundeerde idee dat die technisch beter is) of juist naar Midea (goedkoop en op papier goed).

Wat vinden jullie?

[ Voor 2% gewijzigd door sven__b op 24-07-2025 21:05 . Reden: daikon altherma toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
Arotherm 75/6 zou boven de 7-8kW moeten kunnen bij -10. 55/6 zit al richting de 6, dus ik denk dat het daar verkeerd gevonden hebt.

Deze Arotherm serie is ook een van de stilste op de markt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
Dank @Ronald die had ik inderdaad verkeerd! Tabel geüpdatet. Dan doet ie meteen lekker mee met de rest, tegen een aanzienlijk lagere prijs dan LG, Panasonic en Bosch.

Alhoewel ik qua prijsinidcatie wel het idee heb dat dat flink heen en weer kan schieten met de benodigde controlboxen, thermostaten etc. Ik heb die bij LG en Panasonic wel mee kunnen nemen, maar bij de rest is de prijs gebaseerd op de kale buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:47
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82650278

Als ik hier naar de datatabellen staar, is de Daikin Altherma 4 niet duidelijk beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
@RareHenk thanks! Zo dat is wel even een puzzel die tabellen. Ik heb de waarden ingevoegd, ze doen iets met verschillende klimaatscenario's waardoor je ook op andere waarden kunt uitkomen. Ik heb gematigd gepakt, dat lijkt me wel kloppen voor Nederland.

Belangrijkste nadeel is dat deze unit twee(!) keer duurder lijkt te zijn dan de alternatieven (https://go.pardot.com/l/3...warmtepomp_prijslijst.pdf). Dan kan het een mooi stuk techniek zijn, maar te weinig meerwaarde t.o.v. een andere oplossing die ook gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
sven__b schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:15:
@RareHenk thanks! Zo dat is wel even een puzzel die tabellen. Ik heb de waarden ingevoegd, ze doen iets met verschillende klimaatscenario's waardoor je ook op andere waarden kunt uitkomen. Ik heb gematigd gepakt, dat lijkt me wel kloppen voor Nederland.

Belangrijkste nadeel is dat deze unit twee(!) keer duurder lijkt te zijn dan de alternatieven (https://go.pardot.com/l/3...warmtepomp_prijslijst.pdf). Dan kan het een mooi stuk techniek zijn, maar te weinig meerwaarde t.o.v. een andere oplossing die ook gewoon werkt.
Twee keer zal niet gebeuren in de praktijk.
Het koelkastmodel met ingebouwde 230 liter boiler start volgens de prijslijst bij €12.375.
Dat is nog steeds duurder dan een vergelijkbaar systeem maar eerder richting de 20-40%.

Met installatiekosten, etc. zal het relatieve verschil nog iets kleiner worden.

Ik heb wel vrij recent wat offertes opgevraagd. (Nog geen Daikin)
Alle prijzen zijn zonder subsidie, met 300L boilervat. Alles inclusief prijzen.
Installatie Amsterdam omgeving.

Weheat Flint bij mij uit op €13.850
Batavia Heat (6-12 kW €14.500.
Weheat Sparrow voor €16.000
Vaillant aroTHERM plus €18.000
PowerWorld PW030 8KW €13.750
Bosch Compress 5800i-7 €18.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:42
Als je bereid bent ook wat zelf te doen kan het wel voor flink minder. Bijv via Warmtepomponline.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
Precies dat is mijn strategie, zelf alvast boilervat plaatsen en alle leidingen voorbereiden. Dan moet je met de subsidie wel een end komen om de installateur te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
sven__b schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:15:

Ik heb net een offerte ontvangen en een Altherma 4 6 kw met 230L koelkastmodel binnenunit is €8500, een stuk goedkoper dan de prijzen in de prijslijst op pardot.com.

En ook een beetje appels met peren vergelijken want verschillende bedrijven. Maar voor de volledige installatie is het niet duurder dan de Vaillant en Nefit Bosch offertes die ik eerder heb benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
@RareHenk wat denk je op basis daarvan dat de prijs zou zijn van de buiten unit icm de binnen unit zonder buffervat? Op de parrot prijslijst lagen die heel dicht bij elkaar, wat ik ook een beetje vreemd vind. Als ik de goede parameters uit de ietwat onoverzichtelijke tabellen heb gehaald en de prijs vergelijkbaar is dan zou de daikin in deze klasse wel eens de beste optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
sven__b schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:03:
@RareHenk wat denk je op basis daarvan dat de prijs zou zijn van de buiten unit icm de binnen unit zonder buffervat? Op de parrot prijslijst lagen die heel dicht bij elkaar, wat ik ook een beetje vreemd vind. Als ik de goede parameters uit de ietwat onoverzichtelijke tabellen heb gehaald en de prijs vergelijkbaar is dan zou de daikin in deze klasse wel eens de beste optie kunnen zijn.
Ik denk €1.500-2.000 goedkoper.

Hij benoemde dat het koelkast model iets duurder is in aanschaf dan binnenunit + 300L boiler. Maar iets makkelijk voor hun qua installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Er klopt niks van die vermogens in de tabel.
Je moet weten hoe het werkt en niet data pakken van specificaties. Er is een norm vermogen, max vermogen min vermogen en bij elke temperatuur range.
Bv de Altherma 4HT heeft een brede range en hoog max. Vermogen bij 7/35 maar zie je niet in je tabel.
Jij pakt een norm vermogen van een van de EN-NEN normen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 26-07-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
@Technician- dank voor je opbouwende kritiek 😉

Je hebt wel een punt, maar hoe zou jij dan een vergelijking maken?

Mijn redenatie was als volgt:
- bepalen max warmtevraag bij -7 graden. Bij warmtevraag van 6kW dus -7/35 (volledig vloerverwarming) wil je dus een warmtepomp die daar in de buurt komt
- De vermogens vraag schaalt ongeveer lineair tot 15 graden buitentemperatuur, dus 4kw bij 7/35.
- En dan moet er ook nog tapwater van 55 graden gemaakt worden.

Omdat vermogen/COP voor -7/35, 7/35 en 7/55 vaak vermeld worden leken me dat prima punten om op te vergelijken?

Einddoel is een inschatting van de efficiency over het hele jaar. Die niet heel veel moeite kost om voor elke pomp te achterhalen. Heb je suggesties voor een betere methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
sven__b schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:17:
@Technician- dank voor je opbouwende kritiek 😉

Je hebt wel een punt, maar hoe zou jij dan een vergelijking maken?

Mijn redenatie was als volgt:
- bepalen max warmtevraag bij -7 graden. Bij warmtevraag van 6kW dus -7/35 (volledig vloerverwarming) wil je dus een warmtepomp die daar in de buurt komt
- De vermogens vraag schaalt ongeveer lineair tot 15 graden buitentemperatuur, dus 4kw bij 7/35.
- En dan moet er ook nog tapwater van 55 graden gemaakt worden.

Omdat vermogen/COP voor -7/35, 7/35 en 7/55 vaak vermeld worden leken me dat prima punten om op te vergelijken?

Einddoel is een inschatting van de efficiency over het hele jaar. Die niet heel veel moeite kost om voor elke pomp te achterhalen. Heb je suggesties voor een betere methode?

Dat is het punt, fabrikanten pakken andere uitgangswaarde voor het vermogen bij 7/35, dus het zegt niet veel.

De certificering en labeling van een warmtepomp zou je kunnen vergelijken op Keymark dataset.

Het vermogen en de bijhorende efficiëntie zijn grafieken met bijhorende buitentemperatuur en luchtvochtigheid.

De WP die 6,5kw doet bij -7/35 kan best 12kw doen bij +7/35 bijvoorbeeld bij 100% compressorvermogen.

Interessant zijn de COP over de hele linie, het maximum vermogen rond de 0C, en het minimum vermogen bij +7/35 (en hoger)

Dus beter kun je je zoektocht beperken tot fabrikanten die complete datasets hebben en deze uitvoerig bekijken en vergelijken. Bijvoorbeeld Mitsubishi Electric en Daikin vind je deze databoeken, waarbij ME nog completer is.

Bij Chinezen en afstammelingen vind je vaak niks dan de specs plat op papier.
Al hebben bv Haier en Midea dat wel weer voor elkaar.

En hoe meer je zoekt, hoe oninteressanter het zal worden, je zult merken dat gedrag van vermogen en COP veelal gelijk opgaat met het type koudemiddel en de range van de inverter.

Belangrijke zaken als, hoe goed werkt ontdooien, wat is het geluid als de hele condensor bevroren is, hoe is de service van de importeur mocht die nodig zijn, hoe is het geluid nou echt?

Allemaal zaken die je dan slecht van papier kunt halen.
Vaak kun je het beter zo zien, kies een installateur die bij je past ipv een warmtepomp en dan een installateur.

Een goede installateur die je blijvend wil helpen en veel ervaring heeft, heeft al een (of meerdere) goede producten gekozen, kent de mensen bij de fabrikant en kent de aftersales en knelpunten.

Je wil niet weten hoeveel honderden mensen hier zijn begonnen met excel lijstjes met platte waarden en vaak uiteindelijk iets kiezen wat op andere zaken ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
Thanks, daar heb ik wat aan. Ik dacht, vrij naïef, ik kan zelf toch ook wel wat vergelijken, die installateur is sowieso ook vooringenomen want die wil helemaal niet van 4 merken de hoed en de rand weten. Dat is namelijk niet werkbaar.

Zou toch handig zijn als je een vergelijker hebt die dit gewoon doorrekent voor het Nederlandse klimaat en input over je eigen woning…

Na de correctie van Ronald over de Vaillant was ik ook wel al wat meer geneigd gewoon m’n installateur te volgen. Met jouw verhaal erbij klinkt het alsof ik gewoon naar hem moet luisteren en m’n tijd beter moet besteden aan andere zaken 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
sven__b schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:07:
Thanks, daar heb ik wat aan. Ik dacht, vrij naïef, ik kan zelf toch ook wel wat vergelijken, die installateur is sowieso ook vooringenomen want die wil helemaal niet van 4 merken de hoed en de rand weten. Dat is namelijk niet werkbaar.

Zou toch handig zijn als je een vergelijker hebt die dit gewoon doorrekent voor het Nederlandse klimaat en input over je eigen woning…

Na de correctie van Ronald over de Vaillant was ik ook wel al wat meer geneigd gewoon m’n installateur te volgen. Met jouw verhaal erbij klinkt het alsof ik gewoon naar hem moet luisteren en m’n tijd beter moet besteden aan andere zaken 😂
Nou ja, als het een goede installateur is..en altijd leuk als je van het merk de datasets kunt doorspitten en weten wat je koopt.
Maar zo vergelijken en dan “de beste” kiezen is niet zomaar mogelijk/het geval. Anders zou iedereen ook op hetzelfde merk uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-09 10:57
Wat belangrijk kan zijn is het minimum vermogen. Dus hoe ver kan het toestel moduleren. Vaak zijn de lichtste versies van de range afgeknepen versies van zwaardere. Zo kan de 4kW Midea max 4.5kW leveren echter hij kan maar terug moduleren tot 2.36 kW. En dat is hetzelfde als zwaardere versies in die lijn. De lichtste Valliant heeft een modulatie bereik tussen 4.1 en 2.1.
Ze ziet dat al vlot als je naar de afmetingen en gewicht kijkt. Heeft de lichtste versie hetzelfde gewicht en omvang als een meer krachtig exemplaar?, dan verdenk ik vlot dat het een afgeknepen versie is.
Ik vind dat erg vervelend want de overstap van aan/uit warmtepompen naar modulerende warmtepompen heeft veel voordelen gebracht. Heb je maar een kleine warmtevraag dan lijkt het alsof je genoegen moet nemen met een modulatiebereik van +/- 50%.
Ik heb overigens een uitzondering gevonden. De kleinste Samsung R290 monoblock is werkelijk kleiner en heeft een lager gewicht. Ik maak uit een installatiehandleiding op dat dit toestel een modulatiebereik heeft tussen 5kW en 1.42kW (maar pin me er niet op vast)
Dat vinden van het modulatiebereik is trouwen een hels karwij. Staat haast nooit in de specs
Pagina: 1