Zijn er echte ATX 3.1 voedingen te koop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellbro
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-07 14:18
Ik heb een 3090ti met een 12VHPWR naar 3 x 8 pin adapter en nu wil ik graag mijn PSU upgraden maar ik had ergen gelezen dat echte 3.1 PSU's een 12VHPWR kabel hebben met langere pinnetjes zodat ie niet in de brand gaat.. Mijn vraag is zijn er ergens ATX 3.1 PSUs te koop ergens en mijn andere vraag, kan een native 12VHPWR kabel naar mijn 3090ti kwaad?? dan kan ik die adapter eindelijk weg doen heb zo veel kabels naar mijn voeding lopen..

Dankjewel!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-07 10:57
12VHPWR is verouderd. Ze gebruiken nu 12V-2x6. Probleem met 12VHPWR is inderdaad dat de pinnen te kort zijn, kabels te dun en sinds het soms niet goed contact maakt kan het die 300w iets door één pin trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Of je nu een adapter gebruikt of niet maakt geen verschil. Het probleem is dat als het niet goed contact maakt het die hoeveel watt je kaart ook gebruikt door een pin vloeit en kabels worden warm enz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
Het probleem van in de brand vliegen is nog steeds niet opgelost.
Niet met 12VHPWR, niet met langere pinnen, niet met 12V-2x6.
En 4060 kaarten hebben dit probleem, ondanks het veel lagere vermogen.

Je doet het dus vooral voor de "minder kabels" door de adapter er tussenuit te halen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Je kan in de pricewatch bij voedingen filteren op ATX 3.1 en dan krijg je ongeveer 269 voedingen.
categorie: Voedingen

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
GarBaGe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:23:

Je doet het dus vooral voor de "minder kabels" door de adapter er tussenuit te halen
Wist ik niet. Dacht dat 12v-2x6 beter was.

Beter AMD met 8 pinnen pakken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellbro
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-07 14:18
GarBaGe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:23:

Oh ok en is een adapter zoals ik nu heb veiliger dan? of kunnen die ook gewoon net zo snel smelten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
thof schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:23:
Je kan in de pricewatch bij voedingen filteren op ATX 3.1 en dan krijg je ongeveer 269 voedingen.
categorie: Voedingen
Je moet naar tier list kijken als je goeie wil https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ellbro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Oh ok en is een adapter zoals ik nu heb veiliger dan? of kunnen die ook gewoon net zo snel smelten?
Helaas wel.
Aan de videokaart kant vindt er geen balancering plaats over de draden.
Dat heeft Nvidia wegbezuinigd.
Hierdoor kan het volle vermogen over 1 ader worden getrokken.

Voor meer info kan je wel naar dit soort videos kijken:
YouTube: Investigating and Fixing a Viewers Burned 12VHPWR Connector
YouTube: It Happened Again – RTX 4090 with Melted 12VHPWR
YouTube: 12VHPWR on RTX 5090 is Extremely Concerning

https://www.tomshardware....imple-adobe-work-and-pubg

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 24-07-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
GarBaGe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Helaas wel.
Aan de videokaart kant vindt er geen balancering plaats over de draden.
Dat heeft Nvidia wegbezuinigd.
Hierdoor kan het volle vermogen over 1 ader worden getrokken.

Voor meer info kan je wel naar dit soort videos kijken:
YouTube: Investigating and Fixing a Viewers Burned 12VHPWR Connector
YouTube: It Happened Again – RTX 4090 with Melted 12VHPWR
YouTube: 12VHPWR on RTX 5090 is Extremely Concerning

https://www.tomshardware....imple-adobe-work-and-pubg
Je hebt gelijk maar zelfs met adapter is die 300w over één pin nog niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
De mooiste oplossing vond ik van Linus Tech Tips.
Dat had de hele connector en kabel vervangen door 2 draden die continue 60A aankonden en maximaal 120A.
Door 1 ader heb je geen problemen met het gelijkmatig verdelen van de vermogen over de aders

YouTube: I Solved Nvidia's Melting 5090 Problem...But YOU Shouldn't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die lijst wordt langzamerhand wel een beetje outdated. Bijna 2 jaar geleden voor het laatst bijgewerkt. De auteur zal andere zaken aan zijn hoofd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
kdekker schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Die lijst wordt langzamerhand wel een beetje outdated. Bijna 2 jaar geleden voor het laatst bijgewerkt. De auteur zal andere zaken aan zijn hoofd hebben?
Is zover ik weet nog goed hoor. Denk dat het meer is dat het altijd even duurt voor er foto's van de binnenkant uitkomen. Meeste PSU's die je zal vinden zitten erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PsiSilver schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Is zover ik weet nog goed hoor. Denk dat het meer is dat het altijd even duurt voor er foto's van de binnenkant uitkomen. Meeste PSU's die je zal vinden zitten erin.
Ik keek naar de revisie datum. Dat was november 2023. Er komen niet zo vaak nieuwe voedingen uit, maar na 2023 zijn er wel geweest. De lijst is voor wat er wel in staat behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
Heb je een Founders Edition of een AIB? Want sommige AIB's zijn nog wel zo slim geweest om load balancing over de 6x12v pinnen toe te passen (alleen is dat helaas meer uitzondering dan de regel).

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsiSilver
kdekker schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Ik keek naar de revisie datum. Dat was november 2023. Er komen niet zo vaak nieuwe voedingen uit, maar na 2023 zijn er wel geweest. De lijst is voor wat er wel in staat behulpzaam.
Hier is nieuwe.

https://docs.google.com/s...caSpZRB6Xt6JWkc/htmlview#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PsiSilver schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Wist ik niet. Dacht dat 12v-2x6 beter was.

Beter AMD met 8 pinnen pakken dan.
En ook 8 pins connectoren kunnen smelten.

Toen de 50XX serie net uit is gekomen hadden we meer artikelen op de FP over smeltende connectoren dan dat er smeltende connectoren waren (en nee, dat is geen overdrijving, dat was letterlijk het geval).

En ja ik zou extra goed zorgen ervoor dat je de connector goed erin hebt geduwd, en gebruik ook goede connectoren (zoals wat gewoon met je voeding is meegeleverd, maar dus niet op Aliexpress een verloopstukje kopen). Maar Nvidia is met ruime marge de populairste, en ik heb nog nul GoT posts zien langskomen over daadwerkelijke gesmolten connectoren. De kans dat het gebeurd bij jou is heel klein. De kans dat het gebeurd bij iets anders als een 4090/5090 is nog veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Sissors schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:37:
[...]

En ook 8 pins connectoren kunnen smelten.

Toen de 50XX serie net uit is gekomen hadden we meer artikelen op de FP over smeltende connectoren dan dat er smeltende connectoren waren (en nee, dat is geen overdrijving, dat was letterlijk het geval).

En ja ik zou extra goed zorgen ervoor dat je de connector goed erin hebt geduwd, en gebruik ook goede connectoren (zoals wat gewoon met je voeding is meegeleverd, maar dus niet op Aliexpress een verloopstukje kopen). Maar Nvidia is met ruime marge de populairste, en ik heb nog nul GoT posts zien langskomen over daadwerkelijke gesmolten connectoren. De kans dat het gebeurd bij jou is heel klein. De kans dat het gebeurd bij iets anders als een 4090/5090 is nog veel kleiner.
Met gewone 8 pin niet. Met de nieuwe Nvidia inspired 12v-2x6 misschien wel. Jammer genoeg zijn ze te druk bezig met ChatGPT spambots te maken om het op dit moment te kunnen fixen. Sorry! BTW het is totaal niet hun fout en er is niks mis met de kaart. Ja, je kan hem niet retourneren is onze fout niet hoor! Toch maken we nieuwe standaard maar met de vorige was niks mis hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Als het een paar millimeter verschuift smelt ie. Goed erin geduwd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Meeste gevallen die ik heb gezien waren zonder adapter en met A tier voedingen. MSI Mag series 750w+

[ Voor 11% gewijzigd door PsiSilver op 24-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wel hoor. Hell ik heb zelf een gesmolten 8 pins connector gehad (aan de voeding kant). En daar zit verder ook geen load balancing tussen de pinnen normaal gesproken volgens mij. Wel vaker dat de verschillende connectoren niet direct zijn kortgesloten.
PsiSilver schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:48:
Meeste gevallen die ik heb gezien waren zonder adapter en met A tier voedingen. MSI Mag series 750w+
Maar bedenk wel dat Nvidia 80%+ marktaandeel heeft. En ja er is best wat af te dingen op die connector, en het helpt dat ze nu een betere versie ervan hebben, al nog steeds is de marge niet groot bij een RTX5090. Maar tegelijkertijd zou ik me er niet druk over maken als je hem gewoon goed erin duwt (en dan hoort hij echt niet nog een paar millimeter te kunnen verschuiven!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb hem nog teruggevonden ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVcdzXngmeJzfYrt6T9aN3fGMhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdJUbDqFtGhhB554R80IJkTl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Sissors schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Wel hoor. Hell ik heb zelf een gesmolten 8 pins connector gehad (aan de voeding kant). En daar zit verder ook geen load balancing tussen de pinnen normaal gesproken volgens mij. Wel vaker dat de verschillende connectoren niet direct zijn kortgesloten.

[...]

Maar bedenk wel dat Nvidia 80%+ marktaandeel heeft. En ja er is best wat af te dingen op die connector, en het helpt dat ze nu een betere versie ervan hebben, al nog steeds is de marge niet groot bij een RTX5090. Maar tegelijkertijd zou ik me er niet druk over maken als je hem gewoon goed erin duwt (en dan hoort hij echt niet nog een paar millimeter te kunnen verschuiven!)
Welke voeding en kaart?

Ben persoonlijk van mening dat Nvidia de Apple van GPU's is. Ze hebben misschien grotere marktaandeel (tel je dan laptops, prebuilts, AI..) mee? Want deze dagen zie ik overal AMD zelfs in prebuilts en laptops en consoles.

Het spijt me maar een kaart van 600+€ die een duidelijk slecht ontworpen connector heeft, waar het bedrijf de fout niet wil aannemen en waar de OEMs (Asus, MSI...) geforceerd zijn om de nieuwe connector te gebruiken is niet acceptabel. Niet wanneer ze op de 8 pin konden blijven die wel goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Intel en Nvidia beide. Groot deel van hun marketing is wij zijn de beste en AMD zuigt. Net zoals je bij Apple VS Android ziet

Intel is wel beter geworden met de nieuwe CEO nu dus heb er niet zoveel problemen meer mee, en ja ze hebben over de jaren goeie chips gemaakt maar nvidia is er niet op beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiSilver
Welke voeding en GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een Gigabyte 5700XT met een Corsair rm550x. Maar als je erop googled zie ik dat ik echt niet de enige ben die een gesmolten 8 pins connector heeft gehad.

Overigens hoe verklaar je dat zelfs AMD partner Sapphire over is gestapt op de 12 pins connector voor hun high end GPUs?
Pagina: 1