Kunnen slechte kwaliteit RAM's een lagere kloksneid hebben?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Onlangs had ik 2 x 32 GB DDR5 6000MHz van Crucial gekocht, tweedehands via een geheugenhandelaar:
uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30

Zodra ik het geheugen had geplaatst, viel me op dat de BIOS van m’n moederbord het herkende als 4800MHz en daar ook op draaide. Aangezien m’n CPU (Ryzen 5 5800G) het best presteert met geheugen op 6000MHz frequentie, had ik het juist daarom gekocht. Dat het geheugen op 4800MHz draaide, vond ik dus vreemd.

Ik heb in de BIOS handmatig ingesteld dat het geheugen op 6000MHz moest draaien (force speed). Toch bleef het aan me knagen dat het moederbord het standaard als 4800MHz herkende. Later kreeg ik heel soms foutmeldingen in m’n browser die wezen op geheugentoegang buiten bereik (SIGSEGV).

Dus ben ik verder gaan graven. dmidecode vertelde me het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAJK-6dse-T9dc5QY3tZn6aGW2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4mF6RFojx8hIDJgFCkJ0jvN.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dat geheugen soms op een lagere snelheid draait (bijvoorbeeld in idle) om stroom te besparen, maar dat het dan precies op 4800MHz uitkomt, lijkt me wel erg toevallig. Ik begin te vermoeden dat 4800MHz de maximale kloksnelheid is van dit geheugen — en dat het moederbord dus terecht zo uitleest. De 6000MHz is dan puur wat ik via de BIOS heb afgedwongen.

De reepjes zien ook uit als in de foto in Pricewatch en elders, met Corsair logo. Zou het kunnen dat er ander geheugen (AliExpress reepje?) in deze modules gestopt en dat het als Curcial gelabeld is? Dat zou wel heel vergezocht zijn, maar helemaal uitgesloten is het misschien niet. Of is die 4800 Mhz normaal, ondanks dat Curcial deze reepjes als 6000 Mhz adverteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
Je miet in bios docp profiel (of xmp) activeren. Nu werkt je geheugen op standaard jedec specificaties. 6000 is officieel overclocken, vandaar.

Als je een merkpc hebt, is het mogelijk dat je nooit sneller kan instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
bij configured memory speed staat er wel 6000 MT/s. Vermoedelijk draait het wel aan 6000MHz.

Je zou eens op een andere manier kunnen checken op welke snelheid het draait. Bijvoorbeeld met CPU-Z. als je daarin de DRAM frequency checked in de memory tab kan je het zien. Je moet ze wel x 2 doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOm7TrgZNlI_lmrn23Za0wjOrU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eJnKtNWj5audRYTdHtoSpoI9.png?f=user_large

zo ziet het er bij mij uit en mijn geheugen draait op 5600 MHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je draait nu je geheugen op 6000MT/s aan de standaardspanning van 1,1V. Dat gaat bijna gegarandeerd geheugenfouten geven aangezien de modules een spanning van 1,4V nodig hebben om deze snelheid te halen.

Het probleem is dat de DDR5 standaard slechts een beperkt aantal officiële snelheidsprofielen kent aan een spanning van 1,1V. Alles daarbuiten is eigenlijk overklokken. Fabrikanten maken snellere geheugenkitjes maar die maken gebruik van snelheden, timings en meestal ook een spanning die buiten de standaard liggen. Om het instellen makkelijker te maken ondersteunen veel van deze kitjes XMP (voor Intel systemen) of EXPO (voor AMD systemen) waarbij het moederbord de geheugen instellingen kan overnemen van een profiel opgeslagen in het kitje. Je zal dus dit moeten activeren in je BIOS en dan is de kans groot dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Tom Vertommen schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:22:
bij configured memory speed staat er wel 6000 MT/s. Vermoedelijk draait het wel aan 6000MHz.

Let wel dat MT/s en MHz niet hetzelfde zijn - Omdat het DDR (double data rate) geheugen is en dus twee bewerkingen per kloktik kan doen spreek je van twee transfers per Hz en daarom is 6000MT/s in werkelijkheid 3000MHz en andersom.
Hatsieflatsie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:00:

De reepjes zien ook uit als in de foto in Pricewatch en elders, met Corsair logo. Zou het kunnen dat er ander geheugen (AliExpress reepje?) in deze modules gestopt en dat het als Curcial gelabeld is? Dat zou wel heel vergezocht zijn, maar helemaal uitgesloten is het misschien niet. Of is die 4800 Mhz normaal, ondanks dat Curcial deze reepjes als 6000 Mhz adverteert?
Zoals aangegeven is 6000MT/s geen JEDEC standaard waarop deze sticks zijn gefabriceerd (hun JEDEC profiel is 4800MT/s). Je zult je EXPO profiel moeten activeren met bijbehorende overvolt zodat het stabiel kan opereren op die snelheid. Al heb je nooit garantie dat je processor die geheugensnelheid kan draaien, omdat het technisch gezien overklokken is.

M.a.w. nee je hebt geen aliexpress RAM, maar je hebt RAM met een EXPO overklokprofiel welke je altijd zelf moet aanzetten en niet automagisch omhoog klokt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Tom Vertommen schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:22:

Je zou eens op een andere manier kunnen checken op welke snelheid het draait. Bijvoorbeeld met CPU-Z. als je daarin de DRAM frequency checked in de memory tab kan je het zien. Je moet ze wel x 2 doen.

[Afbeelding]

Configured memory speed is van de BIOS afkomstig, nadat ik de snelheid van 6000 MT/s geforceerd heb. Deze stond eerst op 4800 MT/s.

Wat CPU-Z betreft, wat je daar overigens aangeeft is de idle snelheid. Dus niet op vol vermogen. CPU-X geeft mij hetzelfde aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrNH-xQBXEL05OBTWqe6OQfC-Xc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xYf7QpMZBdCz69PK06ZAyLlh.png?f=user_large

Ik zal even in BIOS kijken of ik EXPO kan activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Je kunt het ook wel terugvinden op de Corsair site:

https://www.corsair.com/e...ry-kit-cmk64gx5m2b6000z30

Hoewel het een beetje door elkaar staat, zie je daar de standaard SPD instellingen:
SPD Speed		4800MHz
SPD Latency		40-40-40-77
SPD Voltage		1.1V

En de 'Tested' instellingen voor maximale snelheid, waarbij het geheugen ook een hogere spanning nodig heeft om stabiel te blijven:
Tested Speed		6000 MT/s
Tested Latency		30-36-36-76
Tested Voltage		1.40V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
In de BIOS nadat ik hem op EXPO modus ingesteld had, met geheugen op 6000 MT/s, start het systeem niet meer op en blijft het hangen bij 2 led's (CPU en DRAM). Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat het aan de moederbord configuratie ligt dat het gelimiteerd is op 4800 MT/s, en dat er blijkbaar niks mis met het geheugen en dat het dus niet verder kan dan 4800 MT's.

(moederbord ASRock B650M-HDV/M.2, AMD Ryzen 5 8600G).

De EXPO settings kwamen overeen met wat in je post beschreven stond: (Timing 30-36-36-76, en 1.4V in plaats van 1.1V).

Ik zal verder in de moederbord moeten zoeken, en is vraag is eigenlijk beantwoord. Nog hartelijk bedankt voor het meedenken iedereen _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Hatsieflatsie op 24-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
EXPO settings durven al wel eens onstabiel zijn.

Als je eerst EXPO enabled, kan je daarna nog wel de frequency lager zetten. Zet het telkens een trapje lager tot je systeem stabiel is. Zo vind je de snelheid die je systeem wel aankan. Wel belangrijk dt je eerst EXPO enabled. dit zet alle memory settings volgens EXPO. Als je daarna de frequency lager zet, pas je enkel die frequency aan. Zo staan je timings en voltages wel nog volgens EXPO.

Ik heb ook 6000 MT/s memory, maar mijn pc crashte af en toe. Door het wat lager te zetten is mijn systeem nu wel stabiel en het draait nog steeds op 5600 MT/s en dus niet op de standaard 4800 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Dank. Ik denk dat als het mij lukt om op 5200 MT/s te starten, in plaats van 4800 MT/s, dan is het maar 400 MT/s verschil en niet echt merkbaar denk ik. Dus ik denk dat ik het zo laat. Wel beetje zonde van de andere 1200 MT/s die dan niet gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En dit is waar de QVL (Qualified Vendor List) van je moederbord in beeld komt. Ik heb ook al veel last gehad met het correct laten werken van geheugen op de XMP instellingen. Wel op een Intel platform, maar toch. Het geheugen wou met geen mogelijkheid stabiel draaien op de XMP instellingen. Daarna heb ik geheugen met dezelfde snelheden gekocht dat wél op de QVL lijst stond en dat werkte wel prima.

Maar, je kan nog wel meer proberen voor je het opgeeft. Zet het geheugen eens terug op de automatische standaard instellingen (4800MT/s) en kijk daarna eens of er geen BIOS update is. Die willen wel eens een betere geheugencompatibiliteit geven.

Als het dan nog niet werkt dan is ofwel je geheugen niet 100% of je moederbord werkt niet lekker samen met dit geheugen. Corsair durft wel eens heel vaak van onderdelen wisselen op haar geheugen, zeker bij de goedkopere setjes en je weet nooit echt wat je krijgt. Soms gaat het goed, soms niet. Op de stock snelheden zal het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Check ook even je bios versie, nieuwe bios versies kunnen soms ook optimalisaties bevatten voor het geheugen, hoewel ik bij dit bord daar niet veel over zie bij de laatste updates: https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/index.asp#BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:01
Hatsieflatsie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:30:
In de BIOS nadat ik hem op EXPO modus ingesteld had, met geheugen op 6000 MT/s, start het systeem niet meer op en blijft het hangen bij 2 led's (CPU en DRAM).
Je moet wel even wachten ("memory training" vooral na zo'n wijziging). Schijnt soms wel tot 15 minuten te kunnen duren bij AMD.
Pagina: 1