Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:54
Regelmatig lees ik verhalen van mensen die hun abonnement willen afkopen. Redenen zijn divers: ontevreden over huidige provider of elders een nieuw abonnement willen afsluiten voor een nieuw toestel.

De oorspronkelijke provider rekent dan meestal/altijd een afkoopsom die bestaat uit de totale abonnement kosten voor de resterende periode. Lekker makkelijk verdiend.

Is er iemand die weet of iemand dit al eens voor de rechter heeft laten komen, en of de rechter toen de afkoop som heeft gematigd?

NB
Dit is iets waar ik gewoon benieuwd naar ben, en geen situatie waar ik zelf mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
wjvh schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:54:
Is er iemand die weet of iemand dit al eens voor de rechter heeft laten komen, en of de rechter toen de afkoop som heeft gematigd?
Waarom zou een rechter dat doen, het staat toch gewoon in de voorwaarden waar je mee akkoord gaat als je dat abonnement afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Een abonnement in juridisch een contract met einddatum. Zoiets is heel sterk en kan niet zomaar ongedaan worden gemaakt.
Nu zijn er wel verschillen, vind ik persoonlijk, omdat sommige contracten wel een investering hebben en andere niet.
Denk aan een sim-only abo vs eentje met telefoon.
Die telefoon wordt natuurlijk afbetaald in de maandelijkse termijnen.

Andere contracten zijn de eerste 3 maanden gratis, waarne je de overige maanden deze 3 maanden terugbetaald (onder water).

De enige contracten die wel eenvoudig zijn te ontbinden, is als de persoon in kwestie aantoonbaar handelsonbekwaam is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 11:44
Je gaat toch gewoon een contract aan? Als je flexibiliteit wilt dan moet je geen contract voor bepaalde tijd aangaan. Of iets zoeken met voorwaarden die beter bij je passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:54
Nielson schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:59:
[...]
Waarom zou een rechter dat doen, het staat toch gewoon in de voorwaarden waar je mee akkoord gaat als je dat abonnement afsluit?
Ik lees graag juridische rubrieken, en kom toch ook vaak tegen dat een rechter afspraken matigt. Vandaar mijn interesse.

En nogmaals, het is juridische interesse en geen eigen case.

[ Voor 7% gewijzigd door wjvh op 24-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Contract is een contract waarbij beide partijen akkoord hebben gegeven, wanneer je dit contract verbreekt en nadeel heeft voor de tegenpartij is dat gewoon logisch dat die verlies hebben dan is bij een provider alleen de basiskosten nog een koopje.

Als je een contract wilt verbergen moet je daar wel een gegronde rede voor hebben en kan bijvoorbeeld bij niet nakomen van diensten en levering, dus in eens situatie waarbij jij totaal geen ontvangst hebt op plekken die een provider eerst aangaf wel te kunnen leveren is dat nalatigheid van levering maar dan moet je wel aantonen dat ze dit niet kunnen oplossen, je kunt niet zeggen "ik heb geen ontvangst ik verbreem het contract" daarnaast zijn er nog meer redenen maar dat zijn vaak uitzonderingen.

Je contract verbreken omdat je dat nu wil nee dat kan niet, zelfde voor de provider die kunnen ook niet zomaar je contract verbreken omdat ze daar zin in hebben.

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1