Deurbel - trekken utp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
In mijn nieuw op te leveren nieuwbouw ben ik met mijn domme kop vergeten aan te geven dat naar de deurbel een utp kabel getrokken moet worden, deze wordt nu dus opgeleverd met standaard draad naar de bel vanuit de meterkast in (ben ik bang) een flexibele leiding.

Is het te doen om deze zelf door te trekken met utp? Heeft iemand die ooit al eens gedaan?

Gaat om cat6a UTP

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-07-2025 09:48 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Waarom wil je CAT6A naar een deurbel trekken? Welke kabel loopt er nu ("standaard draad")?
Heeft iemand die ooit al eens gedaan?
:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zeker te doen. Mits het alleen de kabel is die in de buis zit.
Als er cement pur of andere troep in zit kan het wel eens onmogelijk zijn.

Zit je meterkast niet toevallig naast je voordeur, zodat je indien mogelijk zelf het kabeltje kan trekken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
lier schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:01:
Waarom wil je CAT6A naar een deurbel trekken? Welke kabel loopt er nu ("standaard draad")?

[...]

:)
Omdat er een deurbel camera op POE UTP komt te hangen? :) Er loopt nu standaard draad naar de deurbel.

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-07-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jack zomer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:01:
Zeker te doen. Mits het alleen de kabel is die in de buis zit.
Als er cement pur of andere troep in zit kan het wel eens onmogelijk zijn.

Zit je meterkast niet toevallig naast je voordeur, zodat je indien mogelijk zelf het kabeltje kan trekken?
Helaas niet naast de voordeur.
Kans op troep geen idee, leiding loopt (zover ik kan nagaan) onder de betonvloer door naar de voordeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
Voor 100Mbit is 4 draden genoen (CAT 3, toch?), dat moet eigenlijk altijd wel passen in de bestaande leiding.
CAT 5 is beter en zorgt ervoor dat POE ook mogelijk wordt, maar is alweer iets dikker

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
GarBaGe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:04:
Voor 100Mbit is 4 draden genoen (CAT 3, toch?), dat moet eigenlijk altijd wel passen in de bestaande leiding.
CAT 5 is beter en zorgt ervoor dat POE ook mogelijk wordt, maar is alweer iets dikker
Er moet helaas POE op.
Cat 5e is toch niet heel veel dikker dan cat6a?

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-07-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

CrankyGamerOG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:02:
Omdat er een deurbel camera op POE UTP komt te hangen? :)
En die moet 10Gbps kunnen verwerken :?
Daarom...nogmaals...waarom Cat6a. En waarom niet Cat5e (die over het algemeen dunner is)?

En welke exacte kabel loopt er nu?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In principe kun je gewoon aan de ene kant UTP vastmaken aan de kabel en aan de andere kant voorzichtig trekken, maar ik zou voor dit stukje CAT5E pakken, die is weer een stuk dunner en gaat makkelijker door die buis heen.

Misschien eerst proberen of je er überhaupt beweging in krijgt, want als je bijv. een WC bij de voordeur hebt dan loopt die buis waarschijnlijk in allemaal scherpe bochten om de WC heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon een stukje CAT5e voor pakken, je hoeft geen 10Gbit over 100 meter voor een deurbelcamera. CAT5e is over het algemeen wat soepeler en dunner dan CAT6 of CAT6A kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Ik ga het over 2 maanden idd gewoon met cat5e proberen :) bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
lier schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:09:
[...]

En die moet 10Gbps kunnen verwerken :?
Daarom...nogmaals...waarom Cat6a. En waarom niet Cat5e (die over het algemeen dunner is)?

En welke exacte kabel loopt er nu?
Hoeft ook niet, ik zei ook niet dat ik geen Cat5e wilde , was gewoon een vraag of cat5e echt zoveel scheelde met cat6a mbt dikte. (ik had het idee van niet)

Welke kabel er nu exact loopt weet ik niet, maar het zag eruit (in andere woning die iets verder was gespiekt) als installatie draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:17
Ik heb mijn "normale" deurbel vervangen door een Reolink doorbell poe.

Ik heb de bestaande tweedraads kabel vervangen door een Cat5E, de diameter van de UTP nagenoeg gelijk aan die van de tweedraads kabel. Ik had eerst even een trekdraad aan de bestaande kabel gemaakt en zo eerst de trekdraad in de buis getrokken, daarna de UTP teruggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 11:40
Ik heb wel cat6 door een bestaand gat getrokken. Bij mij zat er niet eens een buis in en was het gat erg klein. Maar met hard trekken is het toch gelukt :')

Dat gezegd hebbende, inderdaad, cat5e is voldoende. Als jouw deurbel ook een Reolink is, doet die toch maar max 100mbit en dan is cat5e inderdaad voldoende. Een andere optie is om de wifi variant van de deurbel te nemen. Die kun je voeden met de twee-aderige kabel, dus dan hoef je hem niet op batterijen te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MagicTempest op 24-07-2025 10:27 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Nadeel van wifi is dat het signaal te storen is, dat lukt je bij een PoE camera niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:27:
Nadeel van wifi is dat het signaal te storen is, dat lukt je bij een PoE camera niet.
Dat is dus de reden waarom ik alles hardwired wil incl camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
MagicTempest schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:25:

cat5e is voldoende. Als jouw deurbel ook een Reolink is, doet die toch maar max 100mbit en dan is cat5e inderdaad voldoende.
Het is een Unifi Protect G4 poe -> https://techspecs.ui.com/...c-g4-doorbell-pro-poe-kit
Die heeft wel een gbe poort maar ik zie nergens wat hij aan data doet. (dus of hij over 100mbit heen gaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 11:40
_JGC_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:27:
Dat is alleen relevant als je use-case het beveiligen van je huis is. En dan moet je je afvragen of een videodeurbel überhaupt daar de beste optie voor is. Als je use-case is dat je een videodeurbel wil hebben is het kunnen storen via wifi niet echt een probleem.

Sowieso, als iemand in wil breken is een videodeurbel niet echt een belemmering. Het is erg makkelijk om jezelf onherkenbaar te maken als je dat ding benadert, en ze zijn kinderlijk eenvoudig te verwijderen.

Voor de gelegenheidsdief is het feit dat er een videodeurbel zit vaak alweer afschrikwekkend genoeg om de gelegenheid te laten schieten en het bij iemand anders te proberen die geen camera's heeft hangen. En dan maakt het niet uit of hij via WiFi is aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door MagicTempest op 24-07-2025 10:35 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
CrankyGamerOG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:17:
Ik ga het over 2 maanden idd gewoon met cat5e proberen :) bedankt allemaal.
Ik zou wel eerst goed onderzoeken hoe de kabel bij de deurbel uitkomt. Vaak genoeg is het laatste stukje gewoon tussen de bakstenen of beplating gepropt. Het wordt dan een hele uitdaging om zonder hak en breekwerk een UTP kabel naar de bel te krijgen.

Hier zat ik in hetzelfde schuitje. Uiteindelijk gekozen voor een wifi deurbel. Voor mij is zo'n bel met camera een leuke gimmick. Voor de "beveiliging" hangen er POE-camera's.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
FredvZ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ik zou wel eerst goed onderzoeken hoe de kabel bij de deurbel uitkomt. Vaak genoeg is het laatste stukje gewoon tussen de bakstenen of beplating gepropt. Het wordt dan een hele uitdaging om zonder hak en breekwerk een UTP kabel naar de bel te krijgen.

Hier zat ik in hetzelfde schuitje. Uiteindelijk gekozen voor een wifi deurbel. Voor mij is zo'n bel met camera een leuke gimmick. Voor de "beveiliging" hangen er POE-camera's.
Ik heb de deurbel helaas al :o

Hij is niet voor beveiliging an sich, ik wil hem gewoon bedraad hebben, vraag niet waarom, gewoon omdat ik dat wil :9

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MagicTempest schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Dat is alleen relevant als je use-case het beveiligen van je huis is. En dan moet je je afvragen of een videodeurbel überhaupt daar de beste optie voor is. Als je use-case is dat je een videodeurbel wil hebben is het kunnen storen via wifi niet echt een probleem.

Sowieso, als iemand in wil breken is een videodeurbel niet echt een belemmering. Het is erg makkelijk om jezelf onherkenbaar te maken als je dat ding benadert, en ze zijn kinderlijk eenvoudig te verwijderen.

Voor de gelegenheidsdief is het feit dat er een videodeurbel zit vaak alweer afschrikwekkend genoeg om de gelegenheid te laten schieten en het bij iemand anders te proberen die geen camera's heeft hangen. En dan maakt het niet uit of hij via WiFi is aangesloten.
Tijdje terug kwam er hier een topic voorbij van een postbezorger waarbij de camera consistent op zwart ging en weer werkte zodra hij met de bus vertrok.

Een van de redenen om zo'n camera te hebben is vanwege postbezorgers die iets komen bezorgen als jij niet thuis bent en het dan maar gewoon voor je deur neerzetten en zelf een handtekening zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
CrankyGamerOG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Hij is niet voor beveiliging an sich, ik wil hem gewoon bedraad hebben, vraag niet waarom, gewoon omdat ik dat wil :9
Ik snap 'm heel goed hoor. Als je 1 zo'n IOT/smart-device hebt zou wifi wellicht makkelijker zijn qua tijd om het up and running te krijgen. Maar als je op een gegeven moment je huis vol met die dingen hebt, en je verandert je wifi wachtwoord, ga je dan al die devices weer from scratch opzetten? Ofwel zijn ze al bedraad vanwege de stroom, ofwel zijn ze helemaal draadloos en moet je ook nog eens periodiek de batterijen vervangen.

Nee, dan snap ik 100% dat je voor PoE gaat. Hoef je je niet meer druk te maken over de voeding, en je hebt ook geen gedoe als je ooit je wifi password roteert.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Mijn woning is 7 jaar oud en zat in hetzelfde schuitje. Ik heb bewust gekozen voor PoE en mijn vader zei dat het nooit ging lukken (mijn vader zit in de bouw).

Ik heb ook een flexibele buis en ben gegaan voor een normale cat6 kabel. De UniFi kabel is echt super dun dus ik had een plan B, maar was helemaal niet nodig.

Kabel verbonden aan de standaard draad en trok de kabel (6m) er zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
CrankyGamerOG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Het is een Unifi Protect G4 poe -> https://techspecs.ui.com/...c-g4-doorbell-pro-poe-kit
Die heeft wel een gbe poort maar ik zie nergens wat hij aan data doet. (dus of hij over 100mbit heen gaat)
Hier geknoopt aan een cat5. Geen enkel probleem. Ga maar voor cat5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqBPQEEDMpCZjIlSCm_9wYi8IPw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nFOcZyWBSU022OT6M9EXjq1f.png?f=user_large

Max 4Mbit ongeveer, niet echt in de buurt van de 100mbit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
barber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]

Max 4Mbit ongeveer, niet echt in de buurt van de 100mbit :)
thnx :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:21
Cat 5e doet ook gewoon 1gigabit hoor (tot een lengte van 100 meter).

Waar je wel rekening mee moet houden:
  • Als je van plan bent doosjes met een netwerk aansluiting op de muur te monteren, dan moet je een UTP netwerkkabel met een vaste kern nemen.
  • Als je van plan bent te "beunen" en aan beide kanten een UTP stekkertje vast te maken, dan moet je UTP netwerkkabel met flexibele kern nemen.
  • Het is beter CCA en CCS kabels ter vermijden. De norm vereist 100% koperen kabels en deze kabels zijn dat niet. Dat geeft nog wel eens problemen.
Deze webshop heeft een duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
locke960 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:57:
Cat 5e doet ook gewoon 1gigabit hoor (tot een lengte van 100 meter).

Waar je wel rekening mee moet houden:
  • Als je van plan bent doosjes met een netwerk aansluiting op de muur te monteren, dan moet je een UTP netwerkkabel met een vaste kern nemen.
  • Als je van plan bent te "beunen" en aan beide kanten een UTP stekkertje vast te maken, dan moet je UTP netwerkkabel met flexibele kern nemen.
  • Het is beter CCA en CCS kabels ter vermijden. De norm vereist 100% koperen kabels en deze kabels zijn dat niet. Dat geeft nog wel eens problemen.
Deze webshop heeft een duidelijke uitleg.
Ik ben prima op de hoogte van wat ik wel en niet moet doen met kabels ;)
Maar heel goed dat je dit nog benoemt thnx

Pagina: 1