Samsung S95B - nicotineaanslag verwijderen - coating?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:14
Ik heb recent een 2e hands Samsung S95B voor een prikkie kunnen aanschaffen. In goede conditie. Nadeel, heeft 2+ jaar in de woonkamer van een stel zware rokers gestaan. Er zit dus een flinke laag nicotineaanslag op het scherm. Voor mijn gevoel zie je er tijdens het gebruik niet zoveel van, maar terwijl de TV uit staat is het goed te zien en erg lelijk.

Nicotine is van zichzelf natuurlijk vettig, dus met water en een microvezeldoekje krijg ik het er niet af. Ik heb gezocht op Google en ChatGPT gevraagd en daar rollen verschillende oplossingen uit waar ik allemaal twijfels bij heb.

Ik hoop dat iemand hier misschien ooit tegen hetzelfde is aangelopen en kan helpen, wat heeft voor jou gewerkt? Hoe krijg ik die aanslag eraf zonder de coating te slopen?

[ Voor 4% gewijzigd door TV_NERD op 24-07-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:38
Begin eens bij het begin en maakt de tv schoon met een schoonmaak middel bedoeld voor schermen?

Water wil je sowieso niet gebruiken op een tv, laat vaak witte strepen achter die weer lastig weg te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het enige dat per definitie veilig te gebruiken is op beeldschermen is gedemineraliseerd water. Dan moet je ook het scherm niet nat maken, maar dat op een doekje en dan heel voorzichtig (en zeker niet te hard) vegen.

Ik zou héél erg opletten met schoonmaakproducten, ook waar op staat dat ze voor een TV gemaakt zijn, want de kans is groot dat het eindresultaat nog erger is dan wat je nu hebt. Zeker niet met alcohol of allesreiniger ofzo gaan werken, ook niet met van die flesjes schermreiniger waar alcohol in zit, tenzij de fabrikant het zelf aanraadt.

Even zoeken op 'Samsung S95B manual' zou je de handleiding moeten geven waar als het goed is ook informatie over schoonmaken in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik gebruik gewoon een lensdoek met wat isopropyl 70% op mijn OLEDs. Als je dat niet met grote regelmaat doet, heb je echt geen last van issues met de coating.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Oon schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:24:
Het enige dat per definitie veilig te gebruiken is op beeldschermen is gedemineraliseerd water. Dan moet je ook het scherm niet nat maken, maar dat op een doekje en dan heel voorzichtig (en zeker niet te hard) vegen.

Ik zou héél erg opletten met schoonmaakproducten, ook waar op staat dat ze voor een TV gemaakt zijn, want de kans is groot dat het eindresultaat nog erger is dan wat je nu hebt. Zeker niet met alcohol of allesreiniger ofzo gaan werken, ook niet met van die flesjes schermreiniger waar alcohol in zit, tenzij de fabrikant het zelf aanraadt.

Even zoeken op 'Samsung S95B manual' zou je de handleiding moeten geven waar als het goed is ook informatie over schoonmaken in staat.
Precies vanwege deze overwegingen ben ik terughoudend en heb ik het topic gepost. De handleiding heb ik er uiteraard op nageslagen, Samsung kiest voor de veilige route en zegt "alleen droog schoonmaken met een zacht, schoon, doekje."

Ik hoop hier ervaringsdeskundigen te vinden die wellicht een goed compromis hebben ontdekt of een bepaalde schermreiniger kunnen aanraden die voor hun wel goed resultaten heeft behaald met nicotine.

@FirePuma142 Isopropyl wordt eigenlijk overal afgeraden? Voor vrijwel alle soorting coating.

[ Voor 3% gewijzigd door TV_NERD op 24-07-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

TV_NERD schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:16:
[...]

@FirePuma142 Isopropyl wordt eigenlijk overal afgeraden? Voor vrijwel alle soorting coating.
Het is kiezen of delen, vettige aanslag of het nu vingers of nicotine is ga je met alleen water niet weg krijgen. Van een 60% of 70% oplossing gaat je coating echt niet naar de haantjes, zeker niet als je dat maar heel sporadisch doet. Hier is dat 1/2 keer per jaar. Nul problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35

reaL_G

G

Je zou nog kunnen kijken naar middelen die ook gebruikt worden voor schoonmaak bij tintfolies (auto). Deze zijn zonder bijtende stoffen welke de folies kunnen aantasten.
Gwbruik zelf: invisible glas glascleaner.
Alles op eigen risico uiteraard.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TV_NERD schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Precies vanwege deze overwegingen ben ik terughoudend en heb ik het topic gepost. De handleiding heb ik er uiteraard op nageslagen, Samsung kiest voor de veilige route en zegt "alleen droog schoonmaken met een zacht, schoon, doekje."

Ik hoop hier ervaringsdeskundigen te vinden die wellicht een goed compromis hebben ontdekt of een bepaalde schermreiniger kunnen aanraden die voor hun wel goed resultaten heeft behaald met nicotine.

Het enige dat veilig te gebruiken is, is gedemineraliseerd water. Dat geleidt niet, dat tast de coating niet aan, alleen is het ook niet super effectief in het oplossen van onzuiverheden.

Als het een spiegel was zou ik zeggen gooi er een scheut St.Marc doorheen, maar ik gok dat dat ook niet goed gaat zijn voor de coating.

Ik zou in ieder geval niet met alcohol gaan werken, en als je dat al doet zou ik het echt in de <30% houden. Het zal voor nicotine toch niet super veel toevoegen en, ook al is er anekdotisch bewijs dat het geen kwaad kan, ik zou het risico niet gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

weebl

YARR!

Ik geloof dat je rookgeur goed kan verwijderen met ozon.

Wel goed oppassen, ozon inademen is nogal ongezond. Misschien een idee om het door een professional te laten doen. In de autobranche wordt het vaak ingezet om rokers auto's te reinigen dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oon schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Het enige dat veilig te gebruiken is, is gedemineraliseerd water. Dat geleidt niet, dat tast de coating niet aan, alleen is het ook niet super effectief in het oplossen van onzuiverheden.

Als het een spiegel was zou ik zeggen gooi er een scheut St.Marc doorheen, maar ik gok dat dat ook niet goed gaat zijn voor de coating.

Ik zou in ieder geval niet met alcohol gaan werken, en als je dat al doet zou ik het echt in de <30% houden. Het zal voor nicotine toch niet super veel toevoegen en, ook al is er anekdotisch bewijs dat het geen kwaad kan, ik zou het risico niet gaan lopen.
Het loopt wel los, hier het blog van Samsung zelf, uit een archief, het blog is in zijn geheel weg voor zover ik weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZRzORTfU2SIprC4CpPrwUCnSCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qLyAGyxfbigd54gOI15YfmW8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik maak mijn C7 OLED schoon met autoruitreiniger. Dat gaat prima, het maakt goed schoon, zonder dat er sterke oplosmiddelen inzitten. Daarna maak ik het droog met een zeem, om strepen te vermijden. Ik zou schoonmaakmiddelen op basis van alcolhol vermijden, alcolhol is een sterker oplosmiddel. Voor het vuil dat op een televisie terecht komt heb je geen sterke oplosmiddelen nodig.

Nicotine-aanslag zou prima met een schoonmaakmiddel op basis van zeep verwijderd moeten kunnen worden.
FirePuma142 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:35:
Ik gebruik gewoon een lensdoek met wat isopropyl 70% op mijn OLEDs. Als je dat niet met grote regelmaat doet, heb je echt geen last van issues met de coating.
Dat vind ik heel riskant. Als het goed gaat prima, dan hoef je daar niet mee te stoppen, maar isopropylalcohol is een zéér sterk oplosmiddel, veel sterker dan gewone ethanol-alcohol. De kans dat je daarmee een coating oplost is een stuk groter dan bij schoonmaakmiddelen op basis van zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
ik heb onlangs een iMac van een kettingroker overgenomen. Ben er erg blij mee, maar dat ding heeft maanden naar nicotine gestonken, ondanks zo goed mogelijk reinigen, ook de fans. Hou dus ook rekening met interne verontreiniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dmantione schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:22:

Dat vind ik heel riskant. Als het goed gaat prima, dan hoef je daar niet mee te stoppen, maar isopropylalcohol is een zéér sterk oplosmiddel, veel sterker dan gewone ethanol-alcohol. De kans dat je daarmee een coating oplost is een stuk groter dan bij schoonmaakmiddelen op basis van zeep.
Dat is ongetwijfeld zo. Ik ken eerlijk gezegd nauwelijks voorbeelden van TV's waarbij de coatings door schoonmaken beschadigen. Zo ontzettend weinig dat ik me niet voor kan stellen dat het een significant effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
107mb schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:29:
ik heb onlangs een iMac van een kettingroker overgenomen. Ben er erg blij mee, maar dat ding heeft maanden naar nicotine gestonken, ondanks zo goed mogelijk reinigen, ook de fans. Hou dus ook rekening met interne verontreiniging.
De geur maakt me niet uit. Ik rook namelijk zelf ook, maar niet binnen in huis. Het gaat me puur om de aanslag. Wel bedankt voor je reactie :) Voor wat betreft interne verontreiniging, hij werkt nu en er komt "geen rook meer bij" dus ik ga ervanuit dat dat wel goed zit qua "schade". De TV heeft geen ventilator, dus geen bewegende delen.

Ik begin maar eens in een klein hoekje met zeep en werk me zo langzaam een weg omhoog richting aggressievere schoonmaakmiddelen als dat niet helpt.

[ Voor 13% gewijzigd door TV_NERD op 25-07-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48
Heb mijn TV ook schoongemaakt vanwege hetzelfde. Heb het met Dasty gedaan, preventief niet te lang in laten trekken dus vrij snel met een vochtige doek weer afgeveegd. Dit werkte in mijn geval prima, zie je nu niks meer van.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Pagina: 1