Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiralawesome
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 15:32
Bijgevoegd mijn huidige build.

Sinds oktober 2018 gebruik ik mijn huidige systeem en ondanks de leeftijd draait het nog altijd behoorlijk goed. Toch merk ik dat het tijd wordt voor een upgrade, al is dat voornamelijk omdat ik dat zelf leuk vind. Maar ik twijfel over waar ik verstandig aan doe, wat levert de meeste winst op.

Ik heb 2 ASUS 2080ti's, in sli draaien, wat volgens mij nog wel genoeg vermogen heeft maar toch kan ik spellen zoals the Great Circle niet meer maximaal spelen. Mede omdat dit spel dan weer geen SLI ondersteund.

Aan de andere kant heb ik een mooi moederboard met een Intel x299 cpu; i9-7940x en 64 GB ram. En ook dit is al even oud. De voeding is overigens een HX1200i, die ook nog prima mee kan.

Hebben jullie een idee waar ik goed aan doe? Een ASUS 5080, of toch een nieuw moederbord, cpu & ram? Het enige wat ik echt niet wil veranderen in het scherm.

Het budget wat ik beschikbaar heb ik maximaal zo'n €2.000,-

[ Voor 23% gewijzigd door admiralawesome op 23-07-2025 22:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:58

Jorissie87

No diggity

Welke resolutie en FPS speel je? Plaats gelijk even een duidelijk overzichtje van je huidige componenten.

Waarschijnlijk is vernieuwen de beste optie. Hardware vernieuwen op oude socket is niet raadzaam. Als je dan je mobo+CPU+ram vernieuwd wordt je GPU weer de bottleneck. Ik gok zomaar dat je het beste uit bent met een nieuwe PC. Met 2000 euro kom je al een heel end. Misschien kun je SSD, CPUkoeler en Case zelfs meenemen naar je nieuwe build. Dan kom je al snel op iets als een Ryzen 7 7700 met 9070XT gpu (misschien zelfs wel 5080).

Vergeet niet dat je jouw oude componenten mogelijk nog kan verkopen via de V&A om je budget wat te rekken.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02:27
Je hebt destijds een duur goed gebalanceerd system gekocht, dat ook nog door Windows11 wordt ondersteund. Omdat het nog behoorlijk goed draait zou ik de vernieuwingsdrang nog even uitstellen.
Waar loop je zoal tegen aan bij upgraden:
- Voldoende cores in de 7940X, maar de single core speed is achterhaald. Cpu upgraden haalt niets uit.
- De quad Dominator kit is DDR4. Nieuwe platformen van Intel (LGA1851) en AMD(AM5) hebben DDR5 nodig en werken op OC snelheid slecht met 4 Dimms.
- Nieuwe moederborden ondersteunen nog maar sporadisch SLI.
- SLI wordt nog door maar weinig games redelijk ondersteunt. Met een RTX2080Ti kom je tekort voor een 4k monitor. Wat voor scherm gebruik je?
- Een HX1200i heeft geen 12VHPWR (12+4 pins) connector voor de nieuwe RTX videokaarten, dus dan zul je al een verloopkabel moeten gebruiken.

Geniet ervan zolang het nog kan en koop dan weer een nieuw gebalanceerd systeem. Voor 2k kun je een prima gaming computer samenstellen, maar niet met de kwaliteit onderdelen die je nu in je systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als alles nog behoorlijk goed draait, zou ik nog 2 jaar wachten. Verwachting is dat in 2027 AM6 uitkomt. Dan zit je meteen op het nieuwste platform van AMD.

Zo niet dan lijkt mij een upgrade van de 2 2080's naar een nieuwe GPU de meest logische. Tenzij je Sim games als Anno, Civ, MSFS speelt. Dan kan een CPU upgrade ook helpen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's