Slechte betonvloer en vocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-07 19:51
Heey allen,
Vorig jaar verhuist naar Frankrijk en huis gekocht. Verbouwing van het woongedeelte is achter de rug, dus nu willen we de kelder aanpakken.
Huis staat op een helling, dus de helft van de kelder zit onder de grond. Zelfs nu het weken zo goed als droog is geweest en de ramen in de kelder open staan blijven de wanden en vloeren wat vochtig. Onze gedachte als oplossing is impregneren. Met een roller of spuit. Wat denken jullie?
Maar voordat we daar aan beginnen is er een ander probleem. De betonvloer is aan het afbrokkelen en heeft her en der wat scheurtjes. Vorige bewoners hebben er al eens egaline opgedaan, maar dat brokkelt ook af. Egaline is volgens mij ook niet geschikt om als afgewerkte laag te gebruiken. Omdat de kelder ook niet erg hoog is, 2,30m, zit ik er aan te denken om alles goed schoon te maken en goed weg halen wat los zit, dan netten neerleggen en 5 a 6 cm beton te storten. Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie een andere oplossing?
Ons bouwbudget is bijna op, dus alles uithakken en helemaal nieuw storten is geen optie!
Bij voorbaat dank,
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Wat betreft je laatste opmerking. Het is zeker een optie. Alleen niet nu. ;)

Wat is je doel op (korte?)termijn met de kelder?
Je hebt immers zonder? gekund terwijl je bezig was met je woongedeelte.

Overweging:

Moet het ook echt nu? Of kan het bijv. een jaar wachten zodat je door kunt sparen voor een echt goede oplossing?

Wat je er mogelijk nu op korte termijn aan een halve oplossing aan gaat uitgeven is wellicht weggegooid geld op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Ik zou hetgeen wat los zit met een (stevig) plamuurmes afsteken, daarna stofvrij maken en met een reparatiemortel de boel weer wat gladstrijken. Eventueel daarna een betonverf erover.
Het is maar een kelder tenslotte die (denk ik) ook als zodanig gebruikt gaat worden.
Impregneren kan, maar geeft geen garantie. Wanneer een kelder goed vochtig is geweest helpt stoken en doorluchten (wanneer de relatieve vochtigheid buiten lager is dan binnen) het beste, het kan echter wel lang duren eer alle vocht uit de muren is getrokken. Een bouwheater er in zetten kan helpen. Impregneren helpt het beste wanneer je dat aan de buitenkant doet, maar dat is in jullie geval denk ik niet mogelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zal injecteren bedoelen want impregneren zal weinig helpen aan de verkeerde kant van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
Het originele plan was een gedeelte als mini apartement, gedeelte opslag en gedeelte werkplaats. Het is wel iets wat nu moet gebeuren, want we hebben ruimte te kort en als we er nu niets aan doen staat het over een jaar vol. En de werkplaats heb ik nodig voor werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:21
Hou er rekening mee dat je in de zomer een keldermuur/vloer vaak niet droog kan krijgen door enkel te verluchten. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Stel dat het buiten 28°C is bij 60% relative vochtigheid, dan is het dauwpunt van de lucht ca 19°C. Koel je de lucht verder af dan dat, dan krijg je condensatie. Een keldermuur is vaak koeler dan het dauwpunt buiten: hoe meer je verlucht, des te meer condensatie je krijgt.

Je kan dan 2 dingen doen, ofwel de kelder veel warmer krijgen (dat kan wellicht wel door langdurig te verluchten op warme dagen, maar je krijgt een boel condensatie die de muur in trekt). Of net heel weinig verluchten en een droger plaatsen. Ik heb het laatste gedaan en hou de RV onder de 75% zodat we geen last krijgen met schimmel, roest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
subsonik schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:36:
Hou er rekening mee dat je in de zomer een keldermuur/vloer vaak niet droog kan krijgen door enkel te verluchten. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Stel dat het buiten 28°C is bij 60% relative vochtigheid, dan is het dauwpunt van de lucht ca 19°C. Koel je de lucht verder af dan dat, dan krijg je condensatie. Een keldermuur is vaak koeler dan het dauwpunt buiten: hoe meer je verlucht, des te meer condensatie je krijgt.

Je kan dan 2 dingen doen, ofwel de kelder veel warmer krijgen (dat kan wellicht wel door langdurig te verluchten op warme dagen, maar je krijgt een boel condensatie die de muur in trekt). Of net heel weinig verluchten en een droger plaatsen. Ik heb het laatste gedaan en hou de RV onder de 75% zodat we geen last krijgen met schimmel, roest...
Dat is een goede tip. Had hier totaal niet bij stilgestaan. Kelder dus eigenlijk altijd dicht houden als het buiten warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:31:
Je zal injecteren bedoelen want impregneren zal weinig helpen aan de verkeerde kant van de muur.
Heb hier aardig wat mensen gesproken die hun kelders hebben geimpregneerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Ja, maar dat doe je aan de buitenkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
Impregneren kan ook aan de binnenkant, maar dat is minder effectief. Het is in ieder geval niet iets wat je zelf 'even' kunt doen. Dat moet je echt aan een professional overlaten. Die moeten naar het gehele plaatje kijken (waar gaat het vocht in de wanden heen, als het dus niet meer of veel minder aan de binnenkant kan verdampen?).

Scheurtjes en wat afbrokkelend beton hoeft niet meteen erg te zijn, maar heb je wat foto's? En kun je het totaalplaatje een beetje beschrijven? Lopen er scheuren van wand tot wand? Hoe diep is het beton ongeveer afgebrokkeld en over wat voor oppervlakken? Kun je blootliggende wapening zien? Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
BiLLY_daKid schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:56:
Ja, maar dat doe je aan de buitenkant ;)
Ik bedoel dat ze dat aan de binnenkant hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:27
robertvdw schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Ik bedoel dat ze dat aan de binnenkant hebben gedaan.
Dat is een doekje voor het bloeden. Het vocht zit dan al in het beton, het kan alleen niet in de ruimte komen die geimpregneerd is, het zoekt dan wel een andere weg om zicht ergens anders te manifesteren. Impregneren/injecteren van een kelder doe je normaliter van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Als je budget noch toereikend is: balansventilatie unit plaatsen voor het vocht, daarmee houd je de kelder op een lage vochtigheid en kun je ook deels de temperatuur wat regelen. Als na een paar maanden blijkt dat dat niet genoeg is kun je nog een tijdelijk wat verwarmen.

Kosten ~€ 1100,- voor een fatsoenlijke balansventilatie wtw, en ongeveer € 500,- voor het aansluitmateriaal zoals slangen e.d. als je het zelf doet.

Betonvloer: geen idee. Zou eerst vochtprobleem oplossen, daarna de vloer repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-09 10:12
subsonik schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:36:

Ik had ditzelfde probleem met de kelder in mijn vorig huis.
Verluchten is geen echte oplossing, je krijgt condensatie van de buitenlucht op de koude keldermuur en vloer.
Uiteindelijk is er geen echte oplossing gekomen (verhuisd).
Maar toen dacht ik als oplossing om de kelder juist minder te verluchten (er zat een "kolengat" zonder raam, waardoor continu verluchten gewoon een feit was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:32
Mijn eerste stap zou balansventilatie i.c.m. een ontvochtiger en evt. verwarmen zijn.
Impregneren aan de buitenzijde zou de tweede stap zijn indien nodig.

Foto's doen wonderen. Deel er anders een paar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vocht in kelders in frankrijk komt ook omdat de muren gewoon heel koud zijn in vergelijking tot de omgeving waardoor je condens vorming krijgt. de vakantie woningen waar wij komen hebben eigelijk allemaal dezelfde oplossing, accepteren en een ontvochtiger. Mocht je het toch bouwkundig willen oplossen dan is vragen stellen aan "buren" ook altijd een strak plan. vaak is het wiel al een keer uitgevonden.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 24-07-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvdw
Bedankt allen voor de reacties. De meesten die de kelder van binnenuit hebben geimpregneert hebben dat al jaren geleden gedaan en nergens meer last van.
Ik ga eens kijken naar balansventilatie. Had zelf ook eens zitten denken om een mv box op te hangen, maar dan zit je nog steeds met het temperatuurverachil.
Foto's ga ik morgen maken, het is echt een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 13:12

dollyking

duck tape

condens is vaker het probleem dan echt lek. als je echt last hebt van doorslaand vocht uit de grond, dan wil injecteren met waterglas nog wel eens helpen. is wel heel veel kleine gaatjes boren.
Pagina: 1