Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick-EZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 21:29
Mijn vraag
Mijn PS5 geeft geen 120Hz meer weer, maar blijft op 60Hz staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een ASUS ROG Swift PG27AQN 360Hz monitor (https://www.rtings.com/mo...t-360hz-pg27aqn#test_9241)
Ik gebruik een gloednieuwe HDMI 2.1 kabel: (https://www.bol.com/nl/nl...BNBA.6_23.58.ProductTitle)
En een PS5.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Firmware monitor is up to date.
Nieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht. De PS5 meegeleverde HDMI kabel deed het ook niet.
VRR staat op de PS5 op Automatic.
Het spel dat ik speel is BF5 dus kan 120Hz aan.
Ik heb alle resoluties: 1440 en 1080 en 720 geprobeerd, maar hij blijft overall op 60Hz staan.
Het gekke is, vorig jaar had ik wel 120Hz met dezelfde opstelling.

Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd? Ik hoop dat iemand een goeie tip heeft!
Groet, EZ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:09
er staat wel een waarschuwing bij deze monitor

The ASUS PG27AQN has limited compatibility with the PS5 because it can't downscale a 4k signal. Other than that, everything works well, including the VRR support.

en voor de xbox ook al een hoop problemen

zet je hdr eens uit

kijk eens wat er dan gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Ai, dit gedoe heb ik ook gehad met mijn Samsung TV, het is de combinatie VRR/1440p/ingestelde resolutie.
Volgens mij kon 4K/120hz niet omdat dat niet kan met HDMI 2.1, geforceerd 1440p ging volgens mij wel maar dat kan bij jou waarschijnlijk niet door de downscale melding/waarschuwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
boyette schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:17:
er staat wel een waarschuwing bij deze monitor

The ASUS PG27AQN has limited compatibility with the PS5 because it can't downscale a 4k signal. Other than that, everything works well, including the VRR support.

zet je hdr eens uit

kijk eens wat er dan gebeurt
Maar als je de PS5 1080p of 1440p laat uitsturen, dan hoeft die Asus monitor toch geen 4K signaal te downscalen?

Ik twijfel over de HDMI versie die de Asus monitor ondersteunt. Lijkt 2.0 te zijn en niet 2.0a. Op Reddit lees ik eenzelfde probleem. Iemand geeft daar ook aan dat HDR het probleem is en dat 120hz zonder HDR moet werken. Die Asus, als ie het al ondersteunt, kan HDR toch niet weergeven zoals dat bedoelt is, dus lekker uit laten. De tip van @boyette lijkt me dan ook een goede.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick-EZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 21:29
Hoi allemaal,

Ik heb jullie suggesties geprobeerd, HDR uitgezet, maar helaas. Ook tijdens Battlefield 5 blijft hij 60Hz weergeven.
Ik heb net deze nieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht van Bol.com, zou de kabel toch het probleem kunnen zijn?
De monitor heeft zeker weten vorig jaar nog op 120 Hz gedraaid met deze PS5.

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54

reaL_G

G

Erick-EZ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:41:
Hoi allemaal,

Ik heb jullie suggesties geprobeerd, HDR uitgezet, maar helaas. Ook tijdens Battlefield 5 blijft hij 60Hz weergeven.
Ik heb net deze nieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht van Bol.com, zou de kabel toch het probleem kunnen zijn?
De monitor heeft zeker weten vorig jaar nog op 120 Hz gedraaid met deze PS5.

Bedankt voor het meedenken :)
Ik denk dat je poort de oorzaak is. Zou de ps5 fixed op 1080p zetten

GiTS

Pagina: 1