Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 18:25
Ik zoek een?
Een 55 inch LED televisie. Mijn Sony Bravia KD-65XF9005 uit 2019 is vorige week overleden. Ik ben dus op zoek naar een opvolger. Ik zit op 2,75 meter en vond zelf de tv eigenlijk net te groot. Ik ben gevoelig voor (oog-)migraine zoek ik een dus wat kleiner en rustiger beeld. Ook die hele hoge HDR-waardes vind ik niet zo belangrijk.

Wat is je budget?
Ongeveer tot 1.500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik game op een PS5 en ben een liefhebber van films, die ik afspeel op een Panasonic UB-424, voornamelijk Blu-rays.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn tv staat naast een raam, waar 's ochtends tot en met 14 uur 's middags de zon op de tv schijnt. Helaas valt daarom OLED af, althans ik las dat zonlicht deze displays beschadigt. Blijft over LED. Ik heb gevonden:

Sony Bravia XR-55X90L (999 euro bij Taelman)
Samsung QLED QN95C (vanaf 948 euro bij Plasmavisie)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik neig naar de Sony, ik vond mijn XF9005 een prachtig natuurlijk beeld geven. Mijn ouders zelf hebben de voorloper van de Samsung, de QN95B. Deze tv heeft een wat betere anti-reflectielaag al heb je hierop soms ook een beetje een 'regenboog-effect'.
Ook heeft de Samsung wat betere dimming, al gaat daarmee vaak wat detail verloren in de donkere delen van het beeld, wat soms wat onnatuurlijk oogt. Ook Vincent Teoh van HDTVTEST kan dit beamen.

Ik heb nog gekeken naar andere modellen van Sony, de X95L en de Bravia 5 en 7.
- De X95L lijkt me prachtig maar is niet meer verkrijgbaar als 55 inch en behoorlijk duur als 65 inch
- De X95L heeft ook een veel betere anti-reflectielaag dan de Bravia 7, die niet best hiermee schijnt te zijn en gezien mijn locatie naast het raam, afvalt.
- De Bravia 5 is over de hele breedte wat minder dan de X90L en valt ook af.

Ook heeft de Samsung een opvolger gekregen, de QN95D, maar die schijnt net iets minder te zijn dan zijn voorganger en heeft last van een blauw halo effect rond heldere objecten.

Vragen behalve of er mensen zijn met ervaring met deze twee modellen:
- Is de anti-reflectielaag van de X90L vergelijkbaar met mijn oude XF9005? Die vond ik namelijk acceptabel.
- Wat betreft de Samsung heb ik vragen over PWM dimming. Ik lees bij Rtings.com dat de PWM van de QN95C alleen in Movie Mode 960hz is maar in Game Mode 960hz met een secundary stutter op 120hz. Ook in andere beeldmodes is de PWM dimming slechts 120hz.
Mijn vraag: kan ik er van uitgaan dat PWM in Movie Mode altijd 960hz is? Dit vraag is omdat bij de voorganger, de QN95B, namelijk vermeld staat dat deze alleen 960hz bij een brightness setting onder de 38 en daarboven 120hz. Dat vind ik vrij onacceptabel. De Sony heeft ten alle tijden 720hz, wat een enorm voordeel is!
- zijn er wellicht andere kandidaten waarnaar ik moet kijken?
- en is het gevaar van zonlicht op een OLED display overdreven en moet ik toch OLED betrekken bij mijn zoektocht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 15:51
Volgens mij was je wel tevreden over je Sony FALD LCD. Ik zie nog een leuke Sony Miniled, de 65x95K te koop staan bij HelloTV voor minder dan 1500 euro. Is vast nog wel voor een scherpere deal te krijgen na een belletje. De X95K is de voorloper van X95L en een betere tv dan de X90L. Op RTings kun je ze wel mooi vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Met het directe zonlicht die jij beschrijft zou ik OLED mijden.

De waardes van 960hz/720hz die je noemt. Wat bedoel je daar precies mee? Het zijn geen 960hz schermen he. High-end tv's zijn doorgaans 120 of 144hz. Lineaire tv wordt doorgaans op 50hz doorgegeven en films/series op 24hz. Voor gaming is 120/144hz weer relevant.

[ Voor 57% gewijzigd door Hulleman op 24-07-2025 08:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
PWM is een techniek om de helderheid van het scherm aan te passen door de LED's snel aan en uit te schakelen. Hierdoor lijkt het alsof het scherm continue helderder of donkerder is, terwijl het in werkelijkheid flikkert met een hoge frequentie.

Het voordeel is dat het een relatief goedkope en eenvoudige manier om de helderheid van LED-achtergrondverlichting te regelen. Het nadeel dat sommige mensen gevoelig zijn voor het flikkeren van het scherm, wat kan leiden tot oogvermoeidheid, hoofdpijn en andere ongemakken.

Die XF9005 die ik had, had een PWM frequentie van 720hz, net als de nieuwe Sony's. Dat levert geen probleem op. Maar van de Samsung is het alleen 960hz bij bepaalde brightness levels en beeldstanden anders het belachelijk lage 120hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57

DropjesLover

Dit dus ->

Is het direct zonlicht, heb je er geen vitrage of iets soortgelijks voor je raam hangen om het licht iets te dempen/breken?
Tevens staat je tv denk ik niet parallel aan het raam, maar haaks, 90°, op de muur. Dat vermindert het effect van zonlicht op OLED's significant.

Persoonlijk vind ik OLED het mooist en rustigste beeld geven. Plasma zou nog rustiger moeten zijn, maar die worden al een tijdje niet meer gemaakt helaas.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:27
Wanneer je gevoelig voor PVM bent zou ik bij Sony blijven, de implementatie is in het algemeen verfijnder/ beter dan de concurrentie.

Verder is het me een raadsel waarom je de X90L boven de Bravia 7 zou verkiezen, beide scoren gelijkwaardig op het gebied van reflecties. Op bijna alle andere onderdelen is de Bravia 7 de betere TV en dus ook de betere keuze.

Als er daadwerkelijk tot 14u in de middag directe zonlicht op de TV schijnt en je wilt geen concessies doen, kun je OLED beter vermijden. Een paar uurtje ochtendzon of avondzon is in de regel geen issue.

Hou er verder rekening mee dat wanneer je van 65'' terug naar 55'' gaat je ~ 40% inleverde op beeldoppervlakte. Voordeel van een Sony is dat je de grootte van het beeld naar wens kunt instellen. Dit werkt alleen bij HDMI sources. Je zou ook naar TCL kunnen kijken, de C7xK is dan een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
DropjesLover schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:02:
Is het direct zonlicht, heb je er geen vitrage of iets soortgelijks voor je raam hangen om het licht iets te dempen/breken?
Tevens staat je tv denk ik niet parallel aan het raam, maar haaks, 90°, op de muur. Dat vermindert het effect van zonlicht op OLED's significant.

Persoonlijk vind ik OLED het mooist en rustigste beeld geven. Plasma zou nog rustiger moeten zijn, maar die worden al een tijdje niet meer gemaakt helaas.
Hij staat inderdaad haaks op het raam. De ochtendzon komt schuin tegenover de tv op en draait meer richting de haakse stand toe. Ik heb wel een rolgordijn maar ik weet niet of zoiets genoeg beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
Freshouttheoven schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:11:
Wanneer je gevoelig voor PVM bent zou ik bij Sony blijven, de implementatie is in het algemeen verfijnder/ beter dan de concurrentie.

Verder is het me een raadsel waarom je de X90L boven de Bravia 7 zou verkiezen, beide scoren gelijkwaardig op het gebied van reflecties. Op bijna alle andere onderdelen is de Bravia 7 de betere TV en dus ook de betere keuze.

Als er daadwerkelijk tot 14u in de middag directe zonlicht op de TV schijnt en je wilt geen concessies doen, kun je OLED beter vermijden. Een paar uurtje ochtendzon of avondzon is in de regel geen issue.

Hou er verder rekening mee dat wanneer je van 65'' terug naar 55'' gaat je ~ 40% inleverde op beeldoppervlakte. Voordeel van een Sony is dat je de grootte van het beeld naar wens kunt instellen. Dit werkt alleen bij HDMI sources. Je zou ook naar TCL kunnen kijken, de C7xK is dan een goede optie.
Mijn voorkeur ging vooral.uit naar de X90L omdat deze nog als 55 inch model te krijgen is. De Bravia 7 in Europa itt de VS en UK niet als 55 inch.

Misschien moet ik het dan toch maar bij 65 inch houden. Misschien moet ik de tip van Duster_42 dan maar eens gaan onderzoeken en kijken naar die 65 inch X95K, die meer vergelijkbaar is met de X95L en Bravia 9 en een betere anti-reflectie heeft dan de X90L en Bravia 7.

Al heb ik ook nog die Samsung QN95C in mijn hoofd. Nu las ik wel dat veel mensen klagen over ASBL bij Samsung, een mode die het beeld wil beschermen tegen inbranden en het beeld automatisch dimt. Niet alleen in OLED maar ook in QLED modellen.
Probleem hiervan is dat het niet uit te schakelen is en dat het niet alleen bij statische beelden gebeurt maar ook bij scenes waarbij de helderheid steeds ongeveer hetzelfde blijft, bijvoorbeeld donkere scenes. Deze worden door deze automatische dimming nog donkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Chris79 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Mijn voorkeur ging vooral.uit naar de X90L omdat deze nog als 55 inch model te krijgen is. De Bravia 7 in Europa itt de VS en UK niet als 55 inch.

Misschien moet ik het dan toch maar bij 65 inch houden. Misschien moet ik de tip van Duster_42 dan maar eens gaan onderzoeken en kijken naar die 65 inch X95K, die meer vergelijkbaar is met de X95L en Bravia 9 en een betere anti-reflectie heeft dan de X90L en Bravia 7.

Al heb ik ook nog die Samsung QN95C in mijn hoofd. Nu las ik wel dat veel mensen klagen over ASBL bij Samsung, een mode die het beeld wil beschermen tegen inbranden en het beeld automatisch dimt. Niet alleen in OLED maar ook in QLED modellen.
Probleem hiervan is dat het niet uit te schakelen is en dat het niet alleen bij statische beelden gebeurt maar ook bij scenes waarbij de helderheid steeds ongeveer hetzelfde blijft, bijvoorbeeld donkere scenes. Deze worden door deze automatische dimming nog donkerder.
Fijn om te zien dat je je goed hebt ingelezen, dat is wel eens anders hier op het forum haha.

De X95K is de voorloper van de X95L en zou inderdaad een goede optie zijn, helaas is deze niet meer leverbaar. De winkel die 'm nog op voorraad zou hebben maakt gebruik van vervelende verkooptechnieken waar dit er een van is, je bestelt de gewenste TV en krijgt vervolgens te horen dat ze een beter model hebben. Zo proberen ze je een TV aan de smeren waar meer marge op zit.

Een rolgordijn zou prima instaat moeten zijn om het invallende UV licht te elimineren, wanneer je graag 55'' wenst en HDR niet belangrijk is kun je naar de Sony A8xL kijken.

Ik zou geen Samsung TV kopen, de QC is ondermaats evenals de bouwkwaliteit en OS. Voeg hieraan toe dat de One Connect Box fragiel kan zijn en kostbaar is wanneer je dit na x jaar zou moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris79
Ah, ik begrijp dat HelloTV een winkel is die niet bovenaan het lijstje moet staan? Maar bedankt. Ik zal de A8x aan het lijstje toevoegen. Al heeft deze een niet zo hoge SDR brightness, zelf nog stukken minder dan de XF9095 die ik had. Wellicht even een keertje kijken bij Smits in Arnhem ofzo.

ps. Ja maar ik ben alleen nu goed geïnformeerd omdat ik erg veel filmpjes met Vincent Teoh van HDTVTEST heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
De 65x95k kun je nog gewoon online bestellen zo te zien.
Je kunt er altijd na vragen en altijd nee zeggen. HDTVtest heeft ook een review op Youtube staan voor de X65K . Zonlicht op je OLED beschadigd de organische laag. Denk dat voor jou de Sony de beste keus is. Je kunt met een OLED er ook voor kiezen om de halve dag de raambekleding dicht doen. Als je veel in het daglicht kijkt is Miniled een prima keus.

[ Voor 3% gewijzigd door Duster_42 op 24-07-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
[quote]Freshouttheoven schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:41:
[...]

De X95K is de voorloper van de X95L en zou inderdaad een goede optie zijn, helaas is deze niet meer leverbaar. De winkel die 'm nog op voorraad zou hebben maakt gebruik van vervelende verkooptechnieken waar dit er een van is, je bestelt de gewenste TV en krijgt vervolgens te horen dat ze een beter model hebben. Zo proberen ze je een TV aan de smeren waar meer marge op zit.

Grappig dat je dit zegt. Ik heb nml afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt met de bekende winkel in Arnhem. Op de website zag ik een ‘mooie deal voor een Sony 85x95L. Ik nam contact met ze op of er nog iets aan de prijs gedaan kon worden. Bleek te TV niet meer te koop te zijn en probeerde ze me een Sony Bravia 9 te verkopen voor veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Chris79 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:20:
Ah, ik begrijp dat HelloTV een winkel is die niet bovenaan het lijstje moet staan? Maar bedankt. Ik zal de A8x aan het lijstje toevoegen. Al heeft deze een niet zo hoge SDR brightness, zelf nog stukken minder dan de XF9095 die ik had. Wellicht even een keertje kijken bij Smits in Arnhem ofzo.

ps. Ja maar ik ben alleen nu goed geïnformeerd omdat ik erg veel filmpjes met Vincent Teoh van HDTVTEST heb gekeken.
Bij een standaard OLED paneel is de helderheid in SDR inderdaad lager vergeleken met een FALD of MiniLED TV. De A8xL zit rond de 400 cd/m² op een 25% window, dit komt overeen met de gemiddelde content aangezien niemand de hele dag alleen naar een volledig wit scherm zit te kijken. Dit is goed te doen in de gemiddelde huiskamer, zelfs wanneer je bovengemiddeld veel lichtinval hebt (kleuren zullen alleen minder poppen). Enige redenen om geen OLED te nemen is dus UV licht op het paneel zelf en, extreem veel omgevingslicht of als je nu met jouw huidige Sony TV gewend bent om SDR op max. helderheid te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
Ben even in de winkels wezen kijken. Zag een Bravia 5 en X90L staan. De anti-reflectie van beide modellen was niet geweldig. En ondanks dat de Bravia 5 een micro led model is, zag ik genoeg blooming.
De X90L leek zelf iets beter en vergelijkbaar met m'n overleden XF9095. Ik ben nu gaan twijfelen omdat deze nog in de 55 inch uitvoering te koop was voor 947 euro.

Ook stond er nog een Samsung QN90D en QN90F (helaas geen QN95) en alhoewel Samsung de anti-reflectie goed voormekaar heeft, vind ik de kleuren en motion toch een stuk... klinischer?

Nu maar even nadenken of ik voor de X90L ga (als enige Sony verkrijgbaar als 55 inch), of toch die X95K die nog als 65 inch bij HelloTV staat, aanschaf.

De Bravia 7 was er trouwens ook maar ook die had een matige anti-reflectie en lijkt dus geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
Ik denk dat je de Bravia 5 Miniled bedoeld? De X90L is een FALD lcd en vergelijkbaar met je oude XF90. Ondanks dit verschil is de X90L een betere LCD dan de Bravia 5 (RTings). Bravia 5/X90L/XF90 hebben allemaal een slecht anti-reflectie filter. Tv in winkels staan vaak in standje vivid/helder met enorm slechte motion interpolatie en niet te vergelijken als het eenmaal in je woonkamer in de juiste FMM/MM modus staat.

Als je voor een Sony lcd met de beste Motion en processing gaat kun je toch echt eens proberen of de X95K nog ergens te krijgen is. Die heeft oa een veel beter anti-reflectie filter, kan helderder en heeft minder blooming in HDR en betere kijkhoeken. Soms kun je door het gebruikte anti-reflectie filter wel een regenboog effect in het scherm zien als er direct licht op valt. De Samsung 65QN90/92D met een redelijk anti-reflectie filter en genoeg helderheid is ook een goede optie als er volle bak zon op je scherm valt. De 55QN90F met een mat scherm is dan misschien weer een andere keus. Ik zal persoonlijk geen mat scherm en een maat kleiner willen. 2025 modellen zijn voorlopig ook vaak nog te duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Duster_42 op 26-07-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris79
HelloTV probeert me via de mail constant een Bravia 5 of QN90F aan te smeren, haha. Ik ga nu twijfelen of het wel een goede plek is om überhaupt een tv te kopen.

Ik ben er ook nog niet uit.
Mijn ouders hebben de QN95B, de voorloper van de QN95C die ik voor 962 bij HelloTV op het oog heb. Die heeft echter wel wat issues, waaronder
- een digital out uitgang voor een digitale kabel die er net niet lekker in past (verschillende kabels geprobeerd) en het geluid wat af en toe hard tikt als je de digital out gebruikt voor PCM geluid op de stereo
- een beeld dat met zwart-wit films nooit helemaal mooi monochroom wordt maar een beetje een lichte kleurzweem blijft houden

Ik zag ook nog de 55QN92D (ik dacht dus in feite de QN90D) bij Art en Craft voor slechts 829 euro waarop ze 5 jaar garantie geven, maarja die is net wat minder dan de QN95C en schijnt met gaming en VRR minder brightness te hebben.

Dus ik blijf, ook omdat de X90L last heeft van blooming en flare, uitkomen bij de X95K maarja die is dan wel 65 inch en 1427 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Chris79 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:34:
HelloTV probeert me via de mail constant een Bravia 5 of QN90F aan te smeren, haha. Ik ga nu twijfelen of het wel een goede plek is om überhaupt een tv te kopen.
Nee, dat is het niet. Ellendige dozenschuiver met slecht advies. Enorm pusherig ook. Lijkt wel zo'n vervelende keukenboer (lees: Mandemakers groep) die je meerdere keren per week belt als je er langs bent geweest voor een offerte. Dan ben ik al helemaal klaar met zo'n partij.

Ik heb veel betere ervaringen met Smits uit Arnhem.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
Kreeg onderstaande reactie op Reddit van iemand van Rtings zelf dus ik denk toch dat het Sony wordt. Nu nog kiezen welke....

If you're concerned about PWM I would probably stay away from Samsung mini-LED TVs. Even though the values reported for the PWM frequencies are correct, there is soma additional details that make it more complicated. On a white patch, the PWM changes when you lower the backlight below 38. The issue comes up more in real content where the Local dimming algorithm control's the backlight level of each individual zone. So even if you have the brightness set all the way up to 50, if there's dim content on the scene, you'll end up with 120Hz PWM in those areas. This is a behavior present in samsung and roku local dimming tv's so if this is an issue that seems concerning to you I would probably stick to one of the other brands (Sony, TCL or Hisense) since their PWM behavior doesn't change on a per-zone basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris79
Uiteindelijk voor de Sony Bravia X90L gegaan, de 55 inch. In Nederland nauwelijks nog te krijgen (Coolblue verkoopt 'm voor 1.599) maar de Expert in Gronau verkoopt hem nog voor slechts 888 euro.

Ik wilde persé een 55 inch. Aangezien om de een of andere duistere reden de Bravia 7 in dat formaat niet in Europa (behalve de UK) wordt verkocht en de Bravia toch echt iets minder is, bij de X90L uitgekomen.

Samsung was geen optie gezien de PWM frequentie van 960hz met een secundaire flicker van 120hz.
Pagina: 1