Easee Charge Up - laden via overtollige energie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Ik heb sinds een week een Easee Charge Up laadpaal laten installeren voor het opladen van onze Renault Zoë. Wij zijn voor een elektrische auto gegaan omdat we 26 zonnepanelen hebben en veel energie over hebben. Alles is netjes geïnstalleerd, laadpaal, equalizer voor load balancing, en de aanpassingen in de meterkast voor het mogelijk maken van 3-fasen laden.

Het probleem is nu dat de auto bij de instelling 'overtollige energie' niet laadt, zelfs niet op een zonnige dag. De Easee app geeft aan dat het laden is uitgesteld omdat er geen stroom beschikbaar is 'vanwege een hoge stroombelasting' in het gebouw. Dit kan niet omdat we bijna geen stroom verbruiken op dat moment. Overdag met volle zon. De equalizer blijft maar aangeven 'controle van de zekeringbelasting'.

Ik wil juist dat hij in deze zomer alleen probeert te laden van overtollige zonne-energie. Daarom heb ik voor deze laadpaal gekozen (load balancing)...

De lader heeft de instelling Fasemodus die is ingesteld op Automatisch, hij moet dus kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen laden. Maximale laadstroom staat ingesteld op 16A.

Ik heb vandaag een aantal keren geprobeerd de equalizer opnieuw te starten en losgekoppeld van de P1 poort. Hierbij zag ik 2x, niet iedere keer, dat hij direct begon te laden. Binnen een halve minuut stopte hij er echter weer mee.

Limiet elektrisch netwerk: 40A
Dynamisch netwerklimiet (Equalizer): 40A
Kabelclassificatie: 32A
Tijdelijke oplaadlimiet: 25A
Zekeringgrootte: 16A
Maximale laadstroom: 16A
Fallback limiet: 16A

Even wat ik nu op dit moment in de app bij de equalizer zie bij weinig zon:
Verbruik: 732W
Beschikbaar: 16518W
Export: 144W

Kan iemand me op weg helpen uit te zoeken of er iets verkeerd staat ingesteld of defect is? Of zie ik iets over het hoofd...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-10 07:07
Haf je de volgende link toevallig al doorgenomen? Staan een paar voorwaarden bij voor de overtollige energie optie. Daarnaast ook een uitleg met wat je kan verwachten hoe het werkt.

https://support.easee.com...nneladen-met-Easee-laders

Verder zelf geen ervaring met de laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn111
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-10 20:03
Hallo, het is mss een late reactie maar ik zit ook al even met dezelfde problemen. Het probleem van mij is dat de zonnepanelen monofasig zijn aangesloten en de laadpaal op 3 fasen. Bij mij werkt de optie enkel overtollige energie enkel als de laadpaal de fase kiest waarop de zonnepanelen zijn aangesloten.
wel is de lader via de instellingen vergrendeld op 1 fase. Volgens mij kan dit voor jou probleem ook wel helpen. Als je de lader op auto of 3 fasen laat staan dan moet hij 3x 6A ter beschikking hebben alvorens te starten denk ik. Als je je probleem ondertussen al hebt opgelost dan mag je me altijd iets laten weten, mss heb ik er ook iets aan.