Nieuwe rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 14:56
Hoi,

Vandaag zijn er nieuwe rolluiken geplaatst.
1 solar screen met een bi-directionele Solar motor, en 3 andere met een afstandsbediening.

Helaas zijn de 3 afstandsbediende geleverd met verkeerde motoren voor een draaischakelaar.
Deze zijn dus ook niet aangesloten, er is geen draaischakelaar aanwezig.

In principe worden deze 3 gewisseld voor de juiste afstandsbediende motoren.

Nu zat ik even te zoeken naar smart-oplossingen.

Kan ik een afstandsbediende motor (met 3-aderige kabel) ook smart maken met bijv. een Shelly?

Of moet ik vragen de verkeerd geleverde motoren te laten zitten?

En, de solar motor, is deze ook nog om te bouwen met een Shelly of iets dergelijks?

[ Voor 5% gewijzigd door Lampjuh op 23-07-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Yes, dat kan.
Je kunt shelly shutters koopen. Daarmee kun je rolluiken bedienen.
Na aansluiten en koppelen in de app kun je de rolluiken kalibreren en daarna bedienen met de app. Ook is het mogelijk om ook nog fysieke knoppen aan te sluiten zodat je en knop en app bediening hebt. Instellen van schema's en automatiseringen is ook mogelijk.
En als ik me niet vergis kun je shelly ook integreren in HA. Dus dan heb je eventueel bediening via knop, via de shelly app en via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

maak eens een foto van de kabel? ik denk bijna dat het enkel stroom is en geen up/down bediening. Dit kan dan niet zonder meer met zo'n module.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
Zuig schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:01:
maak eens een foto van de kabel? ik denk bijna dat het enkel stroom is en geen up/down bediening. Dit kan dan niet zonder meer met zo'n module.
4 aders nu, (blauw,bruin,zwart en aarde).
Dit zouden met de nieuwe motoren 3 aders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Beste is IMO om een bedrade, domme oplossing te nemen voor de rolluiken.

Dus 1 draad voor omhoog, 1 draad voor naar beneden, 1 nuldraad en eventueel 1 aardedraad.

Dan kun je zelf altijd volledig kiezen hoe je het aan wil sturen!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

je kan ook een startmodule en een schakelaar doen, bediening met een HA oplossing en met de hand... best of both worlds

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
Lampjuh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:07:
[...]

4 aders nu, (blauw,bruin,zwart en aarde).
Dit zouden met de nieuwe motoren 3 aders worden.
Dit werkt met een shelly 2 of andere jaloezie aansturings modules.
Heb je 3 aderig heb je radio motoren, en kom je uit op bridges.

Zoek dan goed uit of deze werken met je desbetrefende smart home app die je wil gebruiken.
Maar als je solar wil hebben kom je sowieso uit op radio motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
In de woonkamer hangt een solar motor, overige ramen zijn nu dus mono-directionele motoren welke bedoeld zijn voor een knop.

Ik zit nog steeds in twijfel:
Om laten bouwen naar rf, en dan op zoek naar een goeie bridge.
Maar:
- tussen de te bedienen rolluiken zitten 2 verdiepingen. ik zou dan al haast 2 rf bridges moeten hebben, 1 boven, 1 beneden.
- Het zijn "mono-directionele" motoren. Kan ik dan wel gebruik maken van een bridge?

Of: dit houden, uitrusten met shelly's welke dichtbij de router gemonteerd zijn. Wifibereik zou geen issue moeten zijn dan.

Zie ik met die Shellys dan wel of ze open of dicht zijn? En die Shelly 2pm, kan ik op 1 unit 2 rolluiken afzonderlijk bedienen?

Voor de solar unit zou ik dan wel een bridge moeten hebben, maar die zit in de woonkamer, en daar is ook een sterk WiFi.

[ Voor 15% gewijzigd door Lampjuh op 24-07-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Sparkiee schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:59:
Yes, dat kan.
Je kunt shelly shutters koopen. Daarmee kun je rolluiken bedienen.
Na aansluiten en koppelen in de app kun je de rolluiken kalibreren en daarna bedienen met de app. Ook is het mogelijk om ook nog fysieke knoppen aan te sluiten zodat je en knop en app bediening hebt. Instellen van schema's en automatiseringen is ook mogelijk.
En als ik me niet vergis kun je shelly ook integreren in HA. Dus dan heb je eventueel bediening via knop, via de shelly app en via HA.
Om hier even op in te haken. Als ik het dus goed begrijp is zo'n shelly shutter een tussenstukje wat tussen de bediening van je rolluikmotor komt en signalen doorgeeft aan de motor?
Ik wil ook mijn 2ehands rolluiken gaan voorzien van elektrische motor. Bijvoorbeeld een Brel motor. Maar ze verkopen bijv een Brel Home Hub voor >100euro. Wat ik toch vrij prijzig vind. En misschien ook overbodig voor mijn situatie (ik draai een HomeAssistant server op Hassio OS, Rpi 5). Dus een willekeurige motor kopen en shelly er tussen en koppelen met HA?

Kan deze in de rolluikkast aangesloten worden buiten? Ik heb namelijk geen schakelaar aan de binnenkant zitten van het huis. Ik wilde in eerste instantie gewoon een zender ontvanger zonder fysieke schakelaar aan de muur binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door saken op 31-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
Ter volledigheid:
Uiteindelijk heb ik ze toch om laten bouwen naar RF motoren, en daar een Tuya WiFi RF bridge aan gekoppeld. Werkt nu eigenlijk perfect via de smartlife app.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
saken schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Om hier even op in te haken. Als ik het dus goed begrijp is zo'n shelly shutter een tussenstukje wat tussen de bediening van je rolluikmotor komt en signalen doorgeeft aan de motor?
Ik wil ook mijn 2ehands rolluiken gaan voorzien van elektrische motor. Bijvoorbeeld een Brel motor. Maar ze verkopen bijv een Brel Home Hub voor >100euro. Wat ik toch vrij prijzig vind. En misschien ook overbodig voor mijn situatie (ik draai een HomeAssistant server op Hassio OS, Rpi 5). Dus een willekeurige motor kopen en shelly er tussen en koppelen met HA?

Kan deze in de rolluikkast aangesloten worden buiten? Ik heb namelijk geen schakelaar aan de binnenkant zitten van het huis. Ik wilde in eerste instantie gewoon een zender ontvanger zonder fysieke schakelaar aan de muur binnen.
Zo een shelly shutter is eigenlijk een Shelly 2 PM. . Je kunt het zo gek maken als je wil. Je kunt deze Shelly in een lasdoos in de muur plaatsen, of een andere geschikte plek. En dan de rolluiken bedienen via de Shelly app oop je telefoon. Je kunt deze ook achter een aanwezige schakelaar plaatsen. De motor van het rolluik sluit je aan op de Shelly, de schakelaar ook. Dan kun je de rolluiken bedienen via de app of via een fysieke schakelaar. Door de shelly die er dan tussen zit kun je er meer mee doen. Bijvoorbeeld op vaste tijden openen en sluiten. Of bijvoorbeeld koppelen aan iets anders en scenes maken. Bijvoorbeeld : Je gaat tv kijken, dan sluit je het Rolluik aan de voorkant. Je gaat weg van huis, dan sluit je alle rolluiken. Je kunt ook koppelen aan HA en als ik het goed heb zelfs aan Apple Home.
Pagina: 1