Welke smart aan/uit schakelaar voor Frequentie Regelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Dag allemaal,

Ik heb een ADAC frequentie regelaar voor mijn 400V beregeningspomp van DAB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNPojBa4taHgqDCfWc0T1ArxUBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twKveCinvtVC5y67JMuH0rLn.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pomp bedient ook een volkstuinen complex, zijnde 10 waterkranen. Echt proeiers gebruiken mag niet, men gebruikt gieters.

Maar dat gaat weleens mis, En blijft een kraan open staan of lekken,etc.

Stroommetingen gebeuren via een HomeWizard kWh meter. Gaat het mis, dan zie ik dat in HA of de HW app.
Maar uitzetten moet ik handmatig doen. Kan de stroom onderbreken of via de On/Off switch.
De regelaar heeft namelijk een aansluiting voor deze swirch op het moederbord zitten.

Sinds kort gebruik ik HA en ik bedacht ineens dat ik natuurlijk remote kan schakelen.

Ik wil graag

1. Remote kunnen schakelen buiten mijn WIFI bereik. Ik kan mijn HA nog niet van buiten bereiken. Staat op IP adres vanwege wat complicaties/errors.
2. Automatiseren, bv als de pomp gedurende X minuten constant draait uitschakelen.

Welke schakelaar raden jullie aan? Een Shelly schakelaar?? Maar die zie icm met lichtschakelaars en hebben een neutraal en fase nodig. Dit (Op de Adac) zijn alleen twee draadjes naar twee poorten op de printplaat.

Alvast dank, Marten

EDIT: in de titel staat een spelfout, regulaar moet zijn regelaar ;) :) 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door mrenkema op 23-07-2025 14:10 ]

Beste antwoord (via mrenkema op 07-08-2025 19:16)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
mrenkema schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:21:
Ik heb de zaak 4 jaar geleden aangesloten volgens de manual en support.
Dat is en 400V aanluiting en die zie je ook. Links 400 in en rechts 400 uit naar de pomp.
In de 400 V lijn zit elders in de werkplaats een 400V schakelaar. Heeft niets met deze vraag van doen.
Maar omdat je het noemde dus wel voor de beeldvorming :) Maar nu duidelijk d:)b

Betekend overigens niet dat de N zo laten bungelen verstandig is...
De schakelaar tussen 11 en 14 geeft de mogelijkheid om de pomp te stoppen of aan te zetten. Als je de kring tussen 11 en 14 sluit, houdt de pomp ermee op. Maar die schakelaar is manueel.
Kijk, en daar ging ik ook steeds vanuit. Alleen dat verbreken de pomp zou stoppen ipv starten maar dat zijn maar details.
En die kring wil ik graag met een smart-switch uitvoeren.
Support van DAB geeft een alternatief, nl de kring 13 - 14 sluiten met een smart switch/relay.
Nee, die gaven ze je niet :+ Want dan moet je dus zelf spanning gaan leveren. Dat is dus niet simpelweg " sluiten met een smart switch/relay".
Waarom de twee mogelijke kringen? Ik weet het niet. Volgens hen kunnen beide switches naast elkaar.
Dat is wel handig.
Maar zeggen ze dan ook hoe de boel regeert als je tegengestelde status hebt op 11-14 vs 13-14?

Dus ik herhaal mezelf weer, dit kan dus met een Shelly 1 (of een andere module met een droog contact).

Twee opties:
Je zet het relais van de Shelly parallel aan de huidige schakelaar. Gezien verbonden = stoppen kan je dus stoppen met relais en met de Shelly. 11-14 is alleen verbroken als zowel de schakelaar als de Shelly uit staan en dus dat is alleen wanneer de pomp kan werken. Ofwel, stop heeft de overhand.

Je kan de huidige schakelaar op de switch ingang van de Shelly aansluiten. En vervolgens de Shelly als enige tussen 11-14. De aangesloten schakelaar op de Shelly kan je zo instellen (sterker nog, dat is de default) dat deze bij bedienen altijd de uitgang van de Shelly bedient. Feitelijk dus een wisselschakeling met de schakelaar en smart via de Shelly app. Op beide plekken kan je de pomp dan aan en uit zetten, volledig los van elkaar. De echte stand van de schakelaar doet er niet meer toe. Dit lijkt me de meest elegante oplossing.

En gezien de Shelly een droog contact heeft maakt het niet meer uit hoe je hem voedt. Dit kan je dan gewoon (netjes!!!) aftappen van de 230V naar de frequentieregelaar. Immers heb je een (loshangende) N dus kan je gewoon 230V pakken van de krachtstroomkabel.

Enige is dat de schakelaar dan ook 230V krijgt, dit moet deze dan wel aankunnen. Maar dat is volgens mij die rechts onder op je eerste plaatje of niet? Dan moet dat geen probleem zijn. Kan je altijd checken want zal er waarschijnlijk netjes op staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Als je daar geen wifi hebt, hoe komt de info van de stroommeter nu dan in HA/HW?

Je kan hiervoor een wifi relais gebruiken. dat zou dan een Shelly Pro wifi moeten zijn als je Shelly wil gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Ik heb daar wel WIFI, de HW meter werkt uitstekend.

Ik bedoel met geen WIFI als niet thuis ben, bv op wereldreis in Amsterdam ;) Dus dat ik hem in geval van nood in een andere stad kan stoppen of starten.

Nog even ter verduidelijking: de On/Off wipachakelaar verbind 11 met 14 via de gele draad.
Bij OFF blokkeert de ADAC de pomp, maw, de pomp stopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVqzpdS4K_P1ilfITZVYYymoWoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mYLZIiAUhnGar7ITXVjJNKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door mrenkema op 23-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Of je vervangt de kranen door zelfsluitende kranen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Wat ik vraag is dus niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ah, je bedoelt dat je ook een Cloud ervoor zoekt?

Je zou gewoon en Shelly 1 (elke gen) kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Nee, ik zoek een oplossing om de gele draad hierboven remote te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het gaat vooral om het " Remote kunnen schakelen buiten mijn WIFI bereik." wat je daar van verwacht.

En je het een module nodig met een droog contact. Dat zijn er niet zo veel maar een Shelly 1 heeft dat. Deze kan ook met DC gevoed worden als de regelaar dat kan leveren. Anders kan je de Shelly gewoon met 230V voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Daar verwacht ik van dat ik de pomp kan uitschakelen via een app waar ik ook ben.
Zo kan ik mijn beregening gewoon vanaf bv Vlieland aan en uitzetten via de Rainbird app.
Ik kan HomeWizard bekijken, schakelen (stekkers) waar ik ook ben.

Ik weet niet of dat ook kan met HA, als ik geen geen gebruik maak van hun cloud.

Ik zie in mijn plaatje dat de er verschillende +V aansluitingen zijn. Bijv helemaal links.
Dat zal DC zijn.
Vraag is dan of ik de huidige handmatige switch ook kan behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:53
gebruik de home wizard energy socket, kun je vanuit de app schakelen:
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
Je hebt 2 vragen. Hoe schakel ik de gele draad via homeassistant? Dat kan bijvoorbeeld met een ESP microcontroller en de ESPHome firmware. Google en chatgpt helpen je wel verder.

Verder wil je HA remote bereikbaar hebben. Dat kan via een VPN, extern ontsluiten van de HA installatie aan het internet of via Nabu Casu (wat in jou geval denk ik het makkelijkst is).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
hfolkers schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:56:
gebruik de home wizard energy socket, kun je vanuit de app schakelen:
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Daar heb ik er 6 van, maar ja, dit is een 3-fase aansluiting., dus Nee. Ook de HW stroommeters zijn niet te gebruiken als Aan/Uit schakelaar.

@chaoscontrol Dank, ik ga dat onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

pistole

Frutter

Wat je nodig hebt is een relais.

Bij voorbeeld deze.

Maar check in de documentatie welke spanning/stroom er op die pinnen staat om te controleren dat het kan.

Volgens de documentatie gebruik je schakeling 'I3', en dat is een 'Spanningloos contact tussen de pinnen 11-14' (pagina 412). Een simpele relais zou dus voldoende moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door pistole op 24-07-2025 12:48 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

mrenkema schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:17:
Daar verwacht ik van dat ik de pomp kan uitschakelen via een app waar ik ook ben.
Zo kan ik mijn beregening gewoon vanaf bv Vlieland aan en uitzetten via de Rainbird app.
Ik kan HomeWizard bekijken, schakelen (stekkers) waar ik ook ben.
Via de Shelly Cloud kan dat. Of je op een gratis cloud wilt vertrouwen laat ik ook jouw.
Ik weet niet of dat ook kan met HA, als ik geen geen gebruik maak van hun cloud.
Ja hoor, het staat je vrij om HA anders bereikbaar te maken. Tal van opties, van VPN naar huis tot Cloudflare of gewoon SSL certificaat en poort open zetten.
Ik zie in mijn plaatje dat de er verschillende +V aansluitingen zijn. Bijv helemaal links.
Dat zal DC zijn.
Vraag is dan of ik de huidige handmatige switch ook kan behouden.
Voor beide zal je dan even in de handleiding moeten kijken. Maar Shelly is dus ook gewoon los met 230V te voeden, geen probleem.

En tuurlijk zijn er nog tal van andere opties. Maar het contact schakelend at er voor bedoelt is lijkt me wel zo handig (ipv werkelijk spanning schakelen). Of je dat met een Shelly doet of met een meer bare bones relais bord doet is aan jouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank je @Septillion . Maakt het duidelijk.
Ik heb inmiddels even met DAB support gebeld en het wordt nog makkelijker.
Hieronder het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r62T51nZmx_0nFczWHwuSrD8GgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjyhEIXLxGl93Kn42juN3XZ3.png?f=fotoalbum_large

Dit is de I3 schakeling om de pomp uit te kunnen zetten.
Links de huidige schakeling met de On/Off switch over de poorten 11 en 14 (gele draad hierboven).
Rechts zie je een DC/AC bol met aansluitingen op poort 13-14

Daar kan een smart relay tussen met max = 36V in DC of AC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAAvqwrjAIoTKo33ygC0-5xsJgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pU7zQqNTEEs5ZAPhihlOcVkF.png?f=fotoalbum_large

De boel is er dus gewoon op voorbereid. Hoera. :)

Nu op zoek naar een 2-draads smart relay max 36 volts. Daar wist DAB support geen voorbeeld van te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door mrenkema op 24-07-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De bol geeft aan dat je dan spanning moet voeden, daar wordt het niet makkelijker van :) Want dat zijn er niet veel :+

Makkelijkste is dus om huidige schakelaar te vervangen door een module met droog contact. Op de module kan je vervolgens weer een schakelaar aansluiten voor lokale bediening.

Maar kan de unit nu ook nog laagspanning leveren aan iets externs? Zo ja, hoeveel? Want dan zou je alles laagspanning kunnen houden.

Maar zoals gezegd, het is dus ook geen probleem om de Shelly met 230V te voeden en dan daarmee de verbinding tussen 11 en 14 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Tja, wat je zegt is dus de swtich gevoed moet worden en maximaal 36V mag zetten op de kring 13 - 14.

Bij de regelaar zelf heb ik heb ik en neutraal en de 3 fasen om iets te voeden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7fw8MpB0RItcjQFlzT5rdFIQUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xv7gTbyfzybEaGPElFgRo4EB.jpg?f=fotoalbum_large

Of hij ook laagspanning kan voeden? Dat weet ik niet.
Nog even de aansluitingen in werkelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVqzpdS4K_P1ilfITZVYYymoWoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mYLZIiAUhnGar7ITXVjJNKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mrenkema op 24-07-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
De ADAC heeft geen DC out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zou je de Shelly kunnen gebruiken. Die in een los kastje. Voeding van de ADAC er door heen om af te takken. Kan je gelijk die losse N netjes oplossen want dit kan eigenlijk niet...

Enige is dat als je de Shelly met 230V voedt is dat de aangesloten schakelaar ook 230V aan kan. En ik weet niet wat voor schakelaar je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
De N is niet los, die zit beneden de fases op zijn N-terminal.
De schakelaar is een 3-fasen schakelaar, die in de 3-fasen lijn zit.
Ik zal dus de switch apart moeten voeden, die dan het circuit 13 - 14 voedt. Volgens support zou ik dan de huidige manuele schakelaar kunnen laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

mrenkema schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:52:
De N is niet los, die zit beneden de fases op zijn N-terminal.
Heel zeker? Volgens mij zie ik de draad gewoon in het niets eindigen. Voor een 3-fase pomp ook niet raar om geen N te hebben.
De schakelaar is een 3-fasen schakelaar, die in de 3-fasen lijn zit.
Uit je verhaal en de tekening maakte ik op dat je ook een schakelaar tussen 11 en 14 hebt zitten?
Ik zal dus de switch apart moeten voeden, die dan het circuit 13 - 14 voedt.
Maar kon je niet schakelen met 11-14 dan? En is voeden op 13-14 niet alleen een alternatief?

Een module die ook voedt (8-36Vdc) is kant en klaar schaars en eigenlijk ook gewoon meer complex dan gewoon verbinden of verbreken van een contact.
Volgens support zou ik dan de huidige manuele schakelaar kunnen laten zitten.
Maar zit die manual schakelaar nu tussen de 230/400V? Of tussen 11 en 14?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dat is en 400V aanluiting en die zie je ook. Links 400 in en rechts 400 uit naar de pomp.
In de 400 V lijn zit elders in de werkplaats een 400V schakelaar. Heeft niets met deze vraag van doen.

De schakelaar tussen 11 en 14 geeft de mogelijkheid om de pomp te stoppen of aan te zetten. Als je de kring tussen 11 en 14 sluit, houdt de pomp ermee op. Maar die schakelaar is manueel.

Support van DAB geeft een alternatief, nl de kring 13 - 14 sluiten met een smart switch/relay.

Waarom de twee mogelijke kringen? Ik weet het niet. Volgens hen kunnen beide switches naast elkaar.
Dat is wel handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

mrenkema schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:21:
Maar omdat je het noemde dus wel voor de beeldvorming :) Maar nu duidelijk d:)b

Betekend overigens niet dat de N zo laten bungelen verstandig is...
Kijk, en daar ging ik ook steeds vanuit. Alleen dat verbreken de pomp zou stoppen ipv starten maar dat zijn maar details.
Nee, die gaven ze je niet :+ Want dan moet je dus zelf spanning gaan leveren. Dat is dus niet simpelweg " sluiten met een smart switch/relay".
Dat is wel handig.
Maar zeggen ze dan ook hoe de boel regeert als je tegengestelde status hebt op 11-14 vs 13-14?

Dus ik herhaal mezelf weer, dit kan dus met een Shelly 1 (of een andere module met een droog contact).

Twee opties:
Je zet het relais van de Shelly parallel aan de huidige schakelaar. Gezien verbonden = stoppen kan je dus stoppen met relais en met de Shelly. 11-14 is alleen verbroken als zowel de schakelaar als de Shelly uit staan en dus dat is alleen wanneer de pomp kan werken. Ofwel, stop heeft de overhand.

Je kan de huidige schakelaar op de switch ingang van de Shelly aansluiten. En vervolgens de Shelly als enige tussen 11-14. De aangesloten schakelaar op de Shelly kan je zo instellen (sterker nog, dat is de default) dat deze bij bedienen altijd de uitgang van de Shelly bedient. Feitelijk dus een wisselschakeling met de schakelaar en smart via de Shelly app. Op beide plekken kan je de pomp dan aan en uit zetten, volledig los van elkaar. De echte stand van de schakelaar doet er niet meer toe. Dit lijkt me de meest elegante oplossing.

En gezien de Shelly een droog contact heeft maakt het niet meer uit hoe je hem voedt. Dit kan je dan gewoon (netjes!!!) aftappen van de 230V naar de frequentieregelaar. Immers heb je een (loshangende) N dus kan je gewoon 230V pakken van de krachtstroomkabel.

Enige is dat de schakelaar dan ook 230V krijgt, dit moet deze dan wel aankunnen. Maar dat is volgens mij die rechts onder op je eerste plaatje of niet? Dan moet dat geen probleem zijn. Kan je altijd checken want zal er waarschijnlijk netjes op staan.
Pagina: 1