Slopen van Schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 18:29
Hallo Allemaal

een klein stukje voorgeschiedenis: ik woon nu ongeveer een jaar in het huis wat we gekocht hebben van de eerste eigenaren na de bouw in 1967. we hebben het hele huis zon beetje aangepakt en de hele bovenverdieping gestript en opnieuw opgebouwd.

Nu zijn we aangekomen aan het maken van de kamer wat vroeger de CV hok was, dit was vroeger een inmens grote ruimte waar de schoorsteen doorheen gaat en vroeger de CV hing. De CV heb ik vervangen door een wamrtepomp en staat nu in de garage. al het leidingwerk is al verwijderd. Maar nu staat door de nieuwe indeling die schoorsteen enorm in de weg. Ik ben toch niet van plan om de schoorste te gaan gebruiken dus ik wil em eigenlijk wel verwijderen.

op internet zie ik veel filmpjes waarbij hij zo verwijderd wordt maar mijn vraag is even zou er asbest in kunnen zitten? en hoe kom ik daar achter? zou je een vergunning moeten hebben voor het verwijderen van een schoorsteen?

ben benieuwd of er meer mensen hier zijn die ervaring hebben met het verwijderen van schoorstenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-09 15:59
Als de schoorsteen dragend is (het kan wel eens voorkomen, check in de tekeningen / met een architect) dan moet je vrijwel altijd een vergunning aanvragen icm constructeursberekeningen en een architect wijzigingsplan.

Asbest is het antwoord altijd: check door asbestverdacht materiaal op te sturen voor onderzoek. Dat is het enige goede antwoord dat je hier kan krijgen op een forum van mensen die niet je huis kunnen bezichtigen.
En natuurlijk is informatie over hoe een schoorsteen opgebouwd kan zijn en waar er mogelijk asbest zit altijd nuttige info - kan je goed gebruiken om monsters op te nemen en op te sturen.

Mijn 1e zoekmachine resultaat voor asbest onderzoek: https://sgicompliance.nl/...st-analyse-verzendpakket/

[ Voor 29% gewijzigd door grasmanek94 op 23-07-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
er kan een asbest kanaal in zitten. Daar kom je achter op een bouwtekening of door even te kijken op het dak.
Ik heb mijn schoorsteen en die van mijn ouders weggehaald zonder vergunning. Bij mij zat er een enorme lange asbest pijp in, die heb ik ingepakt in plastic naar het afvalstation gebracht. Maar dat schijnt niet in iedere gemeente zo makkelijk te gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bij een huis uit 1967 is het zeer waarschijnlijk dat er asbest in de schoorsteen zit. Dat kan van alles zijn. Asbest cement in de afvoerpijp, moffen om eventuele (gres)buizen, brandwerende asbestplaten, asbestkoord.

Hechtgebonden asbest is niet zo gevaarlijk, mist je dit heel en zonder breken kan afvoeren. Andere vormen zijn gevaarlijker voor de gezondheid. En aangezien je van tevoren niet precies weet waar je mee te maken hebt, is het verstandig om een asbest inventarisatie te laten uitvoeren.

Er geldt vrijwel altijd een meldplicht bij de gemeente en beperkingen wat je wel en niet zelf mag afvoeren qua materialen en hoeveelheden. Daar kan het asbest-inventarisatie bedrijf bij helpen en je kunt ook contact opnemen met de gemeente.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
Ah ja vergeten te melden, de schoorsteen is niet dragend dus hij kan zo verwijderd worden zonder te stempelen ed.

Ik heb eerder asbest verwijderd uit het huis, dit waren platen die geschroefd waren en ik zonder schade kon verwijderen met de juiste beschermingsmiddelen (sproeien pak ed) hiervoor moest ik destijds inderdaad een melding bij de gemeente doen.
ah check merci! daar ga ik even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:56
grasmanek94 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:24:

Asbest is het antwoord altijd: check door asbestverdacht materiaal op te sturen voor onderzoek. Dat is het enige goede antwoord dat je hier kan krijgen op een forum van mensen die niet je huis kunnen bezichtigen.
En natuurlijk is informatie over hoe een schoorsteen opgebouwd kan zijn en waar er mogelijk asbest zit altijd nuttige info - kan je goed gebruiken om monsters op te nemen en op te sturen.

Mijn 1e zoekmachine resultaat voor asbest onderzoek: https://sgicompliance.nl/...st-analyse-verzendpakket/
Uhmm nee, het enigste juiste antwoord is een asbestinventarisatie laten uitvoeren, zelf kan je als leek al echt niet alle asbest verdachte materialen herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 12:10

Ac0

https://iplo.nl/regelgevi...gsplicht-sloopactiviteit/

Geen vergunning nodig vaak, wel even een mailtje sturen naar de gemeente is net zo netjes. Of check even bij de gemeente zelf. Het Omgevingsloket stuurt je toch wel naar de gemeente door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
stand van zaken ik heb even een mail gestuurd naar de gemeente of ik een vergunning nodig heb en of ik de materialen zelf mag afvoeren.

inmiddels weet ik dat de hele schoorsteen als verdachte kan worden beschouwd en dat samples nemen voor controle dan wel redelijk uitvoerig moet.

Ik kijk nu met verbazing naar sommige filmpjes van soortgelijke huizen waar men gewoon de sloophamer inzet.
ik hb gelukkig nog een grote stapel met bouwtekeningen van het huis dus ik moet nog even kijken of ik daar er wat over kan vinden wat er gebruikt is voor de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

Fe2O3

Ja das roest

Gewoon de sloophamer erinzetten kan dom zijn, niet alle filmpjes online zijn met slimme mensen ;)

Gezien de leeftijd van de woning, nooit een asbestinventarisatie laten doen?

Je gaat geen materialenlijst vinden uit 1967 gok ik. Laat gewoon een asbesinspectie/inventarisatie doen van je hele woning?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
nee ik wist bij aankoop dat er asbest in het toenmalige CV hok zat en verder wist ik dat er in de rest van het huis geen asbest zat.

Toevallig dat ik het huis heb overgekocht van de eerste bewoners en laat die nu net aannemer zijn geweest dus ik heb een heel tekeningen pakket en document lijst met waar wat en hoe allemaal zit. Vraag is inderdaad of daar de asbest benoemd is.

dus als ik een asbest inventarisatie laat doen is dat voor de schoorsteen de rest is bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:01
zelf een huis uit '68, schoorsteen verwijderd, enkel vanaf het dak, dat wel. het bestaande kanaal laten zitten.

hier bestond de schoorsteen van binnen uit holle gemetselde blokken, net onder dakniveau een grote betonnen plaat die op de muur ligt, daar bovenop het gemetselde buitendeel.

heb deze zelf van bovenaf steen voor steen afgebroken, zat geen pijp oid in. vermoeden was dus ook geen asbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:54
Binnenkant door he gekeken huis waarschijnlijk niet zoveel bijzonders. Laatste deel mogelijk een asbest rook kanaal (pijp) die je in veel gevallen in 1 stuk kunt verwijderen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeDzi
even een updatetje van mijn kant.

de waarschijnlijkheid dat er asbest in zit is erg laag, we hebben gekeken hoe de schoorsteen is opgebouwd. en die is opgebouwd uit geexpandeerde kleibeton blokken. In oude bouwtekeningen konden we zien dat er nooit een haard in heeft gezeten maar een gaskachel.

Ik heb een samples opgestuurd naar een asbest test bedrijf en daar kwam uit dat er geen asbest aangetroffen was in het sample.

Dus de sloop gaat door, nu nog even wachten op wat droger weer :)
allen bedankt voor het meedenken !
Pagina: 1