Kindvriendelijke route Thailand (gezin met jonge kinderen)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

MaStar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:40:
[...]


Wij hebben gekozen voor Curaçao en gaan over 2 jaar een langere periode :)
Wij zijn naar Thailand geweest met onze kinderen toen ze 6 en 8 waren en hebben drie weken lang alles gedaan en gezien - van Bangkok tot de bezienswaardigheden op het vaste land, met de nachttrein naar Chiang Mai, riviertocht op vlot, olifanten verzorgen, vlucht naar eiland en toen nog boot naar kleiner eiland voor een paar dagen en weer terug. De terugreis duurde door vertragingen > 30 uur en raad eens: de kinderen vonden het fantastisch.

Thailand is makkelijk te bereizen en kinderen zijn flexibeler dan wij zelf. Tuurlijk: je bereidt je goed voor, wij reizen altijd gepland ivm drukte in vakantie seizoen en beschikbaarheid van de bekende toeristen plekken. Dingen die ik anders zou doen? Zou het niet weten; pech met uitval van vluchten doe je weinig aan. (Emirates, kunnen er net zo goed een bende van maken)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 21:51
Tornado1.0 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Wat was uiteindelijk de reden voor jullie om toch de plannen om te gooien?
Leeftijd van kids en intensieve periode momenteel . 8 maanden en 2.5 zijn uitdagende leeftijden. Allebei nog slaapjes , ander ritme, luiers , snel overprikkeld etc . We wilden dus een mooie plek maar ook rust en structuur.

We hadden eigenlijk genoeg aan mooi strand , zwembad bij ons huisje en een overzichtelijk eiland met prachtig weer. En Curacao is echt top daarvoor. Fantastisch gehad en genoten als gezin . Daar hoefde niet nog een hele reis in het land bij. Dat komt over 2 jaar dus wel :) Zijn ze net wat ouder en zelfstandiger .

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 04-06-2026 07:38 ]


  • krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
@tritimee ben je op zoek naar specifieke tips? Wij zijn dan wel met alleen een 1 jarige geweest maar zijn ook al twee keer eerder geweest dus misschien kan ik je nog wel tips geven.

  • tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:45
Nog geen specifieke tips gezocht, zijn vooral opzoek naar inspiratie. ben zelf ruim 15 jaar terug in Thailand geweest en wil het graag nog een kans geven. Waarschijnlijk vliegen we heen naar het zuiden voor 2 weken aan 2 a 3 stranden en eindigen we met een dag of 3 Bangkok voordat we terugvliegen.

Hoor graag wat voor reis jullie hebben gemaakt met de kleine :)

  • Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

MaStar schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Leeftijd van kids en intensieve periode momenteel . 8 maanden en 2.5 zijn uitdagende leeftijden. Allebei nog slaapjes , ander ritme, luiers , snel overprikkeld etc . We wilden dus een mooie plek maar ook rust en structuur.

We hadden eigenlijk genoeg aan mooi strand , zwembad bij ons huisje en een overzichtelijk eiland met prachtig weer. En Curacao is echt top daarvoor. Fantastisch gehad en genoten als gezin . Daar hoefde niet nog een hele reis in het land bij. Dat komt over 2 jaar dus wel :) Zijn ze net wat ouder en zelfstandiger .
Hadden de reisbarbaren hier dus toch gelijk ;)

[This is what you get when you mess with us]


  • krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
tritimee schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:55:
Nog geen specifieke tips gezocht, zijn vooral opzoek naar inspiratie. ben zelf ruim 15 jaar terug in Thailand geweest en wil het graag nog een kans geven. Waarschijnlijk vliegen we heen naar het zuiden voor 2 weken aan 2 a 3 stranden en eindigen we met een dag of 3 Bangkok voordat we terugvliegen.

Hoor graag wat voor reis jullie hebben gemaakt met de kleine :)
Zie hier ons reisschema en hier onze bevindingen. Achteraf zouden we dus rustiger aan gedaan hebben en waarschijnlijk Chiang Mai hebben laten zitten (al vinden we dat nog steeds ook hele leuke stad). Ik weet niet hoe je kinderen zijn en hoe je wilt vliegen, maar wij vonden rechstreeks BKK en dan naar het hotel gaan lang genoeg. Ik kan mij voorstellen dat of een vlucht met tussenstop in midden-oosten (wat ik nu niet snel zou doen) en dan door naar Krabi/Phuket of Samui (weet niet of ze daar op vliegen) of naar BKK en dan weer door naar Samui, Krabi, Phuket het wel echt een lange reis wordt. Wij hadden daarom zelf gewoon gekozen voor paar dagen BKK en dan door en terug ook gewoon weer paar dagen BKK en dan naar AMS.

  • tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:45
Thanks!

De vlucht maak ik mij totaal geen zorgen om. Je kunt via het Midden-Oosten vrij goed direct door naar het zuiden van Thailand. Ben zelf altijd een fan van de tussenstop, even de benen strekken.

  • krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
tritimee schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:09:
Thanks!

De vlucht maak ik mij totaal geen zorgen om. Je kunt via het Midden-Oosten vrij goed direct door naar het zuiden van Thailand. Ben zelf altijd een fan van de tussenstop, even de benen strekken.
Jij kent je kinderen natuurlijk het beste. Wij vlogen ook zonder kleine meestal rechtstreeks op BKK maar vinden dat ook een leuke stad. Enige wat wij lastig vonden is plekken vinden die betaalbaar waren waarbij we het liefst eigenlijk extra kamer hadden zodat de kleine kon slapen en wij in andere kamer konden relaxten of zelfs eigen kamer tijdens het slapen. Bangkok hadden we een soort appartementje met slaapkamer en woonkamer en keuken in een hotel. En in Chiang mai hadden we appartement via Airbnb waarbij hij eigen kamer had. Andere bestemming was het 1 kamer die of dan zo groot was dat we soort afgescheiden deel hadden waar we konden zitten of we moesten buiten zitten tijdens zijn slaapjes.

  • sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 00:10
krijn1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Jij kent je kinderen natuurlijk het beste. Wij vlogen ook zonder kleine meestal rechtstreeks op BKK maar vinden dat ook een leuke stad. Enige wat wij lastig vonden is plekken vinden die betaalbaar waren waarbij we het liefst eigenlijk extra kamer hadden zodat de kleine kon slapen en wij in andere kamer konden relaxten of zelfs eigen kamer tijdens het slapen. Bangkok hadden we een soort appartementje met slaapkamer en woonkamer en keuken in een hotel. En in Chiang mai hadden we appartement via Airbnb waarbij hij eigen kamer had. Andere bestemming was het 1 kamer die of dan zo groot was dat we soort afgescheiden deel hadden waar we konden zitten of we moesten buiten zitten tijdens zijn slaapjes.
Ook hier ervaring met kleine kinderen op verre vakantie, waaronder Thailand. Ik probeerde altijd een familyroom te krijgen of een kamer met 'connected' doors. Dat wat voor ons prima. Ik boekte vooraf altijd alle hotels (wilde niet ter plekke zoeken met kleine kinderen) en vroeg altijd om één van deze kamers. Hadden ze die niet, dan zochten we nog even door.

In aanvulling op wat Krijn zegt wil ik je ook nog wel een keer in overweging te geven om een auto te huren in Thailand. Ik heb dat ook al eerder in dit topic aangegeven. De wegen in Thailand zijn meer dan prima en alle horrorverhalen moet je niet geloven. Grootste voordelen voor ons waren dat je flexibel bent en de kids in de auto rustig kunnen slapen terwijl je aan het reizen bent. Wel wil ik je dan aanraden om een 4x4 SUV te huren. Kosten vallen mee, het rijdt comfortabel en je hebt dan de ruimte.

This train carries saints and sinners


  • Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:37
Wat we lastig vinden aan Thailand, is om een route te kiezen die echt laagdrempelig is met jonge kinderen. Heeft iemand tips of ervaringen? Het wordt misschien als snel veel en gehaast . Reizen in plaats van relaxen.

Onze wensen: reisperiode: ca. 14 tot 18 dagen

- Zo min mogelijk reisbewegingen
- Liever geen (of heel beperkt) overstappen met boten, treinen, bussen
- Geen standaard resorts, maar af en toe een huisje kunnen huren met een zwembad zou fijn zijn
Je wil zo min mogelijk reisbewegingen. Geen boottochten, minibus enz. Maar je wil wel met je kinderen naar een luchthaven reizen en ze dan meenemen op een vlucht naar Thailand. Dis snap ik dan niet zo goed.

Bespaar je kinderen en jezelf deze reis en wacht totdat ze ouder zijn en ze het ook echt kunnen beleven. En dan is een rit in een minibusje wellicht ook leuker en spannender voor de kids. Voor nu niet doen, ga lekker wat minder ver op vakantie.

  • krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
@sjors123 heb je ook zelf in Bangkok gereden? En via waar heb je gehuurd? Opzich valt Bangkok nog wel mee qua chaos ten opzichte van Vietnam/Cambodja in de grote steden, maar weet niet of ik snel daar zelf zou rijden.

Family room is toch een kamer met 3 of 4 bedden?

  • sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 00:10
krijn1985 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:58:
@sjors123 heb je ook zelf in Bangkok gereden? En via waar heb je gehuurd? Opzich valt Bangkok nog wel mee qua chaos ten opzichte van Vietnam/Cambodja in de grote steden, maar weet niet of ik snel daar zelf zou rijden.

Family room is toch een kamer met 3 of 4 bedden?
ja, dat klopt van die Family Room. Vaak staan er dan twee grote tweepersoonsbedden in.

Ik heb even gekeken naar de verhuurder. De eerste keer bij Budget en de tweede keer via Chic Car Rental. Dit was in Chang Rai (we zijn toen met de auto afgedaald naar Hua Hin). Beide keren een Toyota Fortuner via Rentalcars.com.

De auto van Budget idd in Bangkok opgehaald (Don Muang luchthaven). Eerste kwartier was spannend, grote hoge auto, links rijden en een drukke snelweg dwars door Bangkok. Daarna valt het reuze mee. Je moet gewoon met de flow meegaan en dan gebeurt er weinig. Ook de Thai zijn er niet op uit om ongelukken te veroorzaken.

De grootste uitdaging voor mij bleef de richtingaanwijzer aan te zetten. Deze zit precies aan de andere kant van het stuur zoals wij dat gewend zijn. Ik heb denk ik in 50% van de gevallen ongewild de ruitenwisser aangezet.

En ik deel je opmerking over Vietnam, Cambodja zijn we nog niet geweest, daar zou ik geen auto huren. Idd iets teveel chaos en scooters in de steden.

This train carries saints and sinners


  • krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:47
@sjors123 bedankt voor de informatie. Iets om te onthouden voor volgende keer. Al vonden wij taxis, metro en skytrain afgelopen keer ook echt prima.

  • sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 00:10
Sparkiee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Je wil zo min mogelijk reisbewegingen. Geen boottochten, minibus enz. Maar je wil wel met je kinderen naar een luchthaven reizen en ze dan meenemen op een vlucht naar Thailand. Dis snap ik dan niet zo goed.

Bespaar je kinderen en jezelf deze reis en wacht totdat ze ouder zijn en ze het ook echt kunnen beleven. En dan is een rit in een minibusje wellicht ook leuker en spannender voor de kids. Voor nu niet doen, ga lekker wat minder ver op vakantie.
Ik had gehoopt dat na de 4 pagina's met discussie hierover van vorig jaar, we nu eindelijk inhoudelijk konden praten over hoe en wat. Maar gelukkig komt deze discussie ook weer terug.

Je hebt gelijk: je gaat niet voor je kinderen van die leeftijd op vakantie naar Thailand, dat doe je voor jezelf. Maar laat me je uit een droom helpen: je gaat uberhaupt niet op vakantie voor kinderen van die leeftijd. Ook niet naar Spanje, Frankrijk of Texel, ook dat doe je voor jezelf. Kinderen van die leeftijd merken het verschil niet en spelen net zo lief in de achtertuin of op het speelstrandje van de zwemplas om de hoek.

Dat gezegd hebbende kunnen kinderen het prima aan om 12 uur in een vliegtuig te zitten net zo goed als dat ze 2 dagen in de auto naar Italië of Spanje kunnen zitten. Dus laten we ajb met deze discussie ophouden en elkaar adviezen geven over wat wel kan.

This train carries saints and sinners

Pagina: 1 2 Laatste