STP: Spanning Tree Protocol guidelines and best practices

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:46
Spanning Tree Protocol (STP)
Ik had hier nooit echt bij stilgestaan, totdat mijn nieuwere Unifi Controller ineens een melding gaf: "Multiple switches have the same STP Priority. Reassign priorities to avoid network loops."
Nu heb ik wel eens een loop gehad in mijn network.
Dat kwam omdat ik tijdelijk een switch had uigeschakeld, waardoor het AP ineens besloot te gaan meshen met mijn andere AP.
Alleen nadat de switch weer online kwam, werd deze route (over de switch) uitgeschakeld ivm de loop en was de performance van mijn network best slecht geworden wegens de meshing.
Dat was voor mij reden om meshing uit te zetten, want dat is in mijn network nooit de bedoeling.

Kennelijk wordt STP Priority gebruikt om de knoop door te hakken bij een netwerk loop?

Is het idee dan om breadth-first prioriteiten uit te geven aan mijn level 2 network devices (routers, switches, APs?), beginnend vanaf de router?

De waarde lijkt altijd een veelvoud van 4096 te zijn.
Sommige adviseren niet te beginnen met 0, maar hoger.
Anderen adviseren niet te beginnen met 4096, maar hoger (zo kan je altijd nog een nieuwe root node toevoegen)

In mijn geval begint het network in mijn meterkast bij mijn router.
Die zou dan 8192 moeten krijgen?
Hieraan hangt een switch, die zou dan 12288 moeten krijgen?
Aan deze switch hangen 2 andere switches en 1 AP, die zouden dan 16384 moeten krijgen?
Dan heb ik aan die laatste 2 switches beide nog een AP hangen. die zouden dan 20480 moeten krijgen?

Mijn VLANs volgen dezelfde structuur als mijn reguliere network, dus ik ga er vanuit dat die gebruik maken van dezelfde STP priority op alle devices waar het VLAN langs komt?

Hoe doen jullie dit?

[ Voor 0% gewijzigd door Yariva op 23-07-2025 12:59 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Beste antwoord (via GarBaGe op 24-07-2025 10:10)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
STP is bedoelt om redundant paden uit te schakelen om loops te voorkomen.
Dat is eigenlijk alleen van zinvol als je backup switches (of poorten) aangesloten hebt die door STP dan uitgezet worden en in het geval er iets uitvalt en je de backup nodig hebt weer aangezet worden.

Stp priority is enkel van belang als het netwerk meerder keuzes heeft en er een pad gekozen moet worden.
De unifi software is niet zo slim dat hij ziet dat priority niet nodig is dus wil gewoon voor alles een andere priority hebben.

Kortom als je netwerk niet van fysieke backup paden voorzien is, dan is het gebruik van STP zinloos en kan beter uitgezet worden, want het is nogal belastend.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 23-07-2025 10:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
STP is bedoelt om redundant paden uit te schakelen om loops te voorkomen.
Dat is eigenlijk alleen van zinvol als je backup switches (of poorten) aangesloten hebt die door STP dan uitgezet worden en in het geval er iets uitvalt en je de backup nodig hebt weer aangezet worden.

Stp priority is enkel van belang als het netwerk meerder keuzes heeft en er een pad gekozen moet worden.
De unifi software is niet zo slim dat hij ziet dat priority niet nodig is dus wil gewoon voor alles een andere priority hebben.

Kortom als je netwerk niet van fysieke backup paden voorzien is, dan is het gebruik van STP zinloos en kan beter uitgezet worden, want het is nogal belastend.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 23-07-2025 10:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:46
Ik heb geen backup paden in mijn netwerk en ook geen backup switches.
De komende 5-10 jaar zie ik dit ook niet gebeuren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

GarBaGe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:51:
Ik heb geen backup paden in mijn netwerk en ook geen backup switches.
De komende 5-10 jaar zie ik dit ook niet gebeuren.
Dan hoef je STP (waarbij de S voor Spanning staat) niet te activeren en is het ook niet nodig om priority in te stellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk er ook aan dat die mesh setjes makkelijk meerdere paden maken als je ze bekabelt aansluit.

Sommige hebben de neiging om zowel via wifi als via de kabel actief te worden en dan heb je een loop.
STP is echter niet de goede oplossing daarvoor, je moet er gewoon voor zorgen dat het niet gebeurd als je bekabelt werkt.