Inbouwrolluik op aluminium kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-07 13:34
Hoi allen,

Ik heb een oud pand gekocht (1904) die ik momenteel aan het verbouwen/renoveren ben. Het is een pand met een klassieke uitstraling en dat is een van de hoofdredenen waarom we het gekocht hebben.

Nu al het gevelwerk klaar is en het nieuwe dak erop zit kunnen de kozijnen besteld worden. We gaan voor aluminium zwarte kozijnen (het liefst de MB ferroline). Iedereen raadt me aan, nu we toch flink aan het verbouwen zijn, om meteen inbouwrolluiken erbij te pakken. Ik kreeg echter mee dat de rail waar dit in valt een paar cm breed zijn en dan waarschijnlijk over de rand van het kozijn vallen.

Daarnaast zit er een lichte boogvorm in de muur. Om het kozijn hierop aan te passen is enorm prijzig dus dat gaan we niet doen. Kies ik voor rolluiken dan komt daar echter een soort van plaat ondee hebben ze me verteld.

De gekozen kozijnen worden vaak gebruikt bij het vervangen van monumentenkozijnen, ik vind ze prachtig.. ik ben heel bang dat het esthetisch echter volledig wegvalt door de rolluiken.

Heeft iemand ervaring met dit soort rolluik en een dun aluminium kozijn? Goede redenen om het wel of niet te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:47
Even samenvattend, je pand heeft een klassieke uitstraling, je kiest mooie slanke kozijnen zodat de uitstraling van het pand behouden blijft en dan wil je er rolluiken op gaan monteren, aan de buitenzijde?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wil je zelf eigenlijk wel rolluiken? Wat 'iedereen' er van vindt is niet zo belangrijk lijkt me.

(Bij ons in het Noorden worden ze ook wel de ijzeren gordijnen van het zuiden genoemd, hier zie je bijna geen woning met rolluiken)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kisajera
Hier in het zuiden hebben de meeste wel rolluiken inderdaad. Het huis ligt aan de straatkant dus de enige reden voor mij zou zijn: inbraak-veiliger dan zonder. Het huis wordt volledig opnieuw geïsoleerd en gemoderniseerd qua klimaat en verwarming (geen gas meer ect.) Dus voor de kou/warmte maakt het me niet zoveel uit. Zelf neig ik inderdaad meer naar niet doen, ik wil gewoon karakter houden, maar door alle meningen en adviezen raak ik een beetje in de dubio. Normaal heb ik daar geen last van maar nu toch wel. Vandaar dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
hesselbeertje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:20:
Wil je zelf eigenlijk wel rolluiken? Wat 'iedereen' er van vindt is niet zo belangrijk lijkt me.

(Bij ons in het Noorden worden ze ook wel de ijzeren gordijnen van het zuiden genoemd, hier zie je bijna geen woning met rolluiken)
Hier in het zuiden hebben de meeste wel rolluiken inderdaad. Het huis ligt aan de straatkant dus de enige reden voor mij zou zijn: inbraak-veiliger dan zonder. Het huis wordt volledig opnieuw geïsoleerd en gemoderniseerd qua klimaat en verwarming (geen gas meer ect.) Dus voor de kou/warmte maakt het me niet zoveel uit. Zelf neig ik inderdaad meer naar niet doen, ik wil gewoon karakter houden, maar door alle meningen en adviezen raak ik een beetje in de dubio. Normaal heb ik daar geen last van maar nu toch wel. Vandaar dit topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:47
Kisajera schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:24:
Maar als ik jouw huis in wil kom ik er wel in, moderne kozijnen sla je niet even het glas in en het hang en sluitwerk is ook gewoon prima.
'Hier in het noorden' hebben we al die luiken niet en toch wordt hier niet meer ingebroken dan in het zuiden. Dus dat inbraakargument zou ik even achterwegen late en belang leggen bij het bewaren van het karakter van het pand. Laat de rolluiken maar voor de nieuwbouw woningen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
Als het om inbraakwering gaat zou je kunnen gaan voor gelaagd / inbraakwerend glas...Laat je die lelijke rolluiken lekker achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Je moet dan wel voor inbraakwerende rolluiken gaan, standaard rolluiken is weinig inbraakwerend aan, behalve dat ze iets meer moeite moeten doen.
Pagina: 1