2.5" HDD 24/7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik ben op zoek naar 2.5" HDD's die gebouwd zijn om 24/7 in een datacenter omgeving te draaien. Momenteel heb ik hele oude SAS schijven, die zijn en te klein en beginnen kuren te vertonen.

Er zal weinig load zijn, een aantal VM's die grotendeels staan te idlen. Dus het hoeft allemaal niet super snel te zijn, maar wel betrouwbaar, geen zin dat ze na een jaartje al stuk gaan. Daarnaast moeten ze in een RAID(-5) opstelling kunnen draaien.

Via de Pricewatch kwam ik bijvoorbeeld uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB tegen, maar als ik de reviews lees:
- Binnen 4 jaar overleden
- SMR-technologie (geen idee of dit slecht is?)
- Na 3 maanden stuk
- Werkt, maar niet beslist niet ideaal voor RAID
- Erg onbetrouwbaar

Klinkt niet allemaal positief.

Waar moet ik op letten? Wat moet ik vermijden? Wel of geen SMR? Wat is het alternatief?

Thanks!

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
SMR wil je niet, zeker niet in een nas. Waarom geen ssd's? 2TB is best redelijk betaalbaar. Als het alleen pure opslag is misschien wat overkill, maar met een paar VM's misschien wel fijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
sig69 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:09:
SMR wil je niet, zeker niet in een nas. Waarom geen ssd's? 2TB is best redelijk betaalbaar. Als het alleen pure opslag is misschien wat overkill, maar met een paar VM's misschien wel fijn.
SSD kan ook, maar het is inderdaad overkill. En ik weet niet of je SSD's wel in een RAID opstelling wilt hebben. Daarnaast zijn SSD's die je 24/7 kunt draaien volgens mij best prijzig.

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 22-07-2025 22:11 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Ach mijn thuisservertje draait ook 24/7 op een Samsung consumenten ssd. De intel ssd van 64GB in mijn desktop doet het na 10+ jaar ook nog.
Of raid aan te raden is weet ik niet, ik zou het wel aandurven. Eventueel een reserve op de plank leggen, en een rebuild is ook veel sneller klaar natuurlijk.

Roomba E5 te koop