OSB plaat ipv 75MM rockwool? Voorzetwand ivm geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-07 20:36
Goedendag Tweakers,

Binnenkort wil ik een voorzetwand in mijn slaapkamer plaatsen ivm geluidsoverlast die ik ervaar bij de buren. Het gaat om een enkelsteense tussenmuur in een jaren 30 2-onder-1-kap woning waar nu veel luchtgeluid doorheen komt. Ik heb al veel gelezen, maar ik heb nog een vraag waar ik niet uitkom.

Ik ga dus een voorzetwand plaatsen. Deze komt 2cm van de tussenmuur vandaan. Hiervoor wordt een metalstud gebruikt, met daarop een OSB plaat (18mm) + gipsvezelplaat van FERMACELL (12,5mm).

Kan ik beter gaan voor een vulling van 75mm ROCKWOOL Rockson Solid, waarbij ik niet aan de andere zijde van de voorzetwand nog een OSB-plaat aanbreng, of kan ik beter gaan voor 50mm rockwool en dan wel aan de andere zijde een OSB-plaat?

Ik lees namelijk dat de voorzetwand idealiter van beide kanten wordt bedekt met gipsplaten ivm 'massa boven isolatie' (in het geval van dempen luchtgeluid), echter zou het nu gaan om een OSB-plaat en dan weet ik niet of dat nu beter zou zijn om daarvoor 25mm rockwool op te offeren.

Resumë welke optie is het beste:

1. 20mm afstand muur -voorzetwand + 75mm rockwool + 18mm osb + 12,5mm gipsvezelplaat

of

2. 20mm afstand muur - voorzetwand + 18mm osb + 50mm rockwool + 18mm osb + 12,5m gipsvezelplaat.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Thrawni op 22-07-2025 20:38)

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:45
Thrawni schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Grappig, het leek mij zelf ook logischer om geen laag aan de binnenzijde te plaatsen gezien deze zelfde laag ook al aan de buitenzijde komt, maar dat is niet de concencus die ik in andere topics teruglas :). Heb jij toevallig nog een link van dat artikel of artikelen? Ben wel benieuwd!
https://johnsteel.org/202...esonance-and-coincidence/

Dit is niet het artikel - die kan ik niet meer vinden - maar het laat wel zien waar het om gaat ('triple leaf effect').
Als jij aan de binnenzijde nog een plaat doet, dan creeer je dus eigenlijk een soort interne klankkast. De massa zou je wel willen hebben, maar die plak je dan dus liever aan de buitenzijde (kamerzijde).

Heb je het materiaal al liggen? Want 2 lagen gips doet meer dan 1x OSB en 1x gips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zou voor 2 gaan om dreunen / bonken beter te absorberen.
Optie 1 is effectiever tegen hoge (lucht gedragen) geluiden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 15:43
Moet het OSB zijn? OSB doet namelijk weinig voor geluidisolatie, en een gipsplaat helpt al. Ik zou ook naar zoiets dergelijks kijken: https://geluid.eu/nl/gelu...luidsisolatie-acoustiblok

Misschien niet het goedkoopste, maar schijnt behoorlijke impact te hebben en ik kan mij voorstellen dat acoustiblok icm de rockwool het meeste doet. De acoustiblok is ook niet zo dik.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2cm massa wint van 2 cm wol 2 cm wol wint van 2cm lucht
de wol heeft opzich zeker plus punten , maar die worden eigenlijk maar zeer beperkt groter bij meer dikte. en wat het als voordeel heeft komt ment name uit de extra massa van die 2 cm, direct naar die massa gaan door osb gips etc te pakken is dus veel efficienter omdat bij die producten de toegevogde massa veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
Maar hoe krijg je die platen vastgeschroefd tussen metalstud en de muur van de buren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
Ik heb laatst wat artikelen gelezen over het (geluid)isoleren van ruimtes en daar werden wat zeer contra-intuïtieve conclusies getrokken. Ja, massa is belangrijk, maar de plaatsing van die massa in combinatie met lucht en isolatiemateriaal is ook belangrijk.

Misschien zitten hier wat geluid-deskundigen die het nog beter weten, maar als ik het goed heb, doe je er het best aan om:

-20 mm afstand muur
-voorzetwand (echt volledig vrijhouden. Elke koppeling = geluidsoverdracht):

voorzetwand = raamwerk + 75mm rockwool + 2 lagen gips (om en om aangebracht)

Dus géén laag aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
simon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:48:
Moet het OSB zijn? OSB doet namelijk weinig voor geluidisolatie, en een gipsplaat helpt al. Ik zou ook naar zoiets dergelijks kijken: https://geluid.eu/nl/gelu...luidsisolatie-acoustiblok

Misschien niet het goedkoopste, maar schijnt behoorlijke impact te hebben en ik kan mij voorstellen dat acoustiblok icm de rockwool het meeste doet. De acoustiblok is ook niet zo dik.
Ziet er goed uit, wel iets te duur voor mij. Het moet OSB zijn, want ik kan moeilijk een zware gipsplaat vastschroeven in de ruimte tussen de muur en de metalstud in (de 2cm ruimte die ik aan lucht er tussen houd). OSB is dan makkelijker om door de profielen heen te boren van de andere kant. Daarnaast geloof ik dat het lastig is om zo'n zware gipsplaat te laten dragen door de schroeven die alleen door een metalstud gaan. Dat is voor de kant waar ook een OSB-plaat komt wel te doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
No Hands schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:53:
Maar hoe krijg je die platen vastgeschroefd tussen metalstud en de muur van de buren?
Ik ga vanuit mijn kant door de profielen heen boren ipv eerst door het OSB en dan de profiel (als ik voor optie 2 ga). Voor mijn slaapkamer-kant boor ik eerst door het OSB en dan de metalstud in. Dus ik doe het andersom voor de plaat die aan de burenkant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
twain4me schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:50:
2cm massa wint van 2 cm wol 2 cm wol wint van 2cm lucht
de wol heeft opzich zeker plus punten , maar die worden eigenlijk maar zeer beperkt groter bij meer dikte. en wat het als voordeel heeft komt ment name uit de extra massa van die 2 cm, direct naar die massa gaan door osb gips etc te pakken is dus veel efficienter omdat bij die producten de toegevogde massa veel groter is.
ok dus dan zou jij voor optie 2 gaan, 18mm OSB wint van 25mm rockwool (als het doel het minderen van luchtgeluid is)

[ Voor 4% gewijzigd door Thrawni op 22-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Wat is het praktisch nut van die OSB dan? Want aan de voorzijde heb je ook OSB en nu heb je een kleine klankkast achter je OSB.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb laatst een wandje gemaakt met metalstuds en gipsplaten, je hebt het over boren, maar gipsplaatschroeven schroef je zo door de metalstud heen zonder voor te boren is mijn ervaring.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
miicker schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:03:
Ik heb laatst een wandje gemaakt met metalstuds en gipsplaten, je hebt het over boren, maar gipsplaatschroeven schroef je zo door de metalstud heen zonder voor te boren is mijn ervaring.
Ah foutje ik heb het nog niet gedaan en heb 2 linkerhanden, dank dan weet ik dat ik mijn boortjes in de gereedschapskist laat liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
simon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:02:
Wat is het praktisch nut van die OSB dan? Want aan de voorzijde heb je ook OSB en nu heb je een kleine klankkast achter je OSB.
Dat weet ik dus ook niet. Ik lees alleen in veel andere topics dat men adviseert om aan beide kanten een gipsplaat te monteren. Nu gaat een gipsplaat aan beide kanten niet lukken, maar ik zou dus wel een OSB-plaat aan de binnenzijde kunnen plaatsen als ik voor minder rockwool zou gaan. De vraag is echter of dat logisch is of dat Gips + osb +75mm rockwool beter is dan gips + osb +50mm +osb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Naden en kieren tussen dakbeschot en scheidingswanden? Zo ja die als eerste goed afdichten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
BBBrt schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:57:
Ik heb laatst wat artikelen gelezen over het (geluid)isoleren van ruimtes en daar werden wat zeer contra-intuïtieve conclusies getrokken. Ja, massa is belangrijk, maar de plaatsing van die massa in combinatie met lucht en isolatiemateriaal is ook belangrijk.

Misschien zitten hier wat geluid-deskundigen die het nog beter weten, maar als ik het goed heb, doe je er het best aan om:

-20 mm afstand muur
-voorzetwand (echt volledig vrijhouden. Elke koppeling = geluidsoverdracht):

voorzetwand = raamwerk + 75mm rockwool + 2 lagen gips (om en om aangebracht)

Dus géén laag aan de binnenzijde.
Grappig, het leek mij zelf ook logischer om geen laag aan de binnenzijde te plaatsen gezien deze zelfde laag ook al aan de buitenzijde komt, maar dat is niet de concencus die ik in andere topics teruglas :). Heb jij toevallig nog een link van dat artikel of artikelen? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thrawni schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Ah foutje ik heb het nog niet gedaan en heb 2 linkerhanden, dank dan weet ik dat ik mijn boortjes in de gereedschapskist laat liggen :)
zorg dat je de juiste schroeven koopt, bij fermacel horen gipsvezel schroeven en geen gipsplaat schroeven. ook is het erg lastig om osb (3) van 18 mm op metalstud te schroeven met gipsplaat schroeven ook hierbij werken gips vezelplaat schroeven beter ( of toch voorboren) het verschil zit hem in dat gipsplaat schroeven een trompetkop hebben en gips vezel schroeven conisch zijn en een freesrand hebben. hierdoor hebben gipsplaat schroeven een hogere weerstand met inschroeven, dat is handig als het over gipskarton gaat maar niet zo handig als het over hardere materialen gaat.
ok dus dan zou jij voor optie 2 gaan, 18mm OSB wint van 25mm rockwool (als het doel het minderen van luchtgeluid is)
Als dit de keuze is zeker. osb zou ik persoonlijk vaak niet doen en extra gips(vezel) pakken. OSB is in nederland een beetje overhyped omdat men bang is niets op te kunnen hangen.

veder zou ik vooral richten op kierdichting en ontkoppelen indien mogelijk. bij deze leeftijd woningen lopen dakplanken/tengels vaak gewoon door. de muur is dan vaak ook de oorzaak van het probleem niet

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-07-2025 20:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
Thrawni schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:12:
[...]

https://johnsteel.org/202...esonance-and-coincidence/

Dit is niet het artikel - die kan ik niet meer vinden - maar het laat wel zien waar het om gaat ('triple leaf effect').
Als jij aan de binnenzijde nog een plaat doet, dan creeer je dus eigenlijk een soort interne klankkast. De massa zou je wel willen hebben, maar die plak je dan dus liever aan de buitenzijde (kamerzijde).

Heb je het materiaal al liggen? Want 2 lagen gips doet meer dan 1x OSB en 1x gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Thrawni schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Dat weet ik dus ook niet. Ik lees alleen in veel andere topics dat men adviseert om aan beide kanten een gipsplaat te monteren. Nu gaat een gipsplaat aan beide kanten niet lukken, maar ik zou dus wel een OSB-plaat aan de binnenzijde kunnen plaatsen als ik voor minder rockwool zou gaan. De vraag is echter of dat logisch is of dat Gips + osb +75mm rockwool beter is dan gips + osb +50mm +osb.
men adviseert gips omdat gips massa heeft, en dat helpt bij het verminderen van laag frequent geluid. OSB doet daar niet zo bar veel aan.

|>

Pagina: 1