Hoe hypotheekrenteaftrek regelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 13:57
Ik vermoed dat dit het verkeerde subforum is, maar ik kon geen betere plek vinden zelf (oeps).

Waarschijnlijk een domme vraag hoor, maar ik begrijp even niet zo goed hoe ik dit moet regelen met de Belastingdienst.

Situatie: we hebben vanaf 1 oktober een hypotheek op ons oude huis, een overbruggingshypotheek, en een hypotheek op ons nieuwe huis. Oftewel 3 leningdelen met hun eigen rentepercentages. 1 december dragen we ons oude huis huis over aan de koper.

Kan ik nu al bij mijn voorlopige aanslag deze drie leningdelen opgeven zodat ik in oktober en november rente terugkrijg van alle drie deze hypotheken? Vanaf 1 december moet ik dan de aanslag weer wijzigen, zodat ik rente ontvang over de andere 2 leningdelen? Of werkt dat niet zo? Hoe zorg ik ervoor dat de belastingdienst daadwerkelijk begrijpt dat het over twee maanden gaat?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je hebt nu al hra? Mijn advies is mooi zo laten, je verrekend het met de aangifte volgend jaar. Veel teveel gedoe en de kans dat je terug moet betalen omdat je tegen krijgt is er ook. Voor die paar euro mooi laten en eventueel volgend jaar aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 22-07-2025 19:04 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
Bastien schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:04:
Je hebt nu al hra? Mijn advies is mooi zo laten, je verrekend het met de aangifte volgend jaar. Veel teveel gedoe en de kans dat je terug moet betalen omdat je tegen krijgt is er ook. Voor die paar euro mooi laten en eventueel volgend jaar aanpassen.
Dankjewel! Dus jij raadt aan om het gewoon vanaf december te doen, dus de volle maand hypotheek? We krijgen nu 100 euro hra terug, klein hypotheekje nog.

Het is overigens niet een paar euro hoor, we hebben namelijk een overbruggingshypotheek van 470.000 tegen 4 procent rente. Die twee maanden overbruggen kosten ongeveer 4000 euro per maand, dus alles wat terugkomt is in principe mooi meegenomen, haha. Maar goed, dit is natuurlijk ook een idee.

Dan zou ik dus ergens in november de nieuwe hypotheek opgeven? (Dus die 2 leningdelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

Die 4k per maand is niet alleen de rente.

De rente is "maar" 1566 euro per maand, en daarvan zou ze je maximaal 587 terugkrijgen.

Reken jezelf dus niet rijk, je kunt een hoop papierwerk gaan invullen om die 1170 euro eerder terug te krijgen, of dat gewoon regelen met je aangifte over 2025 (die je dus in 2026 doet) en waar je waarschijnlijk nog wel meer terugkrijgt omdat je allerlei extra kosten die je gemaakt heb tom je hypotheek te regelen ook nog mag aftrekken.

Ik zou zeggen, nu even door de zure appel heenbijten, genieten van je nieuwe huis, en volgend jaar zomer blij zijn met een "kadootje" van de belastingdienst :)

Je kunt wel in december je voorlopige aanslag voor 2026 invullen, zodat je voorlopige teruggave voor 2026 alvast redelijk klopt. Ook daarvoor geldt, beter zo invullen dat je iets minder terugkrijgt dan waar je recht op hebt, om verassingen het jaar erop te voorkomen.

Let erop trouwens, dat een annuitaire hypotheek elk jaar minder HRA oplevert (je betaalt steeds minder rente, en lost steeds meer af, en die aflossing kun je niet aftrekken).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Eclipse88 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Dankjewel! Dus jij raadt aan om het gewoon vanaf december te doen, dus de volle maand hypotheek? We krijgen nu 100 euro hra terug, klein hypotheekje nog.

Het is overigens niet een paar euro hoor, we hebben namelijk een overbruggingshypotheek van 470.000 tegen 4 procent rente. Die twee maanden overbruggen kosten ongeveer 4000 euro per maand, dus alles wat terugkomt is in principe mooi meegenomen, haha. Maar goed, dit is natuurlijk ook een idee.

Dan zou ik dus ergens in november de nieuwe hypotheek opgeven? (Dus die 2 leningdelen)
Het advies van mijn hypoverstrekker een paar jaar geleden was het aan te passen zodra je enkel je nieuwe hypotheek moet betalen en de tijdelijke situatie achteraf te verrekenen met je aangifte. Je moet anders erg goed uitrekenen wat alle bedragen zijn om te voorkomen dat je teveel terugkrijgt en dat weer moet terugbetalen op een moment dat je vast niet uitkomt.

Dat heb ik dus gedaan, niets aangepast (ook niet achteraf, bij mij bleef de hypotheek redelijk gelijk).

Ik denk dat je de mutaties bij de BD niet eens zo snel verwerkt krijgt. Ik zou het gewoon incalculeren en volgend jaar mei krijg je mooi wat 'extra' terug om op vakantie te gaan. :P

Maar goed, da's mijn mening. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
Dido schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:26:
Die 4k per maand is niet alleen de rente.

De rente is "maar" 1566 euro per maand, en daarvan zou ze je maximaal 587 terugkrijgen.

Reken jezelf dus niet rijk, je kunt een hoop papierwerk gaan invullen om die 1170 euro eerder terug te krijgen, of dat gewoon regelen met je aangifte over 2025 (die je dus in 2026 doet) en waar je waarschijnlijk nog wel meer terugkrijgt omdat je allerlei extra kosten die je gemaakt heb tom je hypotheek te regelen ook nog mag aftrekken.

Ik zou zeggen, nu even door de zure appel heenbijten, genieten van je nieuwe huis, en volgend jaar zomer blij zijn met een "kadootje" van de belastingdienst :)

Je kunt wel in december je voorlopige aanslag voor 2026 invullen, zodat je voorlopige teruggave voor 2026 alvast redelijk klopt. Ook daarvoor geldt, beter zo invullen dat je iets minder terugkrijgt dan waar je recht op hebt, om verassingen het jaar erop te voorkomen.

Let erop trouwens, dat een annuitaire hypotheek elk jaar minder HRA oplevert (je betaalt steeds minder rente, en lost steeds meer af, en die aflossing kun je niet aftrekken).
Ha ja snapte ik hoor! Dat het niet alleen rente is. Maar ben verder heel blij met je uitleg (en die van @Bastien), heel duidelijk.

En check wbt annuïteit; we hebben een deel lineair en een deel annuïteit. Lijkt me dat we die annuïteit het beste het snelst kunnen afbetalen (dwz, als we extra willen aflossen) toch? Omdat dat een duurdere lening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:30
Belastingdienst zegt 4-5 weken nodig te hebben voor veranderingen. Je hoeft deze wijziging niet in twee stappen te doen. Je kunt aangeven wat je te verwachten uitgaven op jaarbasis zijn. Dus tel het bij elkaar op voor drie maanden en haal er weer een maand af voor december. Dat bedrag vul je in. Belastingdienst keert het vervolgens per maand uit verdeeld over de resterende maanden.
Je kunt hier ook andere posten al in mee berekenen, maar hou er dan rekening mee dat je berekening zowel in je voordeel als in je nadeel kan uitvallen, zoals anderen al hebben aangegeven.
Zie hier wat uitleg: belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Eclipse88 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:50:
En check wbt annuïteit; we hebben een deel lineair en een deel annuïteit. Lijkt me dat we die annuïteit het beste het snelst kunnen afbetalen (dwz, als we extra willen aflossen) toch? Omdat dat een duurdere lening is?
Uiteindelijk betaal je bij een annuitaire hypotheek over een looptijd van 30 jaar zo'n 10% meer aan rente, omdat je hoofdsom in eerste instantie langzamer afneemt. Bij een lineaire hypotheek neemt je hoofdsom lineair af (vandaar de naam) en betaal je gaandweg dus steeds iets minder per maand.

In die zin is aflossen dus inderdaad iets gunstiger op je annuitaire deel dan op je lineaire deel.

Wellicht belangrijker is om te kijken welk deel je het langst mag blijven aftrekken. Het bedrag wat je voor je oude huis had geleend toen je het kocht mag je gedurende 30 jaar aftrekken, dus is het wel handig om dat deel al afgelost te hebben voordat die termijn verstreken is.

Overigens geldt voor beide hypotheekvormen dat je elke maand een beetje minder rente betaalt, en dat je HRA dus ook langzaamaan afloopt richting 0 gedurende de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dido schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:05:
[...]
Wellicht belangrijker is om te kijken welk deel je het langst mag blijven aftrekken.
Kleine kanttekening hierbij: het si maar de vraag hoe lang de HRA nog blijft bestaan. Daar is al jarenlang latente discussie over (ook binnen EU) en het is afhankelijk van toekomstige coalities of het een issue gaat worden of niet. Ik zou er niet vanuit gaan dat de HRA dertig jaar overeind blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32

Honesty

kattenneus!

de belastingdienst gaat het inderdaad wel begrijpen, de vraag is wil je je geld nu al of pas later?
als je kan wachten gewoon wachten, de BD maakt het precies rond(als je alles juist invult) met de IB25
als je het niet kan missen zal ik maximaal invullen, volgens mij betaal je geen rente als je er naast zit.

naast @Toke_gt ben ik wel team hra blijft altijd bestaan(voor de mensen die nu een hypotheek hebben) omdat anders heel het land in de problemen komt(en nee geen belang, we hebben geen hypotheek)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Honesty schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:20:
naast @Toke_gt ben ik wel team hra blijft altijd bestaan(voor de mensen die nu een hypotheek hebben) omdat anders heel het land in de problemen komt
Als het goed is, is bij elke hypotheek berekend of de lasten bruto (dus zonder HRA) gedragen kunnen worden. Juist omdat die HRA al járen niet zeker is voor de volle dertig jaar. Dus die problemen vallen waarschijnlijk wel mee. Dat het op weerstand stuit is wel duidelijk, zeker bij mensen met een aflossingsvrij hypotheekdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

@Toke_gt Klopt allemaal wat je zegt, maar het is heel erg onwaarschijnlijk dat de verdere afbouw van de HRA opeens heel ander sgaat verlopen dan wat al decennia bezig is. Eerst is de duur beperkt tot 30 jaar, vervolgens is het percentage waartegen je mag aftrekken verlaagt naar dat van de laagste schaal.

Logischerwijs wordt dat percentage straks over een periode van jaren nog verder afgebouwd - en uiteindelijk naar 0.

Daarmee is dan uiteindelijke de HRA afgeschaft, en is er geen reden waarom mensen opeens in acute problemen zouden hoeven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 13:14

JCG

PA1JCG

Honesty schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:20:
naast @Toke_gt ben ik wel team hra blijft altijd bestaan(voor de mensen die nu een hypotheek hebben) omdat anders heel het land in de problemen komt(en nee geen belang, we hebben geen hypotheek)
Dat zou mij verbazen, gezien hoeveel moeite je moet doen om een hypotheek te krijgen waar je ook werkelijk een huis van kan kopen. Ik snap dat ze niet nog een hypotheek crisis willen, maar als je denk dat privaat verhuurders hoge eisen stellen aan je inkomen...

Verwacht eerder dat het een hoop vakantie zal kosten. Als je geen voorschot op HRA neemt komt het met je belasting teruggave in dezelfde maand binnen als vakantie geld.

Ben van mezelf nogal risicomijdend, dus heb eigenlijk alles zo dat ik gegarandeerd geld terug krijg, ik weet dat het absoluut niet met efficiente manier is. Maar voor me gemoedsrust is het heerlijk om geen onprettig verrassing door de brievenbus te krijgen. Nu nog een prepaid plan voor die envoloppen van CJIB :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
Niet te hard rijden (al kunnen ze ook voor iets anders zijn natuurlijk)
Pagina: 1