Gezocht: Macbook / Electra reparateur

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKikker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-08 12:20

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Mijn vraag

Onlangs heb ik zelf het moederbord van mijn Macbook a1502 vervangen met een exemplaar met een snellere CPU en meer RAM. na de nodige handelingen was het nieuwe moederbord aangesloten en deze werkte correct! Macbook startte op en is volledig functioneel én sneller!
helaas constateerde ik hierna dat de accu niet meer herkend werd door MacOS. Na meerdere malen m'n eigen werk te hebben gecontroleerd mbt het aansluiten van de verschillende flexcables etc, ontdekte ik (helaas) dat er schade is ontstaan (naar alle waarschijnlijkheid door mijn doen) aan een specifiek component op de printplaat: zie foto's.
Het gaat om component met nummer '220' en hoewel het mij aan inhoudelijke technische kennis ontbreekt, concludeer ik dat dit onderdeel (mede) verantwoordelijk is voor het aansturen van de accu.

Lang verhaal kort: ik zoek een betrouwbare Macbook / Electra reparateur die dit onderdeel fatsoenlijk kan vervangen. Waarom kom ik het hier vragen? omdat ik graag ook ervaringsdeskundigen de kans geef zich te melden, als mede (hobby) reparateurs die wat mij betreft een hoge gun-factor hebben.

Ik kan het moederbord wederom als 'losse' printplaat aanleveren, en eventueel ook het oude moederbord meeleveren waarvan dit '220' onderdeel gehaald kan worden.

Alvast bedankt voor het meedenken iedereen!

[Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C5xsJ5FY/IMG-1107.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x8PVYRJj/IMG-1108.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6G0ywkq/IMG-1110.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door MrKikker op 22-07-2025 18:07 ]

Wie is jouw favoriete fictieve personage? - God

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:55
Wat je beschadigd hebt is een simpele inductor. 22µH. Ik kan het niet goed genoeg op de foto's zien, maar krijg het idee dat enkel de shielding beschadigd is. Zelfs de ader van de spoel lijkt nog in orde. Dat is ook de verwachting bij zo'n inductor. Die shielding is gemaakt van een heel broos materiaal. Hoewel het niet makkelijk is die shield te beschadigen, gaat dat niet snel de rest van de spoel aantasten.

Als dat zo is kan het vrijwel niet dat dit de oorzaak is. Er is een kansje dat de power output van dit circuit iets minder stabiel is, maar ik verwacht dat je deze schade enkel gaat zien bij CE keuringen / RF interferentie tests.

In dat geval zou ik verwachten dat de accu nog wel in staat is de laptop van spanning te voorzien. Mogelijk dat de laptop snel zichzelf gaat uitschakelen omdat het denkt dat de accu leeg is, maar ik verwacht niet dat ie uitvalt zodra de stekker eruit gaat.

Als de spoel wel verder beschadigd is, zou het kunnen dat het moederbord daardoor niet goed meer in staat is de juiste spanning te leveren. Deze inductor is namelijk waarschijnlijk onderdeel van een switching power supply circuit. Als dit circuit verbonden is met de accu, zal het voor het laden of ontladen zijn, voor omzetting naar de juiste spanning.

Maar zelfs dan vind ik het moeilijk voor te stellen dat dit ervoor gaat zorgen dat de accu niet meer herkend gaat worden. Immers, herkenning van de accu is een digitaal proces. Er zit een chip in de accu, een 'fuel gauge' IC die o.a. een ID heeft en bij Apple ook secure storage. Ik zou is opzoeken of Apple niet het bekende trucje heeft uitgehaald dat een accu gekoppeld moet worden (door een Apple Service Centre) aan het moederbord.

Als dat niet zo is, denk ik eerder dat er ergens anders nog iets beschadigd is.

[ Voor 35% gewijzigd door Nijn op 22-07-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
MrKikker schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:05:
Onlangs heb ik zelf het moederbord van mijn Macbook a1502 vervangen met een exemplaar met een snellere CPU en meer RAM.
Hoe ben je het logic board gekomen? Nieuw of tweedehands?
In het laatste geval is het ook niet uit te sluiten dat de verkoper er vanaf wilde juist omdat de accu niet herkend.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Het forum is niet bedoeld voor V&A. Daar is https://tweakers.net/aanbod/ of eventueel Vraag & Aanbod overig voor. Als het je gaat om het technische aspect, dan kan je beter in Macs en software of Modding, mechanica en elektronica terecht. Hier in het Shopping Forum doe ik dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Dit topic is gesloten.