Upgrade naar Enphase vs Solis string (nieuwbouw)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wij verhuizen binnenkort naar een nieuwbouw woning waarbij standaard 15 panelen via 2 string omvormers geleverd worden vanuit de bouw. Aannemer biedt nu de mogelijkheid om te upgraden naar Enphase micro-omvormers en om toekomstklaar te zijn voor een Enphase (?) thuisaccu. Zie hieronder de specs:

Oriëntatie
• Zuid, zie afbeelding, betreft de panelen rood omcirkeld.

Schaduw
• geen

Jaarverbruik
• ~8,500 kwh, waarvan 5k vanuit de elektrische auto

Standaard geleverd vanuit de bouw:
15 Zonnepaneel Aiko 440Wp All Black
1 Omvormer Solis mini 2000-S6
1 Omvormer Solis mini 3600-S6
1 Montage systeem
1 Aansluitmaterialen AC/DC

Het systeem bestaat uit 15 panelen van 440 Wp. Het totaal geïnstalleerde vermogen bedraagt 6.600Wp. Onder standaard condities kan het systeem jaarlijks ca 4.517kWh produceren.

● 2 stuks - 1 fase omvormer
● Opwekking verdeeld over 2 verschillende fase in de woning.
● Omvormer montage in de woning.

Meerwerk optie a 3,100 EUR incl btw:
15 Zonnepaneel Aiko 440Wp All Black
15 Enphase IQ8MC Micro omvormer
1 Enphase Q Relay 3-Fase
1 Enphase IQ Gateway Metered incl. meet spoelen*
1 Montage systeem schuin dak
1 Montage systeem plat dak
1 Aansluitmaterialen AC
1 Aansluitpunt 3 fase berging t.b.v. Accu

Het systeem bestaat uit 15 panelen van 440 Wp. Het totaal geïnstalleerde vermogen bedraagt 6.600Wp. Onder standaard condities kan het systeem jaarlijks ca 5.138kWh produceren.

Vragen:
1. Is dit de meerprijs waard?
2. Ik heb nu nog een domme laadpaal, maar in de toekomst wellicht een laadpaal die enkel kan laden bij overschot zonnestroom en/of eventueel de auto gebruiken als thuisaccu via V2G (toekomstmuziek). Maakt het iets uit welk systeem ik neem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySRg6dnEOgb4fTLKIdblTmmsGhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqciqHYXJgcBwPouuKiTwZ9Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Er is geen technisch (efficiëntie) voordeel om een Enphase accu te gebruiken. Enphase is niet in staat om direct DC/DC te laden.

Dus vergelijkbare efficiëntie is te behalen met een ander merk AC gekoppelde accu.

Laat het dus installeren met de Solis omvormers.

Het enige wat nut zou kunnen hebben is zorgen dat er 3 fase stroom beschikbaar is bij de omvormers/accu opstelplaats: de twee Solís omvormers zouden vervangen kunnen worden door een 3-fase hybride omvormer met DC/DC laden. Echter is accu puur op PV nu niet kosten effectief . Alleen actief handelende accu’s zijn dat op dit moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:14:
Er is geen technisch (efficiëntie) voordeel om een Enphase accu te gebruiken. Enphase is niet in staat om direct DC/DC te laden.

Dus vergelijkbare efficiëntie is te behalen met een ander merk AC gekoppelde accu.

Laat het dus installeren met de Solis omvormers.

Het enige wat nut zou kunnen hebben is zorgen dat er 3 fase stroom beschikbaar is bij de omvormers/accu opstelplaats: de twee Solís omvormers zouden vervangen kunnen worden door een 3-fase hybride omvormer met DC/DC laden. Echter is accu puur op PV nu niet kosten effectief . Alleen actief handelende accu’s zijn dat op dit moment.
Dank. En de upgrade naar 3-fase hybride omvormers is puur om toekomstbestendig te zijn? Er zit geen meerwaarde in deze omvormers vs de standaard geleverde 1-fase omvormers zo lang er geen thuisaccu is?

Andere vraag: stel dat ik extra panelen wil laten leggen op dit dakdeel (oost), dan ga ik naar 3 omvormers? Gaat dit op de één of andere manier issues geven? Gevoel zegt dat 6 a 8 extra panelen op oost een betere investering is dan de upgrade naar Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJavG2wE0ZPscl7-nY1H49IS-MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcDut4xiA1YjLTlkFQ9Bz0Q1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Vraag is vooral, welke hellingshoek en welke windrichten leg je.
Vervolgens kan je kijken hoeveel je panelen opwekken.

24 panelen zou ik eerder aan een 3 fase omvormer hangen, maar 2 losse 1 fase kan ook (Normaal is dat stukje duurder).
Als de aannemer meer vraagt voor 3 fase dan 2x 1 fase zou ik eens goed achter mijn oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Per oriëntatie (en paneel type) een string. Er zijn niet veel omvormers die meer dan 2 trackers hebben.
Solis mini heeft er afaik maar 1.

Als je een accu DC wil laden is het wel zo handig om zoveel mogelijk op hybride omvormer te hebben.

Je blijft een beetje vaag met de gedeeltelijke beschrijving/vraag. Ik zie meer op je tekening dan alleen de rood omcirkelde…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Antwoord op de vraag is in elk geval heel eenvoudig, op geen enkele manier is in deze situatie €3k extra uitgeven aan dit aantal Wp die meerprijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:50:
Vraag is vooral, welke hellingshoek en welke windrichten leg je.
Vervolgens kan je kijken hoeveel je panelen opwekken.

24 panelen zou ik eerder aan een 3 fase omvormer hangen, maar 2 losse 1 fase kan ook (Normaal is dat stukje duurder).
Als de aannemer meer vraagt voor 3 fase dan 2x 1 fase zou ik eens goed achter mijn oren krabben.
De panelen vanuit de bouw liggen allemaal op platdak en op zuid. 6 op de uitbouw, de rest op het platte dak van het huis zelf dat gedeeld wordt met de buurman (2 onder 1 kap). Volgens de aannemer / elektricien waren voor deze 2 plekken al 2 omvormers (of micro) nodig, omdat de afstand te groot was. Dus 1 3-fase omvormer ging (volgens hen) sowieso niet lukken.

Eventueel extra panelen op het zijdak op oost is meer mijn eigen idee. Dit is een schuin dak met een behoorlijke hellingshoek. Hoe groot weet ik niet precies, maar wellicht dat deze foto een indruk geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVoT4U2aBIRsiX3KCQfgwj8SzPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijzlkTBdMrkLT22SJ6RnhVHD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Met zoveel verschilende vlakken verkleint enphase de kans op ontwerpfouten wel.

Waar je vooral op moet letten is dat de omvormer geleverd word met mogelijkheid tot export limit / zero-export geïnstalleerd zodat je straks niet met negatieve tarieven / terugleverkosten zit.

Dus in geval van enphase de metered gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:52:
Per oriëntatie (en paneel type) een string. Er zijn niet veel omvormers die meer dan 2 trackers hebben.
Solis mini heeft er afaik maar 1.

Als je een accu DC wil laden is het wel zo handig om zoveel mogelijk op hybride omvormer te hebben.

Je blijft een beetje vaag met de gedeeltelijke beschrijving/vraag. Ik zie meer op je tekening dan alleen de rood omcirkelde…
Wat niet rood omcirkeld is, is van de buurman.

Qua vraag:
- is de voorgestelde upgrade een goede keus (reeds bevestigd dat dit niet het geval is).
- kan ik goed leven met het standaard geleverde of is het slim om de aannemer / elektricien te overtuigen een gerichte upgrade te doen, bijv. ander type omvormer en evt extra panelen op oost en zo ja, hoe die dan aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
jeroen3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:06:
Met zoveel verschilende vlakken verkleint enphase de kans op ontwerpfouten wel.
Een PV professional hoort geen ontwerp fouten te maken… en €3.100 is wel heel heel heel erg veel extra om maar met een onkundige expert in zee te gaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Rene85 het afstand verhaal klinkt raar…. De stroom moet links of rechtsom van a naar b. Het gelijkspanning traject mag ook rustig heel lang zijn…

Worden de 2 solis niet op dezelfde plek gehangen?

Ik begin wat twijfel te krijgen over de informatie die naar je gegeven is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:19:
@Rene85 het afstand verhaal klinkt raar…. De stroom moet links of rechtsom van a naar b. Het gelijkspanning traject mag ook rustig heel lang zijn…

Worden de 2 solis niet op dezelfde plek gehangen?

Ik begin wat twijfel te krijgen over de informatie die naar je gegeven is…
Informatie is erg summier, niet eens een goede tekening met exacte ligging van de panelen. Krijg het gevoel van: je 'krijgt' het vanuit de bouw dus je doet het er maar mee hoe wij het aansluiten en hoeft daar verder niet over geinformeerd te worden. Upgrade naar Enphase zal vooral de marge van de elektrien verhogen. Enige dat ik in de beperkte documentatie over het standaard geleverde nog zie is:

- 2 stuks 1-fase omvormer
- opwekking verdeeld over 2 verschillende fase in de woning
- omvormer montage in de woning

Dus waar in de woning ontbreekt en ook waarom er 2 omvormers nodig zijn. Ik kan deze vraag natuurlijk even stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De tekening is raar: op het centrale deel is het getekend in noord-zuid opstelling. Je beschrijving is alles zuid.

Als alles gelijk ligt dan is een enkele 3 fase omvormer eigenlijk de betere keuze. Dat kan dan ook een string van 8 oost gericht bij …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:58:
De tekening is raar: op het centrale deel is het getekend in noord-zuid opstelling. Je beschrijving is alles zuid.

Als alles gelijk ligt dan is een enkele 3 fase omvormer eigenlijk de betere keuze. Dat kan dan ook een string van 8 post gericht bij …
Je hebt gelijk, erg matige info vanuit de aannemer. Enkel een standaard situatieschets van de tweekapper waarbij niet duidelijk is welke panelen exact van mij zijn en welke van de buurman en onduidelijk hoe de oriëntatie van de panelen midden op het dak precies is. Ik ga navraag doen en zal het hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:52
Hoofddak lijkt ook oost/west te kunnen. Omdat ik zelf uitsluitend zuid heb, kijk ik wel altijd jaloers naar O/W. Ik heb t gevoel dat dat qua dynamisch contract een hogere geld opbrengst heeft bij teruglevering en wellicht een hoger eigen gebruik percentage ook. En je zit dicht bij 2027 en teruglevering vaste contracten lijkt dan kwart cent ofzo te worden in eerste officiele berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Vdvmark schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:52:
Hoofddak lijkt ook oost/west te kunnen. Omdat ik zelf uitsluitend zuid heb, kijk ik wel altijd jaloers naar O/W. Ik heb t gevoel dat dat qua dynamisch contract een hogere geld opbrengst heeft bij teruglevering en wellicht een hoger eigen gebruik percentage ook. En je zit dicht bij 2027 en teruglevering vaste contracten lijkt dan kwart cent ofzo te worden in eerste officiele berichten.
Goeie, ik neem hem mee. Nog geen reactie / verduidelijking vanuit aannemer of elekricien. Zal nog wel een aantal dagen overeen gaan vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op plat dak moet je je niet teveel voorstellen van oost-west spreiding. Het gaat samen met iets lagere opbrengst waardoor er op weinig momenten echt iets extras uitkomt.

Oost-west is de juiste keuze als je door het gebrek aan noodzaak om tussenruimte te laten je zoveel extra kan leggen dat het de minder opbrengst ruim compenseert. Het kost ook wat meer om meer te leggen en met multi-mppt omvormer te werken… wat bij kleine aantallen tov de minimum mpp spanning van de omvormer nog wat extra en vraagt.

Verrassend genoeg scheelt een symmetrische oost-west opstelling erg weinig in profiel met noord-zuid 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 25-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Aannemer is eindelijk terug gekomen met een echte situatieschets van de panelen en met concrete meerwerkopties. De panelen bovenop het platte dak liggen oost-west, de rest op zuid. Helemaal links is 1 paneel extra mogelijk, dus ook op zuid. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om van 2x 1-fase string omvormer naar 3-fase string omvormer te gaan:

Extra paneel kost € 400,00 excl. BTW (€ 484,00 incl. BTW)

De meerkosten voor 3 fasen string-omvormer zijn € 950,00 excl. BTW (€ 1.149,50 incl. BTW)

De moeite waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvv2RwJRR3G-D6mAvivWqtXzCoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rYEiIjzlVueCTFwMDLLKfxi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
4 oost, 4 west, 7 zuid… voor zover ik weet is er geen 3 fase string omvormer waar dat op gaat werken.

4 panelen is al geen riante soep voor een enkelfase…

Welke merken en typen stellen ze voor? Er zijn enkelfase omvormers waar dit niet op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:25:
4 oost, 4 west, 7 zuid… voor zover ik weet is er geen 3 fase string omvormer waar dat op gaat werken.

4 panelen is al geen riante soep voor een enkelfase…

Welke merken en typen stellen ze voor? Er zijn enkelfase omvormers waar dit niet op kan.
Als je het bij de 15 panelen houdt die je vanuit de bouw krijgt, dan zouden ze het aansluiten met:

1x Omvormer Solis mini 2000-S6
1x Omvormer Solis mini 3600-S6

Beide 1-fase. Welke omvormer exact op welke panelen is niet bekend. Kan dit nog navragen indien gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vanaf de 2kW is de minimum Vmpp 80V
Vanaf de 3,6kW heeft de serie 2 trackers.

De enige indeling die ik zo uit de losse pols zie is 7+4 op de 3,6 en de andere 4 op de 2.

De 80V is wat hoog voor strings van 4: de huidige generatie panelen doen amper 30V bij mpp: slechts schaduw beheer mogelijk op 3, misschien 4 paneel-substrings (3 per paneel)

De GoodWe g3 serie is veel beter geschikt met minimum 50V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:05:
De GoodWe g3 serie is veel beter geschikt met minimum 50V.
Tja, nieuwbouw hè. Gaat hier bij de bouwer niet om wat het meest geschikt of beste value for money is, maar wat voldoet aan de norm en zo goedkoop en makkelijk mogelijk is. Waarschijnlijk werkt hij vooral met deze omvormers en heeft er nog een boel van liggen.

Je ziet wat er terugkomt als ik om een extra paneel vraag. Vraag is vooral of het zinvol is om 1150 stuk te slaan om van 1-fase naar 3-fase omvormer te gaan. Ga er even vanuit dat die ook van Solis zal zijn. Ben je dan (beter) voorbereid op een toekomstige thuisaccu en is dit nu 1150 euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De strings van 4 kunnen niet eens starten op een 6kW 3 fase Solis (Hybride of normaal).

De enige manier om het te doen is optimizers onder de 2x4... sja... achterdeur uit. Is vast niet aangeboden...

Dat deze smurf dat aanbied... als je er niet vanwege de bouw aan vast zat had ik je geadviseerd om hem de deur te wijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 09-09-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:00:
Dat deze smurf dat aanbied... als je er niet vanwege de bouw aan vast zat had ik je geadviseerd om hem de deur te wijzen.
Dank! Ik houd het lekker bij de halfbakken installatie vanuit de bouw. Zou me alsnog zo’n 4.5k kWh moeten leveren jaarlijks. Als het ooit (icm thuisaccu) gunstig is om fors uit te breiden, dan zien we dan wel weer
Pagina: 1