Hallo iedereen, mijn huidige PC is alweer een aantal jaar oud en ik kreeg de melding dat deze niet voldoet aan de windows 11 eisen. Nou is windows 10 nog prima, maar aangezien deze geen (beveiligings)updates meer zal ontvangen is het wellicht slim om na te denken over een upgrade van de PC. Tevens is het altijd leuk om wat nieuws te bouwen en heeft de PC met sommige spellen wel wat moeite.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje gamen, YouTube e.d. Mijn 2 schermen zijn ingesteld op 1440p, dus het liefst moet dat lekker werken.
Qua spellen speel ik voornamelijk League of Legends, soms wat WoW en ook af en toe CoD. De laatste CoD die ik heb (MW2 volgens mij) had al behoorlijk wat moeite om te draaien en daarom speel ik hem niet echt meer. Wie weet dat ik met een nieuwe pc wel weer kijk naar shooters.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget in mijn hoofd, maar wil het graag betaalbaar houden. Als het rond de 800-1000 zou kunnen zou dat mooi zijn. Ik wil waar mogelijk dus ook huidige componenten behouden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand is mijn huidige systeem. Ik wil de kast, de monitoren de HDD's en SSD behouden. Zou de voeding ook mogelijk zijn? Of is het slim om die te vervangen aangezien die al oud is?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik lees veel goede dingen over de AMD Ryzen CPU's, en wil niet investeren in het AM4 platform dus het zal een CPU/Mobo combi op AM5 moeten zijn. Verder heb ik nieuwe RAM en een nieuwe GPU nodig. Waar ik niet zeker over ben is de voeding / processorkoeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD. Dit omdat ik veel topics heb gelezen en veel YouTube heb gekeken over builds, en AMD eigenlijk wel de boventoon voert (in ieder geval in de budget/midden range).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst geef ik zo min mogelijk geld uit zonder in te leveren op kwaliteit. Ik doe niet bijzonder veel met de PC en speel zeker niet de high-end spellen. Het meeste browse en YouTube werk doe ik op mijn m1 Macbook Pro en gebruik de PC eigenlijk alleen voor het gamen. Ik zou wel de mogelijkheid willen hebben, nu ik toch investeer, om later een nieuw spel te kunnen spelen (mocht ik iets leuks tegenkomen). De enige reden dat ik nu wil upgraden is doordat die windows11 melding kwam en mijn huidige PC hier niet geschikt voor is.
Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan en weet hier niks van. Mocht het bijzonder handig zijn voor een bepaald component kan ik me altijd inlezen en m.b.v. YouTube iets proberen, maar dit is niet het doel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Onderstaand lijstje is waar ik nu op uitkom. Er staan 2 CPU's, GPU's en setjes RAM in. Dit omdat ik niet precies het verschil weet en welke de handigere keuze is. Wellicht kunnen jullie hierin adviseren.
Wat de CPU betreft, de 7600X zou een onboard GPU hebben vs de 7500F, die heb ik niet nodig en ik lees dat de 7500 heel dicht in de buurt komt van de 7600 qua prestaties, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
De GPU, daar zou de 9060 een nieuwere generatie zijn, maar dan aan de mindere kant? En de 7800 een oudere maar dan aan de hogere/betere kant? Als ik de specs vergelijk zit er hier en daar wel wat verschil maar ik durf niet in te schatten wat dit voor gevolg zou hebben. Ik zie ook niet 123 waar het grote prijsverschil in zit.
Het RAM geheugen, geen idee wat het verschil is..
Dus de vraag is denk ik;
Kan ik mijn huidige Behuizing en voeding nog gebruiken?
Is onderstaand een goede upgrade met de 'beste' bang for buck componenten?
Welke CPU/GPU/RAM is slim om te nemen?
Zou ik met andere (goedkopere) componenten alsnog een betrouwbare upgrade kunnen krijgen?
Heeft een m2 NVME SSD meerwaarde om deze mee te nemen? Of zal ik daar weinig verschil in merken tov mijn huidige SSD?
Hopelijk heb ik mijn vraag zo compleet mogelijk uitgelegd. Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje gamen, YouTube e.d. Mijn 2 schermen zijn ingesteld op 1440p, dus het liefst moet dat lekker werken.
Qua spellen speel ik voornamelijk League of Legends, soms wat WoW en ook af en toe CoD. De laatste CoD die ik heb (MW2 volgens mij) had al behoorlijk wat moeite om te draaien en daarom speel ik hem niet echt meer. Wie weet dat ik met een nieuwe pc wel weer kijk naar shooters.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget in mijn hoofd, maar wil het graag betaalbaar houden. Als het rond de 800-1000 zou kunnen zou dat mooi zijn. Ik wil waar mogelijk dus ook huidige componenten behouden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand is mijn huidige systeem. Ik wil de kast, de monitoren de HDD's en SSD behouden. Zou de voeding ook mogelijk zijn? Of is het slim om die te vervangen aangezien die al oud is?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z170X-UD3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 3TB | € 105,- | € 105,- |
1 | Behuizingen | NZXT H440 New Edition Wit/Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Dell UltraSharp U2720Q Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750x | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 105,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik lees veel goede dingen over de AMD Ryzen CPU's, en wil niet investeren in het AM4 platform dus het zal een CPU/Mobo combi op AM5 moeten zijn. Verder heb ik nieuwe RAM en een nieuwe GPU nodig. Waar ik niet zeker over ben is de voeding / processorkoeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD. Dit omdat ik veel topics heb gelezen en veel YouTube heb gekeken over builds, en AMD eigenlijk wel de boventoon voert (in ieder geval in de budget/midden range).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst geef ik zo min mogelijk geld uit zonder in te leveren op kwaliteit. Ik doe niet bijzonder veel met de PC en speel zeker niet de high-end spellen. Het meeste browse en YouTube werk doe ik op mijn m1 Macbook Pro en gebruik de PC eigenlijk alleen voor het gamen. Ik zou wel de mogelijkheid willen hebben, nu ik toch investeer, om later een nieuw spel te kunnen spelen (mocht ik iets leuks tegenkomen). De enige reden dat ik nu wil upgraden is doordat die windows11 melding kwam en mijn huidige PC hier niet geschikt voor is.
Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan en weet hier niks van. Mocht het bijzonder handig zijn voor een bepaald component kan ik me altijd inlezen en m.b.v. YouTube iets proberen, maar dit is niet het doel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Onderstaand lijstje is waar ik nu op uitkom. Er staan 2 CPU's, GPU's en setjes RAM in. Dit omdat ik niet precies het verschil weet en welke de handigere keuze is. Wellicht kunnen jullie hierin adviseren.
Wat de CPU betreft, de 7600X zou een onboard GPU hebben vs de 7500F, die heb ik niet nodig en ik lees dat de 7500 heel dicht in de buurt komt van de 7600 qua prestaties, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
De GPU, daar zou de 9060 een nieuwere generatie zijn, maar dan aan de mindere kant? En de 7800 een oudere maar dan aan de hogere/betere kant? Als ik de specs vergelijk zit er hier en daar wel wat verschil maar ik durf niet in te schatten wat dit voor gevolg zou hebben. Ik zie ook niet 123 waar het grote prijsverschil in zit.
Het RAM geheugen, geen idee wat het verschil is..
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 172,99 | € 172,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 149,- | € 149,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 | € 556,54 | € 556,54 |
1 | Videokaarten | Powercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB | € 374,- | € 374,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 29,22 | € 29,22 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 93,33 | € 93,33 |
1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart | € 107,10 | € 107,10 |
1 | Interne SSD's | Kingston KC3000 1TB | € 90,15 | € 90,15 |
Totaal | € 1.817,13 |
Dus de vraag is denk ik;
Kan ik mijn huidige Behuizing en voeding nog gebruiken?
Is onderstaand een goede upgrade met de 'beste' bang for buck componenten?
Welke CPU/GPU/RAM is slim om te nemen?
Zou ik met andere (goedkopere) componenten alsnog een betrouwbare upgrade kunnen krijgen?
Heeft een m2 NVME SSD meerwaarde om deze mee te nemen? Of zal ik daar weinig verschil in merken tov mijn huidige SSD?
Hopelijk heb ik mijn vraag zo compleet mogelijk uitgelegd. Alvast bedankt voor het meedenken!