Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het betekent dat mocht er iets met jou of je zus gebeuren, de medewerkers van het kantoor de verkoop gewoon door kunnen laten gaan. Ook voor andere dingen die snel geregeld moeten worden kunnen de medewerkers dan rekenen namens jullie vader / jullie.MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:59:
@wibblemoo Klopt, zij zeggen dat dit gebruikelijk is, maar ze ontwijken een beetje mijn vraag als ik ze op de man af vraag of dit betekent dat zij als enige compleet volmacht hebben omdat er een dubbele en/of in staat.
***members only***
[ Voor 4% gewijzigd door President op 22-07-2025 15:03 ]
Dat staat er expliciet dus niet bij in zijn brief....President schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:02:
[...]
Het betekent dat mocht er iets met jou of je zus gebeuren, de medewerkers van het kantoor de verkoop gewoon door kunnen laten gaan. Ook voor andere dingen die snel geregeld moeten worden kunnen de medewerkers dan rekenen namens jullie vader / jullie.
Is dus vooral een stuk gemak. Het betekent niet dat het geld van de verkoop dan naar de notaris gaat ;-). Een notaris is wat mij betreft sowieso wel betrouwbaar hierin
Land van het eeuwige vuur
Als de notaris gewoon tot de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie behoort dan zal het wel goed zijn. Neemt niet weg dat TS dit kan navragen, wat al is gedaan. En wat TS dus ook op verzoek kan laten weghalen, waarbij hij aan de notaris later kan vragen waarom hij niet direct een goede verklaring kreeg (de administratief medewerker had dit even aan de notaris kunnen voorleggen ipv zelf antwoord te geven) en waarbij TS dan wel moet bedenken dat er mogelijk nog tijd en/of kosten om de hoek komen mochten er ineens dingen veranderen.Noob_Saibot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:04:
[...]
Dat staat er expliciet dus niet bij in zijn brief....
[ Voor 4% gewijzigd door President op 22-07-2025 15:08 ]
Ja, als je deze tekent hebben zij een volledige volmacht om de verkoop af te ronden. Als je dat perse niet wilt dan zal je dit niet moeten ondertekenen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:59:
@wibblemoo Klopt, zij zeggen dat dit gebruikelijk is, maar ze ontwijken een beetje mijn vraag als ik ze op de man af vraag of dit betekent dat zij als enige compleet volmacht hebben omdat er een dubbele en/of in staat.
***members only***
Thanks! Notaris staat in het KNB register, dus dat is goed.President schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:08:
[...]
Als de notaris gewoon tot de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie behoort dan zal het wel goed zijn. Neemt niet weg dat TS dit kan navragen, wat al is gedaan. En wat TS dus ook op verzoek kan laten weghalen, waarbij hij aan de notaris later kan vragen waarom hij niet direct een goede verklaring kreeg (de administratief medewerker had dit even aan de notaris kunnen voorleggen ipv zelf antwoord te geven) en waarbij TS dan wel moet bedenken dat er mogelijk nog tijd en/of kosten om de hoek komen mochten er ineens dingen veranderen.
En er is dan waarschijnlijk ook een probleem als de zus van TS om een of andere reden er niet bij is. Of als de zus ineens ruzie krijgt met de vader en niet wil tekenen, dan kan de notaris dus ook niet mee de broer tekenen.... Wat gezien het aantal familie ruzies tegenwoordig toch wel aannemelijk lijkt te zijn
Woning is op papier verkocht, overdracht is over 3 maanden pas.Smobbo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:08:
De woning is toch gewoon al verkocht? Het gaat enkel over het passeren?
Geld staat als het goed is al enkele dagen/weken(?) op de tussenrekening van de Notaris te wachten om door te schuiven naar jullie.
Dit is volgens mij allemaal vrij gebruikelijk, net als dat de hypotheekverstrekker vaak een volmacht geeft aan de notaris om namens hen de hypotheek te beëindigen/aan te gaan, etc.
ahbart schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:10:
Een notaris is in Nederland volledig onafhankelijk, aangesteld ambtenaar, tevens een beschermd beroep. Je mag er van uit gaan dat de notaris geen dingen doet die onverwacht of ongewenst zijn.
Ik snap je helemaal, maar misschien een gekke gedachte: ik heb in de afgelopen 20 jaar 3x een andere koopwoning gekocht en daarbij hebben mijn vrouw en ik altijd samen moeten tekenen. Daarbij is de notaris nooit gemachtigd geweest. Waarom is dat hier dan ineens wél gebruikelijk? Ik heb alle koopaktes er namelijk op nageslagen en telkens was het de 2 verkopers en de 2 kopers, ook in het geval van de woningen die wij verkochten, dus totaal 6x getekend voor (ver)koop en telkens geen volmacht voor een notaris.Hielko schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:10:
[...]
Ja, als je deze tekent hebben zij een volledige volmacht om de verkoop af te ronden. Als je dat perse niet wilt dan zal je dit niet moeten ondertekenen.
Overigens is het wel heel gebruikelijk dat het notariskantoor gemachtigd wordt om de overdracht af te ronden, dan zijn jullie ook niet nodig.
Omdat er toen niemand gemachtigd was :-).MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Ik snap je helemaal, maar misschien een gekke gedachte: ik heb in de afgelopen 20 jaar 3x een andere koopwoning gekocht en daarbij hebben mijn vrouw en ik altijd samen moeten tekenen. Daarbij is de notaris nooit gemachtigd geweest.
Assumption is the mother of all fuckups....ahbart schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:10:
Een notaris is in Nederland volledig onafhankelijk, aangesteld ambtenaar, tevens een beschermd beroep. Je mag er van uit gaan dat de notaris geen dingen doet die onverwacht of ongewenst zijn.
Vraag dat even aan de mensen van Pels-Rijckenahbart schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:10:
Dát snap ik, maar waarom als pa zijn zoon en dochter machtigt 'moet' ineens óók de notaris gemachtigd zijn?
Maar het is natuurlijk niet verplicht de notaris ook te machtigen. Ik zie het nut ervan ook niet.
Houd er rekening mee dat als jij of je zus ziek zijn, de volmacht niet te gebruiken is. Dan kan er niet getekend worden en kunnen de kopers jullie in gebreke stellen omdat jullie de afspraken in de koopovereenkomst niet nakomen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Dát snap ik, maar waarom als pa zijn zoon en dochter machtigt 'moet' ineens óók de notaris gemachtigd zijn?
[...]
***members only***
[ Voor 24% gewijzigd door Wispe op 24-07-2025 10:08 ]
En dat is exact hetzelfde als wanneer er (bij 99% van de andere verkopen) geen volmacht is, dan moeten de eigenaren ook gewoon aanwezig zijn.Wispe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Houd er rekening mee dat als jij of je zus ziek zijn, de volmacht niet te gebruiken is.
Dat klopt. Nu heeft de notaris ervoor gezorgd dat deze scenario uitgesloten is. Dat TS ervan af ziet, vrijwaart de notaris natuurlijk.TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:02:
[...]
En dat is exact hetzelfde als wanneer er (bij 99% van de andere verkopen) geen volmacht is, dan moeten de eigenaren ook gewoon aanwezig zijn.
Nee, zo werkt de zorgplicht van de notaris niet. Het gaat er niet om of het ongevraagd is of niet.En zorgplicht is dat je klanten informeert over de keuzes die ze kunnen maken, niet zomaar ongevraagd een passage opnemen omdat het handig kan zijn.
Het blijft een zakelijke transactie waarbij er afspraken zijn gemaakt. Als je ze niet nakomt, om wat voor reden dan ook, ben je simpelweg in gebreke. Het heeft niets met overdrijven te maken.MooDyBLueS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:31:
@Wispe Ik snap de gedachtegang, maar in de afgelopen 20 jaar hebben mijn vrouw en ik 3x een andere woning gekocht, met tevens de eerste koop, dus feitelijk 4x kopen, 3x verkopen. 7x dat er 4 partijen aanwezig moesten zijn op een maanden van tevoren afgesproken zeer specifieke dag én tijd: mijn vrouw en ik als koper en aan de kant van de verkoper ook toevallig elke keer een stelletje/echtpaar. Dat zijn dus 28 potentiële points of failure, waarbij ook geen volmacht "voor de zekerheid" is afgegeven aan wie dan ook en ons ook nooit is verteld/getipt dat het handig zou zijn. En het is elke keer ook goed gegaan.
Met alle respect: ik vind dat het zwaar overdreven wordt. Als ik te horen zou krijgen dat iemand bij de verkopers ziek is en of het 1/2/3 dagen opgeschoven kan worden, dan doe ik dat. Als iemand na een ongeluk op de IC ligt, dan heb ik daar alle begrip voor en ga ervan uit dat notarissen dat soort uitzonderlijke overmachtsituaties ook zullen begrijpen. Nou ja... misschien niet allemaal...
[ Voor 12% gewijzigd door Wispe op 24-07-2025 20:38 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq