Suskasten slecht afgewerkt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 10:22
Ik woon in een woning gebouwd in 2019 en heb suskasten die slecht zijn afgedicht en gemonteerd.
Het vermoeden is dat wij hierdoor te veel geluid van buiten toch nog binnen krijgen.
Wij wonen aan een redelijk drukke weg met landbouwverkeer en een spoor wel elk half uur een trein over heen gaat. Eerst dacht ik dat het geluid wat wij horen er bij hoorde, maar na wat speuren kom ik er jaren later achter dat de suskasten die er zitten slecht zijn gemonteerd. Aan beide kanten is er ruimte over, als je er door heen kijkt zie je gewoon het licht van buiten komen. Door de zwarte kleur is het wat lastig te zien misschien, maar de suskast zit niet in het raam maar er boven in het kozijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LolGX3e11GlgcbS0emSl-DTFoQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T4MWtO7gXojBx6IW12fPHnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R397LrtemM-kEbmGjX2Ig-CsKq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6V87glE6cHO7JkynUpCqBV49.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6h3d2LyHa9UCibllRjJ5Aj686w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhcuchHNIPKDqZjqBMjwmqHG.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat wij ook een WTW systeem hebben vraag ik mij überhaupt af of het wel nodig was om hier suskasten te plaatsten. Iemand die heer kennis van heeft? Als dit geen toegevoegde waarde heeft, is het verwijderen van de suskasten en dit opvullen met een isolatie materiaal een optie/overweging.

Ik kan helaas niet met deze klachten bij de aannemer terecht, dit bedrijf is 2 jaar geleden gestopt. Ik zoek dus nu naar de juiste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 21:50
Weet je zeker dat je een WTW systeem hebt, en geen MV systeem?

Roosters met een WTW is dubbelop, en daarmee ook duur voor een bouwer.
Dit zullen ze nooit zomaar uit zichzelf toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Rob-T6 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:54:
Weet je zeker dat je een WTW systeem hebt, en geen MV systeem?

Roosters met een WTW is dubbelop, en daarmee ook duur voor een bouwer.
Dit zullen ze nooit zomaar uit zichzelf toepassen.
Ja dat weet ik zeker, een Zehnder ComfoAir Q450.

Hoe de suskasten in het plan terecht zijn gekomen is mij een raadsel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23
Een van de twee is later aangebracht?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Webgnome schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:01:
Een van de twee is later aangebracht?
Nee ook niet, het is allemaal in één keer gebouwd in 2019. Als de WTW later zou zijn gekomen dan begrijp ik dat de suskasten er eerst waren, maar dat was dus niet zo. Maar ik heb dus het idee, ook door jullie vragen, dat de suskasten eigenlijk helemaal geen zin hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 09:21

bonzz.netninja

Niente baffi

DrkZnl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:43:
Ik woon in een woning gebouwd in 2019 en heb suskasten die slecht zijn afgedicht en gemonteerd.
Het vermoeden is dat wij hierdoor te veel geluid van buiten toch nog binnen krijgen.
Wij wonen aan een redelijk drukke weg met landbouwverkeer en een spoor wel elk half uur een trein over heen gaat. Eerst dacht ik dat het geluid wat wij horen er bij hoorde, maar na wat speuren kom ik er jaren later achter dat de suskasten die er zitten slecht zijn gemonteerd. Aan beide kanten is er ruimte over, als je er door heen kijkt zie je gewoon het licht van buiten komen. Door de zwarte kleur is het wat lastig te zien misschien, maar de suskast zit niet in het raam maar er boven in het kozijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat wij ook een WTW systeem hebben vraag ik mij überhaupt af of het wel nodig was om hier suskasten te plaatsten. Iemand die heer kennis van heeft? Als dit geen toegevoegde waarde heeft, is het verwijderen van de suskasten en dit opvullen met een isolatie materiaal een optie/overweging.

Ik kan helaas niet met deze klachten bij de aannemer terecht, dit bedrijf is 2 jaar geleden gestopt. Ik zoek dus nu naar de juiste oplossing.
Is dat niet gewoon een kwestie van ff kitten?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:28
Je komt het wel eens tegen, hele woning wtw behalve de garage / bijgebouw. Dus dat daar een afzuiging hangt. Bijgebouw is vergunningvrijen daardoor te laag om makkelijk met kanalen daar te komen vanuit de vloer.

Anders heeft het echt 0 zin en is het een groot geluidslek.

Zou kijken of het glas niet groter kan, verwijderen en dichtzetten is denk ik minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden in een miscommunicatie in het vergunningstraject.
De architect heeft het aanvraag proces gedaan, er moest een akoestisch onderzoek komen, alleen is in dit akoestisch onderzoek uitgegaan van mechanische ventilatie, hier is de vergunning ook op gebaseerd. In dit advies stond dat er suskasten moesten komen.
Tijdens het plannen van de bouw is er toch gekozen voor WTW, dit was zuiniger/beter/geavanceerder etc. Maar ik denk dat niemand toen heeft stilgestaan bij het feit dat de suskasten dan geen nut meer hebben.

Goed, ik zit er nu wel mee, dus ik ga sowieso voor korte termijn voor kitten/afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is wel een beetje gek gemonteerd. Dit heet "op kalf" gemonteerd. Normaliter heb je dan een kozijntje om de suskast heen. Hier lijkt het alleen aan de onderkant op een balkje te rusten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
DrkZnl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:43:
Niet alleen slecht afgedicht maar ook wel zo'n beetje de goedkoopste versie die je kan vinden......
En zoiets had je beter gezien bij oplevering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Tja, als je dan toch WTW hebt en het is niet nodig, dan maar gewoon suskasten er helemaal tussenuit en nieuw glas erin, kun je eventueel meteen glas nemen wat nog beter helpt tegen geluidswering.
Je hebt alleen naderhand weer wat klein schilderwerk, maar dan heb je het wel meteen goed gedaan.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Bedankt allemaal, het bevestigt in ieder geval mijn eigen gedachten.
Het is jammer dat ik de kennis niet had op het moment dat dit alles gerealiseerd is.
Het was met oplevering niet opgevallen doordat er zonwering aanwezig was wat geen licht door liet.

Wat mij betreft kan deze op gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:31
Mijn advies zou ook zijn: suskasten eruit, nieuw glas erin. In ieder geval in de ruimtes waar het probleem het grootst is.

Edit: geheel nieuw kozijn is nodig. Maar ik zou er toch een offerte aan wagen.

[ Voor 25% gewijzigd door Joris748 op 23-07-2025 10:13 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Only schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:03:
Tja, als je dan toch WTW hebt en het is niet nodig, dan maar gewoon suskasten er helemaal tussenuit en nieuw glas erin, kun je eventueel meteen glas nemen wat nog beter helpt tegen geluidswering.
Je hebt alleen naderhand weer wat klein schilderwerk, maar dan heb je het wel meteen goed gedaan.
Als ik de foto goed zie heb je dan ook een geheel nieuw kozijn nodig. Niet alleen glas.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
FirePuma142 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Als ik de foto goed zie heb je dan ook een geheel nieuw kozijn nodig. Niet alleen glas.
Ja klopt, dus mijn voorkeur heeft die bak er uit halen, opvullen en goed afdichten van beide kanten.
Als het hele kozijn er uit moet, ben ik ook nieuwe luxaflex nodig omdat deze dan net te kort zijn.
Al met al wordt het dan een duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Maar met wat vul je het dan op als je die bak weghaalt? dat moet wel iets zijn wat waterdicht is, er enigszins leuk uitziet en wat aan isolatiewaarde heeft. Ik zou het netjes binnen en buiten afkitten, de binnenkant van het rooster eraf pakken en dan opvullen en rooster er weer op. Dan blijft je uiterlijk ongewijzgd, is het waterdicht en kun je het afwerken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:01:
Maar met wat vul je het dan op als je die bak weghaalt? dat moet wel iets zijn wat waterdicht is, er enigszins leuk uitziet en wat aan isolatiewaarde heeft. Ik zou het netjes binnen en buiten afkitten, de binnenkant van het rooster eraf pakken en dan opvullen en rooster er weer op. Dan blijft je uiterlijk ongewijzgd, is het waterdicht en kun je het afwerken.
Watervaste multiplex met pir isolatie ertussen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Joris748 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Watervaste multiplex met pir isolatie ertussen.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk lelijk en lastig te detailleren, maar het zou een oplossing kunnen zijn ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk lelijk en lastig te detailleren, maar het zou een oplossing kunnen zijn ja.
Het is niet anders dan de gemiddelde geisoleerde deur. Je krijgt dan gewoon een houten paneel boven het kozijn. Wel de kant die aansluit op het kozijn afschuinen, zodat je een mooi naadje krijgt.

Wij hebben dat hier onder een aantal kozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIzHNh2ISAocBV5Fm9LkZL0Imr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChpaRyS2ECmTAk70OdqohfJB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Joris748 op 23-07-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 13:26
Pir is niet geschikt voor geluidsisolatie, ik denk dat je dan een even goed resultaat krijgt dan wanneer je het afkit aan 2 kanten (met misschien wat pur ertussen)
Pagina: 1