Glasvezel hdmi kabel door geribbelde elektrabuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:05
Ik heb het idee om zo'n HDMI kabel met losse mini-connector door een geribbelde elektrabuis te trekken:

https://www.amazon.nl/gp/product/B0DPWRQVHZ

De kleine connector van deze kabel is 12mm. De buisdiameter is 16mm, maar dat is de maat aan de buitenkant.

Voordat ik deze dure kabel bestel, zijn er Tweakers die iets kunnen zeggen over of dit wel of niet zal gaan lukken? En misschien nog tips voor de uitvoering?

De afstand valt mee, zo'n 5 meter onder de vloer van de woonkamer (van de ene zijde naar de andere). Het doel is om de PC die nu naar het tv meubel staat uit het zicht te krijgen in een andere hoek van de woonkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-07-2025 12:44 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Binnendiameter is 11.5, dus dat past al niet. Er is ook 19mm flexbuis, dat zou in potentie wel passen. Alleen is flexbuis berucht slecht om iets doorheen te trekken ivm de ribbels, en het feit dat het snel buigt/beweegt. De buis moet wel regelmatig goed zijn vastgezet en hooguit enkele flauwe bochten bevatten.

Ligt die flexbuis er al?

Ik zou eerder kijken naar zelf een hdmi connector op een kabel aan te sluiten.

Overigens is de afstand voor hdmi geen probleem, heb jaren een 7.5m hdmi kabel gebruikt van de action.

[ Voor 36% gewijzigd door inquestos op 22-07-2025 13:40 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
inquestos schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:36:
Binnendiameter is 11.5, dus dat past al niet. Er is ook 19mm flexbuis, dat zou in potentie wel passen. Alleen is flexbuis berucht slecht om iets doorheen te trekken ivm de ribbels, en het feit dat het snel buigt/beweegt. De buis moet wel regelmatig goed zijn vastgezet en hooguit enkele flauwe bochten bevatten.

Ligt die flexbuis er al?

Ik zou eerder kijken naar zelf een hdmi connector op een kabel aan te sluiten.

Overigens is de afstand voor hdmi geen probleem, heb jaren een 7.5m hdmi kabel gebruikt van de action.
Nu begon ik toch even te twijfelen, ik heb het even opgemeten en het is toch 19mm. Ik dacht eigenlijk dat 16mm gewoon de standaard was overal.

Dan zou het in principe wel moeten passen.

De afstand wordt +- 10 meter, dat is voor gewone HDMI wel erg lang. Dan kom je denk ik toch wel bij een optische kabel uit.

Heb je zelf een gewone hdmi kabel? En ook door een buis lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Het probleem zit er in dat je flexbuis hebt. Ik schat de kans vrij laag in (omdat flexbuis vaak redelijk los ligt). Als je een trekveer hebt kan je kijken of je er makkelijk doorheen komt. Zo ja, kan je het risico nemen, maar anders kan je voor een andere optie kiezen: hier staat bijvoorbeeld dat een UTP kabel ook een optie is. Kan alsnog er niet doorheen komen, maar kost geen 100+ euro.

https://www.ruconnected.nl/hdmi-kabel-door-buis/
Rudyy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:57:

Heb je zelf een gewone hdmi kabel? En ook door een buis lopen?
nee, was meer om aan te geven dat je vast commentaar krijgt dat 5 meter HDMi niet werkt. Maar 10m is wellicht iets te veel inderdaad.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:32
Flex is notoir bekend dat spullen er heel slecht doorheen gaan, zelfs als regulier VD draad.. ik vind het daarom echt troep en probeer het zo veel mogelijk te vermijden, maar het is wel makkelijk en snel.

Gaat het er doorheen? Ik gok van niet, maar wellicht heb je mazzel. Er valt weinig over te zeggen, je moet het gewoon proberen. Ik schat de kans groter in dat het het niet lukt maar je kan geluk hebben.. bij 1 scherpere bocht zit ie vast vermoed ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

als je er hééél makkelijk een trekveer doorheen krijgt kun je mazzel hebben dat er geen strakke bochten in zitten.
Met een kabeltrekkous heb je een netje/kapje om die plug zitten zodat het wat beter geleid wordt anders zal het bij het minste overal achter blijven haken.

En zorg dat je met z'n 2 bent zodat je kunt trekken en voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
rdejongjr schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:28:
als je er hééél makkelijk een trekveer doorheen krijgt kun je mazzel hebben dat er geen strakke bochten in zitten.
Met een kabeltrekkous heb je een netje/kapje om die plug zitten zodat het wat beter geleid wordt anders zal het bij het minste overal achter blijven haken.

En zorg dat je met z'n 2 bent zodat je kunt trekken en voeren.
Ik heb de kabel inmiddels binnen en hij past in ieder geval in de buis. Ik wil hem er morgen doorheen halen.

Is het voor een kabeltrekkous geen probleem dat hij na de connector weer dunner wordt, pakt hij daar dan wel grip op?

En zijn er nog andere alternatieven om het vast te maken? Want in dit geval kan de kabel natuurlijk niet gelust worden zoals bij een elektrakabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
inquestos schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:42:
[...]

nee, was meer om aan te geven dat je vast commentaar krijgt dat 5 meter HDMi niet werkt. Maar 10m is wellicht iets te veel inderdaad.
Hier ligt 15m reguliere HDMI, 4k 60Hz. Dus wel een stap onder deze van TS, maar je kan een stuk verder ermee komen dan mensen vaak denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:37
Rudyy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb de kabel inmiddels binnen en hij past in ieder geval in de buis. Ik wil hem er morgen doorheen halen.
De buis op zich is ook vaak het probleem niet.... alleen de bochten :-).
Maar proberen is de enige manier om het zeker te weten.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 24-07-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:38
Rudyy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Is het voor een kabeltrekkous geen probleem dat hij na de connector weer dunner wordt, pakt hij daar dan wel grip op?

En zijn er nog andere alternatieven om het vast te maken? Want in dit geval kan de kabel natuurlijk niet gelust worden zoals bij een elektrakabel.
In zo'n geval tape ik de kabel en stekker over zeker 40 cm om de trekveer heen, zorg ervoor dat de trekveer schoon en vetvrij is voor dat je gaat tapen, dan pak je vaseline of glijmiddel uit het nachtkastje :P en smeer je de eerste 2 meter in.
Vervolgens met 2 personen gaat 1 aan de trekveer trekken en de ander duwt de kabel erin.
Als de kabel erin is pak je een biertje en tap je een paar schuine moppen :9B

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Het was geen leuke klus, maar na 1 keer losspringen zit het er toch doorheen. 15 meter hdmi glasvezel + stroomdraad flexibel 2x 0,75 (lekker dun).

Ik heb uiteindelijk visdraad gebruikt die werd geklemd aan de kabel door de uitstekende connector. 30cm daaronder de stroomdraad vastgeplakt.

Ik weet overigens dat een soepele stroomdraad niet in een buis hoort, maar die zit ook gewoon in een stopcontact aan de ene zijde, en stekkerblok in het tv-meubel. Daar verbonden met een wago blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik zou er dan wel voor de zekerheid een sticker op dat stekkerblok plakken met de tekst "MAXIMAAL 1500W".

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1