Geen 5.1 geluid bij media op SSD (via SHIELD TV PRO)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb onderstaande setup:
  • Pioneer VSX-322 versterker
  • Audica subwoofer
  • Panasonic 55HZW1004 televisie
  • NVIDIA Shield TV PRO mediaspeler
  • Samsung T7 SHIELD 2TB SSD
  • KEF HTS2001 speakers ("eitjes")
Op deze manier aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1l9CGsDFLNJLBzPuiS-0vPRYHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNc2qiIXnQsUrAQVumrvukuz.png?f=fotoalbum_large

Het issue is dat ik geen 5.1 geluid heb wanneer ik mediabestanden van de SSD afspeel, terwijl deze wel 5.1 audio hebben.
Series die ik probeer te ervaren in 5.1 geluid (waarbij ze allemaal 6-kanaals, dus 5.1 audio hebben):
- The Last of Us
- Shadow & Bone
- & vele andere series

Ik speel media van de externe SSD af via Kodi (en ja, alle software, zowel van de SHIELD als Kodi is up to date ;) ).

Hier de audiodetails van het bestand The Last of Us S02E01:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Audio
ID : 2 
Format : E-AC-3 JOC 
Format/Info : Enhanced AC-3 with Joint Object Coding 
Commercial name : Dolby Digital Plus with Dolby Atmos 
Codec ID : A_EAC3 
Duration : 58 min 45 s 
Bit rate mode : Constant 
Bit rate : 640 kb/s 
Channel(s) : 6 channels 
Channel layout : L R C LFE Ls Rs 
Sampling rate : 48.0 kHz 
Frame rate : 31.250 FPS (1536 SPF) 
Compression mode : Lossy 
Stream size : 269 MiB (3%) 
Language : English (US) 
Service kind : Complete Main 
Default : Yes 
Forced : No 
Complexity index : 16 
Number of dynamic objects : 15 
Bed channel count : 1 channel 
Bed channel configuration : LFE 
Dialog Normalization : -26 dB 
compr : -0.28 dB 
dmixmod : Lo/Ro 
ltrtcmixlev : -3.0 dB 
ltrtsurmixlev : -3.0 dB 
lorocmixlev : -3.0 dB 
lorosurmixlev : -3.0 dB 
dialnorm_Average : -26 dB 
dialnorm_Minimum : -26 dB 
dialnorm_Maximum : -26 dB

Waar het mijns inziens niet aan ligt: de SHIELD rechtstreeks op HDMI van de TV aangesloten ipv op een HDMI-ingang van de versterker; de ARC van de TV naar de versterker moet het brongeluid gewoon proxy'en, en dat werkt gewoon, want ik kan Wheel of Time (amazon prime geinstalleerd op de SHIELD TV PRO) gewoon ervaren met 5.1 geluid. Hiermee sluit ik zowel een fysiek speakeraansluitingsissue en ook de SHIELD TV PRO uit. De reden dat ik de SHIELD TV PRO niet via HDMI op de versterker heb aangesloten is omdat de versterker 4K DolbyVision/HDR content + complexere audioformaten niet goed kan doorzetten, daar is de versterker te oud voor.

Ik ben uiteraard in de audio settings van Kodi en ook de SHIELD zelf gedoken.
Rechtsonder in de hoek staat gewoon 5.1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45AjmMDAsboR8odiPYOGRk7oJcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4Sg2P4qDeagWun9QGors2JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Eenmaal tijdens het afspelen ook gewoon 5.1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WEAF9UoMpJTbum8R7Yj63aq9XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLtxzcjKMFRViKjt5JTGa0la.jpg?f=fotoalbum_large

In het Expert-tab van de audiosettings in Kodi, staat het ook allemaal goed volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfncxq5MRRucXnXLboOokbAgjZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI8vVMd4oou2xr4bggVeXp6h.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervan kan ik het volgende zeggen:
- Stereo upmix aan/uitzetten maakt geen verschil; ik dacht misschien is de bron stiekem toch stereo of iets anders en dan zal die hiermee toch naar 5.1 gaan, of althans over alle speakers geluid sturen (even daargelaten of het gebalanceerd is zoals bij écht 5.1).
- Number of channels (2.0, 2.1, 3.0, 3.1, 5.1, 7.1) veranderen maakt geen verschil.
- Output configuration op Best Match of Optimized zetten maakt geen verschil.

Overbodig (want ik kan gewoon 5.1 geluid krijgen vanuit de SHIELD als ik Wheel of Time op Amazon Prime kijk), maar hier dan de SHIELD audiosettings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxV02LWC0KtgYmAdvLTwYQNEZgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc5xi6phxe4H2KhJHZQLtUpe.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervan kan ik zeggen:
- geen enkel "vinkje" daar maakt verschil, ook niet combinaties ervan.

Ik ben een beetje door alle audiosettings heen, maar kep in ieder geval nog niet gevonden wat het em doet.

Dus ik vermoed dat het nog kan liggen aan:
- Toch iets in Kodi nog niet goed
- Bronbestanden die liegen over de ingebakken audio (maar ik heb het bij alle series en films die 5.1 zouden moeten hebben)
- SSD via USB naar de SHIELD die zorgt voor audio-proxy issues, maar wat en waarom dan?

Als laatste info: als ik via SmartTubeNext app filmpjes zoek om 5.1 geluid te testen, of 8D geluid o.i.d., dan komt er ook geen geluid uit de satellietspeakers, dus dan werkt het ook niet.

Heeft iemand een idee?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Sluit gewoon je Shield aan op je versterker zoals het hoort..... je tv komt toch niet verder dan full-hd dus die HDMI 1.4 aansluiting maakt geen praktisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:20:
Sluit gewoon je Shield aan op je versterker zoals het hoort..... je tv komt toch niet verder dan full-hd dus die HDMI 1.4 aansluiting maakt geen praktisch verschil.
Hier op Tweakers moet je altijd uitgebreid zijn voordat je een vraag mag stellen, dus het zou dan ook fijn zijn als het ook gelezen werd ;)

Maar ik zal happen en mezelf herhalen:
- versterker is te oud om 4K Dolby Vision/HDR content + complexe audio als DTS, TRUEHD etc aan te kunnen. Kep het geprobeerd en ik krijg inderdaad of bevriezing/stottering van beeld of geluid.
- mijn TV is een 4K tv, dus HDMI 1.4 kan 4K @30hz gewoon handlen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Deathchant schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:13:
...
Dus ik vermoed dat het nog kan liggen aan:
- Toch iets in Kodi nog niet goed
- Bronbestanden die liegen over de ingebakken audio (maar ik heb het bij alle series en films die 5.1 zouden moeten hebben)
- SSD via USB naar de SHIELD die zorgt voor audio-proxy issues, maar wat en waarom dan?
Die laatste optie, dat is geen ding.
Afspelen via SSD, USB, netwerk moet allemaal niet uitmaken.

De bronbestanden liegen over de ingebakken audio.... zou kunnen, niet waarschijnlijk.

Kodi niet goed ingesteld: Dit lijkt me het meest voor de hand liggen.
Wellicht doet Kodi wat transcoding waarbij je AC3 soundtrack in stereo wordt geconverteerd ?!?
Je wilt Kodi zoveel mogelijk op "passthrough" zetten...

Kan je ook eens andere afspeelsoftware proberen ipv Kodi?
Wellicht eens VLC ofzo?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
ARC kan volgens mij deze geluidskwaliteit niet doorgeven.
Prime heeft dan waarschijnlijk gecomprimeerde 5.1 die wel doorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://kodi.wiki/images/f/fe/Settings-System-Audio-03.jpg
Je mist de belangrijkste screenshot, onder audio settings moet je passtrough aanzetten zodat je Shield het geluid door de receiver laat decoderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
Die staat aan in het tweede screenshot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Marcel Br schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:36:
Die staat aan in het tweede screenshot
Dat is tijdens het afspelen van een video, ik zou eens naar de generieke audio settings kijken en eventueel een andere output device proberen.
Ik heb ook Kodi op een Shield Pro draaien en moest ook even klooien voordat het geluid werkte zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, hij lijkt het te doen. Ik heb even de audiosettings gereset en heb de volgende settings ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ErCpxChvjRF6xZj-MvM_Qv6GxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NdVir04gIs7gC02WvRnmO6j.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal zal er iets van "HDMI" of "SPDIF" staan bij die Passthrough Output Device volgens chatGPT. Ik weet niet of dat klopt, want chatGPT zit er vaker naast...

Kep alleen the last of us gecontroleerd, de rest moet ik nog verifieren, ook films enzo. Maar dat zal nu dan wel werken gok ik.

Nu SmartTubeNext nog...

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 22-07-2025 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Met Arc moet ook de TV de codecs ondersteunen. Ook al is het "passthrough", licentie technisch moet er nog steeds een licentie afgenomen worden door de TV fabrikant en dat doen ze natuurlijk liever niet. Niet alleen de receiver moet het ondersteunen dus. Voor jouw TV kan ik zo snel niet vinden welke codecs ondersteund worden.

De standaard Dolby Codecs worden meestal wel ondersteund. Met Atmos codecs wordt het al een rommeltje, er zijn zoveel profielen voor Atmos encoding dat menig profiel niet goed werkt omdat je TV of receiver de codec niet snapt. Vandaar ook de optie in Kodi om AC3 te "transcoden" en dat waarschijnlijk de oplossing was.

Dan heb je ook nog het nadeel dat de receiver geen eArc heeft maar Arc. Daar kunnen "HD" profielen al niet overheen (al ondersteunen de meeste TV's dat überhaupt niet via eArc).

Het direct aansluiten van de Shield op de receiver kan wel degelijk de oplossing zijn. Maar ook je receiver is aan de oude kant en mist mogelijk her en der een profiel. Als direct op de receiver aansluiten niet helpt kun je het beste je Shield op (L)PCM output zetten. Dan transcode het alles naar een formaat dat altijd werkt "zonder merkbaar kwaliteitsverlies". Enige nadeel is dat je Atmos support mist maar tenzij je daar dedicated speakers voor hebt is dat geen issue.

Natuurlijk is het "native" formaat het best, al zul je om dat te horen een betere en nieuwere receiver / deftige speakers voor moeten hebben. Dus ik raad je aan om de Shield op (L)PCM te zetten dan heb je nergens gedoe, werkt altijd en kwaliteitsverschil is niet merkbaar. Via Arc zal PCM mogelijk zijn, direct op de receiver LPCM wat "lossless" is. Mogelijk dat je met PCM wel wat kwaliteitsverlies hebt. Je hebt alleen geen Atmos met (L)PCM maar ik vermoed dat dat geen showstopper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Deathchant schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:24:
Hier op Tweakers moet je altijd uitgebreid zijn voordat je een vraag mag stellen, dus het zou dan ook fijn zijn als het ook gelezen werd ;)

Maar ik zal happen en mezelf herhalen:
- versterker is te oud om 4K Dolby Vision/HDR content + complexe audio als DTS, TRUEHD etc aan te kunnen. Kep het geprobeerd en ik krijg inderdaad of bevriezing/stottering van beeld of geluid.
- mijn TV is een 4K tv, dus HDMI 1.4 kan 4K @30hz gewoon handlen.
Dan geef je hier toch ook je eigen antwoord:
Dolby Digital Plus with Dolby Atmos
Dit is immers de audio codec in het videobestand. DDP en Atmos zijn ook redelijk nieuw. Waarom zou dit dus wel moeten werken volgens jou? :? Je hebt immers in jouw laatste screenshot E-AC3 decoding door receiver uit staan, het wordt nu dus eerst omgezet naar iets anders, voordat de receiver het afspeelt... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 23-07-2025 12:46 ]

Pagina: 1