Ik reageer toch maar even op dit topic, want ik zit met hetzelfde issue (dus ook de ASRock DeskMini X300).
Eerder had ik regelmatig al het issue dat als ik de PC opstart, dat hij dan eerst het blauwe power lampje toont en niet meteen doorlaadt met het oranje lampje. Wat ik dan deed is de power knop inhouden tot hij uit ging. En dan opnieuw aan, en dan deed hij wel gewoon goed booten. Maar op zich ook al vreemd dat hij niet meteen goed deed booten.
Maar sinds een paar weken komt daar nog bij dat hij nu telkens bij het aanzetten een melding toont 'UEFI Defaults have been loaded' en dat je op F1 kunt drukken om door te gaan, of F2 voor de BIOS.
Het eerste dat in mij opkwam, ook na het lezen van dit topic, was dat de CMOS batterij al aan vervanging toe was. Ondanks dat de PC pas 3 jaar oud is en ik deze maar zelden gebruik.
Na het vervangen van de CMOS battery (en ook het updaten van de BIOS naar de nieuwste versie 2.10) houden de problemen echter aan.
Ik moet dus steeds 20 sec wachten tot ik die melding krijg, dan de BIOS openen en bepaalde settings aanpassen (anders moet ik in Windows 11 ook weer mijn pincode resetten).
Als ik dan de BIOS instellingen opsla en ik zou hem dan uitzetten, dan lukt het wel weer om gewoon snel te booten (zolang de stroom er dan nog opstaat).
Ik heb al vanalles nagekeken, maar kom er maar niet achter waar het probleem hem in zit. Maar ook door de aanwezigheid van dit topic ga ik toch vermoeden dat het mogelijk een fabricage fout is?
Heeft iemand ideeën over wat er aan de hand kan zijn?
Hoe zou ik kunnen checken of die CMOS batterijen wel of niet in orde zijn? Het is geen losse CR2032 batterij maar een laptop variant met een 2-pin connector zoals hier afgebeeld:
En garantie kan ik nu dus ook wel naar fluiten, tenzij ASRrock nog verlengde garantie zou bieden..
Edit:
Ik kom net toevallig nog ergens deze post tegen van iemand met hetzelfde issue:
The above has been solved by Asrock Tech support.
The CMOS battery used has a non-standard polarity connector.
I just blindly bought a CMOS replacement which didnt save BIOS changes between boots. Asrock kindly sent me a new battery and all is working now
Dus het zou nog kunnen dat de originele batterij leeg is en dat de vervangende dan geen juiste is
Ik heb ook maar eens contact opgenomen met de ASRock tech support. Hopelijk kunnen zij mij van een werkende battery voorzien.
[
Voor 13% gewijzigd door
Cooler_King op 27-11-2025 21:36
]