Vraag

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik merkte opeens dat mijn BIOS gereset was. Aangenomen dat de BIOS batterij leeg was, niet onmogelijk na 4 jaar. Met nieuwe batterij ging het een week goed, toen weer BIOS resets. Batterij nagemeten (CR2032, 3,17 Volt), dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Nogmaals batterij vervangen: zelfde uitkomst. Heel irritant.

Het is opeens ontstaan, niet na een firmware update ofzo. Ik lees op het web af en toe vergelijkbare issues, maar geen oplossingen.

Wat kan dit zijn?

Alle reacties

• jayson2008
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-09 10:23
Dat heb ik zelf ook eens gehad. BIOS bleef zich resetten terwijl de CR2032 gewoon 3V+ gaf. Bleek uiteindelijk een slechte contactdruk op het batterijslot te zijn (lichte oxidatie of verbogen contactpootjes). Even goed schoonmaken met IPA en de contactlipjes iets naar binnen buigen loste het bij mij op.

Andere mogelijke oorzaken die ik destijds tegenkwam:

Kortsluiting/spike via USB-apparaten bij opstarten

Slechte voeding die bij cold boot een dip geeft op het 5V-rail (waardoor BIOS zich reset)

Corrupt CMOS-chipje of defecte UEFI-flash (last resort, mobo-RMA of reflash)

Misschien iets wat ook te proberen is dat je je systeem volledig uit zet, haal dan de stekker eruit, wacht 10 sec en kijk of hij dan z’n instellingen verliest. Als dat zo is, zit je sowieso in het CMOS-traject

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jayson2008 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:20:
Dat heb ik zelf ook eens gehad. BIOS bleef zich resetten terwijl de CR2032 gewoon 3V+ gaf. Bleek uiteindelijk een slechte contactdruk op het batterijslot te zijn (lichte oxidatie of verbogen contactpootjes). Even goed schoonmaken met IPA en de contactlipjes iets naar binnen buigen loste het bij mij op.
Bedankt voor je suggesties. Deze batterij heeft aangesoldeerde contacten en een stekker.
Kortsluiting/spike via USB-apparaten bij opstarten
Als ik zo 'kaal' mogelijk opstart, dan gebeurt hetzelfde.
Slechte voeding die bij cold boot een dip geeft op het 5V-rail (waardoor BIOS zich reset)
Dat is mogelijk. Maar hoe test ik dat? Een andere voeding heb ik niet.
Corrupt CMOS-chipje of defecte UEFI-flash (last resort, mobo-RMA of reflash)
Ik heb het BIOS opnieuw geflasht; geen verschil.
Misschien iets wat ook te proberen is dat je je systeem volledig uit zet, haal dan de stekker eruit, wacht 10 sec en kijk of hij dan z’n instellingen verliest. Als dat zo is, zit je sowieso in het CMOS-traject
Interessant. Ik heb dit geprobeerd, en na een x aantal keren raak ik dan inderdaad de BIOS-instellingen kwijt.

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-12 15:31
Ik reageer toch maar even op dit topic, want ik zit met hetzelfde issue (dus ook de ASRock DeskMini X300).

Eerder had ik regelmatig al het issue dat als ik de PC opstart, dat hij dan eerst het blauwe power lampje toont en niet meteen doorlaadt met het oranje lampje. Wat ik dan deed is de power knop inhouden tot hij uit ging. En dan opnieuw aan, en dan deed hij wel gewoon goed booten. Maar op zich ook al vreemd dat hij niet meteen goed deed booten.

Maar sinds een paar weken komt daar nog bij dat hij nu telkens bij het aanzetten een melding toont 'UEFI Defaults have been loaded' en dat je op F1 kunt drukken om door te gaan, of F2 voor de BIOS.

Het eerste dat in mij opkwam, ook na het lezen van dit topic, was dat de CMOS batterij al aan vervanging toe was. Ondanks dat de PC pas 3 jaar oud is en ik deze maar zelden gebruik.
Na het vervangen van de CMOS battery (en ook het updaten van de BIOS naar de nieuwste versie 2.10) houden de problemen echter aan.

Ik moet dus steeds 20 sec wachten tot ik die melding krijg, dan de BIOS openen en bepaalde settings aanpassen (anders moet ik in Windows 11 ook weer mijn pincode resetten).
Als ik dan de BIOS instellingen opsla en ik zou hem dan uitzetten, dan lukt het wel weer om gewoon snel te booten (zolang de stroom er dan nog opstaat).

Ik heb al vanalles nagekeken, maar kom er maar niet achter waar het probleem hem in zit. Maar ook door de aanwezigheid van dit topic ga ik toch vermoeden dat het mogelijk een fabricage fout is?

Heeft iemand ideeën over wat er aan de hand kan zijn?
Hoe zou ik kunnen checken of die CMOS batterijen wel of niet in orde zijn? Het is geen losse CR2032 batterij maar een laptop variant met een 2-pin connector zoals hier afgebeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5JZaLn0TVgXUN6Y_vVmrOads8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhkX9NWFluDlO84SRFO7uFr0.jpg?f=fotoalbum_large

En garantie kan ik nu dus ook wel naar fluiten, tenzij ASRrock nog verlengde garantie zou bieden..

Edit:

Ik kom net toevallig nog ergens deze post tegen van iemand met hetzelfde issue:
The above has been solved by Asrock Tech support.
The CMOS battery used has a non-standard polarity connector.
I just blindly bought a CMOS replacement which didnt save BIOS changes between boots. Asrock kindly sent me a new battery and all is working now
Dus het zou nog kunnen dat de originele batterij leeg is en dat de vervangende dan geen juiste is :|

Ik heb ook maar eens contact opgenomen met de ASRock tech support. Hopelijk kunnen zij mij van een werkende battery voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door Cooler_King op 27-11-2025 21:36 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Cooler_King schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:47:

Ondanks dat de PC pas 3 jaar oud is en ik deze maar zelden gebruik.
En je haalt zeker alle netspanning er ook vanaf als je hem niet gebruikt (stekkerdoos uit bijv. of voeding uit stopcontact)?

Dan gaat de batterij juist leeg, want die batterij compenseert alleen maar voor verlies van netspanning zodat het volatiele geheugen waarin je instellingen staan niet bij elke keer uitzetten weer gewist is ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Cooler_King
nelizmastr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:49:
[...]

En je haalt zeker alle netspanning er ook vanaf als je hem niet gebruikt (stekkerdoos uit bijv. of voeding uit stopcontact)?

Dan gaat de batterij juist leeg, want die batterij compenseert alleen maar voor verlies van netspanning zodat het volatiele geheugen waarin je instellingen staan niet bij elke keer uitzetten weer gewist is ;)
Dat klopt ja en zal dan idd de verklaring zijn dat de batterij al leeg was. Ik laat hem niet aan de stroom hangen, ook omdat die externe voeding geluid maakt als de PC uit staat. Had verder gescheeld als de batterij zich zou opladen wanneer er stroom op zou staan.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Cooler_King schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:04:
[...]

Dat klopt ja en zal dan idd de verklaring zijn dat de batterij al leeg was. Ik laat hem niet aan de stroom hangen, ook omdat die externe voeding geluid maakt als de PC uit staat. Had verder gescheeld als de batterij zich zou opladen wanneer er stroom op zou staan.
Vroeger laadden de batterijen inderdaad wel op, maar dat is ergens net voor de eeuwwisseling veranderd.
Nu is het wegwerp en moet je eigenlijk een voorraadje aanleggen als je meerdere PC's hebt :O

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37
[...]

Wat je kan doen als je handig bent is een andere batterij in je systeem doen.
De draadjes op deze batterij solderen isolatietape eromheen en voorlopig zit je weer goed. (deze batterij heeft veel meer capaciteit)

• Cooler_King
Tech support meent toch dat het geen lege batterij is, omdat de tijd niet gereset is volgens de melding. Zij stellen voor om het RAM te checken. Maar ik ga ook eerst nog eens de batterij disconnecten straks en kijken of de melding dan idd anders is ;) want soms roepen ze ook maar wat.

• Hell-Slave
Cooler_King schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:19:
Tech support meent toch dat het geen lege batterij is, omdat de tijd niet gereset is volgens de melding. Zij stellen voor om het RAM te checken. Maar ik ga ook eerst nog eens de batterij disconnecten straks en kijken of de melding dan idd anders is ;) want soms roepen ze ook maar wat.
Ram heeft niks te maken met de bios. :?
Maar je kan een test doen met memtest86.

• Hell-Slave
[...]

Dat klopt ja en zal dan idd de verklaring zijn dat de batterij al leeg was. Ik laat hem niet aan de stroom hangen, ook omdat die externe voeding geluid maakt als de PC uit staat.
Als je de pc wel aan de voeding laat heb je dan geen problemen?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:40
Ik zou toch AsRock benaderen. Die hebben best een fijne klantenservice en als ik hier lees dat meer mensen er last van hebben, is het een fabricagefout.

• Cooler_King
Dekar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:17:
Ik zou toch AsRock benaderen. Die hebben best een fijne klantenservice en als ik hier lees dat meer mensen er last van hebben, is het een fabricagefout.
Ik had idd de tech support benaderd. Die zitten gewoon in Nederland. Vandaag kosteloos de nieuwe batterij ontvangen. Die had dan toch een andere polariteit dan die van amazon, want het probleem is opgelost 8)
Pagina: 1