Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik merkte opeens dat mijn BIOS gereset was. Aangenomen dat de BIOS batterij leeg was, niet onmogelijk na 4 jaar. Met nieuwe batterij ging het een week goed, toen weer BIOS resets. Batterij nagemeten (CR2032, 3,17 Volt), dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Nogmaals batterij vervangen: zelfde uitkomst. Heel irritant.

Het is opeens ontstaan, niet na een firmware update ofzo. Ik lees op het web af en toe vergelijkbare issues, maar geen oplossingen.

Wat kan dit zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayson2008
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:13
Dat heb ik zelf ook eens gehad. BIOS bleef zich resetten terwijl de CR2032 gewoon 3V+ gaf. Bleek uiteindelijk een slechte contactdruk op het batterijslot te zijn (lichte oxidatie of verbogen contactpootjes). Even goed schoonmaken met IPA en de contactlipjes iets naar binnen buigen loste het bij mij op.

Andere mogelijke oorzaken die ik destijds tegenkwam:

Kortsluiting/spike via USB-apparaten bij opstarten

Slechte voeding die bij cold boot een dip geeft op het 5V-rail (waardoor BIOS zich reset)

Corrupt CMOS-chipje of defecte UEFI-flash (last resort, mobo-RMA of reflash)

Misschien iets wat ook te proberen is dat je je systeem volledig uit zet, haal dan de stekker eruit, wacht 10 sec en kijk of hij dan z’n instellingen verliest. Als dat zo is, zit je sowieso in het CMOS-traject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jayson2008 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:20:
Dat heb ik zelf ook eens gehad. BIOS bleef zich resetten terwijl de CR2032 gewoon 3V+ gaf. Bleek uiteindelijk een slechte contactdruk op het batterijslot te zijn (lichte oxidatie of verbogen contactpootjes). Even goed schoonmaken met IPA en de contactlipjes iets naar binnen buigen loste het bij mij op.
Bedankt voor je suggesties. Deze batterij heeft aangesoldeerde contacten en een stekker.
Kortsluiting/spike via USB-apparaten bij opstarten
Als ik zo 'kaal' mogelijk opstart, dan gebeurt hetzelfde.
Slechte voeding die bij cold boot een dip geeft op het 5V-rail (waardoor BIOS zich reset)
Dat is mogelijk. Maar hoe test ik dat? Een andere voeding heb ik niet.
Corrupt CMOS-chipje of defecte UEFI-flash (last resort, mobo-RMA of reflash)
Ik heb het BIOS opnieuw geflasht; geen verschil.
Misschien iets wat ook te proberen is dat je je systeem volledig uit zet, haal dan de stekker eruit, wacht 10 sec en kijk of hij dan z’n instellingen verliest. Als dat zo is, zit je sowieso in het CMOS-traject
Interessant. Ik heb dit geprobeerd, en na een x aantal keren raak ik dan inderdaad de BIOS-instellingen kwijt.