Vraag voor de creatievelingen: indeling begane grond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonanzaa
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-07 15:05
Goedemorgen,

Dit klinkt misschien erg simpel maar ik kom er gewoon niet uit. Bij het indelen/ontwerpen van de begane grond van ons nieuw te bouwen huis heb ik een probleempje met de woonkamer. Die is maar 4200mm breed en dat voelt best smal.

Wellicht is het een idee om de keuken naar de andere kant te halen maar dan zit je met de bijkeuken/berging.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Mijn dank is groot!
Michael

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGLcfk_VvVPHPx_gCaYCD_AqPkk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YKePO2GyGIo7MZTrKwF7aEdT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Is het een idee om keuken en eet tafel in het gedeelte te plaatsen waar nu de woonkamer staat en de woonkamer naar de keuken en erker te plaatsen dan heb je daar mogelijk wat meer ruimte ten opzichte van nu

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:26
4.2m is nog best breed. De meeste mensen zetten hun bank zo rond de 3/3.5m van de TV. Wij hebben in een kamer van 5.1m breed de bank los van de muur met daar achter nog loopruimte en een kast. Juist een beetje knus vinden veel mensen wel fijn.

Ik denk dat de lengte van 3.4m eerder de beperkende factor is. Zo zie je ook op jouw tekening dat de meubels doorlopen de grote ruimte bij de keuken in.

Is het een optie om de keuken en het eetgedeelte om te ruilen? De overgang van eethoek naar zitgedeelte is minder heftig dan van keuken naar zitgedeelte en kan dus meer in elkaar over lopen zonder grote ruimte er tussen.

Of alleen de bank/tv wisselen zodat je een doorlopende kast langs die lange wand kunt creëren. Dan loop het zitgedeelte veel verder door de grote ruimte in

[ Voor 11% gewijzigd door Philip Ross op 22-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34

reaL_G

G

Ik zou juist de keuken en woonkamer omwisselen.
Je hebt dan een grote L, de nis bij de mk als grote kastruimte/minibar En bij de veranda 2 grote schuifdeuren zodat als zodanig 1 grote ruimte kan zijn met buiten ( evt 1 zijde erker ook open)

[ Voor 7% gewijzigd door reaL_G op 22-07-2025 09:44 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:28
Ik denk dat 4,20 m voor een woongedeelte best meevalt. Je moet er natuurlijk geen kolossale meubels in zetten, maar mijn tv hoek is 4,00 m breed en dat is prima te doen. Eventueel zoals al door anderen geopperd, kamer en keuken omwisselen, maar dat geeft natuurlijk weer andere uitdagingen. Zoals het leiding werk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 20:32
ik zou de woonkamer een kwartslag draaien denk ik, en dan de bank iets meer richting keuken duwen. De tv tegen de buitenmuur tussen de ramen, zoveel mogelijk richting de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
Hoe breed is je huidige woonkamer dan? En het is eigenlijk alleen een tv hoek? de meeste mensen zitten niet zo veer van de tv. je hoeft ook niet zo een heel grote tv te hebben om toch lekker te kunnen kijken.

iedereen leeft tegenwoordig toch in zijn keuken, dat maakt de woonkamer ondergeschikt. Tussen je deuren vanuit de hal en je deuren naar de veranda is nog een hele woonkamer aan ruimte. Die is alleen om te lopen? achter de tweezitter is ook nog ruimte zat.
Je keuken op de plek van je bank en je tv kast, dan heb je geen eiland maar maar helaas. eettafel op de plek van de tweezitter. Dan kun je die erker laten vervallen en is er op deplek waar nu je keuken en eiland is ruimte zat voor bank en tv kast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:30

Fe2O3

Ja das roest

Waar is het zuiden? Is dit vrijstaand of half vrijstaand?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonanzaa
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-07 15:05
  • tuin lig op het ZW
  • huidige woonkamer is 5 breed
  • huis wordt vrijstaand
De optie om de keuken/woonkamer om te wisselen is mijns inziens de meest werkbare oplossing. Of de hal opschuiven maar dan zit je weer met je dragende muren/symmetrie van buiten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34
mijn mening:

- mooie wand tussen woonkamer en TV kamer maken, zodat je echt een TV kamer hebt. heerlijk! de ruimte is groot zat!
- het hele geboed voor de veranda wordt dan echt de woonkamer.
- dat rare kook-eiland weg. Ja, het is heel hip enzo, maar het vreet enorm veel ruimte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:34
De indeling zoals op het plaatje is slecht, onder andere door het enorme gat tussen het eiland en de woonkamer. Eiland zit ook op een gekke plek, vlak voor de dubbele openslaande deuren tussen hal en woonkamer. Kun je het eiland niet verlengen met de eettafel? Dan maak je beter gebruik van de ruimte. Zijn er kinderen (op komst)? Vooral bij jongere kinderen wil je een speelhoek indelen. Verder ligt het aan je eigen behoefte, wil je een luie stoel om in te lezen, een bureautje om aan te werken, een giga tv prominent tegenover de bank, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:34
Die deuren zitten op heel onhandige plekken (vanuit de gang en daartegenover naar de tuin), ze zitten niet eens tegenover elkaar, je krijgt daardoor een vrij behoorlijk gat in de woonkamer waar je lastig iets mee kunt. Wellicht inderdaad (zoals iemand hierboven oppert) een devider om wat meer hoekjes te krijgen. Dit kan ik een open haard zijn of een boekenkast, hoeft niet perse een muur. Wel een risico, want duur en lastig aan te passen als het niet lekker uitkomt.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:04
Ik vind de hal bij het toilet veel m2 vreten. Dat kan efficiënter waardoor je meer breedte kan creëren in de woonkamer.

Zaken als dragende muren etc zijn voor de architect, zeker als je helemaal vrij bouwt met een aannemer ipv catalogus bouwer.

Ik zou dus aanraden de architect weer te laten tekenen, je bezwaren aangeven.

De huidige indeling weet ik niet. Je hebt veel ruimte om je eettafel en keuken anders in te delen. Wil je perse een eiland? of is dit gewoonweg ingetekend omdat het hip is?

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 11:52

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

poeh hee...zo veel vragen..

1: je zegt "nieuw te bouwen", dus het staat er nog niet? hoeveel vrijheid heb je nog om iets te veranderen?
2: ik ben het helemaal eens met El Capitan, die entree en hal vreten ontzettend veel ruimte.
3: de achterkant ligt dus ZW? dan krijgt die erker de hele dag volle bak zon, volgens mij ga je daar 's zomers kapot.
4: rechts zit de 'berging', maar ik zie volgens mij een dubbele deur? is t een garage? ga je daar een auto/motor wat ook parkeren? zo nee, wat ga je met die 9 meter doen?
5: die losse bank staat verloren in een zee van ruimte, terwijl je de grote bank in een "klein" hoekje propt.
6: dat kookeiland...nee echt niet... dat vreet ook ontzettend veel ruimte. ik kook zelf heel graag, en ik sta toch echt het liefst midden in een U vorm zodat ik overal goed bij kan.

oh ja:
7: hoe laag gaan die ramen linksonder? zijn die tot de grond of 'normale' hoogte dat je eronder iets kan?

[ Voor 6% gewijzigd door Crillius op 21-08-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

El Capitan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:06:
Ik vind de hal bij het toilet veel m2 vreten. Dat kan efficiënter waardoor je meer breedte kan creëren in de woonkamer.

Zaken als dragende muren etc zijn voor de architect, zeker als je helemaal vrij bouwt met een aannemer ipv catalogus bouwer.

Ik zou dus aanraden de architect weer te laten tekenen, je bezwaren aangeven.

De huidige indeling weet ik niet. Je hebt veel ruimte om je eettafel en keuken anders in te delen. Wil je perse een eiland? of is dit gewoonweg ingetekend omdat het hip is?
Dit vind ik dus ook, wat een verspilling van ruimte, een hal bij het toilet en een hal bij de trap en dan 2 grote deuren naar de woonkamer. Het staat heel sjiek, maar je hebt er in praktijk echt niets aan.

Ik zou die hele hoek opnieuw laten ontwerpen. Voordeur zit ook heel onlogisch, die zou ik meer richting de berging schuiven. (zie je veel bij vrijstaande / 2kappers, vreet veel ruimte)

Volgens mij als je de hal opnieuw laat ontwerpen en smaller maakt richting de berging wordt je woonkamer automatisch breder en zijn je issues opgelost.

En ik vind je berging ook wat smal, die zou ik proberen richting de 3 meter te maken om zo ook de waarde te hebben van een garage (voor de toekomst, verkoop) parkeervakken opgesloten door muren zijn standaard 2,80m breed voor je openslaande deuren.

En nog wat anders. Uit ervaring vind ik dubbel openslaande deuren enorm veel ruimte vreten en vervelend. We hebben ze nu ook weer, maar wel in de andere raampartij een enkele deur. Dat is ook nog mijn tip, dubbele deuren verplaatsen naar links (lekker als het goed weer is, dan is het onderdeel van je woonkamer. En dan rechts een enkele deur voor regulier, dagelijks gebruik.

[ Voor 29% gewijzigd door Mad-Matt op 25-08-2025 10:06 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1