Datalijn niet goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
Ik heb een nieuwbouwwoning waar ik een aantal loze lijnen met datakabels erin heb laten aanleggen. CAT6 volgens de aannemer.

Nu heb ik glasvezel via Odido, een 1 gigabit verbinding.

Ik heb hardware van Ubiquity aangeschaft: een Cloud Gateway Fiber, een USW Pro Max 16PoE en 3 U7 Pro AP's.

1 loze leiding doet helemaal niks, op 1 datapunt haal ik de maximale snelheid 843 Mbps down en 1114.2 Mbps up, en op het derde datapunt haal ik 94.6 Mbps down en 147.9 Mbps up bij dezelfde afstand tot het AP.

Als ik het AP direct op mijn switch aansluit dan haal ik de maximale snelheid zoals verwacht mag worden met dit abonnement en hardware.

Waar kan dit verschil door verklaard worden? Kan zo'n datalijn niet goed verbonden zijn op de connector?

Ik overweeg sowieso om de datalijnen te laten checken door de aannemer.

In ieder geval dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUQad0NeKv6vFP-Vei66nUr8gT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWXMKTkCkh6ykc40s7BaOP0n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqaWgwIItoZIxRgllty820ktJCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5mVqkApGFYD8Z3iJYICH1lfN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door daddycewl op 22-07-2025 08:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Snelheid en betrouwbarheid van een netwerk kabel te meten via wifi is niet een goede methode.
Als je enigszins zinvol wilt meten dan zul je echt iets bedraad moeten aansluiten en niet via wifi meten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:32
Al een testapparaat aangesloten om de 8 paren te controleren?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Kijk eens op je fiber en promax wat de linkspeed op de poorten is, je hebt ook een mooi overzichtje in het 'topology' overzicht. Daar kan je de linkspeed ook aanzetten in de weergave. Zo kan je precies zien of je ergens een rotte connectie hebt naar een AP.

[ Voor 59% gewijzigd door DukeBox op 22-07-2025 09:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
daddycewl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:36:
Waar kan dit verschil door verklaard worden? Kan zo'n datalijn niet goed verbonden zijn op de connector?

Ik overweeg sowieso om de datalijnen te laten checken door de aannemer.
Huizenbouwers zijn helaas niet de beste kabelknippers. De kans is groot dat er *iets* niet goed is aan die kabel.
Bij mij thuis heeft de aannmer ook twee kabels geleverd (voor de warmtepomp en de zonnepanelen) en geen van beiden deed het bij oplevering.

Ik heb een kabeltester in huis gehaald om zelf te kunnen testen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:16
Weet je ook wat voor kabels je aannemer geplaatst heeft?
Zijn dat volledig koperen aders of aluminium met koper gecoat?

En is dat 1 aderig of meer aderig?

Dit geeft allemaal een groot verschil in afmonteren van de wcd.

Misschien zit er in je wcd een slecht contact of hebben ze net een draadje verwisseld waardoor je terugvalt naar 100 mbps.
Een zelftester kost opzich niet zoveel maar kan je wel al een aantal zaken uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
In het overzicht op unifi kun je toch zien wat de backbone is van je AP’s?

Bij mij staat er Gbe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daddycewl
Beste mede Tweakers, ik heb een opleverpunt aangemaakt bij de aannemer en er is een werknemer van het elektrotechnische bedrijf langsgekomen om een en ander te checken. Van de 4 opgeleverde datapunten bleken er,........... 4 corrupt!!! Aders verwisseld, aders die niet goed contact maakten in de connector, nou er scheelde van alles!

Nu kan ik mijn vrouw eindelijk laten zien dat een investering in goede hardware loont! ;-)

Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_hl7b97pfGorOfNR8qaOgpRv8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd15nLDH4DLcXF9RvtXST6XN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Les voor de volgende keer: als je netwerkbekabeling of coax laat trekken, spreek dan af met de aannemer dat ze alleen de kabel leggen en je de rest zelf doet.

Laatst bij klant 12 RJ45 stekkertjes in de meterkast eraf geknipt en een 12-voudige patchbox opgehangen. Die 12 stekkertjes is de installateur meer dan een uur mee bezig geweest en kans op omdraaien van draadjes of slecht contact is gewoon heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22

DukeBox

loves wheat smoothies

_JGC_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:36:
Les voor de volgende keer: als je netwerkbekabeling of coax laat trekken, spreek dan af met de aannemer dat ze alleen de kabel leggen en je de rest zelf doet.
Wat een onzin, gewoon zorgen dat de aannemer zijn werk goed uitvoert met oplever rapport van de aansluitingen. Toen ik dat vroeger deed gaf ik ook een net rapportje van m'n fluke, volgens mij tegenwoordig LinkWare, dat was ook meteen om in te dekken dat de gebruiker zelf nog ging lopen rommelen of andere partijen de kabel verlootten met boren o.i.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:45
DukeBox schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Wat een onzin, gewoon zorgen dat de aannemer zijn werk goed uitvoert met oplever rapport van de aansluitingen.
DIT, je betaalt er goud geld voor als meerwerk bij nieuwbouw. Mogen ze het goed doen ook.

Als je het dan toch zelf wil doen, laat dan alleen de loze leidingen leggen en trek de kabels zelf.
(=gauw verdient)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DukeBox schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Wat een onzin, gewoon zorgen dat de aannemer zijn werk goed uitvoert met oplever rapport van de aansluitingen. Toen ik dat vroeger deed gaf ik ook een net rapportje van m'n fluke, volgens mij tegenwoordig LinkWare, dat was ook meteen om in te dekken dat de gebruiker zelf nog ging lopen rommelen of andere partijen de kabel verlootten met boren o.i.d.
Mijn ervaring met aannemers en installatiebedrijven is helaas anders. De eindgebruiker snapt er geen drol van dus die schakelt zo'n installatiebedrijf in en die rommelen maar wat aan.

Tot nu toe gezien:
- bundels installatiekabel met RJ45 stekkertjes aangeknepen die het na verloop van tijd niet meer doen
- ZZP'er die mij belt om te vragen of er "een splitter" op een netwerkaansluiting kan, want "heb maar 1 kabel getrokken maar er moeten overal 2 aansluitingen komen".
- 6-aderige kabel zonder twist getrokken, "voor netwerk heb je maar 4 draadjes nodig"
- kabelmodem en televisie die zwaar overstuurd werden door een overbodige coax versterker
- coax kabels met schroef F-connectors en uitstekend "schaamhaar"

Leuk die rapportjes, mooi dat jij die maakt met je meetapparatuur, maar veel aannemers hebben geen Fluke of testen sowieso niet. Stekkertje erop en door! Dit geval van TS had je met een goedkope NS-468 al kunnen ondervangen. Ik heb zelf overigens ook geen Fluke, gebruik een Noyafa NF-8209, als die 8 rechte lijnen en 8x dezelfde aderlengte laat zien geloof ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daddycewl
Ik heb 550 euro betaald voor dit broddelwerk. Ik heb zelf tientallen LAN kabels ooit zelf aangelegd in mijn oude woning en dat ging altijd zonder problemen.

Nu bij de aanschaf van een nieuw huis dacht ik dan laat ik het eens goed en netjes doen, met mooie LAN aansluitpunten. Ach, goeie les voor het volgende huis!
Pagina: 1