Setup Windows Hyper-V server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happymadness
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-07 11:52
Mijn vraag
Tips and tricks voor het opzetten van een nieuwe server Windows hyper-V

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Windows Hyper-V
Windows file share

8 core processor
128gb RAM

Meer informatie en achtergrond
Een oud collega heeft ooit een server (lees high end pc) gebouwd voor het hosten van 8 hyper-v servers voor het inladen van klant bestanden in onze software.

Nu hebben wij van onze global IT gehoord dat deze PC niet compatible zal zijn met Windows 11 en we een nieuw systeem moeten aanschaffen. IT is dit ding liever kwijt dan rijk en geeft absoluut geen medewerking, als we een nieuwe willen moeten we dat zelf regelen, dan wordt hij wel in het netwerk gehangen net zoals de oude.

Het is niet mogelijk om deze VM’s lokaal te draaien Ivbm onze laptops die van wegen het reizen ligt moeten zijn.

Wat zouden voordelen zijn voor de aanschaf van een server in bijvoorbeeld een 19” formfactor boven een tower?

Zijn er dingen waar ik rekening mee kan houden met de hardware

Heeft de keuze van Windows 11 boven Windows server nog voordelen/nadelen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35
Als dit ding zo belangrijk is voor jullie bedrijfsprocessen zou ik bij je manager aandringen om hier een expert bij te halen ipv zelf iets in elkaar te draaien zonder de juiste kennis van zaken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zou dit alsnog lekker bij IT neerleggen en niet zelf gaan rommelen. Wellicht gebruikt men al iets als Hyper-V, vmware of Proxmix. Dan is het voor hen echt een koud kunstje om een server voor jullie op te tuigen. Ook voor wat betreft beveiliging en updates etc wil je dat dit goed gebeurd toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ja, en zeker ook qua licentie kosten..

Lijkt me toch onderdeel van IT als het zo belangrijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

zomaar wat gedachten:
- Waarom op een desktop OS? Beter kan je Windows Server 2025 pakken
- neem de juiste en ondersteunde hardware
- licenties!!
- wie gaat het ding beheren? Updates? Antivirus? Backup? enz
- moet het ding 24x7 aan staan? Enterprise hardware, ups, enz
- netwerk ontwerp?

Ergo: laat dit vooral aan de IT afdeling over....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happymadness
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-07 11:52
Ja thnx voor de tips, zoals eerder aangegeven is IT dit systeem liever kwijt dan rijk. Dus ga het inderdaad opspelen via me manager naar het MT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Hyper V Server Core is gratis en wordt volledig ondersteund. Ik betwijfel echter of jullie dat kunnen installeren op een barebone machine en vervolgens kunnen benaderen vanaf een Windows Pro machine met Hyper V Manager.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:01
Anders overstappen op een andere hypervisor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

Croga

The Unreasonable Man

happymadness schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:06:
Ja thnx voor de tips, zoals eerder aangegeven is IT dit systeem liever kwijt dan rijk.
Let op dat dat ook niet erg is. Als IT een andere optie aan kan bieden voor de functionaliteit die jullie nodig hebben dan is dat ook goed! Ga dus vooral niet duwen op dat hyperV gebeuren maar ga het gesprek aan over "Wij hebben iets nodig wat klantbestanden in ons systeem kan krijgen" en laat ze maar regelen hoe dat gaat gebeuren.

Het hele doel van IT is zorgen dat de bedrijfsprocessen zo soepel en veilig mogelijk gebeuren. En als dit een cruciaal bedrijfsproces is dan zullen ze iets moeten regelen.
Pagina: 1