Desktop upgraden voor Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een (tweede) PC met Linux/Ubuntu waar voornamelijk Minecraft op wordt gespeeld.
Nu wilt ik die PC upgraden zodat Windows 11 er op kan en ook enkele programma's zoals Blender die er nu niet op werken.
Voorts is de PC extreem lawaaierig dus dat wil ik ook veranderen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Windows 11 installeren, Minecraft met mods spelen, Blender en andere 3D software, Bambu studio voor de 3D printer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
200-300 euro incl. Windows 11 licentie

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Cylon Zwart€ 44,-€ 44,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 109,88€ 109,88
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 52,37€ 52,37
1Interne SSD'sCrucial P3 Plus 1TB (CT1000P3PSSD8)€ 61,72€ 61,72
Totaal€ 267,97

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU en Windows 11

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt totaal niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet stil zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoveel mogelijk bang-for-buck :)

ChatGPT stelt dit voor:
CPU: AMD Ryzen 5 5500 (~€90)
Motherboard: B550 chipset with M.2 Gen4 support e.g., MSI B550M PRO-VDH WIFI (~€90)

[ Voor 39% gewijzigd door Twister336 op 22-07-2025 14:16 ]

Beste antwoord (via Twister336 op 22-07-2025 16:59)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Eens met @mrmrmr , ik heb op de fora al meerdere slechte adviezen van ChatGPT over PC onderdelen kiezen gezien, waaronder deze. In deze generatie zijn er veel meldingen over stabiliteitsproblemen met Corsair geheugen in combinatie met een Ryzen CPU, neem een (ook nog eens veel krachtigere) Intel CPU. En neem een losse CPU koeler als je stilte op prijs stelt, let er wel op dat je kast een beperkte hoogte toelaat voor koelers, niet alles past, deze past precies volgens de specs.

1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN47) Tray€ 117,98€ 117,98
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 90,99€ 90,99
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 238,96

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat heb je nu aan hardware?

Maak bij voorkeur een inventarislijstje. Klik op je account, en dan op inventaris. Als je er mee klaar bent kun je de lijst kopieren en plakken en in je topicstart plaatsen.

ChatGPT is geen betrouwbare bron voor informatie. Die prijzen zijn incorrect.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Eens met @mrmrmr , ik heb op de fora al meerdere slechte adviezen van ChatGPT over PC onderdelen kiezen gezien, waaronder deze. In deze generatie zijn er veel meldingen over stabiliteitsproblemen met Corsair geheugen in combinatie met een Ryzen CPU, neem een (ook nog eens veel krachtigere) Intel CPU. En neem een losse CPU koeler als je stilte op prijs stelt, let er wel op dat je kast een beperkte hoogte toelaat voor koelers, niet alles past, deze past precies volgens de specs.

1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN47) Tray€ 117,98€ 117,98
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 90,99€ 90,99
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 238,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
ChatGPT:
1) Vertelt je wat je graag wilt horen (dus als je enthousiast over goedkope PC's gaat praten doet hij dat ook)
2) ... en is getraind met data van maanden, zo niet jaren geleden, en deze prijzen fluctureren dagelijks,
3) ... en kan wel realtime online zoeken, maar voor hem is alles gewoon tekst.

Ik zat ook met ChatGPT over mijn nieuwe PC te praten, want het is gewoon een leuke tool, maar ChatGPT zei dat mijn Deepcool case met glazen voorkant een front fan intake had. Toen ik zei "dat kan niet want het is VAN GLAS" zei hij "okee, sorry, dat klopt inderdaad, maar ze hebben een power move gedaan: je moet de fans aan de buitenkant van de glazen voorplaat monteren."

ChatGPT is fantastisch, maar je moet het niet ook echt serieus nemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Dat ChatGPT niet te vertrouwen is is de reden dat ik het hier nog eens vraag ;)
De reden waarom die Ryzen 5 werd aangeraden is het lagere energieverbruik aangezien mijn power suply maar 400W is. Hij is ook een stuk goedkoper.

Die Intel Core i5-14400F heb ik in mijn eerste pc. Die is best wel goed en ook de bijgeleverde cooler is redelijk stil als de CPU load niet te hoog is.
Maar die heb ik 4 jaar geleden voor een gelijkaardige prijs gekocht. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er intussen een beter CPU voor deze prijs zou zijn of een gelijkaardige aan een lagere prijs.

Ik zou dus ook nog een Windows 11 licentie moeten hebben en dat kost al 130 euro wat ik eerlijk gezegd ook behoorlijk prijzig vind. Voor Windows 10 heb ik 75 euro betaald :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 16:43
Twister336 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:02:
Dat ChatGPT niet te vertrouwen is is de reden dat ik het hier nog eens vraag ;)
De reden waarom die Ryzen 5 werd aangeraden is het lagere energieverbruik aangezien mijn power suply maar 400W is. Hij is ook een stuk goedkoper.

Die Intel Core i5-14400F heb ik in mijn eerste pc. Die is best wel goed en ook de bijgeleverde cooler is redelijk stil als de CPU load niet te hoog is.
Maar die heb ik 4 jaar geleden voor een gelijkaardige prijs gekocht. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er intussen een beter CPU voor deze prijs zou zijn of een gelijkaardige aan een lagere prijs.

Ik zou dus ook nog een Windows 11 licentie moeten hebben en dat kost al 130 euro wat ik eerlijk gezegd ook behoorlijk prijzig vind. Voor Windows 10 heb ik 75 euro betaald :|
word has it dat je windows 11 voor iets meer dan een tientje kan kopen, er is hier ergens op het forum een topic over, moeite waard om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Twister336 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:02:

De i5-14400 is van begin 2024, de i5-11400 is van begin 2021, bedoeld je die? En voor Windows licenties volgen de meeste Tweakers deze methode: https://hardware.info/art...t-a-mag-dat-herkomst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
martyw schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:31:
[...]

De i5-14400 is van begin 2024, de i5-11400 is van begin 2021, bedoeld je die? En voor Windows licenties volgen de meeste Tweakers deze methode: https://hardware.info/art...t-a-mag-dat-herkomst.html
Euh, ja het is inderdaad de i5-11400 die ik heb, niet de i5-14400 :+
Dan is die i5-14400 toch wel een behoorlijke verbetering.

Dat van die Windows licentie ga ik eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Niet dat ik zelf natuurlijk ooit mijn Windows licentie ergens anders heb gekocht dan via een officiele retailer... Maar ik weet van een vriend dat die "grijze" license keys prima werken, en dat er ook nog nooit een is ingetrokken of zo. Hij doet dat al een jaar of tien en heeft sommige keys al jarenlang in gebruik. (En mócht er ooit een worden ingetrokken dan kun je gewoon een andere invoeren om het weer te activeren.)

Die vriend geeft overigens wel aan dat je beter voor €19,95 een Windows 11 *Retail* key kunt kopen dan voor €9,95 een OEM key, zeker als tweaker, omdat die Retail key gewoon blijft werken als je later je hardware nog eens verandert (wat bij tweakers-publiek niet onwaarschijnlijk is).

Maar als je krap bij kas zit en als je meerdere machines tegelijk gebruikt kun je daar best wat op besparen. Volgens die vriend dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Kilomeester op 23-07-2025 15:07 ]

Pagina: 1