Te mooi om waar te zijn? (Marktplaats)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:43
Waarschijnlijk kent iedereen wel de uitdrukking uit de titel. In dit geval gaat het om een verkoper op Marktplaats die een aantal nieuwe computeronderdelen te koop heeft staan. Voor ongeveer de helft van de prijs als waar de onderdelen te koop voor staan bij webwinkels.

De verkoper is al een aantal jaar actief met alleen maar 5 sterren reviews. De producten staan er nu een aantal dagen op en zijn al ongeveer 10 keer als favoriet opgeslagen. Dus dan lijkt het mij dat de producten binnen sneltreinvaart verkocht zouden moeten zijn.

Tot mijn vreugde bleek de verkoper ook nog eens in de buurt te wonen en bij de advertenties staat dat er zowel kan worden verzonden als worden afgehaald. Dus ik dacht laat ik een bericht sturen dat ik het product wil kopen en afhalen. Het bericht is gelezen maar geen reactie. Mijn tweede bericht met de vraag of hij het überhaupt wil verkopen is uiteraard ook gelezen zonder reactie.

Mijn vermoeden is dus dat het een oplichter is. Of hij wilt de onderdelen echt alleen maar verzenden. Aan de ene kant vind ik het zwaar asociaal dat hij nergens op reageert. Aan de andere kant zou ik nog wel een bericht willen sturen met de vraag of hij het wilt verzenden.

Stel dat het figuur dan opeens tot leven komt en mij laat betalen middels een betaalverzoek. Kan ik dan alsnog opgelicht worden als ik gebruik maak van de kopersbescherming via Marktplaats?

Alle reacties

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Ik ken nog wel een ander spreekwoord: "Bij twijfel, niet doen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Iedereen kan een account maken en een postcode invoeren of ze er ook echt wonen is een tweede.

Als de prijs te mooi is dan is het ook zo, kan ook dat verkoper 250 berichten heeft gehad van andere omdat de prijs zo mooi is en je staat ergens onderaan.

Maar goed neemt niet weg te mooie prijs en reageren niet op ophalen red flag.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Too good to be true enzo ;). De helft van de winkelprijs en alleen verzenden?

Ik zou hier even goed over nadenken. Zijn het algemene goederen (CPUs, videokaarten, SSDs) of heel specifieke niche-spulletjes?

Marktplaats heeft toch ook een soort gelijk oversteken deal met geld? Kost je een paar procent extra maar zij houden het geld vast tot het pakket binnen is en bevat wat het moet bevatten.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 21-07-2025 22:12 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utrecht25
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-07 23:32
Als het om niet al te gek veel geld gaat: Waarom niet kopen met kopersbescherming? Bied bv paypal of marktpalats dat niet, of was dat vroegah?

Kan best zijn dat met er gewoon snel vanaf wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:36
Utrecht25 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:12:
Als het om niet al te gek veel geld gaat: Waarom niet kopen met kopersbescherming? Bied bv paypal of marktpalats dat niet, of was dat vroegah?

Waarom het risico nemen als je weet dat je al opgelicht gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Waarom steek je hier tijd in als je het vermoeden hebt dat het een oplichter is? Er gaat dan echt geen wenselijke uitkomst komen, ook niet met kopersbescherming.

Als de verkoper niet reageert op het verzoek om af te halen plus facturen tonen, dan houdt het op. Dan is het ofwel een oplichter (meest waarschijnlijk) of is-ie al in zee met een andere koper. Laat het los en zoek verder. NIET laten verzenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 14:51
Knal de foto's eens door omgekeerd zoeken via Google afbeeldingen, als ze 'geleend' zijn van een andere site dan is het duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Computergek schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:05:
...
De verkoper is al een aantal jaar actief met alleen maar 5 sterren reviews.
Of die betrouwbare verkoper z'n account is 'geleend' door iemand anders t.b.v. snode plannen! ;(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:44
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Capa schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:50:
Knal de foto's eens door omgekeerd zoeken via Google afbeeldingen, als ze 'geleend' zijn van een andere site dan is het duidelijk.
Nou zal ik dat met dure onderdelen wel verwachten maar als ik van meuk afwil jat ik ook foto's van internet, dan loop k niet naar de kelder om een foto te maken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-07 17:50
Buiten de alarmbellen die sowieso al afgaan bij dit soort aanbiedingen:
Reageert hij wel als je via een ander account wil kopen met verzenden?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 22:12
Utrecht25 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:12:

Die kopers bescherming van marktplaats is een wassen neus. Als het pakketje is afgeleverd heb je genoeg bewijs voor uitbetalen.

Marktplaats zelf zit helaas vol met oplichters, en dat komt omdat je niet echt een alternatief hebt (die gratis is). Het rapporteren heeft geen enkele nut en duurt weken tot maanden voordat een dergelijk account gedeactiveerd wordt, ook al wijst echt alles op oplichting.

Je hebt ook genoeg oplichters die jouw account willen kopen. Heb ook wel eens een bericht gehad van iemand die mijn account wou kopen.... Complete lul verhalen erbij waarom en ze wouden er een leuk bedrag voor geven.

Daarom doe ik bij grotere bedragen gewoon ophalen en anders laat ik het lekker links liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-07 19:43
Ik koop al niks online bij de eerste rode vlag, laat staan meerdere. Heeft mij tot nu toe geholpen om niet opgelicht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:35
De link hier plaatsen en kijken of hij wel reageert op mensen die verder weg wonen? Zodat opsturen de meest waarschijnlijke optie is. Als daar wel een reactie op komt weet je het eigenlijk wel zeker, denk ik (dat er iets niet klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:11:

Marktplaats heeft toch ook een soort gelijk oversteken deal met geld? Kost je een paar procent extra maar zij houden het geld vast tot het pakket binnen is en bevat wat het moet bevatten.
Daar zou ik als verkoper nooit aan meewerken, dan maak je kans opgelicht te worden door iemand die zegt dat het pakketje niet het juiste bevat en ben je je pakketje kwijt en krijg je geen geld. Waardeloos systeem. Maar áls verkoper daar wel aan meewerkt dan is dat als koper natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-07 17:40

Goku33

Ownage!

@Computergek , woon je in een 'uithoek'? Oplichters kiezen vaak een dergelijke locatie en zetten dan ophalen als mogelijkheid aan om vertrouwen te wekken. Voor de meeste mensen zal het toch te ver rijden zijn en die zijn dan eerder bereid toch geld over te maken om het te laten versturen. En die paar mensen die dan wel in de buurt wonen die negeer je gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:21
Wat ook wel gebeurd is spul goedkoop op marktplaats zetten, veel ogen krijgen op de advertentie om interesse te wekken en dan wachten tot mensen hoger bieden dan de vraag prijs in de bieding sectie.

Zo heb je veel aandacht voor weinig moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Showgun
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
"Het leven is een risico, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten"

Ik ben zelf vaak genoeg beticht door "kopers" als oplichter doordat ik nieuwe spullen in hun ogen te goedkoop aanbood zonder enige vorm van twijfel tot verwensingen aan toe.(zoals een laptop met een adviesprijs van €2299 min lopende cashback €400,- ,mijn vraagprijs €1500,-) daar pakte ik dan nog 750 euro mee, vond ik wel genoeg.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde ;‐) Blijft wel dat er helaas veel oplichters actief zijn die het handelen moeilijk maakt.

Betreft uitblijven van reactie, soms als je veel verkoopt via marktplaats ontwikkel je een bepaalde voorkeur in communicatie wat jij zelf prettig vindt in de manier van zaken doen, vooral bij gewilde producten maak je op basis daarvan een selectie waar je op reageert en waar niet. Het is nooit zwart/wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 20:59
Gewoon alleen langsgaan en bij twijfel niet doen.

99% van de gevalleen gaat het goed en heb je te maken met gewoon eerlijke mensen maar je zult net zien dat je bij die ene % hoort. ik heb wel het idee zelf dat oplichting wat minder is tegenwoordig. vroeger had je ook websites die echt volledig over marktplaats oplichting gingen dit was nog voor het review tijdperk waar het een stuk makkelijker was voor de oplichters want toen keek je alleen maar naar de tijd die men actief was en nam dat maar voor als garantie.

ben zelf een keer opgelicht door iemand die 10 jaar actief was op marktplaats en groot agrarisch materieel verkocht voor 10.000 den euro's dus ja kwam betrouwbaar over..

de reviews zijn in mijn optiek wel een groot + punt dat is ook een van de redenen waarom ik altijd de Tweakers vraag en aanbod prefereerde boven marktplaats pre-review tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
@42dpi

De verkoper heeft niet de optie in de advertentie staan om te bieden. Dus zou je zeggen zodra de eerste koper zich meld dat hij het product gelijk verkoopt. Het lijkt me vreemd om dan 250 berichten door te laten komen zonder het product op gereserveerd te zetten. Daarnaast heeft hij een aantal advertenties van dezelfde soort computeronderdelen voor een lage prijs. In die paar dagen dat ze erop staan moet hij echt al wel een succesvolle verkoop gedaan hebben.

@Boudewijn

Het gaat om gangbare computeronderdelen dus niet echt niche spul.

@GioStyle en @FreddyFish

Ik wil niet opgelicht worden maar ik ben wel benieuwd naar op welke manier hij dit wilt gaan doen. Als het hier echt gaat om een oplichter.

@bregweb

Ik heb geen tweede account helaas dus kan het niet testen. En om voor zo`n figuur nou helemaal een tweede account aan te maken gaat me ook te ver.

@vegboy

Ik weet niet of het verstandig is om de link te plaatsen. Iets met een schandpaal en ik wil ook niet dat iemand hier straks opgelicht wordt.

@Goku33

Nee helaas woon ik in een grote stad.

@Showgun

Zou je uit de doeken willen doen op wat voor soort berichten je dan geen reactie geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Showgun schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:35:
"Het leven is een risico, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten"

Ik ben zelf vaak genoeg beticht door "kopers" als oplichter doordat ik nieuwe spullen in hun ogen te goedkoop aanbood zonder enige vorm van twijfel tot verwensingen aan toe.(zoals een laptop met een adviesprijs van €2299 min lopende cashback €400,- ,mijn vraagprijs €1500,-) daar pakte ik dan nog 750 euro mee, vond ik wel genoeg.
Om dan ook maar een quote er in te slingeren: je bent de uitzondering die de regel bevestigt.

Er zijn genoeg scenario's te schrijven dat dit prima legitiem kan zijn, althans de verkoop. Gestolen goederen, financiele problemen, gewonnen bij een raffle, via-via geregeld, maar ook net zoveel scenarios dat dit gewoon oplichterij is. Zelfs kopersbescherming heeft zo z'n gaten, net als de Paypal variant, eenmaal bekend zal daar ook gebruik van worden gemaakt. En dan heb ik het nog niet over de kapotte producten, RMA verkocht als nieuw, nep verkocht als echt.

Kan prima begrijpen als iemand die veel verkoopt op marktplaats zeer selectief is met reageren, simpele 'ik koop voor 300, stuur tikkie' bericht zou ik in zijn positie ook gewoon negeren. Net als kopers, zullen verkopers ook selectief moeten zijn en waken voor potentieel oplichters (ja, zitten ook aan de koop kant).

Je kan altijd aftasten, reageert hij, dan kijk je gewoon wat er gebeurd. Kulverhaal over geen marktplaats verzoek kunnen maken maar losse tikkie, kan niet afhalen wat ben niet thuis, hond is ziek, druk met werk, tel je alarmbelpunten op en maak daaruit je keuze.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-07 14:56
Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:11:
Too good to be true enzo ;). De helft van de winkelprijs en alleen verzenden?

Ik zou hier even goed over nadenken. Zijn het algemene goederen (CPUs, videokaarten, SSDs) of heel specifieke niche-spulletjes?

is een redelijk wassen neus bij marktplaats. zodra het "pakje" is afgeleverd word geld vrijgeven en overgemaakt.
dat het pakje een stoeptegel was i.p.v. van een GPU doet er niet toe. afgeleverd is uitbetaling uitvoeren bij ze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• extremepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-07 07:20
Bij mij heeft de verkoper te lang gewacht met de verzenden waardoor de kopers zending al was vervallen .
Je word daar doorverwezen naar hun verzekering maar die zei als te laat verzonden word telt de kopersbescherming niet .

Dus niks bescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kunt met een andere account (die verder weg woont) reageren met de vraag of het met PostNL opgestuurd kan worden of iets dergelijks. Als je dan wel reactie krijgt, weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:18
Goku33 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:58:
@Computergek , woon je in een 'uithoek'? Oplichters kiezen vaak een dergelijke locatie en zetten dan ophalen als mogelijkheid aan om vertrouwen te wekken. Voor de meeste mensen zal het toch te ver rijden zijn en die zijn dan eerder bereid toch geld over te maken om het te laten versturen. En die paar mensen die dan wel in de buurt wonen die negeer je gewoon ;)
Dit gebeurt heel veel met plekken als Texel. Ik heb er al verscheidene gezien. Dingen als Vlieland en Terschelling valt mee om te komen met de boot, maar blijkbaar is Texel een lastiger traject en gebruiken ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 20:50

talin

ES-MA

Aan de ene kant vind ik het zwaar asociaal dat hij nergens op reageert.
hypothetisch!

stel de verkoper (we noemen hem ff Piet) is een beste man op leeftijd, heeft van z'n vrouw op zolder een computerkamertje/hoekje mogen maken want ze wil die stomme computers niet in de woonkamer!
Piet heeft weer wat onderdelen uit een oude pc weten te halen en op Marktplaats gezet maar z'n vrouw roept dat eten op tafel staat.
Piet snel naar beneden, maar mist de bovenste trede, zo op kop de trap af, zo met het gezicht op de plavuizen, ambulance, ziekenhuis, operatie, 2 dagen in slaap houden want het hoofd, potdomme Piet! een bloedpropje in je halsslagader, halve tia erbij, en zo ben je 1,5 week verder.

ja nee nu is Piet weel zwaar asociaal...

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:36
talin schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:49:
[...]

hypothetisch!

stel de verkoper (we noemen hem ff Piet) is een beste man op leeftijd, heeft van z'n vrouw op zolder een computerkamertje/hoekje mogen maken want ze wil die stomme computers niet in de woonkamer!
Piet heeft weer wat onderdelen uit een oude pc weten te halen en op Marktplaats gezet maar z'n vrouw roept dat eten op tafel staat.
Piet snel naar beneden, maar mist de bovenste trede, zo op kop de trap af, zo met het gezicht op de plavuizen, ambulance, ziekenhuis, operatie, 2 dagen in slaap houden want het hoofd, potdomme Piet! een bloedpropje in je halsslagader, halve tia erbij, en zo ben je 1,5 week verder.

ja nee nu is Piet weel zwaar asociaal...
Maar Piet kan ondertussen wel de berichten lezen, aangezien de berichten op gelezen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 20:50

talin

ES-MA

GioStyle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Maar Piet kan ondertussen wel de berichten lezen, aangezien de berichten op gelezen staan.
ah, my bad, overheen gelezen.
dan nog, er is nergens op heel marktplaats een regel dat je alle berichten MOET beantwoorden, daar zijn ze nogal vrijblijvend in, maakt je dat een zwaar asociale verkoper?
je krijgt 100 berichten op je te koop gezette item, 3 daarvan willen serieus bieden, ga je dan alle: "ik bied de helft, kom morgen ophalen!", "ik heb een vraag, heeft deze ook de 3 groene schroefjes linksonder?" berichten ook beantwoorden?
nee je hebt een product, die bied je aan, en je wil er centen voor.
vertrouw je het niet, dan koop je het niet.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
talin schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:18:
[...]

ah, dat heb ik niet meegekregen.
dan nog, er is nergens op heel marktplaats een regel dat je alle berichten MOET beantwoorden, daar zijn ze nogal vrijblijvend in, maakt je dat een zwaar asociale verkoper?
je krijgt 100 berichten op je te koop gezette item, 3 daarvan willen serieus bieden, ga je dan alle: "ik bied de helft, kom morgen ophalen!", "ik heb een vraag, heeft deze ook de 3 groene schroefjes linksonder?" berichten ook beantwoorden?
nee je hebt een product, die bied je aan, en je wil er centen voor.
vertrouw je het niet, dan koop je het niet.
TS vindt het 'zwaar asociaal' als iemand niet reageert. Jij en ik vinden dat niet zo'n probleem en best begrijpelijk. Het zijn meningen. Allebei mag.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
Ja ik snap heus wel dat je als verkoper van populaire producten te maken krijgt met berichten die je niet gaat beantwoorden. Niet reageren op mensen die een kansloos bod uitbrengen of op mensen met slordig taalgebruik bijvoorbeeld. Ik kreeg laatst als verkoper van een computer die voor 350 euro te koop stond ook een bericht met twee woorden: "200 euro". Terwijl de advertentie met een vaste vraagprijs was. Toen ben ik ook asociaal geweest door geen reactie te geven want in zo`n geval lijkt het me direct duidelijk dat ik het product niet voor die prijs zou verkopen.

In ieder geval heb ik ook vaak zat berichten gehad als verkoper waarin de koper zegt het product te willen kopen voor de vraagprijs. Vervolgens totaal geen reactie meer. Dus het woord " zwaar asociaal" was misschien overdreven maar soms word ik er wel moedeloos van om gewoon tegen een muur te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
. Aan de ene kant vind ik het zwaar asociaal dat hij nergens op reageert.
Je weet dat jij inmiddels ook al iets van 31 uur niet hebt gereageerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:15
President schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Kijk eens één post boven je! :9

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
President schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Volgens mij staat de teller op net geen 10 9 uur want ik heb gereageerd nadat ik door @talin geciteerd was om 09:49 uur.

En ik vind Marktplaats toch wel een andere zaak aangezien je elkaar daar persoonlijke berichten stuurt.

Wel mooi dat we allebei in dezelfde minuut een post wisten te maken. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Computergek op 23-07-2025 19:07 ]

Pagina: 1