Rekening ontvangen van service na aanbouw, accepteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Eind vorig jaar is er bij ons een aanbouw geplaatst. Deze aanbouw is in de fabriek gebouwd en bij ons als prefab aanbouw neergezet.

Vooraf vertelde de aannemer al dat als we ervoor kozen om niet het volledige plafond (van de aanbouw en bestaande bouw) en de volledige muren (van aanbouw en bestaande bouw) te laten stucen dat er een kans zou bestaan dat het zou gaan scheuren op de plekken van de aanheling. Dit is dus ook gebeurt, op sommige plekken was dit een stuk storender dan andere plekken.

Daarnaast is het kozijn later in de aanbouw geplaatst. Dit is toen heel lelijk afgekit. Ook hadden we nog een aantal andere mankementen (zoals wegzakkend zand onder de aanbouw). Ik heb een mail opgesteld met de punten die mankeerden en daarbij duidelijk aangegeven dat voor ons de kitranden het meest storend waren.

Mijn mail werd doorgezet naar het service team. Daarop werden snel 2 afspraken ingepland. 1 voor het wegzakkende zand en een paar andere zaken en 1 afspraak voor de kitranden en het stucwerk. Daarbij is het nergens over kosten gegaan, maar aangezien dat dit allemaal door een service team werd opgepakt ben ik er (misschien wat naïef) vanuit gegaan dat dit dus onder service zou vallen en dus kosteloos zou zijn.

Het grootste gedeelte is inderdaad kosteloos uitgevoerd. Het wegzakkende zand en de kitranden zijn niet in rekening gebracht. Tot mijn verbazing ontving ik wel een rekening voor het herstel van het stucwerk (dit was bijna €550, wat ik ook behoorlijk veel vond).

Als ik dit van te voren had geweten had ik eerst geprobeerd om zelf het stucwerk te herstellen of had ik het via via laten doen en was ik waarschijnlijk veel minder kwijt.

Daar komt nog eens bij dat ik over het geleverde werk (stucreparatie en kitranden) niet erg tevreden ben. De kitranden zijn weliswaar veel beter dan eerst, maar het is eigenlijk best wel prutswerk. Het is gedaan door een schilder die al aangaf dat hij geen kitter is, maar wel zijn best ging doen. Het kitwerk dat er op zat was siliconenkit (sanitaire kit), hij is daar met acrylaatkit overheen gegaan en heeft wel heel mooi recht gekit. De kitranden zijn echter vrij dik omdat hij het dikste punt van de sanitaire kit moest aanhouden. Daarnaast zitten er nu al behoorlijk wat haarscheuren in het kitwerk (zie foto's).

Ook het gerepareerde stucwerk is niet fantastisch. Op een paar plekken zitten nog wat deuken, en op 1 plek was het stucwerk niet droog genoeg voordat ze geverfd hebben (denk ik, want daar waren ze op aan het wachten en ze hadden er een heater op gericht). Op die plek is een luchtbel ontstaan die later is gebarsten (zie foto).

Scheuren in kitranden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDJ0gXFMrh_JIg4qdzGHrNw6TLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFGWcIfKXdNMMVzK3yrNX8L8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5SoUGm4kH4ShSaJXCedFfu0TJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DM9k1UAHQJ5YR9PntjMXUamg.jpg?f=fotoalbum_large

Gebarsten luchtbel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak4TQxivnLFV3C2-CKTE7HIoEG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arHjkE3gT09YgqtsYyuwtjGp.jpg?f=fotoalbum_large

Deuken in stucwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tce_4vIlW9IvUjNW-wwakY4n9nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNPfP1GK7ExhB1LLKffZHBmk.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al heb ik nu aangegeven dat ik überhaupt geen factuur had verwacht. Ik was ook van plan om bovenstaande zaken gewoon zo te laten en te accepteren (omdat het wel een stuk beter eruit ziet dan het was en ik van plan was die gebarsten luchtbel zelf te repareren), maar als ik voor dit werk 550 euro moet gaan betalen, dan verwacht ik ook dat het goed is.

De aannemer geeft nu aan dat hij de schilder opnieuw wil laten langskomen om het verder te herstellen en ik dus de factuur moet betalen, nu is mijn vraag, is dit redelijk?

Ik vind het zelf dubbel, ergens denk ik: misschien had ik moeten weten dat het stucwerk herstellen wel geld zou gaan kosten, maar aan de andere kant vind ik dan wel dat dit van te voren duidelijk gemaakt zou moeten worden zodat ik ook weet waar ik aan toe ben.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Hier nog wat foto's van voor de schilder langs kwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJMY-iV_Y4DcxO90Dez2ZehmDoQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GCQmd9GGyio8kLRNKipfQOR6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQauiuo2AsSu75h7O31oDtLdmm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi4loplkrl5rDR5p21Xrl43V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCam2QNttIvzmtgEaQae0BnJzDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7irGkbSEmtqI2hsjhdpShVW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj9xajY9zKg3mrDfCbuEIvaL4ZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2nEQtpbkon889sWdl8hSAWp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9Ss5e_yMILxPoc0n6fzaxxOOGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1bnOFcVX5sTyGCJa4WaSxQp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZMXvc64JFnF5To547c-43fR9l0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gbmRR9UmgzZYNpRgDguBYdvX.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ5p_AIff_ARWW_4UmkSoH_-m98=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3czLyakNOadHg2dl0eYF6IPE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cntmVl1sDWoxHlRNOwoweqSNQb0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9rOkDbMK90zZ3i7vofPARjLP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpOEaFWCOXtl_SwNF3YDUrWEOtg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hrJ0Yom6sMvXlM6ESWcdGs1q.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8qD-7Wou5un-dkANUlHJJ_Y7T0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qlksmx2T0LoOW5PKghrTZBdI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00S__yg08g8OI1bySdjiHlHafi4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zspUTwigeA6zTbQyPcqKFZ3z.png?f=fotoalbum_tile

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Ik kan me voorstellen dat je aannam dat dit garantieafhandelihg was.
Maar meestal wordt stucwerk, uitgevoerd binnen een jaar na bouw, uitgesloten van enige garantie. Het is namelijk normaal dat het scheurt door het nawerken.
Zo te horen is er ook voor gewaarsvhuwd
Bekijk de voorwaarden/offertes nog eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De factuur is alleen voor het herstel van het stucwerk, en de schilder komt terug om garantie op de kitranden te geven. Dan is de conclusie toch dat factuur en schilder los staan van elkaar? Wat zegt de aannemer over het stucwerk? Of neemt de schilder dat ook mee?

Overigens had de schilder ook de kitrand kunnen uitsnijden en opnieuw kunnen aanbrengen, in plaats van er een nieuwe laag overheen leggen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thijsmans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:40:
De factuur is alleen voor het herstel van het stucwerk, en de schilder komt terug om garantie op de kitranden te geven. Dan is de conclusie toch dat factuur en schilder los staan van elkaar? Wat zegt de aannemer over het stucwerk? Of neemt de schilder dat ook mee?

Overigens had de schilder ook de kitrand kunnen uitsnijden en opnieuw kunnen aanbrengen, in plaats van er een nieuwe laag overheen leggen.
De aannemer zei dat zij van de schilder een factuur hebben ontvangen voor het stucwerk + kitranden, en de aannemer heeft alleen het stucwerk aan mij doorbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
wat heb je in die mail gezet dan, dat je wilde dat het opgelost werd? of alleen gezegd dat je het lelijk vond?

is er een offerte opgesteld waar je akkoord voor hebt gegeven? zo nee dan kunnen ze je toch niks factureren ook?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:21:
wat heb je in die mail gezet dan, dat je wilde dat het opgelost werd? of alleen gezegd dat je het lelijk vond?

is er een offerte opgesteld waar je akkoord voor hebt gegeven? zo nee dan kunnen ze je toch niks factureren ook?
In mijn eerste mail heb ik benoemd dat we over het algemeen heel blij zijn met de aanbouw maar dat er een aantal mankementen zijn. Vervolgens maak ik een opsomming van de mankementen. Dan geef ik aan "Ik hoor graag of er iets gedaan kan worden aan de mankementen".

Daarop kreeg ik deze reactie:
Bedankt voor het aanleveren van de servicepunten, ik heb deze goed ontvangen en help je hier graag bij verder.

Wat betreft het stuc- en kitwerk heb ik inmiddels jouw contactgegevens gedeeld met onze schilder en stukadoor. Hij zal rechtstreeks contact met je opnemen om een afspraak in te plannen.
De ingehuurde schilder heeft mij rechtstreeks benaderd en is dus ingehuurd door de aannemer. Ik heb met hem ook niet gesproken over prijzen, hij berekende prijzen door aan de aannemer. Ongeveer 1,5 week nadat hij is langs geweest ontving ik dus ineens een "service factuur".

Ik heb ook nog even de offerte voor de volledige aanbouw erbij gezocht, maar daarin vind ik geen voorwaarde of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:00

m-vw

Dus?

miicker schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:34:
[...]

In mijn eerste mail heb ik benoemd dat we over het algemeen heel blij zijn met de aanbouw maar dat er een aantal mankementen zijn. Vervolgens maak ik een opsomming van de mankementen. Dan geef ik aan "Ik hoor graag of er iets gedaan kan worden aan de mankementen".

Daarop kreeg ik deze reactie:

[...]

De ingehuurde schilder heeft mij rechtstreeks benaderd en is dus ingehuurd door de aannemer. Ik heb met hem ook niet gesproken over prijzen, hij berekende prijzen door aan de aannemer. Ongeveer 1,5 week nadat hij is langs geweest ontving ik dus ineens een "service factuur".

Ik heb ook nog even de offerte voor de volledige aanbouw erbij gezocht, maar daarin vind ik geen voorwaarde of iets dergelijks.
Even los van wat je wel of niet van je aannemer mag verwachten zorg je toch dat het voor aanvang van de werkzaamheden duidelijk is voor wie zijn rekening dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:05
Hoe ik hier tegenaan kijk is niet in lijn metTS: ik.vind dit zo miniem.dat ik t zo zou laten (stucwerk en kit)

Die factuur zou ik betwisten omdat het service was en het echt aan de opdrachtnemer is duidelijk te zijn over wat iets wel of niet kost. Ondernemersrisico. En op ern aanbouw van 50k is die 500 euro pindas natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02:47
Overigens latex houd niet op kit he....(Lakverf wel...maar bij latex krijg je altijd deze scheuren)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:38
miicker schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:35:
Vooraf vertelde de aannemer al dat als we ervoor kozen om niet het volledige plafond (van de aanbouw en bestaande bouw) en de volledige muren (van aanbouw en bestaande bouw) te laten stucen dat er een kans zou bestaan dat het zou gaan scheuren op de plekken van de aanheling. Dit is dus ook gebeurt, op sommige plekken was dit een stuk storender dan andere plekken.

1 afspraak voor de kitranden en het stucwerk. Daarbij is het nergens over kosten gegaan

Tot mijn verbazing ontving ik wel een rekening voor het herstel van het stucwerk (dit was bijna €550, wat ik ook behoorlijk veel vond).

Als ik dit van te voren had geweten had ik eerst geprobeerd om zelf het stucwerk te herstellen of had ik het via via laten doen en was ik waarschijnlijk veel minder kwijt.

Ook het gerepareerde stucwerk is niet fantastisch. Op een paar plekken zitten nog wat deuken, en op 1 plek was het stucwerk niet droog genoeg voordat ze geverfd hebben (denk ik, want daar waren ze op aan het wachten en ze hadden er een heater op gericht). Op die plek is een luchtbel ontstaan die later is gebarsten (zie foto).
Van tevoren werd al aangegeven dat het zou gaan scheuren. Dat heb je geaccepteerd en toen het daadwerkelijk ging scheuren wilde je graag dat er iemand langs kwam om dat op te lossen. Dat je daarvoor moet betalen vind ik dan ook logisch, waarom had je verwacht dat het gratis zou zijn als je van tevoren al gewaarschuwd bent en besloten hebt om de service niet te gebruiken? Los daarvan hadden ze je op dat moment even moeten informeren over de kosten, maar geen idee hoe lang de schilder bezig is geweest met het stucwerk

Verder zijn sommige dingen op de foto wat storend, maar bij andere dingen ben je naar mijn mening aan het mierenneuken. Maar dat zal waarschijnlijk wel komen door de opeenstapeling van kleine dingen.

Hang wat gordijnen op en je ziet bijna niks meer, of was je dat niet van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
Orkaan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:17:
Overigens latex houd niet op kit he....(Lakverf wel...maar bij latex krijg je altijd deze scheuren)
Dit dacht ik inderdaad ook. Die kit lijkt geverfd (ik kan alleen niet helemaal goed zien of het zo is) met dezelfde latex als waar de muren mee gedaan zijn. Dan krijg je altijd dit soort scheurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Wow, de aannemer zou de schilder überhaupt niet moeten betalen. Het kitwerk is slechter geworden en er zit acrylaatkit over siliconen dat is gestoord. Het stucwerk is ook slecht gedaan. Je kan dit ook niet doorberekenen zonder offerte lijkt me.

Snap alleen niet dat je uberhaupt een probleem had met het kitwerk. Was toch niet zo slecht? Of stel ik lage eisen 😅

[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 22-07-2025 10:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
Daarop kreeg ik deze reactie: "Bedankt voor het aanleveren van de servicepunten, ik heb deze goed ontvangen en help je hier graag bij verder."
Als ze er een rekening voor gaan sturen dan moeten ze het geen servicepunt noemen. En als ze dat per ongeluk wel doen dan zouden ze daarop terug moeten komen VOOR ze kosten maken...

Vooraf benoemen dat de kans bestaat dat het gaat scheuren is voor meerdere interpretaties vatbaar, maar IMHO geen hele sterke aanwijzing dat reparatie van die scheur voor eigen kosten zou zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Orkaan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:17:
Thanks voor de tip! Er is nu inderdaad door de schilder latex op gesmeerd.
President schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:30:
[...]

Van tevoren werd al aangegeven dat het zou gaan scheuren. Dat heb je geaccepteerd en toen het daadwerkelijk ging scheuren wilde je graag dat er iemand langs kwam om dat op te lossen. Dat je daarvoor moet betalen vind ik dan ook logisch, waarom had je verwacht dat het gratis zou zijn als je van tevoren al gewaarschuwd bent en besloten hebt om de service niet te gebruiken? Los daarvan hadden ze je op dat moment even moeten informeren over de kosten, maar geen idee hoe lang de schilder bezig is geweest met het stucwerk

Verder zijn sommige dingen op de foto wat storend, maar bij andere dingen ben je naar mijn mening aan het mierenneuken. Maar dat zal waarschijnlijk wel komen door de opeenstapeling van kleine dingen.

Hang wat gordijnen op en je ziet bijna niks meer, of was je dat niet van plan?
Gordijnen was ik niet van plan. Met name omdat die dan aan een kant half voor de koelkast komen te hangen, of ik moet alle gordijnen aan de nadere kant hangen, wat ook niet echt mooi is.

Heel eerlijk was ik alweer vergeten dat ze daarvoor gewaarschuwd hadden. Degene die de aanbouw heeft geplaatst is een groot bedrijf. Pas nadat ik vragen ging stellen over waarom ik die factuur had ontvangen belde degene op die ik +- 1 jaar geleden heb gesproken en hij wist zich te herinneren dat hij me daarvoor gewaarschuwd had, pas toen hij dat zei kwam die herinnering terug naar boven :P

En ik ben het ook met je eens hoor dat ik het niet gek vind dat ik ervoor moet betalen aangezien ik inderdaad gewaarschuwd ben, echter had ik dit wel graag van te voren willen weten.

Overigens vernam ik van de aannemer dat de backoffice die de service afspraken geregeld hebben er ook vanuit gingen dat het kosteloos zou zijn. Hij vertelde me dat ze wekelijks alle gemaakte kosten kort bespreken, daar kwamen mijn servicepunten (zoals ze het zelf noemen) ter spraken en toen heeft hij aangegeven mij voor die scheuren in het stucwerk gewaarschuwd te hebben en hebben ze besloten me alsnog een factuur te sturen.
Makkelijk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:44:
Wow, de aannemer zou de schilder überhaupt niet moeten betalen. Het kitwerk is slechter geworden en er zit acrylaatkit over siliconen dat is gestoord. Het stucwerk is ook slecht gedaan. Je kan dit ook niet doorberekenen zonder offerte lijkt me.

Snap alleen niet dat je uberhaupt een probleem had met het kitwerk. Was toch niet zo slecht? Of stel ik lage eisen 😅
Ik denk dat het niet duidelijk zichtbaar is, maar het kitwerk was een golfslagbad, super scheef. Ik had het opgemeten, maar op sommige plekken zat er bijna een centimeter verschil in de dikte van de kitrand (en daar zat dan bijvoorbeeld een afstand van nog geen 50cm tussen). De kitrand was zo lelijk dat het ook echt opviel, veel vrienden die over de vloer kwamen die dat ook tegen ons hebben gezegd.

Als die kitranden goed waren geweest had ik waarschijnlijk niet eens contact opgenomen en had ik de rest ook wel geaccepteerd omdat het niet enorm storend is/was.
Paul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Als ze er een rekening voor gaan sturen dan moeten ze het geen servicepunt noemen. En als ze dat per ongeluk wel doen dan zouden ze daarop terug moeten komen VOOR ze kosten maken...

Vooraf benoemen dat de kans bestaat dat het gaat scheuren is voor meerdere interpretaties vatbaar, maar IMHO geen hele sterke aanwijzing dat reparatie van die scheur voor eigen kosten zou zijn.
Dit is dus ook de reden dat ik vraag wat jullie er van vinden. Want zo dacht ik er ook over. Ik vind de term servicepunten dan gewoon niet helemaal terecht.

Ik ga denk ik voorstellen bij de aannemer om de kosten die ze nu in rekening brengen te splitten, maar goed ik heb ook geen zin om er heel moeilijk over te gaan doen of wat dan ook. Het klinkt nu misschien allemaal heel negatief, maar over het algemeen ben ik gewoon super tevreden met de aanbouw.

Pagina: 1