Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-08 20:23
Hallo,

Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn zoon die 1e leerjaar ICT (Defensie) gaat volgen en er zijn wat systeemvereisten.
Het is mij nog geheel onduidelijk wat ze er de eerste 2 jaar mee gaan doen.

Budget ongeveer tegen de 1000 euro max moet denk ik wel lukken

Hij zal de laptop dagelijks mee moeten nemen en er word gevraagd om voldoende accucapaciteit om ook zonder 220 te kunnen werken.

Ik heb geen voorkeuren voor merken maar houd vaak wel vast aan de (voor mij) bekendere merken zoals HP/MSI/Acer/ASUS/Lenovo

Eisen minimaal:

Min Intel i5 of AMD variant (6-8 cores/12-16 threads)
Nested Virtualisatie, KVM-support moet aanwezig zijn (geen idee wat dat betekent en hoe ik dat bij "zoeken" kan selecteren)
16gb intern geheugen
1TB SSD harddisk
15,6 inch of groter
Dedicated GPU met min 4gb werkgeheugen
B/G/N of beter netwerk en ost van WPA2
RJ45 evt via externe adapter bekabelde netwerkadapter
En verder nog wat eisen mbt aantal USB poorten etc

Nu heb ik al wat lopen zoeken natuurlijk en kom o.a. op deze 2 uit:

- HP Victus Gaming 15-fa1023nd
- MSI Katana 17 B13VFK-1060NL

Iemand tips of no-go's?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Nested virtualisatie wordt gebruikt door virtual machines, voor zover ik het weet heeft elke moderne intel and amd cpu dat aanboord. Je kan dat vinden op hun websites (intel: vt-x, vt-d. Amd: amd-v).

Je geeft aan dat hij voldoende accucapaciteit moet hebben, alleen die is meestal niet lang met een dedicated gpu. Reviews zullen dat ook wel benoemen maar de twee die je noemt zullen maar pak hem beet 4-5 uur mee gaan op accu als je geen zware zaken draait.

Een tip van een oud student is om ook even te kijken naar de bouwkwaliteit, vooral als hij dagelijks overal heen meegenomen wordt. De hp victus heb ik vaker voorbij zien komen en zag er altijd nog wel prima uit, MSI laptops zijn over het algemeen sneller gammel. Ook dit wordt vaak besproken in reviews.

Je zou ook eens naar tweedehands zakelijke laptops kunnen kijken, die zijn sterk gebouwd, alleen een gpu met 4 gb vram is dan wss wel lastig.

Laatste tip: check de kleur kwaliteit van het scherm. 45% ntfs (?) is matig, 100% RGB zijn stuk beter. Hier wordt vaak overheen gekeken naast de cpu en gpu specs

Succes met zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

*knip* hier is een bedrijfsaccount niet voor bedoeld

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 20-08-2025 21:56 ]

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
ik vraag me daarnaast af hoe vereist een dedicated gpu nou echt is, een stevige APU tegenwoordig heeft een rappe igpu die met snel ddr5 geheugen best prima zou kunnen presteren zonder de accu leeg te trekken en het geheel een kilo zwaarder en paar cm dikker te maken. een 780m of 880m igpu zou misschien al genoeg kunnen zijn met voldoende ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kijk naar zakelijke laptops, die zijn veel meer geschikt om van hot naar her te slepen door hun degelijke bouw.
HP Probook, Acer Travelmate, Lenovo Thinkpad, etc.

Ik zet ook vraagtekens bij die dedicated GPU met 4GB RAM, misschien kunnen ze dit toelichten.

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 24-07-2025 10:53 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ik denk dat als die dedicated gpu niet zo noodzakelijk is als ze hier stellen, dat je met dat budget makkelijk een voldoende apparaat kan krijgen met een 780m/880m igpu en een metalen behuizing. dit laatste is echt cruciaal als het geheel dagelijks heen en weer moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Het klinkt alsof ze wel een dedicated gpu nodig hebben voor een (defensie) applicatie, een vereiste van 4GB vram is wel erg specifiek. OP kan dat beter even navragen inderdaad.

Als het geen sterke eis is, dan is idd een x80m igpu (die amd Ryzen 7 cpus hebben) beter qua batterijduur, gewicht en prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
Dank voor de nuttige info tot zover.
Ik probeer het officiële lijstje hieronder te zetten qua vereiste specs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq8CP-eBMWXrstisqWtqA4F_ym4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6jM6JVn6v1CQyycyens7TEv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een GPU met 4GB geheugen specifiek voor virtualisatie schept bij mij alleen maar meer vragen.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat een dedicated GPU niets van je RAM inpikt. Hoewel laptops vaak hybride graphics bevatten en dus toch altijd iets RAM gebruiken.

Ik zou toch even navragen waar die GPU voor nodig is, persoonlijk investeer ik dan liever in 16GB extra RAM voor VM's.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
Oké nogmaals dank voor de info
Ik heb nog geen reactie gekregen vanuit de opleiding omtrent de “dedicated 4gb voor de grafische kaart” helaas.
Door EuroPC werd mij deze laptop geadviseerd (en hem daarna uit te breiden naar de 1TB ipv de 512 die er nu in zit):
https://europc.nl/p/hp-vi...-16gb-512gb-rtx4060-w11p/

Maar heb ik deze gezien die al een 1TB SSD heeft en een i7….:
https://www.alternate.nl/...glaptop&utm_term=PL6HZNR9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

Thomg

Aww yiss

Dit schreeuwt dat de opleiding en IT die erachter zit echt geen idee heeft van wat voor specs er nodig zijn. Iets zegt me dat ze nog in 2015 leven waar een iGPU niet te doen is zodra er een minimale workload op zit. Voor virtualisatie heb je geen dedicated GPU nodig (wtf). Bijzonder dit van een "ICT College".

Aangezien ze met een 12500H komen betekent dat effectief dat er geen eisen zijn voor de CPU, iedere moderne laptop zal dit evenaren of outperformen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Thomg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:21:
Dit schreeuwt dat de opleiding en IT die erachter zit echt geen idee heeft van wat voor specs er nodig zijn. Iets zegt me dat ze nog in 2015 leven waar een iGPU niet te doen is zodra er een minimale workload op zit. Voor virtualisatie heb je geen dedicated GPU nodig (wtf). Bijzonder dit van een "ICT College".

Aangezien ze met een 12500H komen betekent dat effectief dat er geen eisen zijn voor de CPU, iedere moderne laptop zal dit evenaren of outperformen.
dit precies, ook de combinatie dedicated gpu en "moet een goede accu hebben" rijmen totaal niet met elkaar natuurlijk. ik denk voornamelijk dat ze gewoon willen uitsluiten dat men met een laptop uit 2016 komt die het niet meer gaat redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

doebbalapoent11 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

dit precies, ook de combinatie dedicated gpu en "moet een goede accu hebben" rijmen totaal niet met elkaar natuurlijk. ik denk voornamelijk dat ze gewoon willen uitsluiten dat men met een laptop uit 2016 komt die het niet meer gaat redden.
Ze noemen weer wel vrij expliciet 12e gen, dus dan ga ik meer naar onkunde dan indekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Thomg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Ze noemen weer wel vrij expliciet 12e gen, dus dan ga ik meer naar onkunde dan indekken.
een simpele AMD cpu met een 780/880m iGPU en 32gb ram gaat natuurlijk rondjes draaien om menig gaming laptop in dit prijssegment als het gaat om comfort, accuduur, scherm meestal zelfs en algemene package (soms zelfs metalen behuizingen). Door deze specs kan je aardig om de tuin worden geleid idd. ook leuk dat ze vragen om een i5 uit de 12e gen, dat kan ook een 12xxU zijn, die zijn al helemaal slap.

ga bijvoorbeeld een naar de website van Lenovo, log in met een studentaccount (krijg je korting mee) en selecteer bij deze configurator: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JNCTO1WWNL1 Geen besturingssysteem (zelf installeren) en swap naar 1tb. dan heb je heel wat laptop voor je centen. (32gb ram voor virtualisatie, 16inch relatief helder OLED scherm, 1tb ssd, en 84wh batterij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zat zelf meer te denken aan deze aangezien die in de aanbieding is.
https://www.dell.com/nl-n...on-16-5645-laptop/cn56403
Met studentenkorting heb je een nette laptop met zeer competente CPU voor onder de 600.

Maar als je budget vol wilt trekken kan dat natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Thomg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:35:
Zat zelf meer te denken aan deze aangezien die in de aanbieding is.
https://www.dell.com/nl-n...on-16-5645-laptop/cn56403
Met studentenkorting heb je een nette laptop met zeer competente CPU voor onder de 600.

Maar als je budget vol wilt trekken kan dat natuurlijk ook.
erg nette laptop, ik zie alleen wel dat het scherm 250nits is, das wel heel dim opzich. Ik weet dat de meeste scholen grote ramen hebben met veel lichtinval, dus dat kan nog wel een dingetje zijn eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
Maar even samenvattend, zijn de 2 HP’s die ik vermelde ook “gewoon” een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Den78 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:48:
Maar even samenvattend, zijn de 2 HP’s die ik vermelde ook “gewoon” een goede keuze?
"gewoon" goed. Het zijn entry level game laptops, mijn broertje heeft ook een victus gehad als deze. Het scherm is niet helder, en de kleuren zijn flets, maargoed. De touchpad werkt niet fijn, dus een muis moet je sowieso gebruiken. De omhulsing is volledig van (goedkoop) plastic en de schermranden zijn erg dik/breed. Allemaal minimale punten opzich, maar er is wel 1 erg belangrijk punt:
Deze laptop trekt binnen maximaal 2 uur (ook al doe je niks) de volledige accu leeg. Dit omdat er een ietsjes oudere cpu in zit die niet erg zuinig is, maar vooral omdat er dus een dedicated gpu aanwezig is die stroom zuigt. Dit betekent dat je altijd de laptop en een oplader mee moet nemen, die samen een goede 3 kg zijn.

Als er geen dedicated gpu nodig is (zoals wij al aangeven dat dit hoogstwaarschijnlijk niet is) dan kun je veel meer laptop krijgen voor het geld, denk aan 32gb ram, een stevigere behuizing en een veel beter scherm. De victus zal de doeleinden van de opleiding met gemak kunnen voorzien, maar als een dedicated gpu dus niet nodig is dan zijn er een hoop betere keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:31
Oud MBO-ict docent hier. Bedenk wel dat deze laptop dagelijks in een tas mee naar- en van school gaat.

Natuurlijk zijn de meeste leerlingen / studenten, ook jouw zoon, heel voorzichtig met hun laptop en de tas waar deze inzit. Maar dat duurt meestal tot en met de eerste pauze op de eerste schooldag. Let dus ook en vooral op zaken als gewicht en stevigheid van deze laptop, investeer in een goede laptophoes en tas (en er zijn best wel veel mooie én stevige tassen en hoezen te koop), zorg dat je zoon backups maakt van zijn schoolwerk (en koop desnoods een externe HDD hiervoor). Zeker omdat laptops, die door studenten gebruikt worden, de onhebbelijke gewoonte hebben om de ochtend dat die belangrijke opdracht ingeleverd moet worden, kapot te gaan.

En als laatste, volledig off-topic, koop náást de laptop, pennen en, per vak, een schrift. Laat je zoon aantekeningen maken op papier, niet op de laptop, door te schrijven verwerkt hij de lesstof beter (en daar is bewijs voor).

Aanvulling; dit is een persoonlijke voorkeur, maar ik ben nooit ontevreden geweest over de Thinkpad-lijn van Lenovo. Mocht er een betaalbare optie in deze serie laptops zitten die aan de eisen voldoet, zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Bernard0343 op 18-08-2025 14:20 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Bernard0343 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:14:
Oud MBO-ict docent hier. Bedenk wel dat deze laptop dagelijks in een tas mee naar- en van school gaat.

Natuurlijk zijn de meeste leerlingen / studenten, ook jouw zoon, heel voorzichtig met hun laptop en de tas waar deze inzit. Maar dat duurt meestal tot en met de eerste pauze op de eerste schooldag. Let dus ook en vooral op zaken als gewicht en stevigheid van deze laptop, investeer in een goede laptophoes en tas (en er zijn best wel veel mooie én stevige tassen en hoezen te koop), zorg dat je zoon backups maakt van zijn schoolwerk (en koop desnoods een externe HDD hiervoor). Zeker omdat laptops, die door studenten gebruikt worden, de onhebbelijke gewoonte hebben om de ochtend dat die belangrijke opdracht ingeleverd moet worden, kapot te gaan.

En als laatste, volledig off-topic, koop náást de laptop, pennen en, per vak, een schrift. Laat je zoon aantekeningen maken op papier, niet op de laptop, door te schrijven verwerkt hij de lesstof beter (en daar is bewijs voor).

Aanvulling; dit is een persoonlijke voorkeur, maar ik ben nooit ontevreden geweest over de Thinkpad-lijn van Lenovo. Mocht er een betaalbare optie in deze serie laptops zitten die aan de eisen voldoet, zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben.
via de Lenovo website kan je 2 modellen (een intel of AMD variant) van de vorige generatie Thinkpad E16 lijn configureren. dan heb je in ieder geval een stevig pakket die met verplaatsen niet zomaar kapot gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ps: bij lenovo kan je dan met onderwijskorting (student) en als je zelf windows installeert een deftige laptop neerzetten voor het budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:56

Orac

Ik mis je papa.

Als het even kan kies een laptop met RJ45 connector en niet via een adapter. Die adapter moet in een USB-poort, dus daar heb je dan meteen 1 minder van.

edit:
In de eisen staat bij USB poorten een verwijzing naar een USB-C dongle met HDMI.
Dus ik zou zeggen kijk het liefst naar een laptop met (ook) een HDMI-aansluiting.
Ik ben allergisch voor koppelstukjes en verloopkabeltjes. Die dingen zijn altijd stuk, zoek of vergeten.

[ Voor 47% gewijzigd door Orac op 18-08-2025 15:15 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1