Waar plaats ik welke folie? (dampremmer/dicht en dampopen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45
Beste mede-tweakers,

Voor ons tuinhuis ben ik een wandopbouw-detail aan het maken wat afwijkt van de gebaande paden.
Bouwfysisch ben ik er niet helemaal uit en wellicht kunnen jullie mij helpen?

Wandopbouw van binnen naar buiten:
SLS vuren 40x120mm
OSB-3 board 18mm
PIR isolatie 90mm, alle naden afgetaped.
Ventilatie spouw 36mm uit 2 lagen latten 2x18mm, 1x verticaal en 1x horizontaal
Gevelbekleding 18mm dikte (verticaal)

In dit geval komt de isolatie dus aan de buitenzijde van de OSB board en er komt geen isolatie tussen de SLS staanders. Daarin wijkt dit detail dus af van de 'gebaande paden'. Helaas kan ik over dit specifiek detail geen informatie op het internet vinden.
Waar plaats ik de folies?
- Tussen de SLS staanders en het OSB-3 board >>> dampremmer/dicht
- Op de PIR isolatie >>> dampopen
- Op de eerste laag 18mm latten (verticaal) (dient ook voor bevestiging PIR isolatie) >>> dampopen

Op de tekening zie ter plaatse van het maaiveld een geïsoleerde plint maar het gaat om het detail boven deze geïsoleerde plint.

Bedankt voor jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oLN7pwvKTLFWG63IyVmgjgKi7o=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nmkOKzvwsSVhmY9c3UEdFqhr.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Koekerwauz_NL op 21-07-2025 19:24 ]

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Beste antwoord (via Koekerwauz_NL op 22-07-2025 10:12)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kan prima luchtdicht bouwen met je osb. Als je voor de zekerheid je folie wil gebruiken als luchtdichting dan zit je folie tussen je osb en je pir. dat is dan een dampdichte folie.

als je een luchtdicht tuinhuis maakt dan ga ik er vanuit dat je dat niet alleen doet voor je barbecue en je tuinstoelen en zal je er ook moeten gaan ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:12
Met PIR heb je geen folies nodig toch, i.v.m. de aluminium cachering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Inderdaad, het alluminium is de dampdichte laag.

Het is ook hardschuin en niet een openwolachtig product. Die standaardopbouw met dampdicht binnen dampopen buiteb gebruik je voor wolachtige producten zodat ze aan de koude kant verluchten. En de warme damp niet binnen in aan de koude zijde condenseert.
PIR houden ze helemaal dampdicht, dan blijft de schuinstructuur goed, abders verbrokkelt die.
Er is geen vochttransport door de PIR zoals bij glaswol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
SimonBR39 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Met PIR heb je geen folies nodig toch, i.v.m. de aluminium cachering?
Niet specifiek om PIR maar je wilt wel luchtdicht bouwen omwille van warmte behoud binnen en als 2de condens naar buiten en omgekeerd.
Dus een dampremmer/dicht om de constructie heen is zeker een vereiste vanuit luchtdicht bouwen. De alu cachering zorgt ervoor dat de meeste condens niet de plaat intrekt wat op lange termijn wel voor problemen kan zorgen. Dus folies zijn zeker nodig, en mijn vraag is waar kan ik die het beste plaatsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kan prima luchtdicht bouwen met je osb. Als je voor de zekerheid je folie wil gebruiken als luchtdichting dan zit je folie tussen je osb en je pir. dat is dan een dampdichte folie.

als je een luchtdicht tuinhuis maakt dan ga ik er vanuit dat je dat niet alleen doet voor je barbecue en je tuinstoelen en zal je er ook moeten gaan ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
Voor de zekerheid even in ubakus zetten? (ubakus.de)
Ik denk dat de reactie van No Hands wel klopt; tussen OSB en PIR dampdichte folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
Bedankt voor jullie hulp en reacties.
Wat No Hands aangeeft en de tip van meester hebben goed geholpen.
Heb de data in Ubakus gezet en die geeft geen condensatieproblemen aan bij toepassing dampremmer/dicht tussen de OSB3 platen en de PIR en de waterkerende-dampopen folie tussen de PIR en de vuren latten.

Goeie tip die Ubakus. Die gaan we bookmarken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyuWbbrL7RqIExgX08c2qCFpRSM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/goLB3YJjmZMmwcNQeUgB5T5f.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demar967
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 18:43
Vraag me af of de folie wel nodig is. Het kan in deze opzet echter geen kwaad. Sterker nog het lijkt erg op een warm platdak constructie, maar dan zonder epdm of bitumen aan de buitenzijde.
Je constructie is niet apart en energetisch zelfs beter. Enige reden om het tussen de stijlen te bouwen is om dikte te besparen.
Mocht je toch geen folie op de osb plaatsen zorg er dan wel voor dat je alle naden van Tape voorziet, zorg er ook voor dat je ervan uitgaande dat je een beton plaat hebt je tot op de beton de luchtdichting hebt.

Let op, hoewel Ubakus een geweldige tool is heeft het echter ook een belangrijke nadeel de rekenmethode is plat. Dit betekent dat het niet goed een samengestelde constructie en langdurige situatie kan berekenen dit geeft de tool zelf ook aan. Grofweg komt het er op neer dat het een goede indicator is of je op de juiste weg zit. Voor platte daken is het geen goede tool, omdat deze bouwfysisch complex zijn, maar vaak zijn de leveranciers van (damp variabele) folies bereid om de berekening voor je uit te voeren in een dynamische rekenprogramma, zoals Wufi ik weet in ieder geval een leverancier die dit zelfs gratis doet als hun producten worden gebruikt zelfs voor particulieren. Weet alleen niet of ik die hier mag noemen.
Pagina: 1